С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 19 яну 2017, 17:35, 58743 прочитания

Как Терминал 2 стана Терминал 1

"Летище София" изравни таксите на двата терминала, за да може Ryanair да се премести на новия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Бъдещето на летище София

Летище София: Концесия, ама друг път

До дни срокът за оферти ще бъде удължен с още четири месеца

"Летище София": Гответе се за голямото чакане

С идването на Ryanair летище София се препълни. Сега проблемът с опашките се мести от стария на новия терминал

- Така традиционните авиокомпании ще плащат с над 50% по-малко.
- Останалата на стария терминал Wizz Air обжалва заради еднаквата цена и различната услуга за пътниците, но без резултат.
- "България ер" грабна вълната и пробва да запази леко по-ниската такса за вътрешните си полети, но не успя.
Новината за преместването на Ryanair на новия терминал на летище София предизвика основно радост при пътниците, тъй като ще могат да се радват на директна връзка с метрото и на по-добри условия в по-нова сграда. Как обаче се случи това? Подобна огромна промяна, при която една от нискотарифните компании (при това със славата на най-ограничаваща разходите си) започва да лети редом с традиционните, на по-добрия и скъп терминал, не може да стане просто така.

За да се премести Ryanair на новия терминал, в края на октомври 2016 г. с решение на изпълнителния директор на "Летище София" са изравнени таксите за преминаващ пътник на стария и на новия терминал - "без диференциация по терминали и дестинация на полета". С други думи, таксата за пътници на новия терминал е намалена от 11.5 евро на 5.5 евро (за деца таксата е наполовина) и всички авиокомпании вече заплащат еднакво, без значение дали ползват новата или старата сграда. Това е добре за всички пътници, въпреки че едва ли ще доведе до смъкване на цената на самолетните билети. Промяната обаче безспорно поставя другия нискотарифен превозвач и досегашен лидер на пазара в София по брой превозени пътуващи - унгарската Wizz Air, в една по-неравностойна позиция спрямо големия им ирландски конкурент. Компанията, която дълго време беше основна причина за растежа на аерогарата, ще остане на стария терминал, където условията за пътниците са по-лоши, като се започне от липсата на метростанция, премине се през паркинга и се стигне до тоалетните.

Председателят на борда на директорите на "Летище София" Веселин Пейков обяснява че, Wizz Air не може да премести цялата си летателна програма на новия терминал и е взела решение, че е по-добре да обслужва всичките си полети на Терминал 1, за да няма объркване за пътниците и неудобство за самата авиокомпания. Ryanair на свой ред са препотвърдили интереса си да кацат и излитат на новия терминал. Въпреки думите на Пейков Wizz Air не е приела промяната съвсем безропотно и нискотарифният превозвач подава жалба до Министерството на транспорта.


Недоволство на Терминал 1

Решението за уеднаквяване на таксите излиза в края на октомври. Оперативната цел на летището е да се даде възможност за преразпределение на нарасналия пътнически трафик пропорционално на разполагаемата пропускателна способност на съоръженията, с оглед гарантиране на индустриалните стандарти за безопасност, сигурност и качество на летищните услуги, както и да се постигне максимално затоварване на различните превозвачи на двата терминала. Ускореното развитие в последните 3 години на пътническия трафик на терминал 1 довело до презапълването на капацитета му и до невъзможност за удовлетворяване на нови заявки на авиокомпании.

В средата на ноември Wizz Air подава жалба до Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта, срещу решението за изравняване на таксите през 2017 г. Според нискотарифната авиокомпания не са спазени основните принципи на обвързаност с разходите, прозрачност и недискриминация при определянето им. Практически единственото обяснение за изравняването на таксите е балансирано разпределение на пътниците на двата терминала, без да се отчитат техните особености, инфраструктура, качество на услуги, разходи за поддръжка и т.н.



Досегашната разлика от 6 евро на човек е била базирана на разходите, тъй като площите на Терминал 2 са по-големи и това означава по-скъпа поддръжка, задължения по заеми, по-висока стойност на активите и съответно по-високи разходи за амортизация. Ако качеството е различно, и цената трябва да е различна. Терминал 2 има връзка с метрото. Сградата е по-нова и по-просторна, оборудването е по-качествено, има помещения за self check-in и възможност за електронен паспортен контрол и като цяло по-добра инфраструктура.

"По-високото качество на обслужване на Терминал 2 следва да е отразено в летищните такси", смятат от Wizz Air, като авиокомпаниите трябва да изискват от летището услуги, отговарящи на съотношението цена - качество.

На 28 декември ГВА потвърждава решението на изпълнителния директор на "Летище София" и отхвърля жалбата на Wizz Air и решението не подлежи на обжалване.

Вътрешните тревоги на "България ер"

Има и друг недоволен. С уеднаквяването на такса пътник "без диференциация по терминали и дестинация на полета" е коригирана и такса пътник за вътрешните полети, която преди е била 4.4 евро, т.е. има лека промяна нагоре. Това предизвика и "България ер" да подаде жалба до ГВА, въпреки че като досегашен ползвател на новия терминал с редица международни полети би трябвало да излиза на плюс от новото пътническо уравнение. Компанията също така не плаща редовно и има натрупан дълг за милиони от такси към летището.

Според националния авиопревозвач услугата за пътниците, заминаваща по вътрешните линии, не е еднаква с тази за пътниците, пътуващи в чужбина. Например първите нямат достъп до магазините, част от кафенетата и въобще търговската зона на "Летище София", разположена на второ ниво и предлагаща разнообразие от стоки. Жалбата продължава така: "зоната при изход D1, ползвана от пътниците, излитащи по вътрешни полети, е много малка, няма достатъчно места за сядане и никакъв достъп до каквито и да е магазини. Изходът след тази зона не е климатизиран през лятото и не е отоплен през зимата. Авиокомпаниите, предлагащи вътрешни полети, не могат да ползват пътнически ръкав". С две думи, според "България ер" няма никакво търговско или икономическо основание за уеднаквяване на таксите. Аргументите продължават с това, че изравняването на цената ще доведе до съществено увеличение на оперативните разходи на авиокомпаниите с вътрешни полети и би се отразило неблагоприятно на цената на самолетния билет. "Предвид дълбоката икономическа криза българският пазар не е в състояние да поеме такова увеличение", се казва още в жалбата, като с цел "преодоляване на изолираността на цели региони посредством въздушния транспорт не само е допустимо, но е и необходимо летищният оператор да диференцира таксите".

Жалбата на "България ер" също е отхвърлена на 28 декември 2016 г. от ГВА. Таксите остават еднакви за всички.
Кой се грижи за вас на летището
Не за всичко, което се случва с вас и багажа ви, е отговорно държавното дружество "Летище София". Там работят три т.нар. наземни оператора - тези, които обслужват авиокомпаниите, техните самолети и пътници. Те извършват регистрацията на пътниците и на багажа. При изходите за самолетите проверяват бордните карти и ги сравняват с паспортните данни. Осигуряват транспорта от терминала до самолета, стълбите, товаренето и т.н. До 2007 г. наземното обслужване беше запазена територия само за държавната компания "Летище София". Тогава обаче броят на пътниците премина прага от 2 млн. и според европейските регламенти трябваше да влезе конкуренция. Между операторите има силна конкуренция за всяка авиокомпания на база цени, качество и време за обслужване. През годините взаимоотношенията между летището и наземните оператори не вървяха гладко, като една от тезите е, че пазарът за наземно обслужване в София е много малък и за 5 млн. пътници 3 наземни оператора са много.

Ryanair - Swissport и "Химимпорт"
Българското дружество на базираната в Швейцария Swissport заработи на летище София от 2007 г. Компанията майка на над 190 летища в света. Сред клиентите й бяха Lufthansa, Turkish Airlines, Wizz Air. После компанията започна да се оплаква от ценови дъмпинг и злоупотреба с господстващо положение от страна на летището и казусът стигна и до КЗК. В началото на 2013 г. тя дори заяви, че може да се оттегли от летището, ако цените продължават да бъдат подкопавани. Проблемите за Swissport се влошиха след като тя загуби Wizz Air в полза на "Летище София". В края на 2013 г. в наземното обслужване на летището влезе "Химимпорт" през авиационното си поделение "Бългериан еъруейз груп", която купи миноритарен дял в "Суиспорт България". Тогава към оператора логично премина "България ер" (част от групата "Химимпорт"). После пое и обслужването на Ryanair.

Wizz Air - "Летище София"
Бившият монополист успя да се пребори за наземното обслужване на компанията с най-голям брой пътници засега - Wizz Air. Сред другите клиенти на държавното дружество са още Австрийските авиолинии и British Airways.

easyJet - Goldair Handling
Последна на летището стъпи "Голдеър хендлинг – България", дъщерна на гръцката Goldair Group, която работи в Гърция и Кипър. Това стана през ноември 2010 г. Други нейни клиенти са например Qatar Airways, Turkish Airways и Aeroflot. Наземният оператор се пренесе и към черноморските летища, като започна работа и на летище Бургас, след като то премина границата от 2 млн. пътници през 2011 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: Easy Jet Ryanair Wizz Air

Прочетете и това

Висшият адвокатски съвет категорично против кандидатурата на Иван Гешев 2 Висшият адвокатски съвет категорично против кандидатурата на Иван Гешев

Гешев не притежава нужните качества за главен прокурор, кандидатурата му трябва да се отхвърли и да започне нова процедура

18 сеп 2019, 2038 прочитания

Вечерни новини: Саудитският консорциум Arkad ще строи "Български поток", петролът продължава да поевтинява Вечерни новини: Саудитският консорциум Arkad ще строи "Български поток", петролът продължава да поевтинява

И още: Висшият адвокатски съвет срещу Гешев за главен прокурор, "Алфа Рисърч": ако изборите бяха днес, партията на Слави Трифонов влиза в парламента

18 сеп 2019, 1084 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Кому пречи структурната реформа в съдебната система?

Акцентите в речта на новия президент Румен Радев за съдебната реформа поставят някои въпроси за нейното бъдеще

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател