Как Терминал 2 стана Терминал 1
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как Терминал 2 стана Терминал 1

Как Терминал 2 стана Терминал 1

"Летище София" изравни таксите на двата терминала, за да може Ryanair да се премести на новия

Калина Горанова
62631 прочитания

© Надежда Чипева


- Така традиционните авиокомпании ще плащат с над 50% по-малко.

- Останалата на стария терминал Wizz Air обжалва заради еднаквата цена и различната услуга за пътниците, но без резултат.

- "България ер" грабна вълната и пробва да запази леко по-ниската такса за вътрешните си полети, но не успя.

Новината за преместването на Ryanair на новия терминал на летище София предизвика основно радост при пътниците, тъй като ще могат да се радват на директна връзка с метрото и на по-добри условия в по-нова сграда. Как обаче се случи това? Подобна огромна промяна, при която една от нискотарифните компании (при това със славата на най-ограничаваща разходите си) започва да лети редом с традиционните, на по-добрия и скъп терминал, не може да стане просто така.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

За да се премести Ryanair на новия терминал, в края на октомври 2016 г. с решение на изпълнителния директор на "Летище София" са изравнени таксите за преминаващ пътник на стария и на новия терминал - "без диференциация по терминали и дестинация на полета". С други думи, таксата за пътници на новия терминал е намалена от 11.5 евро на 5.5 евро (за деца таксата е наполовина) и всички авиокомпании вече заплащат еднакво, без значение дали ползват новата или старата сграда. Това е добре за всички пътници, въпреки че едва ли ще доведе до смъкване на цената на самолетните билети. Промяната обаче безспорно поставя другия нискотарифен превозвач и досегашен лидер на пазара в София по брой превозени пътуващи - унгарската Wizz Air, в една по-неравностойна позиция спрямо големия им ирландски конкурент. Компанията, която дълго време беше основна причина за растежа на аерогарата, ще остане на стария терминал, където условията за пътниците са по-лоши, като се започне от липсата на метростанция, премине се през паркинга и се стигне до тоалетните.

Председателят на борда на директорите на "Летище София" Веселин Пейков обяснява че, Wizz Air не може да премести цялата си летателна програма на новия терминал и е взела решение, че е по-добре да обслужва всичките си полети на Терминал 1, за да няма объркване за пътниците и неудобство за самата авиокомпания. Ryanair на свой ред са препотвърдили интереса си да кацат и излитат на новия терминал. Въпреки думите на Пейков Wizz Air не е приела промяната съвсем безропотно и нискотарифният превозвач подава жалба до Министерството на транспорта.

Недоволство на Терминал 1

Решението за уеднаквяване на таксите излиза в края на октомври. Оперативната цел на летището е да се даде възможност за преразпределение на нарасналия пътнически трафик пропорционално на разполагаемата пропускателна способност на съоръженията, с оглед гарантиране на индустриалните стандарти за безопасност, сигурност и качество на летищните услуги, както и да се постигне максимално затоварване на различните превозвачи на двата терминала. Ускореното развитие в последните 3 години на пътническия трафик на терминал 1 довело до презапълването на капацитета му и до невъзможност за удовлетворяване на нови заявки на авиокомпании.

В средата на ноември Wizz Air подава жалба до Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта, срещу решението за изравняване на таксите през 2017 г. Според нискотарифната авиокомпания не са спазени основните принципи на обвързаност с разходите, прозрачност и недискриминация при определянето им. Практически единственото обяснение за изравняването на таксите е балансирано разпределение на пътниците на двата терминала, без да се отчитат техните особености, инфраструктура, качество на услуги, разходи за поддръжка и т.н.

Досегашната разлика от 6 евро на човек е била базирана на разходите, тъй като площите на Терминал 2 са по-големи и това означава по-скъпа поддръжка, задължения по заеми, по-висока стойност на активите и съответно по-високи разходи за амортизация. Ако качеството е различно, и цената трябва да е различна. Терминал 2 има връзка с метрото. Сградата е по-нова и по-просторна, оборудването е по-качествено, има помещения за self check-in и възможност за електронен паспортен контрол и като цяло по-добра инфраструктура.

"По-високото качество на обслужване на Терминал 2 следва да е отразено в летищните такси", смятат от Wizz Air, като авиокомпаниите трябва да изискват от летището услуги, отговарящи на съотношението цена - качество.

На 28 декември ГВА потвърждава решението на изпълнителния директор на "Летище София" и отхвърля жалбата на Wizz Air и решението не подлежи на обжалване.

Вътрешните тревоги на "България ер"

Има и друг недоволен. С уеднаквяването на такса пътник "без диференциация по терминали и дестинация на полета" е коригирана и такса пътник за вътрешните полети, която преди е била 4.4 евро, т.е. има лека промяна нагоре. Това предизвика и "България ер" да подаде жалба до ГВА, въпреки че като досегашен ползвател на новия терминал с редица международни полети би трябвало да излиза на плюс от новото пътническо уравнение. Компанията също така не плаща редовно и има натрупан дълг за милиони от такси към летището.

Според националния авиопревозвач услугата за пътниците, заминаваща по вътрешните линии, не е еднаква с тази за пътниците, пътуващи в чужбина. Например първите нямат достъп до магазините, част от кафенетата и въобще търговската зона на "Летище София", разположена на второ ниво и предлагаща разнообразие от стоки. Жалбата продължава така: "зоната при изход D1, ползвана от пътниците, излитащи по вътрешни полети, е много малка, няма достатъчно места за сядане и никакъв достъп до каквито и да е магазини. Изходът след тази зона не е климатизиран през лятото и не е отоплен през зимата. Авиокомпаниите, предлагащи вътрешни полети, не могат да ползват пътнически ръкав". С две думи, според "България ер" няма никакво търговско или икономическо основание за уеднаквяване на таксите. Аргументите продължават с това, че изравняването на цената ще доведе до съществено увеличение на оперативните разходи на авиокомпаниите с вътрешни полети и би се отразило неблагоприятно на цената на самолетния билет. "Предвид дълбоката икономическа криза българският пазар не е в състояние да поеме такова увеличение", се казва още в жалбата, като с цел "преодоляване на изолираността на цели региони посредством въздушния транспорт не само е допустимо, но е и необходимо летищният оператор да диференцира таксите".

Жалбата на "България ер" също е отхвърлена на 28 декември 2016 г. от ГВА. Таксите остават еднакви за всички.

Кой се грижи за вас на летището

Не за всичко, което се случва с вас и багажа ви, е отговорно държавното дружество "Летище София". Там работят три т.нар. наземни оператора - тези, които обслужват авиокомпаниите, техните самолети и пътници. Те извършват регистрацията на пътниците и на багажа. При изходите за самолетите проверяват бордните карти и ги сравняват с паспортните данни. Осигуряват транспорта от терминала до самолета, стълбите, товаренето и т.н. До 2007 г. наземното обслужване беше запазена територия само за държавната компания "Летище София". Тогава обаче броят на пътниците премина прага от 2 млн. и според европейските регламенти трябваше да влезе конкуренция. Между операторите има силна конкуренция за всяка авиокомпания на база цени, качество и време за обслужване. През годините взаимоотношенията между летището и наземните оператори не вървяха гладко, като една от тезите е, че пазарът за наземно обслужване в София е много малък и за 5 млн. пътници 3 наземни оператора са много.

Ryanair - Swissport и "Химимпорт"

Българското дружество на базираната в Швейцария Swissport заработи на летище София от 2007 г. Компанията майка на над 190 летища в света. Сред клиентите й бяха Lufthansa, Turkish Airlines, Wizz Air. После компанията започна да се оплаква от ценови дъмпинг и злоупотреба с господстващо положение от страна на летището и казусът стигна и до КЗК. В началото на 2013 г. тя дори заяви, че може да се оттегли от летището, ако цените продължават да бъдат подкопавани. Проблемите за Swissport се влошиха след като тя загуби Wizz Air в полза на "Летище София". В края на 2013 г. в наземното обслужване на летището влезе "Химимпорт" през авиационното си поделение "Бългериан еъруейз груп", която купи миноритарен дял в "Суиспорт България". Тогава към оператора логично премина "България ер" (част от групата "Химимпорт"). После пое и обслужването на Ryanair.

Wizz Air - "Летище София"

Бившият монополист успя да се пребори за наземното обслужване на компанията с най-голям брой пътници засега - Wizz Air. Сред другите клиенти на държавното дружество са още Австрийските авиолинии и British Airways.

easyJet - Goldair Handling

Последна на летището стъпи "Голдеър хендлинг – България", дъщерна на гръцката Goldair Group, която работи в Гърция и Кипър. Това стана през ноември 2010 г. Други нейни клиенти са например Qatar Airways, Turkish Airways и Aeroflot. Наземният оператор се пренесе и към черноморските летища, като започна работа и на летище Бургас, след като то премина границата от 2 млн. пътници през 2011 г.
- Така традиционните авиокомпании ще плащат с над 50% по-малко.

- Останалата на стария терминал Wizz Air обжалва заради еднаквата цена и различната услуга за пътниците, но без резултат.

- "България ер" грабна вълната и пробва да запази леко по-ниската такса за вътрешните си полети, но не успя.

Новината за преместването на Ryanair на новия терминал на летище София предизвика основно радост при пътниците, тъй като ще могат да се радват на директна връзка с метрото и на по-добри условия в по-нова сграда. Как обаче се случи това? Подобна огромна промяна, при която една от нискотарифните компании (при това със славата на най-ограничаваща разходите си) започва да лети редом с традиционните, на по-добрия и скъп терминал, не може да стане просто така.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    vanchev avatar :-?
    nikivan

    Само аз ли виждам нещо нередно в цялата ситуация, че променят цените на цялото летище, за да може да е облагодетелствана една единствена компания? Защо това нещо не се разследва и не се направи подробен анализ защо държавата в лицето на Летище София помага всячески на компания, която работи на територията на летището от три месеца? Защо не се разглеждат изобщо жалбите на авиокомпаниите и един вид им казват да се оправят, както могат? Държавата трябва да помага на всички компаниите, за да стимулират бизнеса, а по този начин помага само на една и вреди на много друго. Защото както са засегнати тези, които са останали на Т1, така са и засегнати всички авиокомпании, които оперират на Т2.

  • 2
    wild4949 avatar :-|
    shepprd

    Не може една и съща такса за различни условия, жалбите имат основание . Крайно време е да се даде това летище на концесия за да се спре с тоя роден произвол.

  • 4
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    До коментар [#1] от "nikivan":

    А за десетките милиони евро дълг, който частната компания България "Ер" има към държавното летище, и който дълг не само че не се изплаща, а продължава да става по-голям, нещо да кажеш? Това не е ли държавна подкрепа за частна компания (с парите от твоите данъци) ?!?

  • 5
    tatamata avatar :-|
    Tata Mata

    До коментар [#4] от "karen_walker":

    Дългът се изплаща. Нали и шефът на летището показа документите и каза, че си има договор, който се спазва и разсрочено плащане, по което дълговете се изплащат.

  • 6
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    "Не може една и съща такса за различни условия, жалбите имат основание ."

    Интересно как нискобюджетните компании успяват да си поддържат цените? Кой им плаща самолетите? Щото за мен е ясно, че с тия цени, изобщо не могат да поддържат самолети..

  • 7
    cqo25489362 avatar :-|
    cqo25489362

    ""По-високото качество на обслужване на Терминал 2 следва да е отразено в летищните такси", смятат от Wizz Air, като авиокомпаниите трябва да изискват от летището услуги, отговарящи на съотношението цена - качество."
    Доколкото разбирам всички авиокомпании вече ще плащат с по 6 евро по-малко. Защо Летище София си намалява приходите от терминал 2 за да може да влезе Райънер?

  • 8
    carmello avatar :-|
    carmello

    това е поредната глупост и не разбирам как не е паднало в съда - единственото правилно решение би било да се определи нещо като квота за използване на Т2 - примерно по 100 полета на месец за всяка компания

    всичко друго мирише на яка корупция !

    и не мога да разбера толкова ли е трудно да се прокопаят още 500 метра и да се пусне метростанция и на Т1, това с ДВЕТЕ микробусчетата дето превозват по 15 пътника на 30 минути е някакво безумия, каквото не съм виждал никъде по света

  • 9
    1i avatar :-|
    Густав

    Терминал 1 е краят на света. Тази мизерна дупка просто трябва да се затвори и трафикът да отиде на Т1. Ако капацитетът не може да се покрие, да почват да разширяват, трафикът ще продължава да върви нагоре.

  • 10
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева

    Каква друга причина има този ход, освен облагодетелстването на RyanAir?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK