"Летище София": Гответе се за голямото чакане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Летище София": Гответе се за голямото чакане

"Летище София": Гответе се за голямото чакане

С идването на Ryanair летище София се препълни. Сега проблемът с опашките се мести от стария на новия терминал

Калина Горанова
79312 прочитания

• С идването на Ryanair летище София се препълни. Сега проблемът с опашките се мести от стария на новия терминал

• В пиковите времена пътниците може да чакат доста дълго, за да минат проверка на багажа.

• Виновник за губенето на времето ви е държавата, която с години забави концесията на летището, а оттам и разширението му.

На 16 януари сутринта всички полети до 21 дестинации на Ryanair се преместиха на Терминал 2 на летище София. Новината, че ирландският авиопревозвач няма повече да дели малката 70-годишна сграда на стария терминал с останалите нискотарифни авиокомпании Wizz Air и easyJet, предизвика искрена радост в социалните мрежи. На десетгодишния Т2 е по-широко, по-ново, по-достъпно заради връзката с метрото, а и винаги е било някак пусто и празно. С движението обаче се прелива от пълно в пълно и пътниците може да се озоват на дълга опашка в час пик на ескалаторите на Терминал 2, намиращи се точно преди проверката на багажа. И така да изпуснат полета си, ако не са отишли много по-рано.

Данните на летище София показват, че то вече е препълнено. В края на миналата година оттам се похвалиха, че само ден не му е достигнал, за да мине границата от 5 млн. пътници (виж инфографиката). Разбивката показва, че пътниците на стария терминал са надвишили капацитета му (той е 2.2 млн., а пътниците - 2.3 млн.), а тези на новия са на границата (2.6 млн.). И всичко това, при положение че Ryanair летеше по всичките си 21 линии само през последните 3 месеца на 2016 г.

За 2017 г. авиокомпанията се закани да превози 1.5 млн. души, а сегашният лидер Wizz Air отговори с докарването на седми самолет в София, нови дестинации и с изчисления, че за тази година ще разполагат с 2.8 млн. места по линиите си от и до България. Най-интересното предстои и летището има ситуация за решаване не само по отношение на стария, но вече и по отношение на новия си терминал.

"През 2017 да превозим над 1.5 млн. души от и за София."

Дейвид О'Брайън, търговски директор на Ryanair
"През 2017 г. ще имаме 2.8 млн. места по българските линии, което е над 60% увеличение."

Йозеф Варади, главният изпълнителен директор на Wizz Air.

Отеснялото летище

Това не се отрича от ръководството на аерогарата. "Реално сме с изчерпан капацитет навсякъде", каза Веселин Пейков, председател на борда на директорите на "Летище София", отговарящ дълги години за летищното осигуряване на полетите. През последните 10 години пътниците на летището са се увеличили двойно (леки спадове е имало само през 2009 и 2012 г.). Пейков изчислява, че ако те продължат да растат не с по 22% (с колкото се увеличиха през 2016 г. заради мащабното влизане на Ryanair, което не се случва всяка година), но с по 5% - за 7 години летището ще е окъсяло отново с един терминал.

Това не означава, че трябва да се правят неразумни инвестиции като празния терминал в Пловдив. Трябва да се отчете, че София няма силен местен авиопревозвач с дълги полети, който да генерира голям транзитен трафик. Текущи сериозни проблеми за решаване обаче има като как да се подобрят работата и капацитетът на Терминал 2 и каква да е съдбата на Терминал 1.

"Неслучайно от много време говорим, че трябва нов терминал"

Веселин Пейков, председател на борда на директорите на "Летище София"

Стъпването на Ryanair показа как само една авиокомпания може да разбърка сметките с площите, рентгените, изходите за самолети. И да няма шанс за навременна реакция. Причината е, че вече години се бави концесията, в която чужд оператор с опит трябваше да развие летището. Заради постоянно говорене за концесия и отлагане държавното дружество нямаше как само да задейства едри проекти за увеличаване на капацитета (за по-малките виж карето).

Засега на хартия срокът за оферти за концесия изтича в края на месеца, но според трима независими източници на "Капитал" той ще бъде отново удължен до втората половина на май, или година след откриването на процедурата. Ако не настъпи нова промяна и има кандидати, това значи избор на победител в продължение на месеци и после поне 1-2 години за цялостно разширяване на стария терминал.

Елате по-рано

Недостигът на капацитет на летището се усети силно за пръв път през последните 3 месеца на 2016 г., когато през стария терминал са преминали 765 хил. пътници, а броят на излетелите и кацналите самолети на трите нискотарифни авиокомпании е бил общо 4886.

От летището поискаха разбиране от страна на пътниците и ги призоваха да пристигат 2 часа преди полет, за да няма некачили се. Фалове не липсват. Жалбите за 2016 г. за изпуснати полети са 108 на брой. Основните причини за тях според ръководството на летището са навиците на пътниците "да се целуват до последно" и изпращачите, които идват по няколко и правят малкия терминал още по-претрупан и най-вече навика да се пуши отвън до последния момент. Това поне показвали камерите, които се преглеждат, когато подадете жалба за изпуснат полет. "Пушат отвън и като видят, че остават 15 минути, всички изведнъж се впускат и после се питат защо не успяхме да се качим на самолета. Ние нямаме възможност ударно за 15 минути да обслужим 1000 души", коментира Веселин Пейков. Отделно пътниците не са достатъчно стегнати при проверката по сигурността. Бавно се вадят лаптопи и телефони, влиза се в безсмислени разговори със служителите за сваляне на обувки и колани и т.н.

Основният проблем на терминала обаче е друг. Инфраструктурата му не е предвидена за подобно натоварване и площите са малки. Построен преди около 70 години, той е разширяван няколко пъти през соца, а последната му реконструкция е през 2000 г. По думите на Пейков основната "тясна" зона е на проверката по сигурността. При стъпването на Ryanair там летището е поставило 2 допълнителни рентгена и рамки за проверка на багажи и пътници и с това общият им брой е станал 5. Място за поставяне на още рентгени и рамки обаче няма. Сметките са прости. През един рентген и една рамка преминават средно по 120 - 140 души на час. Нискотарифните авиокомпании правят по три ротации на самолетите си на ден, за да ги използват максимално, и съответно има три пикови скупчвания на летището - сутрин, обед и вечер. Ако в такъв момент се засекат 6-7 полета с по 180 души, излиза, че във въпросния час през рентген и рамка трябва да минат над 200 души.

Среща на ескалаторите

"Летище София имаше два варианта. Единият беше да ограничим авиокомпаниите и да не летят. Другият беше да направим всичко възможно, така че да удовлетворим желанията на всички авиокомпании да извършват полети до летище София", коментира Веселин Пейков. За целта държавното дружество е намалило таксите за пътник на новия терминал и на практика ги е изравнило с тези на стария (виж текста "Как Терминал 2 стана Терминал 1"). Въпреки жалбата на Wizz Air срещу неравните условия с еднаквата цена Ryanair вече лети от Т2.

Там обаче рентгените и рамките също не са безкрайна величина и са само с един повече - т.е. шест, и то надвиснали над ескалаторите. Гъвкава мярка за увеличаване на капацитета е летището да предложи на авиокомпаниите по-добри цени в непикови часове, за да има едно по-равномерно натоварване.

Инфраструктурният проблем обаче остава и той е заложен още с проектирането и строителството на терминала, открит в края на 2006 г. "Тогава страната не е член на ЕС и мерките за сигурност и системите за проверка бяха коренно различни", обяснява Пейков. Терминалът е проектиран за децентрализирана система за проверка, което означава, че пътниците минават митница и граница и чак тогава стигат до security проверката, която се случва на отделните гейтове за самолетите. След това обаче се преминава към централизираната система, за която обаче площи не са били предвидени и рентгените е трябвало да излязат напред и да надвиснат над ескалатора.

Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

През 2013 г. беше удължена галерията (местата за движение, сядане, хранене) на новия терминал в северна посока и това увеличи изходите за самолети с още 3, като там ще се обслужват полетите на Ryanair. Това обаче е само половината от задачата. Нуждата от още 2-3 рентгена и рамки остава и зоната там трябва да бъде разширена настрани и капацитетът да се увеличи с 320 пътници на час. "Процесът не е лесен. Първо трябва да се организира конкурс за проектиране. Следва съгласуване по всички инстанции и обществена поръчка за изпълнител", обяснява Пейков.

Все по-Враждебна

Големият казус обаче остава бъдещето на стария терминал. През миналата година там е подменена 16-годишната настилка и е направен ремонт на покрива, за да се спрат течове. "Ние си знаем кривиците. Ако трябва да сме искрени, комфортът на пътниците на този терминал не е такъв, какъвто трябва да бъде. Имаме си проблеми и с тоалетните, канализацията не е както трябва - връща, но какво искате от едно съоръжение на 70 години. Каквото и да го правиш, всичко е кръпка", казва шефът на летището. "Сложихме още 2 рентгена. Разширихме още малко помещенията, но инфраструктурата не е предвидена за такъв пътникопоток. Направихме всичко възможно, каквото можеше да се направи. Имаме желание, но от икономическа гледна точка не е редно да вкарваме много пари в едно старо съоръжение. Неслучайно от много време говорим, че трябва нов терминал", коментира Пейков.

Личното мнение на директора е, че Терминал 1 трябва да бъде разрушен и на негово място да се направи нов. "Сигурно ще има спорове, че не му е мястото тук и т.н., но в момента на Терминал 1 има изградена инфраструктура, подходи, всичко." Пейков дори имал идеен проект за 5.5 млн. пътници, две галерии и около 20 ръкава. Отпред на мястото на паркинга трябва да се направи нов на 3-4-5 етажа. В момента на настоящия има около 380 - 400 места, които са крайно недостатъчни в пиковите часове и трябва 3-4 пъти по-голям, обяснява той. Желанието е и новият терминал да бъде направен истински - т.е. на първо ниво да са пристигащи, на второ заминаващи с връзки с паркинга. Да има значително повече търговски площи.

Проблемът обаче и тук е, че реалността е изпреварила плановете. "Ние сме много закъснели. Този терминал обслужва над 2 млн. пътници. Ако тръгнем да го разширяваме, те трябва някъде да бъдат обслужени и ние трябва да мислим първо за някакъв временен терминал, както се направи във Варна, където беше преобразуван един хангар. В София трябва да се предприемат много спешни действия в тази насока, защото ние едва ли ще се развиваме с тези темпове, но и с по-малки от 5-6% ръст на година на пътниците сметките показват, че след 7 години ще имаме един недостиг от 2 млн. пътници", завършва Пейков.

Накратко, летището през следващите години ще става все по-враждебно към пътниците, които ще губят още повече време в ненужно чакане на опашка, а все по-често ще изпускат и полета си. Ако се окаже след време, че трябва да идвате с три часа по-рано за полет и се чудите кого да обвините за това, ще подскажем, че редица управляващи години наред не успяха да вземат твърдо решение какво да е бъдещето на летището.

25 минути и излитам

Летището има доста разработени проекти, част от които са спъвани заради концесията, част от които вървят. Застинали са например проектът за решаването на проблема с пътниците, кацащи от трети страни, които в момента правят почетна обиколка с автобус, тъй като на Т2 не може да се разделят потоците.

Проектът предвижда ниво нула под галерията, където в момента стои самолетообслужваща техника, да бъде затворено и там да са пристигащите пътници, а горе - само заминаващите. Другото желание на летището е да се разширят търговските площи за магазини и кафенета с около 1400 кв. метра и вече има разработен идеен проект.

Остарели са и бизнес салоните, които са на по 10 години. Ситуацията обаче е патова заради неясната концесия.

Летището обаче движи други проекти. Почти е приключен този за перон за бизнес авиацията, т.е. стоянка за частни пътнически самолети. Подписан е договор за строителство на нова скоростна пътека за рулиране, която щяла да повиши капацитета на пистата от 22 самолетни движения на час на 28. Пътеките позволяват на кацналия самолет, вместо да се движи по пистата една минута, да се изнесе по-бързо от нея.

Нискотарифните авиокомпании и по-специално Ryanair имат и по-специфични изисквания за скоростта, като това налага да се мисли и за цялостно по-добрата организация на работа. Ако традиционните авиокомпании могат да стоят на летището между 40 минути и час преди полета, Wizz Air прекарва половин час, а Ryanair пада на 25 минути.

Това означава, че всичкото товарене и разтоварване трябва да се случват максимално бързо и с минимум движения, като се избира най-късото разстояние между терминала и перона и дори зареждането с гориво трябва да става с пътници на борда и в присъствието на пожарен автомобил, за да се влезе в норми.

• С идването на Ryanair летище София се препълни. Сега проблемът с опашките се мести от стария на новия терминал

• В пиковите времена пътниците може да чакат доста дълго, за да минат проверка на багажа.

• Виновник за губенето на времето ви е държавата, която с години забави концесията на летището, а оттам и разширението му.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

53 коментара
  • 1
    ijj avatar :-?
    ijj

    Интересно дали се проучва вариант се изгради изцяло ново летище на съвсем ново подходящо място - може би в Божурище.

    При такова увеличение на полетите би трябвало подобна инвестиция да е изгодна.

  • 2
    evelina_hristowa avatar :-|
    evelina_hristowa

    Летището работеше на критичен минимум още преди Райънеър да навлязат, но това не се споменава. Терминал 1 е много зле инфраструктурно и колкото и персонал да се сложи не смятам, че може да поеме трафика. Но мисля, че беше редно да преместят Уиз еър на новия терминал, защото те оперират от много по-отдавна, а и при тях е доста по-цивилизовано. Цирковете на Райънеър, които правеха за багажите, докато бяха на Терминал 1 някак се търпяха и даже можеше да се забавляваш като им гледаш сеира, но на новия терминал това е недопустимо.

  • 3
    ijj avatar :-|
    ijj

    До коментар [#2] от "evelina_hristowa":

    "Но мисля, че беше редно да преместят Уиз еър на новия терминал ..."

    А дали е имало такива преговори на Уиз еър с летището? И дали таксата, която превозвачът плаща за ползване на Терминал 1 или Терминал 2 е еднаква? Може би Райън еър са поискали да се преместят. Те по този начин печелят и пътници, защото до Терминал 2 има възможност да се стигне с метро, а някои от дестинациите на Райън еър и Уиз еър съвпадат - т.е. за някои от полетите те са конкуренти.

  • 4
    dania4545 avatar :-|
    Jeck Mayer

    едновременно с изграждането на нов терминал,трябва и да се дообразова персонала за да може да посреща клиентите си вежливо/е, ако не може понеучтиво/.летя често и винаги имам чуството че искат да ме набият/гледане строго,говорене през зъби /.

  • 5
    the_core avatar :-|
    The Core

    До коментар [#1] от "ijj":

    По-лесен и много по-разумен вариант е да се премести изцяло столицата на друго място!

  • 6
    ijj avatar :-P
    ijj

    До коментар [#5] от "The Core":

    Някъде, където живеят интелигентни и алтрустични хора, с добро възпитание и силно развито чувство за отговорност?

    Иначе природата около София е вълщебна - близостта на Витоша компенсира всички недостатъци на големия град.

    А идеята да се строи летище на ново място не е толкова луда. Тя е свързана с няколко предимства:

    1) Старото летище ще може да продължи да се експлоатира без смущения по време на целия период на строителство на новото летище.
    2) Ще може да се избере такова място, че голяма част от самолетите да не прелитат над почти целия град.
    3) Микроклиматът при новото летище може да е с по-малко мъгли в сравнение с района на Враждебна (който е в непосредствена близост до река Искър). Неслучайно до 1947 г. гражданското летище е било в Божурище.
    4) Сегашното летище и без това вече се нуждае от реконструкция - и то не само на терминалите.

    И т.н.

  • 7
    dania4545 avatar :-|
    Jeck Mayer

    До коментар [#6] от "ijj":

    напълно верно!летището е строено от немците там,защото често има мъгли и е било удобно през войната

  • 8
    m_style avatar :-P
    m_style

    Не мога да разбера що за глупости са написани, покрай някои очевидни неща.
    Проблемът със скоростта на обслужването рязко набъбна покрай въвеждането на нови мерки за сигурност /особено след атентата в Бургас/, които са трагикомични! Подстъпите до терминалите на кота 0 са оградени от години и ЗА ДА НЕ СЕ ПОЛЗВАТ рационално пероните и на Т1 и на Т2! На Т1 въртят тирове, заради съседния вход на ДЪРЖАВНАТА МИТНИЦА и сетете се какво става като се "омешат" с колите на посрещачи и изпращачи! На входа на Т2 спират междуградски автобуси, без да има място за такива! Посрещачите с автомобили на Т2 ЗАДЪЛЖИТЕЛНО преминават през пероните на ЗАМИНАВАЩИ! Да кажа, че всеки ден имам работа, свързана с летището и всеки ден от години гледам докъде ще стигне малоумието на тия МЕРИНДЖЕИ!

  • 9
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    С организационни мерки може да се повиши значително пропускателния капацитет на летище София. Първо - персоналът е ужасно муден и с със забавянето на всяка крачка демонстрира колко важен и незаобиколим фактор е. Второ - двете тетки, дето стоят на терминал 2 долу пред ескалаторите и проверяват бордните карти създават големи опашки. Работят бавно, а на всеки 10 минути едната отива някъде и оставя другата сама. Нищо не пречи да се инсталират още тетки - една или две. Трето - горе на проверката обикновено работят само 2 от 4 коридора. Четвърто - паспортен контрол - повече от 3 заети работни места при 8 инсталирани трудно ще видиш. Същото е и на пристигане - пак работят половината от кабинките. Като се съберат 2 самолета, стой та чакай..... Има капацитет, но мързелът и мърлящината много мъчат.

  • 10
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    "Виновник за губенето на времето ви е държавата, която с години забави концесията на летището, а оттам и разширението му". Мисля, че това изречение обяснява всичко. С перманентно нестабилна политическа обстановка в София обаче, избор на концесионер няма да се случи скоро. През това време, кочината на Летище София ще продължава, а летището в Белград (също в процес на отдаване на концесия) вече ще е регионалният хъб на Балканите, защото за разлика от нас, сърболята поставят националния си интерес на първо място.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK