Картелът в строителството се разклати
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Картелът в строителството се разклати

Свързваната с Пеевски хасковска "АБ" обжалва избора на "Хидрострой" за отсечка от "Хемус", а медии на депутата атакуват поръчката

Картелът в строителството се разклати

Абонираният за големи поръчки Пеевски атакува по всички линии избора на изпълнител за отсечка от "Хемус"

Мила Чернева
22746 прочитания

Свързваната с Пеевски хасковска "АБ" обжалва избора на "Хидрострой" за отсечка от "Хемус", а медии на депутата атакуват поръчката

© Цветелина Белутова


5.9 млн. лв.

е цената на километър на "Хидрострой" - двойно по-ниско от офертите за "Хемус" от преди година.

Магистрала "Хемус" е ключова за негласния картел на големите строители. Заради нея преди време Бойко Борисов преживя "катарзис" и започна да спира всички поръчки на свързани с Делян Пеевски фирми. Сега, пак "Хемус" се превърна в доказателство, че картелът се е разклатил сериозно.

Продължението на северната магистрала от Ябланица до Боаза, което беше дадено на 9 януари, предизвика масово брожение сред големите компании и много жалби - нещо необичайно за големите поръчки в България. Обществената поръчка за 9-те километра беше спечелена от "Хидростой" на Велико Желев, която миналата пролет купи свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98". "Хидрострой" е сочена в сектора за близка до ГЕРБ, като нейният изпълнителен директор Николай Пашов е бивш общински съветник на партията във Варна. През последните месеци компанията беше избрана за победител в много поръчки.

Най-показателно е, че една от внесените жалби е от сочената като новата строителна компания на депутата от ДПС "АБ" - Хасково. Това разсейва подозренията в бранша, че Пеевски още контролира "Водстрой". Другият признак е неочакваната атака срещу Агенция "Пътна инфраструктура" в петъчни брой на издавания от Пеевски "Монитор". Там изборът е наречен "скандална афера" и са изнесени детайли от процедурата.

За липсата на предварителна уговорка между компаниите и властта кой да вземе поръчката говорят и другите жалби от големи дружества като "ПСТ" и "Трейс".

Петима недоволни

Общо 11 обединения подадоха оферти за отсечката. От тях първо беше отстранен консорциумът на "Агромах", а после още осем кандидата, и така на финала остана слаба конкуренция от два участника.

На 9 януари стана ясно, че Агенция "Пътна инфраструктура" е избрала обединение на "Хидростой". До изтичане на крайния срок в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) са внесени пет жалби срещу избора на строител.

Обединението победител "ХПВ Ябланица" предложи втората най-ниска цена - 54.9 млн. лв. без ДДС. На второ място е "АМ Хемус Щрабаг ГБС 2016" ДЗЗД, в което участваха "ГБС Инфраструктурно строителство" и "Щрабаг - клон България", но с близо 20 точки разлика в крайните оценки. Тяхната цена беше и доста по-висока - близо 72 млн. лв. без ДДС. Затова и най-вероятно те не обжалват класирането, тъй като шансовете са им по-малки.

Останалите осем участника са отстранени от търга по различни причини: неточности или липса в документацията или неприети обосновки за ниските цени. Сега пет от отпадналите участници оспорват елиминирането си от търга.

Единият жалбоподател е Обединение "АМ Хемус 1 - 2016", в което влиза сочената като новият строител на депутата от ДПС Делян Пеевски "АБ" и испанската "Асигния Инфраструктурас" и "Мега инвест холд". Обединението на "АБ" предложи най-ниската цена - 54.6 млн. лв. Те обаче са изключени от търга заради липса на доказателства в обосновката си за ниската цена.

Жалба е подал и ДЗЗД "Строители АМ Хемус", включващо "Интегрирани строителни системи" , "Интерпром" , "Тодини Централ Азия" и "Трансконсулт-22". "Интегрирани строителни системи" има 2.2 млн. лв. приходи за 2015 г.) и "Интерпром", която е специализирана във водопроводи. Те са си намерили за партньор казахстанската "Тодини Централ Азия" (азиатското поделение на италианската Todini).

Друг жалбоподател е "Д/В Актор – Аер" ДЗЗД, което включва гръцката компания "Актор" и българската "Атоменергоремонт", близка до Христо Ковачки. Жалби са подали и "Трейс Груп Холд" и "ПСТ Груп". "ПСТ" беше свързвана с Васил Божков и Делян Пеевски през годините. Сега основният контрол върху фирмата е на Първа инвестиционна банка.

Всички жалбоподатели са предложили цени под 60 млн.лв. при прогнозна стойност на отсечката 80 млн.лв.

Фенери за Хемус?

Според статията в "Монитор", решителен фактор при избора са били "огнеупорни газови фенери", които се ползват за осветяване на строителни обекти. Тъй като двама от кандидатите не са обосновали единичната цена на тези фенери, те са дисквалифицирани. Статията, която се позовава на документи от оценителната комисия, цитира и други части от методологията, по която са изхвърляни участници, базирано на техните количествено-стойностни сметки. Тези КСС-та са част от всяка документация за строителна поръчка и както разследване на "Капитал" за фонд "Земеделие" показа преди време, са основен инструмент, по който се краде от обществени средства.
5.9 млн. лв.

е цената на километър на "Хидрострой" - двойно по-ниско от офертите за "Хемус" от преди година.

Магистрала "Хемус" е ключова за негласния картел на големите строители. Заради нея преди време Бойко Борисов преживя "катарзис" и започна да спира всички поръчки на свързани с Делян Пеевски фирми. Сега, пак "Хемус" се превърна в доказателство, че картелът се е разклатил сериозно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    v_l avatar :-|
    v_l

    Абе в тая държава май няма голяма фирма, която да не е свързана тясно с някоя партия, така че както и да го въртим, все е нагласено и решението никога не се взима само на икономическа и техническа основа.

  • 2
    2.5 avatar :-?
    2.5

    “Останалите осем участника са отстранени от търга по различни причини: неточности или липса в документацията или неприети обосновки за ниските цени.”

    Какво трябва да означава: “обосновка за ниска цена”?
    Не е ли по-логично да се търси обосновка за висока цена?

  • 3
    ph_alexiev avatar :-|
    paralelepiped

    Обнадеждаващото е, че се ритат по кокалчетата от което може да спечели само данъкоплатеца.

  • 4
    gesand avatar :-|
    gesand

    До коментар [#2] от "2.5":

    Може би ако е съмнително ниска цената, трябва да се обосноват. Защото при много по-ниска цена от тази на останалите участници, много е вероятно изпълнението да е далеч от качествено (тук изключвам възможността останалите участници да са в картел и да предлагат много близки цени).

  • 5
    2.5 avatar :-|
    2.5

    [quote#4:"gesand"]Може би ако е съмнително ниска цената, трябва да се обосноват.[/quote]

    Именно затова офертите не се класират единствено с оглед на цената! Докато Плевнелеив беше министър, не си спомням да са търсили подобни обосновки...

  • 6
    chichka avatar :-|
    chichka

    До коментар [#5] от "2.5":
    И аз си спомням как Плевнята и Сянков направиха явен търга за отсечките от СТ Загора до Карнобат. Цените паднаха три пъти в сравнение с предните търгове, а срока го спазиха всички без участъка Зимница-Карнобат. Там нарочно един червен бизнесмен не завърши участъка в срок за да не може ББ да я открие преди изборите.

  • 7
    chichka avatar :-|
    chichka

    Дянков- грешката моя.

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "2.5":

    Обосновката за ниска цена е много логично допълнение към обществените поръчки. Изключително ценен елемент е, защото едно време (докато Плевнелиев беше министър) се сключваха поръчки на база най-ниска цена. Това доведе до лошо финансово състояние на победителите и месеци незаплащане за подизпълнителите. В някои случаи се стигна дори до незавършване на проекти (напр. строената от "Актор" част от струма).

    Реално проблемът изобщо не са обосновките. Проблемите са главно 2: -Картелът, който гарантира липса на конкуренция и лесна победа на основните играчи, ощетявайки хазната с милиони заради високи цени.
    -Отстраняването на чуждестранни играчи по абсолютно тривиални причини като например представяне на квалификация на 9-тия експерт на английски или недостатъчен брой щатни археолози с легализирана диплома. Така се изгониха всички читави западни изпълнители и се лиши от гласност ширещата се корупция в обществените поръчки (защото чуждите предприятия имат по-голям капацитет и независимост да алармират за проблеми на високо ниво).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK