София прави опит да организира велосипедния транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София прави опит да организира велосипедния транспорт

София прави опит да организира велосипедния транспорт

До 2019 г. трябва да се изградят едва още няколко километра велоалеи

Мария Манолова
20081 прочитания

© Надежда Чипева


Какво се планира да се изгради

- 600 метра велотрасе между "Руски паметник" и пл. "Възраждане"

- 1.2 км по бул. "Цар Борис III" в кв. "Княжево"

- 1.8 км в жк "Обеля" и връзка на "Люлин" с центъра през едноименния тунел.

София прави пореден опит да организира придвижването с велосипед в града, като в четвъртък Столичният общински съвет трябва да гласува Програма за развитие на велосипедния транспорт между 2016 и 2019 г.

На теория документът трябва да помогне София да се превърне в "зелен град", където колелата са "интегрална част от системата на обществения транспорт". На практика обаче много граждани и организации критикуваха програмата заради липсата на конкретна информация, ясни стъпки и какъвто и да е контрол на качеството или измеримост на успеха й. Освен това програмата няма финансова рамка за изпълнението.

Програма минимум

Конкретните цели на Столичната община за велотранспорта до 2019 г. включват построяването на едва още няколко километра велоалеи, става ясно от документа. Планирани са 600 метра велотрасе между "Руски паметник" и пл. "Възраждане", 1.2 км по бул. "Цар Борис III" в квартал "Княжево", 1.8 км в жк "Обеля" и връзка на "Люлин" с центъра през едноименния тунел.

В "проектна готовност" е въвеждането на зона за съвместно движение на колела и автомобили с ограничение от 30 км/ч между булевардите и улиците "Христо Ботев", "Алабин", "Леге", "Цар Освободител" и "Васил Левски". На тази фаза са и проектите за велоалеи по бул. "Патриарх Евтимий" след приключването на строежа на метрото, по ул. "Г. С. Раковски", бул. "Братя Бъкстон" и бул. "Овча купел".

Познати мерки

Всъщност документът стъпва върху всички досегашни планове на Столичната община, като Общият устройствен план и Общинският план за развитие на общината до 2020 г., в които така или иначе от години съществуват мерки за подобряване на велосипедната инфраструктура, които не се прилагат. Така и според новата програма например София трябва да бъде свързана с близките селища "и особено с курортите и местата за отдих в общината", както и в градския транспорт да бъдат осигурени места за велосипеди. Трябва да бъде изграден и нов сайт с карта в веломаршрути, велопаркинги и обществени велостанции.

Една от целите е делът на пътуванията с велосипед в София да се увеличат от 1% на 3%, се казва в предложения от общината документ.

Анализ на анализа

Само една десета от всички каращи велосипед в столицата го използват като средство за придвижване на повече от 5 км, а значително по-малко хора се придвижват на повече от 10 км, показва изследване на общинската фирма "Софпроект", върху което трябва да стъпва новата програма. До 2006 г. в столицата е имало едва 2.9 км велоалеи, в периода 2008 - 2011 г. са построени 20 км, а между 2012 и 2015 г. - още 26 км, се посочва още в анализа за новата програма. Друг извод на проучването е, че на Центъра за градска мобилност трябва да бъде възложено "изследване, преброяване и анализ на велосипедната мрежа" в София.

Концесия на финална права

До няколко дни трябва да стане ясно и коя фирма ще изгражда системата за обществени велосипеди в столицата. Процедурата за концесия тръгна през изминалата година след няколкогодишно забавяне и претърпя допълнителни закъснения заради обжалвания. В конкурса има едва четири участника - обединенията "Вело Арчър София", свързано с Красимир Гергов, "Собайк", свързано с Любомир Павлов, "София байк", свързано с компанията, която оперира рекламата в метрото - "Метрореклама", както и "Метрополис груп".

Какво се планира да се изгради

- 600 метра велотрасе между "Руски паметник" и пл. "Възраждане"

- 1.2 км по бул. "Цар Борис III" в кв. "Княжево"

- 1.8 км в жк "Обеля" и връзка на "Люлин" с центъра през едноименния тунел.

София прави пореден опит да организира придвижването с велосипед в града, като в четвъртък Столичният общински съвет трябва да гласува Програма за развитие на велосипедния транспорт между 2016 и 2019 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    teob avatar :-P
    Теодоси Бялков

    :"Една от целите е делът на пътуванията с велосипед в София да се увеличат от 1% на 3%, се казва в предложения от общината документ."

    По-скромна цел трудно може да се измисли .

  • 2
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Крайно време е общината да намери читав архитект на велоалеи - чужденец...

  • Milko Stoyanov

    В град с неконтролируема престъпност като София оставянето на колело без пряк надзор, дори заключено с верига, е кауза пердута... А това е една от първите крачки за истински масово навлизане на велосипедната култура. Направете драконовски мерки за кражба на колело, вкарайте демонстративно няколко крадци затвора - и после ми говорете за еко ефект, велоалеи и прочие!

  • 4
    stonedridah1 avatar :-|
    stonedridah1

    софия е баир до баира. велосипеден транспорт се получава на много равни терени. тук няма как да стане. само ще се затрудни автомобилния и градския транспорт.

    за съжаление нещата са такива.

  • 5
    serpico avatar :-|
    Bedtime for Democracy

    До коментар [#3] от "Milko Stoyanov":

    мдааа аз от години си държа колелата по стълбове и входове и още не са ми крали ... В къде къде по-модерна Холандия, ги крадат направо като му обърнеш гръб за секунда, но като гледам всеки 2-ри е с колело

  • 6
    serpico avatar :-|
    Bedtime for Democracy

    До коментар [#4] от "stonedridah1":

    че то баирите са най якото нещо :) ....

  • 7
    pav4o01 avatar :-|
    Павел

    Освен, че има много наклони, 6 месеца в годината не става за каране на колело. Има там 0.01% от хората, които и при -15 или виелица/дъжд биха си карали колелата, ама 100 човека пролет не правят. Та реално от Май до Октомври може да се кара колело сравнително спокойно, като разбира се трябва и маска за лице, че иначе може да получиш отравяне докато си караш по велоалеите.

    По-добре да заложат на електротранспорта- трамваи и тролеи, отколкото да се надяват, че 100 000 човека ще карат всеки ден колело до работа - по-вероятно е да построят Айфелова Кула в Ботунец.

  • 8
    sa6 avatar :-|
    sa6

    Интересно какви са плановете на общината за трафика, след като минаването през центъра на път за работа през 2 булеварда вече отнема около час и половина? Може би когато това време стане 2 часа в едната посока и на шофьорите вземат да не им издържат нервите, някой може да реши че трябва да се мисли за някои алтернативи, отдавна известни на запад от нас?

  • 9
    sveon avatar :-|
    SV

    До коментар [#8] от "sa6":

    Пробвайте с велосипед. Не е нито толкова трудно, нито толкова опасно, както твърдят повечето хора, които не ползват велосипед. Няма да Ви се наложи да чакате на нито едно задръстване. Проверено!

  • 10
    sveon avatar :-|
    SV

    До коментар [#7] от "Павел":

    Ако покарате малко ще видите, че наклоните не са проблем. Свиква се, а и повечето могат да бъдат избегнати с лека изобретателност. А иначе велосипед може да си карате почти целогодишно - стига булевардите да не са заринати в сняг. Шапка, ръкавици и яке и студът не е проблем. ;-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK