Летище Варна предлага регионален фонд за развитие на въздушните връзки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летище Варна предлага регионален фонд за развитие на въздушните връзки

Целта на предложението е да се удължи летният сезон и да осигури туристически поток в региона и извън активния сезон

Летище Варна предлага регионален фонд за развитие на въздушните връзки

Предложението е финансовата подкрепа да е част от туристическия данък, събиран в общините Варна, Балчик и Каварна

Спас Спасов, Ани Коджаиванова
16732 прочитания

Целта на предложението е да се удължи летният сезон и да осигури туристически поток в региона и извън активния сезон

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Според финансовите разчети 20% от туристическата такса в трите региона ще генерира близо по 500 хил. евро годишно във фонда.

Дружеството "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", концесионер на двете морски летища в Бургас и Варна, е предложило да бъде учреден регионален фонд за развитие на въздушните връзки от и до летище Варна по подобие на този, който преди време функционираше в Пловдив. Целта му е да удължи летния сезон и да осигури туристически поток в региона и извън сезона. Това се разбира от писмо, изпратено до кмета на Варна Иван Портних и председателя на общинския съвет в града Тодор Балабанов. Предложението предстои да бъде разгледано на предстоящата първа за годината сесия на общинския съвет във Варна. В него е записано, че финансирането за фонда може да се случи, като за тази цел бъде отделен част от туристическия данък, събиран в трите общини в региона - Варна, Балчик и Каварна.

Финансови разчети

Според предварителните разчети, направени от "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" - смесено дружество между германската Fraport и компания от групата "Химимпорт", само една нова целогодишна въздушна линия до Варна ще доведе по Северното Черноморие около 60 хил. пътници годишно. Финансовата подкрепа, необходима за 4 полета седмично в продължение на една година, ще е в рамките на 150 – 200 хил. евро. Това означава, че ако трите морски общини – Варна, Балчик и Каварна, отделят по 20% приходите от от туристическия данък, акумулираните средства за една година ще са около 500 хил. евро, достатъчни за "дотирането" на 3-4 нови въздушни линии, пише в предложението.

Предложението на "Фрапорт" предвижда първоначално във фонда да се включат общините Варна, Балчик и Каварна, тъй като на тяхна територия се намират най-големите хотелски и курортни комплекси в тази част на страната. Според приложените писма за подкрепа зад идеята вече са застанали Варненската туристическа камара и още осем от най-големите туристически дружества в страната.

Фондът следва да осигури финансова подкрепа за поддържането на редовни въздушни линии от и до летище Варна извън активния летен сезон – от 1 октомври до 31 май. Според инициаторите му от "Фрапорт" това ще помогне за удължаването на туристическия сезон в целия Североизточен регион чрез осигуряване на възможности за целогодишни полети до Варна. Събраните средства ще позволят също разработването на съвместни рекламни и маркетингови кампании с авиокомпаниите.

Неотдавна от "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" обявиха, че през 2017 г. на летище Варна ще бъдат открити шест нови дестинации. От лятото ще се извършват редовни полети до Дортмунд и Мюнхен-Меминген в Германия, Айндховен в Холандия, Ларнака (Кипър), Милано-Бергамо в Италия и Тел Авив (Израел).

По примера на Пловдив

В предложението, изпратено до община Варна, е отбелязано, че подобен фонд вече е бил учреден от общините в Южно-централния регион. Той работи от 2010 г. под името "Фонд за развитие на летище Пловдив – южната врата на България". Ефектът от разработването на проекта бяха три нови редовни линии на нискотарифния превозвач Ryanair и над 350 хиляди пътници, пътували с тях за период от 5 години. Имаше обаче и проблеми, които в крайна сметка прекъснаха сътрудничеството.

Фондът се захранваше от около 10 общини, които заделяха първо по 50 ст. на жител, а после по 1 лев, като така индиректно субсидираха превозвача. За да не бъде непозволена помощ към авиокомпанията, сумата отиваше към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламираше региона пред потенциалните пътници. През годините обаче общините изпитваха някои затруднения с разплащането си с авиокомпанията, като в началото на 2013 г. най-големият донор във фонда - община Пловдив, излезе от него, тъй като по тогавашните думи на кмета Иван Тотев след тригодишно инвестиране в реклама се вижда, че тя не носела желаната добавена стойност за града. В началото на 2014 г. обаче общината се върна обратно във фонда.

Бавенето на плащанията към авиокомпанията обаче се отразиха през годините и на летището, като тя на свой ред бавеше своите към аерогарата. В средата на 2015 г. стана ясно, че превозвачът има интерес към столицата и през октомври 2016 г. измести изцяло базата си на софийското летище, макар че запази и някои от полетите си от Пловдив.

Според финансовите разчети 20% от туристическата такса в трите региона ще генерира близо по 500 хил. евро годишно във фонда.

Дружеството "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", концесионер на двете морски летища в Бургас и Варна, е предложило да бъде учреден регионален фонд за развитие на въздушните връзки от и до летище Варна по подобие на този, който преди време функционираше в Пловдив. Целта му е да удължи летния сезон и да осигури туристически поток в региона и извън сезона. Това се разбира от писмо, изпратено до кмета на Варна Иван Портних и председателя на общинския съвет в града Тодор Балабанов. Предложението предстои да бъде разгледано на предстоящата първа за годината сесия на общинския съвет във Варна. В него е записано, че финансирането за фонда може да се случи, като за тази цел бъде отделен част от туристическия данък, събиран в трите общини в региона - Варна, Балчик и Каварна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    oror avatar :-@
    Orchid

    Момент, момент, нещо не разбрах. Летищата нестопански организации ли са?
    Защото огромна част от цената на билета са в същност летищните такси, които отиват в касичката на летището, т.е. концесионера. Или бъркам? За какъв фонд и дотации говорим тогава?
    Да, статията хубаво припомня търканията с летище Пловдив. Това не мисля, че е работеща схема. Фрапорт се чуди как да изсмуче още общински/публични средства с мъгляви обещания!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK