Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
6 25 яну 2017, 17:14, 14405 прочитания

ЕК: Мониторингът ще отпадне, когато България си изпълни ангажиментите

Комисията ще следи избора на нов ВСС и назначаването на председател на ВАС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Висш съдебен съвет: Ново 22

Процедурата по избор на следващия състав на съдебния съвет е на ход. Опитите за превземането й - също

5 май 2017

Българското правосъдие е едно от най-бързите в Европа

Това сочат данни на Информационното табло на ЕС за правосъдието за 2017 г.

11 апр 2017

Отказвате ли се от битката за почтеност, г-н Тимерманс?

Европейската комисия тихомълком отмени изготвянето на антикорупционен доклад за всички страни членки

6 фев 2017

Първите десет не стигат

Мониторингът на правосъдието и борбата с корупцията в България ще продължи и след "юбилейния" доклад

27 яну 2017

И все пак има смисъл

Наблюдението на България от ЕК

27 яну 2017

Мониторингът на Румъния: на финалната права

Препоръките на EK в мониторинговия доклад за Румъния касаят основно мерки, които да доведат до необратимост на постигнатите резултати

26 яну 2017

Христо Иванов: В политическата класа цари прокорупционен консенсус

Лидерът на "ДА България" коментира доклада на ЕК и очерта идеите на партията за съдебна реформа

26 яну 2017

Представляващият ВСС пое курс срещу соросоидите и съдебната реформа

Димитър Узунов съзря в опитите за реформа конспирация на "американско лоби"

19 яну 2017

Независим анализ на ЕК: Нужни са контрол и отчетност върху главния прокурор и прокуратурата

Половината от разследванията за корупция са прекратени, без да е ясно защо

21 дек 2016
Десет години след въвеждането на мониторинга, който Европейската комисия извършва на България и Румъния в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност, отпадането му все още изглежда далеч за България. Това става ясно от публикувания днес доклад на ЕК, в който се прави десетгодишен обзор на механизма.

На брифинг в Брюксел високопоставен представител на комисията обобщи заключенията за двете държави така: България е стигнала най-далеч в конституционните промени и борбата с организираната престъпност, а най-големи предизвикателства пред страната са реформите в съдебната система и борбата с корупцията.

За Румъния се отбелязва напредък в дейността на антикорупционния орган, но се отчита липсата на резултати в борбата с корупцията на по-ниско ниво.

Като проблем за двете държави се отчита липсата на прозрачност и уважението към институциите, каза още високопоставеният представител на комисията в Брюксел.

Въпреки че докладът е обобщаващ за последните десет години, в него сериозно внимание се отделя на реформите в съдебната власт от последните две години, които бяха определени от първият заместник-председател на ЕК Франс Тимерманс като "значителен допълнителен напредък".



Основните препоръки са насочени към конституирането на новия Висш съдебен съвет и избор на председател на Върховния административен съд тази година, нуждата от постигане на трайни резултати в борбата с корупцията и реформа на наказателния кодекс и процес.

В документа се отчитат политизирането на прокуратурата и подложения на неправомерни влияния съдебен съвет.

"За нас са важни осъдителните присъди. Ние не можем да коментираме отделни случаи, а освен това за нас е важна работа на цялата система, в която са ангажирани много провоохранителни институции", коментира високопоставен източник от комисията.

Ще падне ли докладът?

На брифинг в Брюксел високопоставен представител на комисията заяви, че надеждите са до края на мандата (който изтича през 2019 г.) мониторингът да отпадне, "но това ще стане само при изпълнение на критериите". Следващият доклад ще бъде представен през септември и "няма да е непременно последният".

В политическия доклад за пръв път ясно се посочва, че не е уместно да се прави връзка между мониторинга и "решенията в други области, като например допустимостта за финансиране по линия на европейските структурни и инвестиционни фондове или достъпа до шенгенското пространство."

Преди две седмици мнозинството във ВСС прие, че ще поиска от ЕК да свали мониторинга на България. Подобна позиция от години се отстоява от евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС. Социологическо проучване на Евробарометър от сряда пък показа, че 72% от българите са срещу отпадането на наблюдението.

Непостоянни реформи и резултати

Обобщавайки 10-годишния процес на наблюдение, комисията отчита "променливият темп на реформите, дължащ се най-вече на периоди на политическа нестабилност". Като позитивен факт се отчита приемането на две важни национални стратегии от това правителство - за съдебната реформа и за борбата с корупцията.

В същото време, отчита ЕК, "борбата с корупцията по високите етажи на властта и с организираната престъпност продължи да бъде предизвикателство: необходимо е постигането на трайни резултати, изразяващи се в успешно приключване в съда на делата за корупция по високите етажи на властта, за да се приеме, че действието на реформата наистина е устойчиво".

ЕК оценява промените в конституцията, приети в края на 2015 г., и последващите изменения на Закона за съдебната власт, които доведоха до разделението на ВСС на две колегии, засилване правомощията на съдебния инспекторат и въведоха пряк избор на представители на съда и прокуратурата в кадровия орган на съдебната власт. "Засега е ясно, че реформата на съвета доведе до по-голяма прозрачност на процеса, посредством който той взема своите решения, а повишената демократичност ще намери отражение в избора на членове на съвета през 2017 г."

Настоящият ВСС - повече проблеми, отколкото смисъл

ЕК остро критикува работата на настоящия състав на кадровия орган на съдебната власт: "Независимо от това непрекъснатото напрежение между членовете на съвета на фона на твърденията за липса на обективност при вземането на ключови решения продължава да буди безпокойство." В документа се дава конкретен пример - "закъснелите и недостатъчни последващи действия във връзка със ситуацията, установена в Софийския градски съд към края на 2014 г.".

Като напредък от ЕК отчитат направеното по отношение на случайното разпределение на делата и изготвянето на съдебна карта и критерии за натовареност, която да послужи за реорганизиране на ресурсите в системата. "Установи се обаче, че трудно се вземат решения в чувствителни области, като например промяната на структурите на съдилищата и прокуратурите като част от цялостната реформа на съдебната карта. Макар че тези пропуски в известна степен бяха смекчени посредством разумни управленски решения, като например преразпределянето на длъжности за съответната година, Висшият съдебен съвет не съумя или не прояви готовност да поведе реформата в такива области", пише в документа, визирайки отказа на съвета да вземе решение за закриване и сливане на съдилища (единствената стъпка в тази посока беше по отношение на военните съдилища и прокуратури).

ЕК критикува работата на съвета по дисциплинарни производства, по която е постигнат "малък напредък в установяването на справедливост и прозрачност".

Остра нужда от промени в наказателния процес и кодекс

За пореден път ЕК подчертава нуждата от реформа на наказателния процес и наказателния кодекс: "Формализмът на наказателното производство продължава да бъде предизвикателство за българската правна система", се казва в документа, който отчита системния подход на правителството да направи цялостна концепция за наказателната политика, но препоръчва да бъдат приети известен брой целенасочени "изменения на Наказателно-процесуалния кодекс и Наказателния кодекс за подобряване на нормативната уредба на наказателното преследване на корупцията по високите етажи на властта и тежката организирана престъпност".

Акцент върху прокуратурата

В доклада на комисията е поставен отчетливо въпросът за нужда от реформа на държавното обвинение, като се отбелязва, че двойствената роля, която държавното обвинение играе - "не само в наказателното производство, но и в контрола върху администрацията в по-общ план, често засилва съмненията за неправомерно влияние и критиките по отношение на липсата на цялостна отчетност на прокуратурата".

В техническия доклад се прави коментар, че главният прокурор по-често прави коментари по политически въпроси, отколкото по такива, свързани с наказателното правораздаване.

На фона на тези "прекомерно силни" правомощия на държавното обвинение ЕК отбелязва, че институцията е в "центъра на дебата относно продължаващата липса на убедителни резултати по отношение на осъдителните присъди по дела за корупция по високите етажи на властта или за тежка организирана престъпност".

Корупцията - нищо ново

"Досега в България броят на конкретните дела за корупция по високите етажи на властта, завършили с влезли в сила осъдителни присъди, е много ограничен, а увеличаването на броя на тези присъди е най-ясното доказателство, че борбата срещу корупцията е реален приоритет", се казва в доклада.

В техническия доклад се изброяват всички аргументи, изложени от прокуратурата за липсата на резултати в борбата с корупцията по високите етажи. Краткият коментар на ЕК: Подобни фактори могат да затруднят преследването на корупция във всяка държава, България среща особени затруднения.

Позитивна оценка е дадена на взетите през последните две години антикорупционни мерки в МВР (Пътна и Гранична полиция), които взимат предвид модерните технологии. Те са определени като "явно изключение".

Върху тези стъпки беше дадена и позитивна оценка и по време на брифинга в Брюксел по представянето на доклада.

Позитивни стъпки в тази посока се наблюдават и в митниците, се казва още в доклада.

Организираната престъпност - тя си изчезна сама

Коментирайки напредъка в борбата с организираната престъпност през последните десет години, от ЕК обръщат внимание, че картината е силно променена и играчите са много по-малки и фрагментирани. Как се е стигнало до това? От комисията посочват българското ноу-хау: "Много от престъпниците от по-ранен период или са били убити в гангстерски войни, или са напуснали страната, или са се пенсионирали, изпирайки преди това активите си, насочвайки ги към легалната икономика."

В бележка под линията от комисията отбелязват, че при всички положения те са успели ефективно да избегнат всякакви правни последици.
Препоръките на ЕК за 2017 година:

- Прозрачен избор на членовете на бъдещия ВСС
- Изборът на нов председател на Върховния административен съд да бъде прозрачен и да се основава на качествата на кандидатите
- Капацитетът на Инспектората към ВСС трябва да бъде засилен, за да изпълнява новите си правомощия в превенция на корупцията в съда и прокуратурата
- Нужни са промени в Наказателно-процесуалния кодекс и Наказателния кодекс, които да улеснят преследването на корупцията по високите етажи на властта и тежката организирана престъпност
- Постигнатото по изпълнение на приетата през 2015 г. стратегия за съдебна реформа трябва да се отчита публично
- Трябва да бъде намерено решение на натовареността в най-натоварените съдилища, като се приемат стъпки в оптимизация на съдебната карта и въвеждането на електронното правосъдие
- За реформа на прокуратурата е необходимо приемането на пътна карта, която да включва "механизъм за отчитане на постигнатия напредък пред широката общественост"
- България следва да отчита направеното по анализа на прокуратурата на осъдителните решения от Европейския съд по правата на човека в Страсбург за неефективно разследване
- Има нужда да се приеме нов закон за борба с корупцията, с който да се създаде ефективен орган за противодействие на корупцията
- Налагат се сериозни промени в Закона за администрацията, които да засилят ролята на инспекторатите
- Трябва да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по дела за корупция по високите етажи на властта, за които вече има информация в общественото пространство
- Въведените предварителни проверки на процедурите по обществени поръчки, откритите нарушения и конфликтът на интереси следва да бъдат подлагани на външен контрол
- Борбата с корупцията на ниските нива в държавната администрация да почерпи опит от постигнатото от МВР в тази посока
- Да се въведе механизъм за публично отчитане на напредъка по прилагането на Националната стратегия за борба с корупцията за оставащата част от периода на изпълнение на стратегията
- Капацитетът на комисията за незаконно придобито имущество трябва да се засили чрез законодателни промени.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 януари 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/ governmentevent

Дванадесета годишна среща на бизнеса с правителството



Акценти в програмата:
Загубата на човешки капитал през последните години - колко голям е проблемът, какви са ефектите за икономиката и какви държавни политики могат да го решат
Какво може да направи правителството за задържане и развитие на човешкия капитал
Докога ще расте европейската икономика и кои политики могат да повлияят на българския пазар на труда
Ще постигне ли България устойчив ръст, докато губи човешки капитал
Как българската икономика да стане атрактивна за работещите в чужбина


Прочетете и това

Боян Петров: Има разумно решение за Банско и ще го предложа Боян Петров: Има разумно решение за Банско и ще го предложа

С нова промяна в плана за Пирин известният алпинист посочва как втората кабинка може да се построи, без да буди обществена тревога

17 яну 2018, 42 прочитания

Вечерни новини: Центърът на София ще се затваря за коли при мръсен въздух, а Румъния пак е без премиер Вечерни новини: Центърът на София ще се затваря за коли при мръсен въздух, а Румъния пак е без премиер

И още: Политическо убийство в Косово разклати региона, а Австралия опитва да спаси Големия бариерен риф; Еврокомисията има нова стратегия срещу пластмасите

16 яну 2018, 2049 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Правителството разпредели 73 млн. лв. за борба с безработицата на последното си заседание

С тях ще се насърчава мобилността на служители и предсрочното връщане на работа на жените в майчинство

Убийственото начало на европредседателството

Стрелбата по близък до управляващите бизнесмен показва напреженията в модела "ГЕРБ"

По-малко университети, по-малко проблеми. Дали?

Какво не е наред с висшето образование в България

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Селекция: Smoothie Operator

Ударна доза витамини, минерали, фитонютриенти и ензими, нужните ни вещества за цял ден, могат да се поберат в една чаша

Театър: Кралят елен

След силната постановка от Мариус Куркински преди години пиесата отново оживява на българска сцена, заредена с много ентусиазъм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 13.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Заемите за корпоративния сектор ще стават още по-евтини

Емисия

DAILY @7AM // 17.01.2018 Прочетете