Картел на дупки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Картел на дупки

Картел на дупки

За първи път от години в сектора на големите строители на инфраструктура тече битка за власт

Мила Чернева, Калина Горанова
23791 прочитания

© Капитал


- Две големи поръчки - за магистрала "Хемус" и за пакет от пътища, показаха, че няма ясни нови "силни", а Делян Пеевски се насочва предимно към жп сектора

- От 2013 г. насам в сектора има негласен картел, който напоследък изглежда разклатен

- Вероятно несигурността ще продължи до избора на нова власт
"Има малък брой големи фирми, които се занимават със строителство и които биха могли помежду си да постигнат съглашение за разпределение на пазара. Това е изкривяване на пазара, от което губят крайните потребители. Мога да кажа, че има определена концентрация."

Владислав Горанов, финансов министър в оставка, пред "Капитал", март 2016г.
"В България, ако някой може да направи картел, ще го поздравя"

Велико Желев, собственик на "Хидрострой"

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е като пещерата на Аладин. Пълна е със злато, пази се чрез тайни договорки и около нея се навъртат разбойници.

От 2013 г. насам в строителния бранш, и не само, се говори за липсата на конкуренция, раздаване на обществени поръчки на определени фирми, предизвестени конкурси, които се решават другаде, а не в АПИ. Думата, с която бихме описали подобни действия, е картел.

През последните дни обаче изглежда, че картелът се разклаща. Конкуренцията между строителите се засилва и това е видно от развоя на двата големи търга за пътища - за близо 10-километровата отсечка на магистрала "Хемус" между Ябланица и Боаза и за ремонти на 15 пътни участъка по оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР) на стойност 150 млн. лв.

Отстранените от търговете обжалват по-активно от всякога, има нови фаворити, а фирми, сочени за "абонирани", не попадат сред победителите.

Една от причините е неяснотата във властта след оставката на кабинета на Бойко Борисов. Друга е свитият пазар в големите строителни поръчки. Третата е изпадането на досегашния силен Делян Пеевски от големите поръчки в пътищата и фокусирането му само към жп сектора (виж другия текст).

Пътища без посока

Търгът за близо 10-километрова отсечка на "Хемус" може да се приеме за показателен за раздвижването в строителния бранш. АПИ избра за изпълнител обединение с участници "Хидрострой" на Велико Желев и двете й дъщерни фирми - "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98". Желев купи свързваната с Пеевски "Водстрой" миналата година и още тогава се подозираше, че секторът се размества.

Слуховете в сектора са, че новият троянски кон на Пеевски е хасковската фирма АБ, която по схемата на "Водстрой" беше почти фалирала местна структура, преди да получи заем от държавната ББР. АБ участва в търга в обединение с "Мегаинвест холд" и испанската "Асигния инфраеструктурас", като те предложиха и най-ниската цена.

От 11 първоначални участници в търга девет бяха отстранени. Последва масово обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). От всичките седем жалби тази на АБ е най-показателна, защото доказва слуха, че "Хидрострой" и "Водстрой 98" са скъсали връзката си с депутата от ДПС.

За сравнение, в края на 2015 г., когато отсечката на "Хемус" между Ябланица и Угърчин (сега разбита на по-малки) беше възложена на "ПСТ Хемус 2", включващо "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели", само чуждите кандидати се осмелиха да обжалват търговете - турската "Ташяпъ иншаат тааххют" и италианска компания "Серенисима конструциони".

Тогава собственикът на една от отстранените от търга фирми - "ИСА 2000", Юлиян Инджов тогава коментира пред "Капитал", че не вижда смисъл да подава жалба. "Не защото не искам, а защото ще се убедим за пореден път, че е безсмислено", каза тогава Инджов. Той отказа да коментира настоящия търг, който пак не е обжалвал, този път защото няма основания: фирмата не е предоставила в срок обосновките на цените си.

Преглед на оригинала

Велико Желев, мажоритарен собственик на "Хидрострой", каза пред "Капитал", че активното обжалване е очаквано, тъй като през 2017 г. търговете за строителство са прекалено малко и предстои слаба година за бранша. "Има законов ред по който всеки, който не е съгласен с решението, може да обжалва", каза Желев. "Хидрострой" предложиха и втората най-ниска цена в търга. "От този обект се молим да не сме на загуба, но в такава година е важен", твърди той. Желев допълни, че е нормално участниците да се борят "с позволени и непозволени средства".

Сред последните е едно от любимите оръжия - атака срещу АПИ в медиите, свързани с Пеевски. "Монитор" реагира със статия, в която обвинява пътната агенция в корупция. Според вестника, чийто издател е депутатът от ДПС, критерият за единични цени в търга е довел до отстраняването на някои от участниците, тъй като те не са могли да обосноват офертите си, докато други цени са били приети, без да е ясно защо и как (виж карето).

Региони без посока

Другата голяма поръчка, по която можем да съдим какво става в бранша, е за ремонти на 15 отсечки на стойност 150 млн. лв. по ОПРР. В нея печелят разнообразни фирми, а две от големите в сектора - "Трейс груп холд" и ГБС, не са успели да се класират за нито една отсечка, въпреки че са участвали по няколко позиции. Победителите отново са почти само български фирми, с изключение на "Щрабаг".

Характерно и за този търг са почти непробиваемите критерии, които също включват показател "вътрешен баланс на единични цени", както и цени на победителите, доста близки до прогнозните - признак, че победителите не са очаквали изненади. Споменатите вече "Хидрострой" на Велико Желев и дъщерната й "Пътстрой Бургас" например остават единствени на етап оценка на ценови оферти за пътя Варна-Добрич, а офертата им е само с около хиляда лева по-ниска от прогнозната.

Повече от половината кандидати са отстранени още след оценките на техническите предложения. Например в позицията за пътя между Враца и пещера Леденика на стойност малко над 11 млн. лв. от осем кандидата на този етап отпадат седем. Победител е "Галчев инженеринг" заедно с "Фармвил", като обединението остава без никаква конкуренция за цената, която е доста близка, макар и по-ниска, от прогнозната стойност - с разлика малко над 70 хил. лв.

Преглед на оригинала

Тук също явно ако е имало договорки, са били на индивидуално равнище и не е имало предварително споразумение между всички. Има подадени над 15 жалби срещу решенията на АПИ. Развитието на поръчката по ОПРР издава, че има известна неяснота в това, кои са силните играчи. В целия търг има три големи победители: близката до ДПС "Иса 2000", "Автомагистрали Хемус" и "Инжстройинженеринг", които печелят по две позиции, самостоятелно или в обединения. Те обаче също са били отстранявани по други позиции, в които са участвали.

"Хидрострой" печели само една от четири позиции, за които кандидатства, а хасковската АБ отново губи и при трите позиции, за които кандидатства, отново обжалва.

Преглед на оригинала

Картел с въпросителна

Засега не е ясно дали картелът се разпада, или само променя водачите си. Но е видимо какво става, когато някой изпадне от него. В търга за "Хемус" обединението, в което участва "Агромах" (станали известни със случката в Симитли и с разследването за данъчни престъпления), е единственият отпаднал участник, преди да бъдат отваряни ценовите оферти. Причината е, че АПИ смята, че компанията няма нужния професионален опит. Това е странно: "Агромах" беше де факто подизпълнител на гръцката "Актор" при строителството на Лот 4 от АМ "Струма". Гръцката компания е издала удостоверение, че са действали като подизпълнител, но в протокола агенцията е отбелязала, че това не личи в извършените плащания. "Нашият консорциум не обжалва това решение, защото със същия мотив на практика сме отстранени и от друга процедура - за отсечката Пловдив - Асеновград, процедура с обявено решение през ноември 2016 г. За тази процедура вече сме подали жалба и все още чакаме насрочване на заседание на КЗК", обясни Виктор Велев, управител на "Агромах", пред "Капитал".

Масовото обжалване и липсата на ясен нов силен играч обаче сочат, че старият ред се руши. Сега решенията и за двата търга са в ръцете на КЗК, което преди беше формалност, но сега явно ще бъде индикатор накъде духа новият вятър.

Новото оръжие на АПИ

Въвеждането на показател "единични цени" е странно решение в поръчка за инженеринг, която включва проектиране и строителство (каквато е и тази за "Хемус"), твърдят двама независими източници с познания в областта пред "Капитал". Причината е, че проектът не е предварително изготвен, съответно и количествата не са ясни, тоест да се оценяват единични цени е безсмислено.

В търга за "Хемус" обаче те се взимат предвид, и то с най-голяма тежест - 50%. Повечето участници в търга са отстранени именно по тази причина.

Има няколко примера, в които победителят е дал странно високи цени: почистване на строителна площ от дървета на стойност 3600 лв. на дка при цени между 100 и 400 лв. на другите кандидати (с изключение на АБ - 15 900 лв). Цената за премахването на единични дървета на "Хидрострой" е 130 лв., при предложени от другите между 11 и 150 лв., а за шахта с два капака - 5000 лв., при конкурентни стойности между 300 и 800 лв.

В отговора на обвиненията за единични цени пътната агенция обясни, че за периода от 2014 г. досега методиката е прилагана в 14 обществени поръчки. Това е доста малък процент от над 300 търга, които АПИ е пуснала за този период, според справка в регистъра на Агенцията за обществени поръчки.

Като няма пътища, има релси

Европа иска влакове. Това послание България получи ясно, след като парите за новия период бяха разделени по равно между пътищата и жп линиите. А където се местят парите, там се местят и схемите. От няколко години строителните фирми, близки до Делян Пеевски, се ориентираха към Национална компания "Железопътна инфраструктура". Тя отговаря за поддръжката на жп линиите и гарите и е сериозен бенефициент по Оперативна програма "Транспорт" - същото, каквото е АПИ при пътищата.

Превръщането на "Водстрой 98" в любимец на НКЖИ ясно се очерта след подписването на т.нар. рамково споразумение за строителство в края на 2012 г. за срок от 4 години. По него се работи с пари от бюджета, които се дават на инфраструктурната компания за капиталови ремонти и остраняване на аварии - по 105 млн. лв. на година. "Водстрой 98" през два консорциума по споразумението са получили за четири години 234.4 млн. лв. от общо 385.6 млн. лв. Компанията спечели заедно с "Главболгарстрой" и "Промишлено строителство - холдинг" конкурса за Централна гара - София при цена от близо 56 млн. лв. без ДДС.

Процесът продължава. През лятото на миналата година за голямата поръчка за модернизацията на жп линията София – Елин Пелин, НКЖИ избра хасковската АБ в обединение с унгарската "Келет - УТ" срещу цена от 120 млн. лв. без ДДС.

А големите европроекти скоро ще започнат: За участъка от Елин Пелин през Костенец до Септември са предвидени 1.4 млрд. лв., а за развитието на жп възел София са планирани още 204.5 млн. лв.

Въпреки че от строителния бранш очакваха търговете за строителство на трите лота на Елин Пелин - Костенец и лота Костенец - Септември да бъдат обявени през есента на миналата година, все още не е изработена тръжната документация. Това означава, че зимният период, който е по-подходящ да се използва за обжалвания, се пропуска. От НКЖИ коментираха, че документацията се подготвя и търговете трябва да се пуснат до края на февруари - началото на март. От това кога бъдат открити поръчките и кога бъдат решени ще се види дали се чака новата власт, или старите фаворити ще останат такива.

- Две големи поръчки - за магистрала "Хемус" и за пакет от пътища, показаха, че няма ясни нови "силни", а Делян Пеевски се насочва предимно към жп сектора

- От 2013 г. насам в сектора има негласен картел, който напоследък изглежда разклатен

- Вероятно несигурността ще продължи до избора на нова власт
"Има малък брой големи фирми, които се занимават със строителство и които биха могли помежду си да постигнат съглашение за разпределение на пазара. Това е изкривяване на пазара, от което губят крайните потребители. Мога да кажа, че има определена концентрация."

Владислав Горанов, финансов министър в оставка, пред "Капитал", март 2016г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    Щрабаг, наистина е чужда фирма, номинално австрийска, преди няколко години се оказа, че главен акционер е: Олег Дерипаска. Това обяснява печеленето на поръчки. ;)

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Всеки се спасява както може. Не им е нужен картел - него са го ползвали само за спокойство на политиците, че няма да има дълги обжалвания. Фаворитите остават същите (както преди няколко месеца, не както преди година - две) и парите все така си плуват към партийните каси.

  • 5
    znayko84 avatar :-|
    znayko84

    Никакъв картел няма. Има ББ и фирмите на Велико Желев. Последният коли и беси от две години в АПИ. Всичко това се знае отлично. Чудя се защо въобще е написана тази статия?!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK