С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 27 яну 2017, 16:07, 23352 прочитания

Картел на дупки

За първи път от години в сектора на големите строители на инфраструктура тече битка за власт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

- Две големи поръчки - за магистрала "Хемус" и за пакет от пътища, показаха, че няма ясни нови "силни", а Делян Пеевски се насочва предимно към жп сектора

- От 2013 г. насам в сектора има негласен картел, който напоследък изглежда разклатен

- Вероятно несигурността ще продължи до избора на нова власт


"Има малък брой големи фирми, които се занимават със строителство и които биха могли помежду си да постигнат съглашение за разпределение на пазара. Това е изкривяване на пазара, от което губят крайните потребители. Мога да кажа, че има определена концентрация."

Владислав Горанов, финансов министър в оставка, пред "Капитал", март 2016г.
"В България, ако някой може да направи картел, ще го поздравя"

Велико Желев, собственик на "Хидрострой"
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е като пещерата на Аладин. Пълна е със злато, пази се чрез тайни договорки и около нея се навъртат разбойници.

От 2013 г. насам в строителния бранш, и не само, се говори за липсата на конкуренция, раздаване на обществени поръчки на определени фирми, предизвестени конкурси, които се решават другаде, а не в АПИ. Думата, с която бихме описали подобни действия, е картел.


През последните дни обаче изглежда, че картелът се разклаща. Конкуренцията между строителите се засилва и това е видно от развоя на двата големи търга за пътища - за близо 10-километровата отсечка на магистрала "Хемус" между Ябланица и Боаза и за ремонти на 15 пътни участъка по оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР) на стойност 150 млн. лв.

Отстранените от търговете обжалват по-активно от всякога, има нови фаворити, а фирми, сочени за "абонирани", не попадат сред победителите.

Една от причините е неяснотата във властта след оставката на кабинета на Бойко Борисов. Друга е свитият пазар в големите строителни поръчки. Третата е изпадането на досегашния силен Делян Пеевски от големите поръчки в пътищата и фокусирането му само към жп сектора (виж другия текст).



Пътища без посока

Търгът за близо 10-километрова отсечка на "Хемус" може да се приеме за показателен за раздвижването в строителния бранш. АПИ избра за изпълнител обединение с участници "Хидрострой" на Велико Желев и двете й дъщерни фирми - "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98". Желев купи свързваната с Пеевски "Водстрой" миналата година и още тогава се подозираше, че секторът се размества.

Слуховете в сектора са, че новият троянски кон на Пеевски е хасковската фирма АБ, която по схемата на "Водстрой" беше почти фалирала местна структура, преди да получи заем от държавната ББР. АБ участва в търга в обединение с "Мегаинвест холд" и испанската "Асигния инфраеструктурас", като те предложиха и най-ниската цена.

От 11 първоначални участници в търга девет бяха отстранени. Последва масово обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). От всичките седем жалби тази на АБ е най-показателна, защото доказва слуха, че "Хидрострой" и "Водстрой 98" са скъсали връзката си с депутата от ДПС.

За сравнение, в края на 2015 г., когато отсечката на "Хемус" между Ябланица и Угърчин (сега разбита на по-малки) беше възложена на "ПСТ Хемус 2", включващо "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели", само чуждите кандидати се осмелиха да обжалват търговете - турската "Ташяпъ иншаат тааххют" и италианска компания "Серенисима конструциони".

Тогава собственикът на една от отстранените от търга фирми - "ИСА 2000", Юлиян Инджов тогава коментира пред "Капитал", че не вижда смисъл да подава жалба. "Не защото не искам, а защото ще се убедим за пореден път, че е безсмислено", каза тогава Инджов. Той отказа да коментира настоящия търг, който пак не е обжалвал, този път защото няма основания: фирмата не е предоставила в срок обосновките на цените си.

Велико Желев, мажоритарен собственик на "Хидрострой", каза пред "Капитал", че активното обжалване е очаквано, тъй като през 2017 г. търговете за строителство са прекалено малко и предстои слаба година за бранша. "Има законов ред по който всеки, който не е съгласен с решението, може да обжалва", каза Желев. "Хидрострой" предложиха и втората най-ниска цена в търга. "От този обект се молим да не сме на загуба, но в такава година е важен", твърди той. Желев допълни, че е нормално участниците да се борят "с позволени и непозволени средства".

Сред последните е едно от любимите оръжия - атака срещу АПИ в медиите, свързани с Пеевски. "Монитор" реагира със статия, в която обвинява пътната агенция в корупция. Според вестника, чийто издател е депутатът от ДПС, критерият за единични цени в търга е довел до отстраняването на някои от участниците, тъй като те не са могли да обосноват офертите си, докато други цени са били приети, без да е ясно защо и как (виж карето).

Региони без посока

Другата голяма поръчка, по която можем да съдим какво става в бранша, е за ремонти на 15 отсечки на стойност 150 млн. лв. по ОПРР. В нея печелят разнообразни фирми, а две от големите в сектора - "Трейс груп холд" и ГБС, не са успели да се класират за нито една отсечка, въпреки че са участвали по няколко позиции. Победителите отново са почти само български фирми, с изключение на "Щрабаг".

Характерно и за този търг са почти непробиваемите критерии, които също включват показател "вътрешен баланс на единични цени", както и цени на победителите, доста близки до прогнозните - признак, че победителите не са очаквали изненади. Споменатите вече "Хидрострой" на Велико Желев и дъщерната й "Пътстрой Бургас" например остават единствени на етап оценка на ценови оферти за пътя Варна-Добрич, а офертата им е само с около хиляда лева по-ниска от прогнозната.

Повече от половината кандидати са отстранени още след оценките на техническите предложения. Например в позицията за пътя между Враца и пещера Леденика на стойност малко над 11 млн. лв. от осем кандидата на този етап отпадат седем. Победител е "Галчев инженеринг" заедно с "Фармвил", като обединението остава без никаква конкуренция за цената, която е доста близка, макар и по-ниска, от прогнозната стойност - с разлика малко над 70 хил. лв.



Тук също явно ако е имало договорки, са били на индивидуално равнище и не е имало предварително споразумение между всички. Има подадени над 15 жалби срещу решенията на АПИ. Развитието на поръчката по ОПРР издава, че има известна неяснота в това, кои са силните играчи. В целия търг има три големи победители: близката до ДПС "Иса 2000", "Автомагистрали Хемус" и "Инжстройинженеринг", които печелят по две позиции, самостоятелно или в обединения. Те обаче също са били отстранявани по други позиции, в които са участвали.

"Хидрострой" печели само една от четири позиции, за които кандидатства, а хасковската АБ отново губи и при трите позиции, за които кандидатства, отново обжалва.



Картел с въпросителна

Засега не е ясно дали картелът се разпада, или само променя водачите си. Но е видимо какво става, когато някой изпадне от него. В търга за "Хемус" обединението, в което участва "Агромах" (станали известни със случката в Симитли и с разследването за данъчни престъпления), е единственият отпаднал участник, преди да бъдат отваряни ценовите оферти. Причината е, че АПИ смята, че компанията няма нужния професионален опит. Това е странно: "Агромах" беше де факто подизпълнител на гръцката "Актор" при строителството на Лот 4 от АМ "Струма". Гръцката компания е издала удостоверение, че са действали като подизпълнител, но в протокола агенцията е отбелязала, че това не личи в извършените плащания. "Нашият консорциум не обжалва това решение, защото със същия мотив на практика сме отстранени и от друга процедура - за отсечката Пловдив - Асеновград, процедура с обявено решение през ноември 2016 г. За тази процедура вече сме подали жалба и все още чакаме насрочване на заседание на КЗК", обясни Виктор Велев, управител на "Агромах", пред "Капитал".

Масовото обжалване и липсата на ясен нов силен играч обаче сочат, че старият ред се руши. Сега решенията и за двата търга са в ръцете на КЗК, което преди беше формалност, но сега явно ще бъде индикатор накъде духа новият вятър.
Новото оръжие на АПИ

Въвеждането на показател "единични цени" е странно решение в поръчка за инженеринг, която включва проектиране и строителство (каквато е и тази за "Хемус"), твърдят двама независими източници с познания в областта пред "Капитал". Причината е, че проектът не е предварително изготвен, съответно и количествата не са ясни, тоест да се оценяват единични цени е безсмислено.

В търга за "Хемус" обаче те се взимат предвид, и то с най-голяма тежест - 50%. Повечето участници в търга са отстранени именно по тази причина.

Има няколко примера, в които победителят е дал странно високи цени: почистване на строителна площ от дървета на стойност 3600 лв. на дка при цени между 100 и 400 лв. на другите кандидати (с изключение на АБ - 15 900 лв). Цената за премахването на единични дървета на "Хидрострой" е 130 лв., при предложени от другите между 11 и 150 лв., а за шахта с два капака - 5000 лв., при конкурентни стойности между 300 и 800 лв.

В отговора на обвиненията за единични цени пътната агенция обясни, че за периода от 2014 г. досега методиката е прилагана в 14 обществени поръчки. Това е доста малък процент от над 300 търга, които АПИ е пуснала за този период, според справка в регистъра на Агенцията за обществени поръчки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв. 4 Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв.

Два месеца след началото на водната криза в града правителството предложи решение, но вероятно режимът ще остане

18 яну 2020, 2569 прочитания

Дискусията за бюджета на София - много въпроси и малко отговори Дискусията за бюджета на София - много въпроси и малко отговори

Дипломатичната формула на Столична община при обсъждането на бюджета: не знаем за проблема, но ще правим анализ

18 яну 2020, 1028 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси...

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10