С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 27 яну 2017, 16:00, 16031 прочитания

Първите десет не стигат

Мониторингът на правосъдието и борбата с корупцията в България ще продължи и след "юбилейния" доклад

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази неделя близо 15 хиляди румънци излязоха в студа на улиците на Букурещ, за да протестират срещу намеренията на новото правителство да реабилитира десетки осъдени за корупция политици. Сред протестиращите беше и румънският президент, основен противник на готвените промени. Сред другите критици на спорното решение на правителството са главният прокурор, Върховният съд, ръководителят на антикорупционната агенция, дипломати и граждански сдружения.

Няколко дни след тези събития отвъд Дунав стотици софийски съдии отново обявиха протест пред Висшия съдебен съвет (ВСС), втори за последните два месеца, срещу опитите на кадровия орган на съдебната власт да завладее най-големия съд в страната – Софийския районен, в който правораздават едни от най-гневните на статуквото магистрати. Съдиите вероятно ще останат сами в протеста си. И не само – ще бъдат подложени на медийната атака на този, който на практика контролира системата, и най-вероятно още на следващото заседание на ВСС ще започнат поредните проверки срещу тях.


Тези две картини, очевидно не от една изложба, показват ясно къде са България и Румъния след десетте години наблюдение от Европейската комисия в областта на правосъдието и борбата с корупцията и организираната престъпност.

Представените в сряда обзорни доклади за двете държави казват отдавна очевидното – че ако междувременно не се издъни, от Румъния се иска съвсем малко, за да излезе от механизма за наблюдение, докато пред България има дълъг списък от задачи, които трябва да бъдат изпълнени до следващия доклад. Нестабилната политическа обстановка заедно със силната позиция, в която се намират някои от обектите на реформата, поставят под сериозно съмнение дали България ще успее да отговори на очакванията.

Спасението на давещите се



В този доклад има две важни послания. Първото е, че мониторингът не може да бъде обвързан с други политики на ЕС – като приемането в Шенген или европейските фондове. Твърдението е вярно, но само формално. Защото дали България и Румъния ще бъдат приети в Шенген ще е плод на политическо решение от останалите страни членки и тези, които са най-настоятелни ЕК да прилага критичен подход по Механизма за сътрудничество и оценка, могат да го блокират.

В същото време поддръжниците на реформата в България се надяваха, че властите ще могат да обърнат повече внимание на препоръките на Брюксел, ако докладите бъдат обвързани с отпускането на еврофондове, които на практика се оказаха допълнителен генератор на корупция в България през последното десетилетие.

Другият ключов акцент, поставен в началото на доклада, са медиите, чиито "ниска степен на независимост" и "неефективно прилагане на журналистическите стандарти" имат "отрицателно влияние върху обществения дебат относно реформите", а това оказва "пряко въздействие върху способността за осъществяване на реформи и затрудняват повече постигането на напредък от страна на България".

На този фон съвсем логично идва и констатацията на комисията, че и малкото реформи са станали възможни благодарение на "готовността на магистратите, както и на представителите на гражданското общество да изразяват своето мнение в тяхна подкрепа". В превод на всекидневен политически език тези изводи казват обобщено: не се съмнявайте в мониторинга, той се провежда при ясни правила и няма нищо общо с останалите политики на ЕС, но той няма как да замести базови демократични достижения като свободата на медиите и гражданското общество, с които очевидно имате проблем.

Да дойде следващият ВСС

Нито една оценка в десетгодишния доклад на ЕК за България не може да бъде изненада. Тези за работата на органа по управление на съдебната власт – Висшия съдебен съвет (ВСС), не правят изключение. Настоящият му състав очевидно е отписан от експертите, които отбелязват, че "непрекъснатото напрежение между членовете на съвета на фона на твърденията за липса на обективност при вземането на ключови решения продължава да буди безпокойство", но и подчертават многократно споменавани съмнения в неговата работа от зависимости през неефективна дисциплинарна дейност до непрозрачни назначения. Даден е и конкретен пример – "закъснелите и недостатъчни последващи действия във връзка със ситуацията, установена в Софийския градски съд към края на 2014 г.".

Като напредък от ЕК отчитат направеното по отношение на случайното разпределение на делата и изготвянето на съдебна карта и критерии за натовареност, която да послужи за реорганизиране на ресурсите в системата. И тук също следва едно голямо но: "установи се обаче, че трудно се вземат решения в чувствителни области, като например промяната на структурите на съдилищата и прокуратурите като част от цялостната реформа на съдебната карта".

Особени затруднения срещу корупцията

Няма нищо ново и в оценката на комисията за липсата на резултати в противодействието на корупция по високите етажи, която завършва с уточнението, че "България продължава да е сред държавите членки на ЕС с най-високи равнища на възприятие на корупцията и гражданите и фирмите продължават да я смятат за значителен проблем".
Комисията дори прави един откровено ироничен коментар в техническия доклад. След като обобщават всички извинения, представени от прокуратурата за липсата на резултати в борбата с корупцията по високите етажи, експертите коментират: "Подобни фактори могат да затруднят преследването на корупция във всяка държава, България очевидно среща особени затруднения".

Прокуратурата – на фокус

В доклада е маркирана нуждата от реформа на държавното обвинение, като се отбелязва, че двойствената роля, която то играе – "не само в наказателното производство, но и в контрола върху администрацията в по-общ план, често засилва съмненията за неправомерно влияние, както и критиките по отношение на липсата на цялостна отчетност на прокуратурата". Именно в контекста на тази констатация в техническия доклад е записано, че главният прокурор по-често прави коментари по политически въпроси, отколкото по такива, свързани с наказателното правораздаване.

В оценката на комисията е отбелязано, че прокуратурата е в "центъра на дебата, свързан с продължаващата липса на убедителни резултати по отношение на осъдителните присъди по дела за корупция по високите етажи на властта или за тежка организирана престъпност".

От доклад на доклад

До каква степен властите ще се впечатлят от констатациите на комисията ще стане ясно още следващата седмица, когато служебният министър на правосъдието Мария Павлова вероятно ще представи вижданията си по тях.

В деня на доклада двата основни обекта на критика – ВСС и прокуратурата, запазиха пълно мълчание (в четвъртък главният прокурор публикува становище по доклада – бел. ред.).

Изпълнението на препоръките зависи и от това как ще изглежда следващото Народно събрание, защото някои от тях изискват законодателни промени, а други – консолидация на две трети от депутатите (за избора на членове на новия ВСС).

Това, което става ясно и от десетия доклад на ЕК, както и от представянето му в Брюксел, е, че желанието на властите да отпадне мониторингът няма да се изпълни в обозримо бъдеще.
Какво се очаква от България до края на годината

Препоръка: Прозрачен избор на членовете на бъдещия ВСС
Адресат: Следващият парламент

Препоръка: Изборът на нов председател на Върховния административен съд да бъде прозрачен и да се основава на качествата на кандидатите
Адресат: Този или следващият състав на ВСС

Препоръка: Нужни са промени в Наказателнопроцесуалния кодекс и Наказателния кодекс, които да улеснят преследването на корупцията по високите етажи на властта и тежката организирана престъпност.
Адресат: Следващият парламент

Препоръка: Постигнатото по изпълнение на приетата през 2015 г. стратегия за съдебна реформа трябва да се отчита публично
Адресат: Министерството на правосъдието

Препоръка: Трябва да бъде намерено решение за най-натоварените съдилища - с оптимизиране на съдебната карта и въвеждане на електронното правосъдие
Адресат: ВСС и Министерство на правосъдието

Препоръка: За реформа на прокуратурата е необходимо приемането на пътна карта, която да включва "механизъм за отчитане на постигнатия напредък пред широката общественост"
Адресат: ВСС, прокуратура и Министерство на правосъдието

Препоръка: Има нужда да се приеме нов закон за борба с корупцията, с който да се създаде ефективен орган за противодействие на корупцията
Адресат: Следващият парламент

Препоръка: Трябва да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по дела за корупция по високите етажи на властта, за които вече има информация в общественото пространство
Адресат: Прокуратурата и ВКС

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява

Всеки втори лев на данъкоплатците е похарчен не съвсем законно или нехайно

22 сеп 2019, 655 прочитания

Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София 3 Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 2558 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Картел на дупки

За първи път от години в сектора на големите строители на инфраструктура тече битка за власт

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев