Законът за концесиите e отложен за неопределено време
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Законът за концесиите e отложен за неопределено време

Законът беше приет в последните дни на 43-тото Народно събрание, въпреки че проектът беше пуснат за обществено обсъждане още през 2015 г.

Законът за концесиите e отложен за неопределено време

Президентът наложи вето заради протести и остави решението на бъдещия парламент

16922 прочитания

Законът беше приет в последните дни на 43-тото Народно събрание, въпреки че проектът беше пуснат за обществено обсъждане още през 2015 г.

© Георги Кожухаров


Влизането в сила на новия Закон за концесиите, който беше един от последните актове, приети от парламента преди разпускането му, се отлага за неопределено време, след като президентът Румен Радев наложи вето. При липсата на Народно събрание прегласуването ще остане за след изборите, а дали тогава законът ще бъде подложен на пълна ревизия ще зависи от мнозинството в бъдещия парламент.

Ветото на президента дойде след протести срещу бързото гласуване на документа в последните дни. Основните притеснения са свързани с възможността за удължаване на срока на концесиите, който теоретично може да стане безкраен. Според ГЕРБ забавянето може да доведе до финансови санкции от Брюксел, тъй като местният закон не е бил синхронизиран навреме с европейските изисквания.

В последния момент

Законът за концесиите беше приет на второ четене в пленарна зала на 24 януари, като гласуването мина на практика без дебати и след три опита за сформиране на кворум. Основната причина за промените беше необходимостта да се транспонира европейска директива и затова от ГЕРБ настояваха той да бъде изтеглен напред в дневния ред, тъй като България е заплашена от санкции заради забавянето. "Получено е писмо във връзка със закона, то е последно предупреждение преди налагане на санкции. За друго икономически закони от подобен вид санкцията е 850 хил. евро на месец", каза бившият председател на правната комисия в парламента Данаил Кирилов за "Капитал".

На практика проектът беше публикуван за публично обсъждане още през 2015 г., а в парламента беше внесен от Министерския съвет миналата пролет, но до финалното обсъждане се стигна едва в последния момент. Това предизвика и протести от екологични организации, според които законът защитава интересите на концесионера на ски зоната в Банско "Юлен". Срещу някои от новите постановки се обявиха и от дясно.

"Вечни концесии"

Едно от основните възражения срещу закона е възможността за удължаване на срока на концесиите. От политическа партия "Зелените" посочиха, че по този начин се въвеждат "вечни концесии". "Пределно ясно е, че законът е поръчан от силните на деня с цел да бъдат "бетонирани" придобитите от концесионерите права за вечни времена, като се използва европейското законодателство като претекст", казаха от партията и поискаха президентът да наложи вето.

Приетият закон предвижда ограничение на срока на концесията от 35 години, но той ще може да бъде удължаван с решение на парламента. Издадените от кметовете концесии също ще могат да се удължават, но с решение на общинския съвет, подкрепено от 2/3 от тях. "Това е една от гаранциите, че концесиите няма да са "вечни", коментира Кирилов. По думите му основната гаранция за това е, че срокът е един от критериите, по които се състезават кандидатите. Другият е стойността. И двете се базират на финансово-икономически анализ, изготвен от концедента.

От дясно смятат обаче, че е трябвало да бъде заложен горен лимит, в който да може да се удължава срокът. "Концесия по новия закон ще може да бъде сключена и за 100, че и за 1000 години напред, при "подходяща" икономическа обосновка, защото не бе прието предложението ни за залагане на ограничение за максималния концесионен срок", казаха от Нова република на Радан Кънев. От "Да, България" също посочиха, че по този начин се обезсмисля правилото, заложено в европейската директива, че концесията трябва да бъде ограничена със срок, за да се предотврати затваряне на пазара и ограничаване на конкуренцията.

Финансови притеснения

Притеснения създава и предвидената възможност концесионният договор да бъде променян и да се увеличава стойността му. В апела си към президента да наложи вето на закона от ПП "Зелените" посочват, че концесията може да поскъпне с до 50%. Промяната на практика обаче е до 10% и според Кирилов условията за това са много строги. "Това може да стане само след обосновано предложение, което се обявява публично. И в българския Търговски закон се предвижда такава възможност в случай на "стопанска непоносимост", когато ситуацията рязко се промени и страните вече не могат да изпълняват задълженията си по обективни причини", каза той.

Едно от ключовите възражения на противниците на закона обаче е възможността за злоупотреби при прекратяване на концесията. Според приетите правила, ако концесионерът е на загуба, концедентът (в лицето на държавата или общината) ще трябва да възстанови стойността на направените разходи и инвестиции. "Ако вземем за пример концесията на част от територията на Национален парк "Пирин", предоставена на "Юлен", до момента за 15 години концесионерът, собственост на офшорно дружество, декларира 80 млн. лв. инвестиции и счетоводна загуба от 15 млн. лв., което, макар и пазарно нелогично, е налице като декларирани данни", посочват от ПП "Зелените".

Според Кирилов законът предвижда механизми за контрол. "Първо, концедентът може да проверява твърденията на концесионера. Второ, на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол са вменени особени компетенции да упражнява допълнителен контрол по концесионните договори", каза той.

За следващия парламент

При всички положения дебатът ще продължи в следващия парламент, тъй като заради противоречивите мнения президентът спря обнародването на закона. Аргументите за решението му са, че някои от разпоредбите "поставят под въпрос принципите на правовата държава и местното самоуправление". Според него законът въвежда широки граници на субективизъм и възможности за корупционни практики. "Възможните санкции от необнародването на закона са несъизмерими с потенциалните рискове и щети от неговото прилагане", се казва в изявлението му.

Влизането в сила на новия Закон за концесиите, който беше един от последните актове, приети от парламента преди разпускането му, се отлага за неопределено време, след като президентът Румен Радев наложи вето. При липсата на Народно събрание прегласуването ще остане за след изборите, а дали тогава законът ще бъде подложен на пълна ревизия ще зависи от мнозинството в бъдещия парламент.

Ветото на президента дойде след протести срещу бързото гласуване на документа в последните дни. Основните притеснения са свързани с възможността за удължаване на срока на концесиите, който теоретично може да стане безкраен. Според ГЕРБ забавянето може да доведе до финансови санкции от Брюксел, тъй като местният закон не е бил синхронизиран навреме с европейските изисквания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Стига с тая далавера. ГЕРБавите си раздадоха почти цялата инфраструктура - от летища, пристанища и курорти, та чак до спирките на градския транспорт и се гласят да бетонират нещата и за внуците си. ТИМ плаща на кмета на Русе 4000 на месец такса за да прибира таксите от приставащите на Русе кораби. Дневните им приходи я избиват. Да не говорим, че други разходи нямат. Само пасажерите са над 300 броя за година. И какво й пречи на Община Русе да си ги събира. Пък и нещо за града да направи. Щото тия пиявици имат само 2 ръце - с едната ядът, а с другата вземат.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Сервирането на непълна информация укоримо ли е?

    Според авторката проблемът в спрения Закон за концесиите са единствено сроковете, възможностите да удължаването им и санкциите на ЕС. Само това ли?

    Със скандалния лобистки Закон за концесиите ГЕБР направи опит в 12 без 5 да съживи логиката на отменения закон за публично-частното партньорство. Той беше отменен, защото даваше възможност за напълно законна корупция, скрита зад пищната формулировка "преговори с потенциален инвеститор".

    Новият опит за закон не се занимава с концесиите върху природните богатства, които са решени с едноименен закон, но пък за пръв път опитва да направи възможни „концесии” в области като: „Услуги, свързани със задържане и превъзпитание на криминално проявени лица” , „Услуги на правораздаването на съдебната дейност”, „Услуги на държавното управление за обществото като цяло”
    Зад тези мътни формулировки се крият публични услуги, които са задължения на държавата в областта на здравеопазването, образованието, социалната политика, правосъдието.
    Герб ще дава държавни задължения спрямо обществото на концесия ли? На вечна концесия ли?

    Скандално е и друго: Законът за концесиите е пример за отдаване на концесия дори на законодателната дейност.
    Той е сътворен не от депутатите, и техните сътрудници, експерти и т.н., а от адвокатска кантора, която печели обществена поръчка за „предоставяне на юридически услуги, свързани с разработването и защита при приемането на нов Закон за концесиите"!!!!!!!!

    В сайта на кантората е отбелязано, че тя има опит в концесията на ски-зона...
    Дали на става дума за кантора, приближена до една банка, собственост на кипърска офшорка на бедняка Георгиу Георгиу. Същият по същия начин владее Юлен, Витоша ски и пр. офшорки от кръга около банката?

    Колко неказани неща в една тривиална информация, а, г-жо Филипова?

  • 3
    deputat241 avatar :-P
    Депутат 241

    [quote#1:"proizvoditel"]ГЕРБавите си раздадоха почти цялата инфраструктура - от летища, пристанища и курорти, та чак до спирките на градския транспорт[/quote]
    Те преди тях червените сякаш не бяха "приватизирали" всичко налично...

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Основната причина за промените беше необходимостта да се транспонира европейска директива и затова от ГЕРБ настояваха той да бъде изтеглен напред в дневния ред, тъй като България е заплашена от санкции заради забавянето."

    Мен това ми напомня на едни съседи....

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Следващите ще се постараят сериозно да получат и те сумата за този лобистки закон, за да прокарат проекта.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK