Държавата още през 2005 г. обявява тунел "Ечемишка" за опасен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата още през 2005 г. обявява тунел "Ечемишка" за опасен

Тунелът не е ремонтиран от построяването му през 1984

Държавата още през 2005 г. обявява тунел "Ечемишка" за опасен

Свързана с ДПС фирма е взела аванс от 2.4 млн. лв. за ремонта, но така и не е започнала работа

43871 прочитания

Тунелът не е ремонтиран от построяването му през 1984

© Надежда Чипева


Още през 2005 г. тунел "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус", в който в неделя загина жена заради паднала осветителна греда, е бил обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви".

Това става ясно от справка в регистрите на Агенцията за обществените поръчки. Именно с мотив, че съоръжението е в "аварийно състояние", в края на 2005 г. пътната агенция сключва договор с Консорциум "Техностил 2001-Курортно строителство", в който 99% са на свързаната с ДПС фирма "Трансстрой-Бургас". Тя получава авансово 2.4 млн. лв., но така и не започва работа, а миналата година е осъдена от държавата да върне получените средства.

За случая е имало образувано разследване, но няма публична информация за това как е приключило.

Тунелът е построен през 1984 г., а първият му ремонт започна едва през септември 2016 г. Тогава е направен преглед на осветителите и електроинсталацията в тунела, обяснява Георги Златев, директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). След това е започнал ремонтът в тръбата в посока Варна, а движението досега се извършваше двупосочно в неремонтираната, където е станал инцидентът. От АПИ не отговориха до редакционното приключване на броя кой е направил огледа, кой ремонтира другата тръба и докога "Хемус" ще е затворена.

Ясно е обаче, че това не е първият предвиден ремонт на тунела, макар и предишните да не са се състояли заради неизпълнение на договори от страна на избраните фирми. Преди повече от десет години е констатирано лошото състояние на съоръженията, но заради причини като липса на финансиране или твърде натоварен трафик по "Хемус" заради ремонти на други тунели мерки не са предприети.

От 5 февруари движението по "Хемус" от "Витинска река" до пътен възел "Правец" е забранено за всички превозни средства. До момента нито регионалното министерство, нито АПИ отговаря дали трасето ще бъде затворено за дни или за месеци.
Автор: АПИ

Историята започва преди 12 години

С решение от 5 октомври 2005 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (тогава Изпълнителна агенция "Пътища") открива процедура за договаряне без обявление за "извършването на аварийни ремонтни строителни работи за осушителни мероприятия, конструкции за окачване на ново осветление, електрообзавеждане и осветителна уредба на тунела "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус". Мотивацията на пътната агенция: тунелът е в "аварийно състояние" и "необходимостта от предприемане на незабавни действия за авариен ремонт на съоръжението, което е в аварийно състояние и са създадени предпоставки за възникване на ПТП с непредвидими последствия и възможни човешки жертви, както и причиняването на големи щети за участниците в движението".

За участие в процедурата са поканени няколко фирми, като всички са закупили документи за участие: "Техностил 2001", "Поларис продукт", "Трансстрой-Бургас" и "Трансстрой-Консорциум". Подадена е само една оферта - на "Техностил 2001". Предложената им цена е била 8.6 млн. лв. с ДДС.

На 30 ноември 2005г. е сключен договор с единствения кандидат - Консорциум "Техностил 2001-Курортно строителство" с водещ партньор "Техностил 2001", на стойност 8.2 млн. лв. с ДДС. По времето на избора на изпълнител изпълнителен директор на Агенция "Пътища" е Велико Желев, собственик на строителната "Хидрострой" и дъщерните й "Водстрой 98" и "Пътстрой Бургас". Пред "Капитал" Желев обясни, че си спомня, че по време на обявяването на поръчката е имало наводнения и таванът на тунела е протекъл. Той обаче обясни, че договорът е сключен след напускането му и не е запознат с историята на търга.

Към онзи момент в управлението на "Трансстрой" са Иван Мирински (впоследствие собственик на свързаната с Пеевски "Водстрой 98") и Милчо Киряков, който е близък на Йордан Цонев от ДПС. Тогава мажоритарен собственик на компанията е люксембургската компания "Нидор", в чийто управителен орган влиза Милчо Киряков.

От последните документи, представени пред Търговския регистър от фирмата през 2016 г., се вижда, че мажоритарен собственик (59%) е Николай Милев. "Капитал" потърси Милев за коментар, но не успя да се свърже с него до редакционното приключване на броя.

На 10 април 2007 г. на събрание на съдружниците в обединението победител пък се взима решение "Техностил 2001" да прехвърли правото си на участие в консорциума на "Трансстрой-Бургас". Впоследствие в консорциума влиза "А груп", което пък получава дял в обединението от "Брод 2002".

Пътната агенция е превела аванс за 2.4 млн. лв. на дружеството с фактура от 18 декември 2007 г.

Има аванс, няма ремонт

След получаването на аванса обаче ремонт не се осъществява. Чак през 2012 г. Агенция "Пътна инфраструктура" завежда дело срещу "Трансстрой-Бургас" (с 99% участие в консорциума), "Брод 2002" и "А груп" (с 1% участие) в Окръжен съд - Бургас. Искът на държавата е уважен, а съдът приема, че "кога и кой е извършил видимите ремонтни работи в тунела вещите лица не са успели да установят поради липсата именно на протоколи за изпълнение". След получаването на аванса избраният консорциум не е извършвал ремонти на тунел "Ечемишка". От решението става ясно само, че компанията е възложила на "Пътпроект" да изготви технически проект, за което е платила 400 хил. лв. За строителните работи бил сключен договор с "Хидрострой - София"*, който обаче бил прекратен.

Съдът осъжда "Трансстрой-Бургас" да заплати 2.3 млн. лв., както и 601 хил. лв. обезщетение и 229 хил. лв. разноски по делото на ищеца.

Защо не е ремонтиран веднага

В решение на Национална агенция "Пътна инфраструктура" от април 2009 г. става ясно, че са търсени изпълнители на авторски надзор за въпросния ремонт.

В документа се посочва, че изпълнението на строителството не се е състояло "по обективни причини" веднага след подписването му. Между 2005 и 2007 г. са били затворени за ремонт тунелите "Витиня" и "Топли дол", тоест е имало затруднения в автомобилния трафик и това не е позволило да бъде затворен и тунелът "Ечемишка". Освен това по това време не е било осигурено и финансиране за ремонта.

В решението от 2009 г. се твърди, че тези пречки са отстранени и пътната агенция може да започне строително-монтажните работи, което очевидно не се е случило.

От информацията в Агенцията за обществени поръчки става ясно, че през март 2009 г. комисия от представители на област София, Гражданска защита, КАТ-Пътна полиция и Национална агенция "Пътна инфраструктура" е изразила категоричното становище "за незабавни и неотложни действия за осигуряване на безопасни условия на движение в тунел "Ечемишка".

През последните години пътната агенция е възлагала поддръжката на тунела на държавното дружество "Автомагистрали".

АПИ не отговори до приключването на броя кой ще трябва да изпълни ремонта на тръбата, в която се случи инцидентът.

*В статията от 6 февруари 2017г. имаше допусната неточност и се твърдеше, че договорът е сключен с фирмата "Хидрострой" АД, чийто собственик днес е възложителят на поръчката Велико Желев, тогава шеф на пътната агенция. На 7 февруари текстът е поправен. Фирмата е "Хидрострой- София" ЕООД е с настоящ собственик софийското дружество "Хидрострой 999". Извиняваме се за допуснатите неточности.

Още през 2005 г. тунел "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус", в който в неделя загина жена заради паднала осветителна греда, е бил обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви".

Това става ясно от справка в регистрите на Агенцията за обществените поръчки. Именно с мотив, че съоръжението е в "аварийно състояние", в края на 2005 г. пътната агенция сключва договор с Консорциум "Техностил 2001-Курортно строителство", в който 99% са на свързаната с ДПС фирма "Трансстрой-Бургас". Тя получава авансово 2.4 млн. лв., но така и не започва работа, а миналата година е осъдена от държавата да върне получените средства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • Cara Mia

    И така,благодарение на КОЙ? и ДПС и пълното безхаберие на всички политически нива се стигна до 1 загубен човешки живот,а преди 1 год.за една бройка също едва не бе убит друг човек минаващ под един виадукт.

  • 2
    grayeagle avatar :-|
    grayeagle

    Дпс реално унищожи България. Всички фиктивни ремонти, източвания на общини, комисионерства. Дпс не е Турция. Вижте имената. Дпс си е българската дс мафия. Даже не е ясно тоя човек който се явява от двете страни - първо възложител, после изпълнител/т.е. неизпълнител/, дали е върнал парите , за които е осъден. И нашата псевдопрокуратура не намира нищо нередно в това , длъжностни лица, в Апи , от 2007 до 2012г. защо не търси парите , при липса на ремонт, защо е превела авансово пари/ кой е съставил и подписал договор в полза изцяло на изпълнителя/. Без работеща съдебна система нищо не става. Нищо. Затова и магистратите и прокурорите се държат с ниски заплати по 2-3000 лева, а от тях се иска да спират такива мафиоти, които са с протекции навсякъде.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Как е приключило разследването ли? В чекмеджето на някой кадър на Магнаурската школа, назначен в квотата на Сараите.

  • 4
    emilm13 avatar :-(
    emilm13

    До коментар [#1] от "Cara Mia":

    ДПС, КОЙ, БСП, Атака и др. са едно и също - КГБ! Дългата ръка на Москва е навсякъде!

  • 5
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Сянката на ДПС и Сараите се появява навсякъде, където има злоупотреби, съмнителни сделки, корупция и немарливост.

  • 6
    hlz14316110 avatar :-|
    hlz14316110

    Не съм много съгласен с това КОЙ, при положение, че има загубен живот 2017 а се търси вина 2005.... КОЙ са всички 100 човека във вихрушката, които 30 години си правят каквото искат.

  • 7
    horilka avatar :-?
    Panda

    [quote#4:"emilm13"]ДПС, КОЙ, БСП, Атака и др. са едно и също ! [/quote]
    Да не пропускаш нещо?
    Примерно ГЕРБ.

  • 8
    praseto avatar :-|
    Свинчуга

    "но заради причини като липса на финансиране или твърде натоварен трафик по "Хемус" заради ремонти на други тунели мерки не са предприети." Ми правилно, това да не е лепене на стиропор по шепа панелки че веднага да извадят 2 милиарда лева....

  • 9
    chichka avatar :-|
    chichka

    До коментар [#7] от "Panda":
    Точно така, и за Баташкото клане е виновен ГЕРБ и ББойко!

  • 10
    renault avatar :-|
    The Island

    Как така никой не знае кой ремонтира другата тръба ? Това изобщо държава ли е ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK