Неприети стратегии бавят програмите на ЕС за транспорт и наука в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неприети стратегии бавят програмите на ЕС за транспорт и наука в България

Служебният министър си поставя за цел да затворят всички възможни предварителни условия за достъпа до еврофондовете до края на мандата

Неприети стратегии бавят програмите на ЕС за транспорт и наука в България

Средно са договорени 30% от всички евросредства, а реалното изпълнение е към 7%, отчете Малина Крумова

12705 прочитания

Служебният министър си поставя за цел да затворят всички възможни предварителни условия за достъпа до еврофондовете до края на мандата

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Усвояването на евросредствата по две програми - за наука и за транспорт, е застрашено, тъй като достъпът до тях е свързан с приемане на две стратегии. Работата по едната - за интегриран транспорт 2020 - 2030, значително е забавена и тя е в процес на разработка. Другата пък - за развитие на научните изследвания, задължително трябва да мине и през парламента, какъвто в момента няма. Извън тази нерешима задача амбицията на служебния кабинет е да се затворят всички предварителни условия по еврофондовете до края на мандата. Това каза вицепремиерът по еврофондовете Малина Крумова след заседание на Комитета за наблюдение на споразумението за партньорство в Министерския съвет.

Средно сме договорили 30% от средствата по програмите, а реалното изпълнение е към 7%, отчете служебният министър.

34 от 45

През този програмен период 2014 – 2020 г. евросредства се отпускат на принципа реформи срещу пари. За целта беше въведено изпълнението на т.нар. предварителни условия за всяка една от страните членки, които трябваше да бъдат затворени до края на 2016 г. България е успяла да изпълни 34 условия, а 11 са неизпълнени или частично изпълнени към края на 2016 г.

Най-проблемното от тези предварителни условия е инфраструктурата за научни изследвания и иновации. Преди дни служебният екип на МОН обеща да ускори работата по финалния вариант на Националната стратегия за развитие на научните изследвания, по която предишното ръководство на министерството и ЕК имаха разногласия. Освен това обаче тя трябва да бъде гласувана от Народното събрание и това няма как да стане преди средата на годината.

Неизпълнени условия има и в транспорта, но също и има и в секторите риск от бедствия, води, въздух, развитие на селските райони, в сектора на морско дело и рибарство и др.

Крумова открои с добро изпълнение дотук програмите "Човешки ресурси", "Иновации и конкурентоспособност", Програмата за развитие на селските райони, а също и "Транспорт", където са договорени 43% от средствата, но това се дължи на т.нар. фазирани проекти, чието изпълнение не завърши през изминалия програмен период и те се довършват през настоящия.

Опростяване на правилата

Друга задача, която си поставя Крумова, е опростяване на правилата и процедурите за изпълнение на програмите и проектите по европейските структурни и инвестиционни фондове. Целта е да се намали административната тежест за бенефициентите и да се улесни достъпът до европейските средства. Служебното правителство ще приеме и единна ставка за разходите по организация и управление по проектите, финансирани от фондовете.

4 компании с оферти за софтуерни лицензи в търг на МВР

Четири фирми - "Технологика" ЕАД, "Сиенсис" АД, консорциум "Телелинк-инфо" и "Телелинк" ЕАД, са подали оферти в търг на МВР за лицензи за софтуерни продукти на стойност 8.2 млн. лв. без ДДС. Изпълнител ще се избере според най-ниската предложена цена. Средствата са част от 160-те млн. евро, които България получи от ЕК за справяне с миграционния натиск. На процедурата по отваряне на офертите присъства служебният вътрешен министър Пламен Узунов, който предупреди, че има забавяне на сроковете по обществените поръчки за усвояването на средствата. Спешната помощ бе осигурена от комисията през септември 2016 г.

Още бившият зам.-министър Филип Гунев заяви, че има риск за изгубване на част от средствата заради кратките срокове, в които трябва да се изберат изпълнители и да се сключат договори. Крайният срок е 30 септември 2017 г.

Узунов обясни, че констатираното от него забавяне било поради липсата на административен капацитет във ведомството - така го уверили колегите. Заяви и че се търси начин да бъдат преодолени пречките. Той твърди, че първите 9 поръчки от нужните 31 са били пуснати от МВР едва в последната седмица на кабинета "Борисов 2" при ускорени срокове. Предстои да се обявят още 22 търга.

Усвояването на евросредствата по две програми - за наука и за транспорт, е застрашено, тъй като достъпът до тях е свързан с приемане на две стратегии. Работата по едната - за интегриран транспорт 2020 - 2030, значително е забавена и тя е в процес на разработка. Другата пък - за развитие на научните изследвания, задължително трябва да мине и през парламента, какъвто в момента няма. Извън тази нерешима задача амбицията на служебния кабинет е да се затворят всички предварителни условия по еврофондовете до края на мандата. Това каза вицепремиерът по еврофондовете Малина Крумова след заседание на Комитета за наблюдение на споразумението за партньорство в Министерския съвет.

Средно сме договорили 30% от средствата по програмите, а реалното изпълнение е към 7%, отчете служебният министър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.