Столичната община ускорява работата по мерките срещу мръсния въздух
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столичната община ускорява работата по мерките срещу мръсния въздух

Столичната община ускорява работата по мерките срещу мръсния въздух

Предложенията включват безплатен градски транспорт и ограничаване на движението в някои зони на града в дни с лошо качество на въздуха

Мария Манолова
15659 прочитания

© Надежда Чипева


Столичната община ще търси възможност за ограничаване на движението на автомобили в определени зони на града в дни с лошо качество на въздуха, както и за пускане на безплатен градски транспорт. В следващите седмици Йорданка Фандъкова и ресорният заместник-кмет по екология Йоана Христова ще внесат предложение за нормативни промени в Столичния общински съвет. Това съобщиха двете в сряда при представяне на новата Програма за качество на атмосферния въздух 2015 - 2020 г.

Документът, който по график трябваше да бъде гласуван от Столичния общински съвет още през пролетта на 2016 г., ще бъде качен на сайта на общината в петък. Тогава започва да тече и срок от един месец, в който граждани, експерти и неправителствени организации могат да дадат своето мнение за програмата, преди тя да бъде приета окончателно.

Познати мерки

"За съжаление справянето с проблема с качеството на въздуха не става бързо. Изискват се инвестиции и координирани действия между държавата и общината, няма как да се справим и без участието на гражданите," коментира за пореден път в сряда кметът Фандъкова. Тя обаче призна, че превишаването на нивата на фини прахови частици (ФПЧ) остават основен проблем на града. "Нивата намаляват от 2008 г. насам, но проблемът е факт и трябва да се свърши много работа", обясни кметът.

"От днес започват проверки на КАТ и автомобилната инспекция за това дали автомобилите отговарят на нормите за вредни емисии и имат ли катализатори", даде заявка кметът. Сред другите по-конкретни мерки са и "засилените проверки" на Столичния инспекторат за изгаряне на забранени материали като гуми и пластмаси, както и контрол върху строителните обекти.

Според представената от кмета философия "само с ограничения няма да стане", но предложените "позитивни" мерки в новата програма за качеството на въздуха са вече познати и досега не са постигнали цялостен резултат: стимулиране на повече хора да използват градския транспорт, по-често миене на улици и булеварди, цялостни ремонти на улици и булеварди и развитие на веломрежата в града.

В центъра на София скоро трябва да се появи и първата зона за "успокоено движение". Тя ще се намира между улиците "Христо Ботев", "Алабин", "Леге", "Цар Освободител" и "Васил Левски". Максималната скорост в този район ще бъде ограничена до 30 км/ч, а движението по улицата трябва да бъде "споделено" между автомобили и велосипеди. Столичната община обещава тази мярка от повече от година. Първоначално тя беше представена от уволнения впоследствие заместник-кмет по транспорта Любомир Христов.

Нововъведенията

Столичната община ще предложи национална програма за нисколихвени заеми за подмяна на стари отоплителни инсталации, стана още ясно на пресконференцията. Градската управа ще предложи на еко- и здравното министерства създаването на алармени прагове за нивата на фини прахови частици, както и на национални стандарти за горивата. По думите на новия заместник-кмет по екологията трябва да има промени в социалната политика, така че помощите за отопление да са за горива с по-добри екологични показатели. "Ще инициираме и промени в националното законодателство, така че на автомобилите да се поставят екологични маркери, които да показват нивата на вредни емисии", коментира още Христова.

Сайтът за качеството на атмосферния въздух в София от тази седмица е променен, стана ясно още от думите на зам.-кмета. На него вече могат да бъдат намерени данни за замърсителите от 24-те часа във всяко денонощие. Досега форматът на информацията беше за последните 24 часа, т.е. в 14 ч. на обед например се виждаха данните от 14 ч. на предния ден до настоящия момент, което според Христова и Фандъкова е ставало причина за множество неправилни интерпретации.

Лошото начало на 2017 г.

От началото на годината станцията за измерване на качеството на въздуха в кв. "Надежда" е отчела 30 превишения на нормите за едър прах (ФПЧ 10), обясни още зам.-кметът по екологията. В "Дружба" и "Хиподрума" са отчетени по 26 превишения, а в "Павлово" - 24. Най-чист е бил въздухът в "Младост", където за първия месец от годината са отчетени 18 превишения на нормите за съдържание на ФПЧ10. Максималния позволен размер на превишенията на нормите е 35 дни за цялата година, т.е. станция "Надежда" вече се доближава до годишните норми.

От октомври 2015 г. качеството на въздуха на Орлов мост не се измерва, стана ясно от запитване на "Капитал Daily" до Изпълнителната агенция по околната среда в София. "Поради инфраструктурни промени пунктът е изместен в двора на НИМХ в жк "Младост"," обясниха от ИАОС.

Столичната община ще търси възможност за ограничаване на движението на автомобили в определени зони на града в дни с лошо качество на въздуха, както и за пускане на безплатен градски транспорт. В следващите седмици Йорданка Фандъкова и ресорният заместник-кмет по екология Йоана Христова ще внесат предложение за нормативни промени в Столичния общински съвет. Това съобщиха двете в сряда при представяне на новата Програма за качество на атмосферния въздух 2015 - 2020 г.

Документът, който по график трябваше да бъде гласуван от Столичния общински съвет още през пролетта на 2016 г., ще бъде качен на сайта на общината в петък. Тогава започва да тече и срок от един месец, в който граждани, експерти и неправителствени организации могат да дадат своето мнение за програмата, преди тя да бъде приета окончателно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ial avatar :-|
    ial

    Кмета няма топки да вдигне данъците на най- замърсяващите а-ли, да ги спре да влизат в центъра, да наказва сурово всеки, паркирал на зелена площ, да забрани продажба и ползване на нискокачествени въглища и да следи изкъсо как се мие и чисти София.

    Мат'риала не би харесал това.

  • 2
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Всичката пушилка е за едни 111 мил.лв., по ОП"Околна среда" КОЙ ще ги лапне.

  • 3
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    че има замърсяване има, че могат да се спрат от движение старите тракалници и да се ограничи използването на твърдо гориво може, ама тези кото не помнят, когато работеше Кремиковци бълваше 10-пъти повече мъростия и втъра все я носеше над София. Ако помите Чавдарките и Икарусите като тръгваха от спирката ставаше мъгла. Въпреки че уж имаше по-малко коли си спомням че пак съм пътувал от Красно село до Младост по 90 мин с трамвай и рейс.
    ... та въздуха си е доста приличен, но явно има пари за усвояване

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Тук, в България, липстата на кола е знак за бедност. Парадоксалното е, че бедните хора чрез купуването на трошки стават още по-бедни, но престижа си остава.

    Иначе оценявам добре бързите мерки на общината. Очевидно се чакаше такъв момент на недоволство, за да ги пуснат залежалите непопулярни мерки наведнъж. Но има много още какво да се направи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK