С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 9 фев 2017, 17:20, 37347 прочитания

Как държавата уби човек

Защо се стигна до инцидента в тунел "Ечемишка"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Документ

Документ

На 21 септември 2016 г. прокурор от Софийска градска прокуратура прекратява едно брадясало разследване, което се размотава през последните пет години. То е трябвало да установи кой е неизвестният извършител, причинил вреда на държавния бюджет в размер на 2.4 млн. лв. Тези средства са били платени на свързана с ДПС фирма, която е трябвало да обезопаси тунела "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус". През 2007 г. тя взима аванс от 2.4 млн. лв., но работата по обекта така и не започва. Парите не са върнати, виновни според прокуратурата няма. Другото, което няма, е ремонт. Въпреки че още от 2005 г. държавата твърди, че съоръжението е в аварийно състояние и е опасно.

Колко точно опасно, стана ясно преди няколко дни, когато жена загина от поредната паднала лампа в тунела, откъснала се от корозия. Вероятно още другата седмица това разследване ще бъде извадено от архива и възобновено, за да се покаже воля за реакция на човешката трагедия.


Но не се заблуждавайте. През годините правителствата се сменят, с тях се сменят и шефовете на пътната агенция, но "Ечемишка" си остава все същият. През 2009 и 2010 г. има поне четири инцидента, при които лампи в построения през 80-те години тунел падат и предизвикват катастрофи, за щастие без жертви.
До смъртта на жената се стигна след последователно корупционно действие и бездействие на изпълнителната власт и прокуратурата, продължаващо вече 12 години.

Положението е много зле, ще наемем фирма без поръчка
Всичко започва през лятото на 2005 г. Сергей Станишев става премиер, а негов министър на регионалното развитие е Асен Гагаузов от БСП.

Два месеца по-късно пътната агенция взима решение да започне спешен ремонт на тунела "Ечемишка", тъй като е обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви". Конкретният повод са проливните дъждове през лятото.



Как изглежда хронологията на събитията:

5 октомври 2005 г. Шефът на Агенция Пътища Велико Желев взима решение за откриване на обществена поръчка. Поканени са четири дружества - "Техностил 2001" ЕООД, "Поларис продукт" ООД, "Трансстрой-Бургас" АД, "Трансстрой-консорциум"

21 октомври 2005 г. Четирите дружества закупуват документация, но оферта подава само "Техностил 2001". До този момент тя е реализирала няколко офис центрове и супермаркети.

21 декември 2005 г. Въпреки, че фирмата избрана за изпълнител е "Техностил 2001" с решение на изпълнителния директор на агенция "Пътища" е сключен договор не с нея, а с консорциум, в който освен тази фирма, влиза и друга - "Курортно строителство". Разпределението на дяловете е 99:1 в полза на "Техностил 2001". Стойността на договора е 8.251 млн. лв., а срокът за изпълнение - 182 календарни дни.

22 декември 2005 г. Велико Желев е сменен от Веселин Георгиев.

След смяната на властта минават две години, но работата по опасния тунел така и не започва. В края на ноември 2007 г. в консорциума, с който е сключен договор настъпва промяна. От него излиза "Техностил 2001", която е избрана за изпълнител, както и другата фирма - "Курортно строителство" и на тяхно място влизат две други дружества - "Трансстрой-Бургас", която притежава 99% и "Брод 2002" .

Към онзи момент в управлението на "Трансстрой" са Иван Мирински (впоследствие собственик на свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98") и Милчо Киряков, който е близък на Йордан Цонев от ДПС. Мажоритарен собственик на фирмата е люксембургската компания "Нидор", в чийто управителен орган влиза Киряков.
Точно един месец след като фирмата на ДПС влиза в консорциума шефът на пътния фонд Веселин Георгиев й превежда 2.4 млн. лв. аванс.

На практика пътната агенция сключва договор с дружество, което не избрано за изпълнител, а впоследствие превежда аванс от 2.4 млн. лв. на консорциум, в който влизат фирми, които дори не са участвали в процедурата.

Фирмата взе парите и.
Според Николай Милев, който днес е собственик на "Транс­строй", полученият аванс е изразходвани за изготвяне на работен проект и закупуване на материали, които да бъдат вложени в строежа. Той разказа пред "Капитал" още, че през май 2008 г. е бил предаден работен проект на фонд "Републиканска пътна инфраструктура", но впоследствие "работите са спрели". Общата стойност на разходите на фирмата са 1.5 млн. лв.

Замразяването на този проект (официално заради липса на средства) не изглежда да е кой знае колко голям проблем за него. За периода 2007-2011 г. свързаната с ДПС фирма получава обществени поръчки за над 60 млн. лв.

През 2008 г. шефът на пътния фонд Веселин Георгиев е принуден да си тръгне заради корупционния скандал, известен като "Батко и Братко", тъй като става ясно, че фирма, свързана с брат му, е получавала обществени поръчки от областно пътно управление.


Ремонтът - все така спешен
Въпреки преведения аванс ремонтът така и не започва и през следващите години. Едва през 2009 г. пътната агенция започва да търси строителен надзор за проекта. От обявлението става ясно, че положението е все така аварийно. Комисия от представители на област София, Гражданска защита, КАТ-Пътна полиция и Национална агенция "Пътна инфраструктура" е изразила категоричното становище "за незабавни и неотложни действия за осигуряване на безопасни условия на движение в тунел "Ечемишка".

Няколко месеца след тези констатации на власт идва правителството на Бойко Борисов. Новият министър Росен Плевнелиев преструктурира пътния фонд. "Ечемишка" обаче си остава все така необезопасен. Въпреки че е на един от двата главни пътя в страната и през него минава огромен товарен и пътнически трафик.

За това свидетелстват четири инцидента, случили се през 2009 и 2010 г., предизвикани именно заради паднали корозирали осветителни тела. След като Плевнелиев е избран за президент, неговото място е заето от Лиляна Павлова. Единствената промяна, която настъпва, е, че държавата най-накрая се сеща, че е превела 2.4 млн. лв. аванс, но на практика не е получила нищо в замяна.

Тогава е подаден сигнал до прокуратурата, а следващата година "Агенция пътна инфраструктура" завежда дело в Бургаския окръжен съд, с което си иска преведения аванс. През 2016 г. "Трансстрой" са осъдени да върнат парите. В решението, което е написано от председателката на съда Боряна Димитрова, се застъпва тезата, че фирмата, на която са били преведени парите и с която е бил сключен договор въобще не е участвала в обществената поръчка. "Трансстрой" обжалват пред Бургаския апелативен съд, където делото ще започне след две седмици.

И още една схема
Междувременно в края на 2014 г., когато Лиляна Павлова отново е министър на регионалното развитие, е взето решение на държавата фирма "Автомагистрали" да бъде възложена поддръжката по цялата магистрала "Хемус", в това число и осветлението на тунелите. Дружеството е избрано без конкурс и договорът с него е сключен през май 2015 г. Осветлението е трябвало да бъде проверявано два пъти в годината.

Инфографика

Обходни маршрути

Увеличаване


През септември 2016 г. "Автомагистрали" сключва договор с дружеството "Евро Алианс инжинеринг", с което му възлага ремонт на дясната тръба на тунела, който трябва да приключи до края на годината. Нито от АПИ, нито от "Евро Алианс инжинеринг", която е работила по столичното метро, ПАВЕЦ "Чаира", ВЕЦ "Цанков камък" (по-известен с хонорара на Ахмед Доган) и каскада "Горна Арда", не обясниха защо не е бил проведен конкурс, а е бил заобиколен ЗОП, за да бъде сключен договор с частното дружество.

Опитите на "Капитал" да получи отговори от "Евро алианс инжинеринг" за това как са изпълнявали задълженията си по договора, защо ремонтът е бил удължен (тръбата към Варна е все още затворена) и какво е впечатлението им от състоянието на осветлението, удариха на камък.

Не е ясно и колко пари е получило дружеството до този момент. Това, което се знае, е, че от сключването на договора между АПИ и "Автомагистрали" през май 2015 г. до днес държавата е превела общо 17 млн. лв. Неофициално запознат източник говори за 9 млн. лв. за ремонта на едната тръба дотук.

Ще разследваме, няма да разследваме
Започналото през 2011 г. за изплатения аванс по поръчката също се развива по характерен за прокуратурата начин - на приливи и отливи. То е образувано срещу бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев по чието разпореждане е бил изплатен авансът до свързаната с Йордан Цонев фирма. Разследват се общо три престъпления - безстопанственост, неизгодна сделка и документно престъпление. Делото е изпратено в Софийска районна прокуратура, която не е компетентна да го разследва.

Разследването срещу Георгиев е прекратено през 2013 г. след като коалицията на БСП и ДПС (респективно - възложител и изпълнител на злополучната поръчка) е на власт.

След това делото на ръководената от главния прокурор Сотир Цацаров институция продължава срещу неизвестен извършител. В крайна сметка то е окончателно прекратено през есента на 2016 г. Прокурорският акт идва няколко седмици след като Веселин Георгиев е оправдан по делото "Батко и Братко".

От държавното обвинение не успяха да отговорят какво се е случило с това разследване с обяснението, че не могат да го открият. Това е озадачаващо, защото прокуратурата доказано се вълнува за безопасността на хората - през седмицата от държавното обвинение се похвалиха, че са проверили количеството сирене и лютеница в сандвичите във варненските училища и то отговаряло на нормата.

Прокурор, пожелал анонимност, разказа пред "Капитал", че този тип дела се докладвали лично на ръководството на държавното обвинение и няма как Сотир Цацаров да не е бил напълно наясно с хода на разследването.
Това, което ще се случи оттук насетне, е, че прекратеното разследване за ремонта вероятно ще бъде възобновено, а по това за падналата лампа, предизвикала смъртта в тунела, ще бъде обвинена някоя несвидна никому глава. А междувременно спокойно - тунелът, който затвори Северна България за седмица, ще бъде отворен все пак. АПИ обеща да се погрижи за това. Не като ремонтира тунела, а като свали и останалите лампи, за да не падат.

За проблемите на съоръженията в тунел Ечемишка се знае още от 2005 г., сочат документите. Магистрала "Хемус", където се намира тунелът, е отговорност на пътната агенция, която през годините е сменяла и името и ръководството си многократно. През по-голямата част от това време тя е подчинена на регионалното министерство, с изключение на времето, когато Пламен Орешарски е финансов министър и Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" е към неговия ресор.

За тези 12 години през министерските и директорските постове са минали много хора и може да се каже, че всеки от тях носи отговорност до някаква степен за липсата на поддръжка на съоръженията по "Хемус". Ето по-важните фигури.
Отговорните за "Ечемишка" през годините:

Министри
Асен Гагаузов - министър на регионалното развитие и благоустройството при тройната коалиция (2005 - 2009 г.).

Докато той е регионален министър, институциите констатират аварийното състояние на тунела.

Обявява се поръчка за ремонта му, но заради липса на финансиране и натоварване на трафика по магистралата заради други ремонти, се отлага.



Пламен Орешарски - министър на финансите (2005 - 2009 г.), когато на 8 август 2006 г. Изпълнителна агенция "Пътища" (ИАП) се преобразува във Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ) към министъра на финансите.

Докато трае неговият мандат, пътната агенция обявява и възлага поръчката за ремонта на "Ечемишка", като тогава консорциумът получава и аванса от 2.4 млн. лв. за ремонта.


Росен Плевнелиев - министър на регионалното развитие и благоустройството при първия кабинет Борисов (2009 - 2011 г.). Първият сигнал за нередност при ремонта на тунела идва от Лиляна Павлова, след като Плевнелиев става президент.


Лиляна Павлова - министър на регионалното развитие и благоустройството при първия и втория кабинет Борисов (2011 - 2013, 2014 - 2017 г.).

През 2016 г. се осигурява частично финансиране и започва ремонта на дясната тръба на тунела, който все още продължава.

През последните дни Павлова твърди пред медии, че ремонтът в лявата тръба е планиран в разчетите на МРРБ за 2017 г.


Директори на пътната агенция / Председатели на управителния съвет



Велико Желев

директор на Изпълнителна агенция "Пътища" (юли 2005 - декември 2005 г.), в момента управлява строителната фирма "Хидрострой".

Договорът за ремонт на лявата тръба на "Ечемишка", в която се случи инцидентът на 5 февруари тази година, е подписан ден преди Желев да напусне поста си.


Веселин Георгиев

изпълнителен директор на пътната агенция (декември 2005 - февруари 2008 г.), но е отстранен от поста заради скандала "Батко и Братко", при който по време на управлението му фирмите на неговите братя печелят поръчки за пътища за стотици милиони левове. Докато Георгиев е директор, е прехвърлен авансът от 2.4 млн. лв. на консорциума, който трябва да изпълни ремонта на тунела.

Лазар Лазаров

- председател на УС на АПИ при двете правителства на Борисов до оставката си в края на 2016 г. ( 2011 - 2013, 2014 - 2016 г.). По време на неговото управление пътната агенция завежда дело срещу фирмите , с които е сключила договор за ремонт през 2005 г.

В писмо от април 2015г. уведомява "Трансстрой Бургас", една от фирмите в консорциума, че договорът се прекратява заради липса на финансиране, твърди изпълнителният й директор Николай Милев.


Дончо Атанасов - председател на УС на АПИ (2016 - 2017 г.). На 8 февруари той е отстранен от поста си от служебния министър на регионалното развитие Спас Попниколов във връзка с инцидента в тунела.
По темата работи и Мила Чернева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Магистрала "Струма" ще е "затапена" поне 2 месеца; Борис Джонсън може да не плати 30 млрд. паунда на ЕС Уикенд новини: Магистрала "Струма" ще е "затапена" поне 2 месеца; Борис Джонсън може да не плати 30 млрд. паунда на ЕС

Приятелските отношения отстъпват пред политически различия на срещата на G-7

25 авг 2019, 1167 прочитания

Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка

Ведомството обявява поръчка за 260 хил.лв., като събира оферти само за 11 дни, без да мотивира бързата процедура

25 авг 2019, 881 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Капанът на машинното гласуване

ЦИК обмисля да замени машините за гласуване с лаптопи, но рисковете от прибързаните решения могат да са повече от това да не се спази текстът в закона

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

"Друсана" държава

Заради нежеланието си да различи индустриалния коноп от марихуаната България е на път окончателно да остане извън CBD индустрията

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

През Пулия с колела

Нагоре-надолу из Южна Италия - маршрути, места, полезни съвети

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота