Кадрови рокади и в "Летище София"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кадрови рокади и в "Летище София"

За изпълнителен директор на "Летище София" е избран Пламен Станчев, който бе шеф на летището и между 2006 г. и 2010 г. и името му се свързва с редица скандали

Кадрови рокади и в "Летище София"

Старият скандален директор на аеропорта Пламен Станчев се завръща, а сегашният Щерионов ще оглави въздухоплавателната администрация

21120 прочитания

За изпълнителен директор на "Летище София" е избран Пламен Станчев, който бе шеф на летището и между 2006 г. и 2010 г. и името му се свързва с редица скандали

© Цветелина Ангелова


Поредната порция кадрови промени в държавна структура направи служебният транспортен министър. След поредица уволнения на управленски кадри в БДЖ и Национална компания "Железопътен транспорт" дойде ред и на въздушния транспорт. Досегашният изпълнителен директор на "Летище София" Христо Щерионов е назначен за главен директор на "Гражданска въздухоплавателна администрация" , а след заседание на съвета на директорите на "Летище София" за изпълнителен директор е избран Пламен Станчев, който бе шеф на летището и между 2006 г. и 2010 г. и името му се свързва с редица скандали. Мотиви за рокадата не се посочват. В съобщението се изтъква само, че Щерионов е специалист с дългогодишен опит в авиационния сектор, а по време на неговото управление софийското летище е "постигнало значително увеличение на обслужените пътници и ръководството на министерството очаква от него подобни добри резултати и на новата му позиция." Досегашният директор на въздухоплавателната служба Иван Иванов пък ще оглави дирекция "Авиационна безопасност" в същата администрация.

Пламен Станчев бе директор на столичното летище между 2005 и 2010 г. Toй бе отстранен от директорския пост на летището от първото правителство на ГЕРБ след редица проверки от няколко институции за дейността на летището. Инспекции на Агенцията за държавна и финансова инспекция от 2009 г., одити на транспортното министерство от началото на 2010 г. и на Комисията за защита на конкуренцията откриха сериозни нарушения от страна на ръководството, ощетили бюджета с милиони.

Стана ясно, че дружеството тенденциозно се управлява неефективно, след като държавата вложи над 300 млн. лв. в изграждането на нов терминал и писта. Одитите разкриха, че в периода на управление на Станчев на столичната аерогара е регистрирана серия от злоупотреби, които ощетяват дружеството с десетки милиони. Обхватът е широк - от организацията на обществените поръчки, през несъбиране и неправомерно разсрочване на летищните такси до ограничаването на свободната конкуренция.

Така например летището не е събирало надлежно таксите, които по същество са публични държавни вземания. Разсрочвало ги е без разрешение и на практика е извършвало държавна помощ. През лятото на 2016 г. досегашният директор Щерионов оповести, че националният авиопревозвач "България ер" все още дължи 47.2 млн. лв. на "Летище София", а погасителният план предвижда те да бъдат изплатени до края на 2021 г. Проверката установи и нарушения в две обществени поръчки за 8.5 млн. евро, възложени от ръководството на "Летище София". В одита на АДФИ бе описан и случай с неотчитане на такси за преминаване на пътници през търговския ВИП на летището, които са ощетили дружеството с 2.24 млн. лева, описано в одит на АДФИ. Името на Пламен Станчев бе замесено и в скандал със злоупотреби с огромни суми за процесуалния представител на летище София в арбитража с кувейтско-саудитската компания МАК/АДМАК, която изгради новата писта на столичния авиопорт. Само преди дни този спор приключи окончателно в полза на изпълнителя на пистата.

Резултатите от проверките бяха изпратени на прокуратурата, но типично в стила на държавното обвинение резултати от това не е известно да има.

Поредната порция кадрови промени в държавна структура направи служебният транспортен министър. След поредица уволнения на управленски кадри в БДЖ и Национална компания "Железопътен транспорт" дойде ред и на въздушния транспорт. Досегашният изпълнителен директор на "Летище София" Христо Щерионов е назначен за главен директор на "Гражданска въздухоплавателна администрация" , а след заседание на съвета на директорите на "Летище София" за изпълнителен директор е избран Пламен Станчев, който бе шеф на летището и между 2006 г. и 2010 г. и името му се свързва с редица скандали. Мотиви за рокадата не се посочват. В съобщението се изтъква само, че Щерионов е специалист с дългогодишен опит в авиационния сектор, а по време на неговото управление софийското летище е "постигнало значително увеличение на обслужените пътници и ръководството на министерството очаква от него подобни добри резултати и на новата му позиция." Досегашният директор на въздухоплавателната служба Иван Иванов пък ще оглави дирекция "Авиационна безопасност" в същата администрация.

Пламен Станчев бе директор на столичното летище между 2005 и 2010 г. Toй бе отстранен от директорския пост на летището от първото правителство на ГЕРБ след редица проверки от няколко институции за дейността на летището. Инспекции на Агенцията за държавна и финансова инспекция от 2009 г., одити на транспортното министерство от началото на 2010 г. и на Комисията за защита на конкуренцията откриха сериозни нарушения от страна на ръководството, ощетили бюджета с милиони.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Според мен всички директори на летището са скандални, не само този. Досегашният да не би да правеше по-малко глупости? А заплатите на чистачките, които са 1600-1800 лв.? А занемареното положение на терминал 2? Още няколко месеца ще им гледаме сеирите и след това като дойде концесионера ще стегне положението.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    От трън, та на глог. Не е светия Станчев със сигурност, ама Щерионов сигурно може да го бие по злоупотреби. Не е леко с един и същ пътникопоток да правиш 4 пъти по-малка печалба от летището в Белград...

  • 3
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "black_recluse":

    Нещо сте се объркали, другарката Нинова има други планове за това летище. Никакви концесионери няма да има, другаря Станчев е верен кадър, внася си членския внос редовно и ще краде и със лакомия си задник докато червената мафия е близко до властта.

  • 4
    jxj24394852 avatar :-|
    jxj24394852

    Пеев е не по-малко компроментиран. Когато правите журналистическо изследване, моля правете паралел между сегашното управление и тогавашното ,за което цитирате данни.

  • 5
    kaloyann avatar :-|
    Един приатель

    Летище София - пълна скръб. Кацаш и те обзема моментална депресия. 2-3 магазина и кафенета на, по памет, 5-6 мил. човека пътникопоток. Богопомазани явно. Скоро гледах на заминаващи в кафенето как 3 ма човека персонал не могат да се оправят с 6 човека клиенталя. Мъка голяма.

  • 6
    2.5 avatar :-?
    2.5

    Интересно, как министър на няма и месец се е светнал за размествания в ресор, който се предполага, че не му е толкова познат? Ако опираше до директора на Централна гара, иди-доди!

  • 7
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    ТИМ организират 3-дневен банкет. Това летище трябва да остане (и ще остане!) държавно възможно най-дълго време, за да се изкраде до кокал!

  • 8
    vanchev avatar :-|
    nikivan

    До коментар [#5] от "Един приатель":

    Но пък за сметка на това кафето ти е 5 лв.. Нямам против да си купувам кафе за пет лева, но искам насреща да има качество, а не чакане 10 минути, забравяне на поръчката и тем подобни грешки, които често им се случва да прави персонала. Трябва да се промени нещо кардинално на летището, защото така ако продължава може само да върви надолу.

  • 9
    100jan avatar :-?
    100jan

    Може ли служебно правителство да бъде свалено с протести?

  • 10
    wild4949 avatar :-|
    shepprd

    БСП си слага техния човек... Нищо ново под слънцето. Пука им че е компроментиран, важното е да се отчита пред партията-майка. Шубе ги е, че ако се даде на концесия ще увиснат толкова бездарници и безделници, които са на държавна хранилка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK