Държавата дава 1.7 млн. лв. субсидия за електромобили през 2017 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата дава 1.7 млн. лв. субсидия за електромобили през 2017 г.

Сравнително високата цената на електромобилите е една от основните спирачки пред масовото им навлизане в България.

Държавата дава 1.7 млн. лв. субсидия за електромобили през 2017 г.

От средствата може да се възползва само администрацията

21351 прочитания

Сравнително високата цената на електромобилите е една от основните спирачки пред масовото им навлизане в България.

© Надежда Чипева


На държавната и общинската администрация ще бъдат предоставени 1.68 млн. лв. за закупуването на електромобили през 2017 г. Програмата, която се изпълнява за втора поредна година, се управлява от Националния доверителен екофонд, а средствата са осигурени от продажбата на национални квоти за вредни емисии през предходните години. Това стана ясно по време на кръглата маса "Добри новини за електромобилите", която се проведе в четвъртък.

Размерът на субсидията

Всеки кандидат може да получи субсидия между 20 хил. и 40 хил. лв. в зависимост от вида на превозното средство – няколко вида леки автомобили и бусове до 22 места с обща маса над 3.5 тона. Срокът на кандидатстване е от 20 февруари до 20 април, като за това се изисква само един документ, обясни Камелия Георгиева, изпълнителен директор на фонда.

През миналата година от отделените 1 млн. лв. по програмата са били усвоени само 320 хил. лв. заради забавянето на процедурите, а останалата част от средствата са прехвърлени за 2017 г. Георгиева коментира пред "Капитал", че за момента не е осигурено финансиране за следващите години, но има потенциал и се мисли в тази посока.

Разрастването на електромобилите

Броят на автомобилите през последните години расте бавно, но сигурно. От 123 коли през 2013 г. техният брой е достигнал 318 (от които 130 са регистрирани в София) през миналата година, а през 2017 г. се очаква да нараснат до 468, стана ясно от данните, представени от Ангел Николов, председател на Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС). По думите му в световен мащаб се очаква през тази година да бъдат доставени 1.1 млн. електрически коли, с което общият им брой ще достигне 3.1 млн., което е около 1% от автомобилите в движение по света.

Николов представи и данни за подобренията, които се правят в този тип коли през последните години, като при възможен пробег от 130 км с едно зареждане през 2010 г. моделите от 2017 г. ще позволят пробег от 400 км.

Трябват ли субсидии

Основното облекчение в България за собствениците на електромобили е, че са освободени от данък МПС. В София и Бургас шофьорите на такива коли имат право и на безплатно паркиране в централната градска част, където има въведени зони за това. Според Боян Захариев от "Индустриален клъстер електромобили" трябва да бъдат въведени както допълнителни данъчни стимули, така и рестрикции за използването на неекологични горива. Отделно може да се помисли и за преференциална цена за електроенергията, която тези автомобили ползват, смята той.

В момента в България има общо 54 зарядни станции, от които 19 са в София. Столичната община обаче планира общият им брой да достигне 80, като тепърва ще бъде обявен конкурс за избор на техния дизайн. До април министерствата на енергетиката и на транспорта трябва да подготвят и законови промени, които да уредят статута на зарядните станции.

На държавната и общинската администрация ще бъдат предоставени 1.68 млн. лв. за закупуването на електромобили през 2017 г. Програмата, която се изпълнява за втора поредна година, се управлява от Националния доверителен екофонд, а средствата са осигурени от продажбата на национални квоти за вредни емисии през предходните години. Това стана ясно по време на кръглата маса "Добри новини за електромобилите", която се проведе в четвъртък.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Поправих ви заглавието: "Държавата дава 1.7 млн. лв. субсидия на себе си за електромобили през 2017 г."

    В белия свят тия субсидии се дават на гражданите. А като държавата си купува нещо, то винаги е платено на 100% от гражданите. Огромно лицемерие е такова харчене на държавни пари да се нарече "субсидия"!

  • 2
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Да добавя:

    Ако държавата се опитваше да стимулира ползването на електромобили щеше да инвестира в инфраструктура и зарядни станции. Или поне щеше да улесни поставянето на такива (В момента на всеки, които иска да развива мрежа от такива станции му трябва лиценз за търговия с електричество, което е малоумно)

    А това в момента е само крадене на държавни пари под предтекст "колко сме еко"

  • 3
    kamenvasilev avatar :-|
    kamenvasilev

    До коментар [#2] от "tvr18355030":

    Вярно е, че трябва да бъде улеснено поставянето на зарядни станции.

    Не е вярно, че е необходим лиценз за търговия с електричество за развиване на мрежа от зарядни станции, сива зона е. Стойността на електроенергията при зареждане е малък процент от себестойността на услугата по зареждане. Физическите активи, системите за управление и финансовите разходи имат далеч по-голям дял, особено в първоначален етап на навлизане, когато има много малко клиенти за услугата.

    В страните с най-развита електромобилност такъв не е нужен. В България и в още няколко страни няма ясна позиция за момента.

  • 4
    zax50315885 avatar :-|
    Teaser

    Не знам на Мъск някой да дава субсидии. По-скоро са необходими данъчни и други стимули, че това със субсидиите е изпята песен.

  • 5
    prupruncho avatar :-|
    Врагът

    На Тесла Инк и клиентите им субсидиите идват от няколко източника:
    1. Клиентите получават 7500 долара от Федералното правителство
    2. Значителен процент от печалбите на Тесла Инк идват от "Въглеродни кредити" които традиционните автопроизводители купуват от Тесла защото са принудени от държавата и щата Калифорния
    3. При строежът на основната си фабрика - Тесла получи големи данъчни облекчения от щата Аризона в замяна на това Тесла да открие определен брой работни места

    Но и аз съм съгласен че това със субсидиите в България е изначално объркано - пак държавата прави скъпи усилия с пари от бюджета да подобри живота на чиновниците си а не на всички данъкоплатци


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK