Едни бързи 600 млн. лв., моля
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едни бързи 600 млн. лв., моля

Парите за общините бяха разпределени още по времето на бившия вече шеф на ДФЗ Румен Порожанов

Едни бързи 600 млн. лв., моля

Класирането на общински проекти по програмата за селските райони е на път да създаде сериозни проблеми

Деница Ватева, Огнян Георгиев
16061 прочитания

Парите за общините бяха разпределени още по времето на бившия вече шеф на ДФЗ Румен Порожанов

© Цветелина Белутова


Темата накратко

- ДФЗ може да раздаде пари на общини, без да е сигурно, че няма да се наложи да се връщат.

- Министерството на земеделието е издало насоки, с които де факто променя правилата впоследствие.

- Има писмо от вицепремиера Малина Крумова, която настоява да се преразгледа класирането.

Има една черна дупка в българската система за еврофондове. Нарича се фонд "Земеделие". За разлика от останалите части на тази система фондът е изключително пестелив (да се изразим меко) в споделянето на информация, публикуването на одобрени списъци за финансиране и каквато и да е публичност, свързана с парите, които разпределя. А те не са малко. Там годишно се изплащат над 2 млрд. лв от ЕС и националния бюджет.

Новият служебен вицепремиер за еврофондовете, изглежда, предстои да се сблъска челно с тази стена по повод част от парите. Министър Малина Крумова е изпратила писмо този месец, с което препоръчва да се преразгледа класирането на общински проекти на стойност над 600 млн. лв. заради пороци при процедурата. Да извадиш нечии пръсти от меда обаче може да не се окаже така лесно.

Имаме едни критерии, имаме и други

Процедурата "Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" засяга огромен брой общини в страната. За много от тях възможността да получат до 3 млн. евро надхвърля по обем дори годишните им бюджети. Ето защо не е изненадващо, че когато през 2016 г. фонд "Земеделие" стартира прием на проекти, желаещите са три пъти повече от наличните възможности. При планирани 667 млн. лв. подадените 925 проекта са на стойност 2.1 млрд. лв. Логично това създава напрежение сред кметовете, всеки от които се надява да попадне на по-предни позиции в класирането и, разбира се - отваря широко вратата за всевъзможни игри с разплащателния, управляващия орган, строители и т.н.

Критериите, по които ще се оценяват проектите, са утвърдени на 25.07.2016 г. Предложенията се събират до 3 октомври. Но месец след края на приема - в началото на ноември, тогавашният управляващ орган на програмата в земеделското министерство от кабинета "Борисов" изпраща "насоки за доказване на съответствие с изискванията на критериите за подбор".

Новите насоки засягат предимно две от най-атрактивните инвестиции от мярката - за ремонт на улици и за ВиК инфраструктура. Така се дава "допълнително" тълкувание на различни критерии при оценка на проектите - например как да се смята обхванатото от инвестицията население или за свързаността на селските с републикански пътища. Тези промени са ключови - всяка от тях добавя или маха точки в крайното класиране и съответно вкарва или изкарва проекти от списъка.

Вследствие на това в земеделското министерство има подадени 200 възражения по изготвеното класиране на проектите, кабинетът на тогавашния вицепремиер Томислав Дончев също е залят от жалби. В медийното пространство се появиха всякакви спекулации: например че промените ще осигурят класиране на по-предни позиции на близки до управляващите по това време от ГЕРБ кметове. Дали това е така е мистерия, защото ДФЗ старателно крие информация. На въпрос на "Капитал" да ни бъде предоставено класирането, от фонда категорично отказаха, защото "това не може да формира представа на гражданите как ДФ "Земеделие" изпълнява своите функции".

Да спрем парите... или да ги увеличим

От земеделското министерство обявиха през изтеклата седмица пред "Капитал", че насоките "не изменят правилата и условията за кандидатстване по подмярката". "Тяхното основно предназначение е недопускане на нецелесъобразни, раздробени инвестиции, които не решават основни инфраструктурни проблеми в селските райони" и "не допринасят по никакъв начин за подобряване на облика и качеството на живот в населените места". С други думи, насоките не променят правилата на играта, а само я правят по-честна.

Не всички мислят така. Според кандидати по програмата тези насоки на практика променят правилата на играта, и то след като подаването на проекти е свършило. Така например кметът на Летница Красимир Джонев (БСП) коментира пред "Медиапул", че на комитета за наблюдение на програмата през юли е взето решение оценяването на проектите да стане по едни правила. "След това по неясни за нас причини те бяха променени", казва още той, допълвайки че дори е съобщил за проблема на представители на ЕК, с които се е срещнал в София по тяхно искане.

Явно новият служебен министър също е видял проблем. "Капитал" потвърди първо от друг източник, а след това и от кабинета на министър Крумова, че тя е изпратила в началото на февруари писмо до МЗХ във връзка с класирането. На въпрос оттам отговориха: "След запознаване със сигналите изразихме притеснения относно действията на управляващия орган по програмата при провеждане на приема по мярката и издадените насоки за доказване на съответствие." Крумова казва, че е предложила на земеделския министър "варианти за действие", без да влиза в детайли. Неофициално източник на "Капитал" потвърди, че на земеделското министерство е била дадена възможността да извърши класирането спрямо първоначалните критерии, без да взима предвид насоките, или да повтори приема на проекти спрямо новите насоки. Правилата на Европейската комисия гласят, че промяната на критерии постфактум е напълно забранена и може да доведе до санкции в размер на 100% от предоставените средства. С други думи, ако МЗХ не предприеме нещо и не се съобрази с проблема, в крайния вариант е възможно 660 млн. лв. да останат за сметка на държавния бюджет.

От МЗХ отрекоха да са получавали писмо с какъвто и да е намек за застрашаване на плащанията. От министерството също така смятат, че не са нарушили по никакъв начин правилата. Ето защо те имат друго решение. В отговор до "Капитал", от ведомството казват, че до края на февруари, когато ще приключи работната група в агроминистерството, ще се реши дали "ще се наложи увеличение на бюджета по заповедта, или ще бъде обявен нов прием на заявления за подпомагане". По неофициална информация на "Капитал" в момента надделява мнението да се увеличи бюджетът на мярката с около 100 млн. лв., като по този начин ще се осигурят средства за повече общини (и се успокоят няколко недоволни гласа). От ведомството според неофициална информация не изглеждат склонни да стартират нов прием, който ще отнеме месеци. Това е разбираемо: от една страна, ще доведе до забавяне на усвояването на евросредствата, а България трябва да докаже определено ниво до 2018 г., иначе ще загуби пари от резерва на програмата (около 600 млн. лв.). От друга, доста по-важна страна обаче, може да се окаже, че ново ръководство ще трябва да разпределя толкова апетитно парче от баницата. А това винаги е проблем.

Темата накратко

- ДФЗ може да раздаде пари на общини, без да е сигурно, че няма да се наложи да се връщат.

- Министерството на земеделието е издало насоки, с които де факто променя правилата впоследствие.

- Има писмо от вицепремиера Малина Крумова, която настоява да се преразгледа класирането.

Има една черна дупка в българската система за еврофондове. Нарича се фонд "Земеделие". За разлика от останалите части на тази система фондът е изключително пестелив (да се изразим меко) в споделянето на информация, публикуването на одобрени списъци за финансиране и каквато и да е публичност, свързана с парите, които разпределя. А те не са малко. Там годишно се изплащат над 2 млрд. лв от ЕС и националния бюджет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    А какво изобщо правят парите за развитие на селските райони във фонд "Земеделие"?!

    Имаме си министерство на РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ мисля си аз...

  • 2
    ham avatar :-@
    ham

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    За тия ,КОИТО НИ УПРАВЛЯВАТ,ИДЕЯТА Е,БЕДНОСТ И ПРОСТОТИЯ!ТАКА ,ЧЕ ПО ТЯХНАТА,ЛОГИКА ,КОЛКОТО ПОВЕЧЕ ,европейски пари , отидат на вятъра ,ТОЛКОВА ПО-ДОБРЕ!

  • 3
    everlaft avatar :-|
    everlaft

    Класическа игра на комар! Сменяш правилата след като си раздал картите!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK