КЗК не видя проблем в търговете за пътни ремонти

Това са само част от десетките възражения срещу отстраняването на голям брой кандидати на ранните етапи на състезанието по европрограмата "Региони в растеж"

От общо 73 оферти за 15-те отсечки за 150 млн. лв. на последния етап с отварянето на ценовите оферти останаха едва 22
От общо 73 оферти за 15-те отсечки за 150 млн. лв. на последния етап с отварянето на ценовите оферти останаха едва 22    ©  Надежда Чипева
От общо 73 оферти за 15-те отсечки за 150 млн. лв. на последния етап с отварянето на ценовите оферти останаха едва 22
От общо 73 оферти за 15-те отсечки за 150 млн. лв. на последния етап с отварянето на ценовите оферти останаха едва 22    ©  Надежда Чипева

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е отхвърлила жалбите на четири кандидата срещу решение на пътната агенция за избор на изпълнител за ремонти на пътища. Това са част от възраженията на участници в поръчката по оперативна програма "Региони в растеж" за 15 участъка на обща стойност 150 млн. лв. Повечето консорциуми бяха отстранени на ранни етапи в състезанието. Големият брой жалби в КЗК засега блокира подписването на договори и започването на ремонтите засега.

Много кандидати, но малко конкуренция

Съвсем очаквано големият търг привлече и значителен брой кандидати. Това е една от малкото обявени поръчки за пътища в последните месеци, което доведе до остра конкуренция между фирмите. От общо 73 оферти за 15-те позиции на последния етап с отварянето на ценовите оферти останаха едва 22. За това допринесоха и почти непробиваемите критерии, които включваха показател "вътрешен баланс на единични цени". От друга страна, цените на победителите бяха доста близки до прогнозните - признак, че не са очаквали изненади.

Фактът, че за някои позиции беше отворена само една ценова оферта, означаваше, че няма много варианти за смъкване на стойността на ремонтите. Например за пътя между Враца и пещера "Леденика" на стойност малко над 11 млн. лв. от осем кандидата преди този етап отпадат седем. Победител е "Галчев инженеринг" заедно с "Фармвил", като обединението остава без никаква конкуренция за цената, която е доста близка, макар и по-ниска, от прогнозната стойност - с разлика малко над 70 хил. лв.

Покрай отпадането на толкова кандидати беше ясно, че в КЗК вероятно ще завалят жалби срещу избора на изпълнител и отстраняването на кандидатите.

Подробни жалби

Двете решения на пътната агенция за избор на строители са съответно от 9 ноември и 29 декември 2016 г., като жалби има по повечето позиции. В началото на февруари регулаторът се произнесе по първата група от жалбите. Те са на консорциумите "Обединение Пътища 29", "Обединение Пътища Лот 14", "Обединение Пътища 29" , "АПП региони в растеж", "Обединение Пътища" и "Обединение "Мега път II – 49". Възраженията на участниците са различни и не се отнасят само за тяхното отстраняване, а и за всякакви подробности от офертите на самите победители.

Обединението на благоевградската "Агромах" - "АПП региони в растеж", например е отстранено по същата причина, по която дружеството беше дисквалифицирано и от търга за магистрала "Хемус" в участъка между Ябланица и Боаза - АПИ не приема, че фирмата има достатъчно професионален опит и че е изпълнила строителството на магистрала "Струма" в участъка между Сандански и Кулата като подизпълнител (макар всички институции да знаят, че е така, и да има снимки с премиера и регионалния министър от строителството и откриването). След репликата за кмета на Симитли пътната агенция намира причини да не приеме представените доказателства от компанията. КЗК приема доводите на АПИ и смята, че "Агромах" наистина са представили невярна информация.

"Агромах" пък твърдят, че един от победителите - "Иса 2000", не е представил доказателства за опит, но КЗК подкрепя пътната агенция и по този въпрос.

Тъй като един от критериите беше единични цени, всички имат достъп до количествено-стойностните сметки на другите кандидати и подробности в техните оферти. Затова и в самите жалби има възражения относно предложенията на победителите. Например ДЗЗД "Обединение Пътища 29" (в което влизат фирмите "Барс", "Пътища и мостове", "Пътно строителство" , "Пътстроймонтаж" и "Команс 2000") оспорва техническото предложение на "Инжстройинженеринг", която печели отсечката между Добрич и Кардам. Жалбоподателят твърди, че фирмата включва повтарящи се машини и работни екипи в офертите си за различните обособени позиции, по които участва, което е в разрез с изискванията на възложителя. КЗК отхвърля и тези възражения.

Така всички подробни жалби са приети за неоснователни. Предстои регулаторът да се произнесе и по останалите възражения на около 15 други кандидата, като засега се очаква да отхвърли и тях.