КЗК видя нарушения в концесията на пристанище Видин-юг

Северната част на пристанището се държи от Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт".

КЗК видя нарушения в концесията на пристанище Видин-юг

Жалбата срещу процедурата е от компания, свързана с доскорошния стопанин на порта за въглища

16080 прочитания

Северната част на пристанището се държи от Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт".

© Велко Ангелов


Конкурсът за 35-годишната концесия на пристанището беше спечелен от новосъздадена фирма "СКМ Порт Видин" срещу годишна такса от 8 хил. лв.

Една от малкото раздадени транспортни концесии от кабинета "Борисов 2" - тази за пристанище Видин-юг, е под въпрос. Причината - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е открила нередности и процедурата трябва да започне почти от началото.

Казусът е любопитен по три причини. Първо, мнозинството в състава на КЗК беше избрано точно от ГЕРБ и затова е любопитно, че след оставката на кабинета регулаторът прави прецедент и отменя решението. Вторият детайл е учудващ: от жалбата става ясно, че е имало два кандидата и неизбраният е свързан с компанията, която доскоро е стопанисвала пристанището, но се е отказала от него. Не на последно място, избраният от ГЕРБ победител пък е със спорни опит и репутация.

Победителят на ГЕРБ

Конкурсът за 35-годишната концесия на пристанището беше спечелен през ноември 2016 г. от новосъздадената фирма "СКМ Порт Видин" срещу годишна такса от 8 хил. лв. Решението обаче е обжалвано в КЗК от другия участник в процедурата, "АВВ електрифициране", която има косвена връзка с предишния концесионер на пристанище Видин-юг – ТЕЦ "Свищов" (доскоро под името ТЕЦ "Свилоза") (виж карето). От двете компании кандидати не бяха открити за коментар.

ТЕЦ "Свищов" спечели концесията през 2013 г. срещу такса от 13.8 хил. лв. годишно и инвестицията от 5.7 млн. лв. през първите десет години, но по искане на компанията беше прекратена в началото на 2016 г. За сравнение, договорът, подписан с новия концесионер, е за инвестиция от 3.74 млн. лв. за целия срок на опериране от 35 години, както и годишна такса 8 хил. лв. плюс 1.76% от ръста в приходите на компанията. От "АВВ електрифициране" не бяха открити за детайли за интереса им в търга, след като свързана с тях фирма се е отказала от концесията. Едно от възможните обяснения, ако се съди по сегашната оферта на победителя, е, че сметката не е излизала.

Пристанищният терминал Видин-юг е разположен върху площ 48 дка. Предназначен е за прием и съхранение на насипни и генерални товари, които не изискват специални условия за обработка. Основният товар до момента са били въглища.

Мотивите на КЗК

След жалба регулаторът започва да разглежда концесията в края на декември 2016 г. Два месеца по-късно комисията излиза с решението за незаконосъобразност поради няколко нарушения при провеждането на процедурата. Едно от тях е, че "АВВ електрифициране" не е била уведомена за мотивите, с които работната комисия е предоставила концесията на "СКМ Порт Видин". Друго нарушение е, че представителите на фирмата не са предоставили удостоверение за липсата на влязла в сила присъда за престъпление. Освен това двама от представителите на фирмата не са подали декларация за липсата на конфликт на интереси. Друго от нарушенията, констатирани от КЗК, е, че "СКМ Порт Видин" не е внесла необходимите документи, с които да докаже, че през последните три финансови години е превозила 350 хил. тона товари като корабособственик, което е едно от техническите изисквания в процедурата. От решението на КЗК става ясно, че това е било доказано от фирмата само чрез нейния годишен финансов отчет, което обаче не е достатъчно, за да бъде доказан обемът на превоза.

Засега решението на регулатора не е обжалвано пред Върховния административен съд. Оттук следва, че ако до вторник (когато изтича крайният срок) няма оспорване, транспортното министерство трябва да преразгледа допустим ли е бил победителят. При жалба пък решението за бъдещето на пристанището във Видин ще остане за следващото редовно правителство.

Кои са "СКМ Порт Видин"

Компанията, която спечели концесията за пристанище Видин-юг, е свързана с Кирил Малчиковски, собственик на "Гранд казино Видин", който според видински медии през 2008 г. е бил осъден за незаконен износ на прекурсори, които могат да се ползват в амфетамини, както "Капитал" вече писа.

Според търговския регистър "СКМ Порт Видин" е създадена в края на септември миналата година (месец след като процедурата за концесията е обявена), а акционери в нея са "СКМ Инвестмънт" и "МИК Инвестмънт", които държат съответно 60 и 40%. Изпълнителният директор на дружеството Мариян Иванов е бивш заместник-кмет на Видин и мениджър с дълга кариера в различни дружества на Маличковски. Самият Малчиковски е бивш служител на НСБОП, който през 2007 г. открива "Гранд казино Видин", собственост на компанията му "Глобал лоджистикс". В края на 2008 г. обаче върху дяловете му в компанията е наложен запор от Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, известна като комисията "Кушлев", като размерът на запора е 1.4 млн. лв., сочи регистърът ДАКСИ. Причината е подозрения, че имуществото е придобито благодарение на престъпна дейност.

Топли връзки

Връзката между търговеца на електроенергия "AВВ електрифициране" и ТЕЦ "Свищов" не е пряка и идва от единия от акционерите в първата - "Енеркемикал", която има обща фирма с Илко Аков. Последният е директор на една от компаниите-акционери в ТЕЦ "Свищов" - регистрираната в САЩ, щата Делауеър "Ай Ти констракшън" ЛТД. "Енеркемикал" е непряк акционер в "Енерджи маркет" и в "Сага комодитис", които според представители на енергийния сектор се свързват с Борислав Лоринков. Той е бивш прокурист на ТЕЦ "Видахим" и заедно с Георги Христозов, който е заемал ръководни постове в енергетиката, се спрягат за реалните собственици на изброените фирми. Те обаче не фигурират никъде документално като такива. "AВВ електрифициране" е основана от Бистра Акова (роднина на Илко Аков) и до 2015 г. е имала пряко участие в капитала.

Останалите акционери в "AВВ електрифициране" са регистрираната в Сърбия "Воинг инженеринг", която в началото на февруари продава 37% от капитала на "Транс болкан дизайн" за сумата от 1.5 млн. лв.
Конкурсът за 35-годишната концесия на пристанището беше спечелен от новосъздадена фирма "СКМ Порт Видин" срещу годишна такса от 8 хил. лв.

Една от малкото раздадени транспортни концесии от кабинета "Борисов 2" - тази за пристанище Видин-юг, е под въпрос. Причината - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е открила нередности и процедурата трябва да започне почти от началото.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход