След като проверката на застрахователните дружества и пенсионните фондове не успя да открие проблем в сделките със свързани лица, а Европейската комисия разкритикува регулатора, че е хвърлил усилия встрани от целта, с което рискът за клиентите на двете индустрии от такива непозволени инвестиции остава, Комисията за финансов надзор (КФН) даде заявка, че ще се поправи. В контролните проверки, които започват през март, от одиторите се изисква да положат повече усилия по установяването на свързани лица, като проявят самоинициатива в търсене на данни от публично достъпни източници на информация. Освен че се разширява арсеналът от допустими средства за изпълнение на задачата, по-голям е и времевият период, който ще бъде проучван. Според методологията на контролата, публикувана в петък, проверяващите ще трябва да установят дали ограниченията са спазвани не само към 31 декември 2016 г., но и към 31 декември на предходната, или доста преди застрахователите и пенсионните дружества да започнат да подреждат балансите си за външните проверяващи.
Проверка след проверката
Започващата нова проверка в двата сектора, регулирани от КФН, цели да установи дали предписанията на база резултатите от приключилия първи преглед са изпълнени и адекватно отразени в годишните финансови отчети към 31.12.2016 г. Последващият контрол ще се извърши отново от външни проверяващи, наети за сметка на застрахователните и пенсионносигурителните дружества, тъй като от комисията обясниха, че не разполагат с ресурс. Този път упражнението би трябвало да е по-леко и евтино, защото на практика ще се сведе до сверяване на два баланса - този към 30.06.2016 с годишния към 31.12.2016 г.
Промените, особено в застраховането, не би следвало да са несъществени, защото сумата на корекциите на активите в сектора бе за над 400 млн. лв., докато в пенсионноосигурителния сектор те бяха едва 33 млн. лв. на фона на 10 млрд. лв. активи. В отчетите трябваше да се отразят операции като извършените увеличения на капитала, продажба на инвестиции, преоценки на имоти.
Освен чисто механичното сверяване на числа от двата отчета обаче контролната проверка би могла да довърши незадоволително свършената задача от предишната. В методологията сега от одиторите се изисква да положат повече усилия по идентифицирането на свързани лица, да направят по-обхватен преглед на сделките с тях и да оценят наново риска от тези отношения за дружеството и неговите клиенти. При застрахователите свързаността ще се търси през Международните стандарти за финансово отчитане (МСФО), докато при пенсионните дружества се изброяват дефинициите на Кодекса за социално осигуряване.
За разлика от оригиналния преглед, при който проблемът бе изследван с минимални усилия до буквата на закона, този път се дава възможност на одитора да отиде отвъд, като забележи връзки, описвани от години в медиите. "Проверяващият може да поиска и друга подходяща информация, подробности или доказателствени документи въз основа на професионалната си преценка, за да могат да извадят заключения и да определят количествено възможното въздействие от сделките със свързани лица", гласи методологията. От външните експерти се изисква да извършат "независимо проучване, ползвайки обществено достъпна информация, за да прегледат списъка с участията на ключовия управленски персонал, администраторите и всякакви други лица, свързани с предприятието и неговата дейност". Иска се "сдобиване с информация относно дължимите суми към свързани лица към 31 декември на проверяваната финансова година, както и към 31 декември на предходната финансова година, както и подробна информация относно всички сделки през последните две финансови години.
На няколко месеца от отговора
Вторият шанс за по-задълбочено изследване на темата със свързаните лица в сектори, където това неслучайно е нормативно ограничено, идва, след като миналата седмица в доклад ЕК разкритикува финансовия регулатор, че в проверките е следил повече дали предприятията отговарят на изисквания и показатели, а не е търсил проблемите по същество. Резултатите от контролата трябва да излязат постепенно: през март за пенсионните фондове, през май за застрахователите и през юли за застрахователните групи. Тогава ще стане ясно и дали наистина има регулаторна воля да достигане до резултати и даденото оръжие в ръцете на одиторите наистина ще бъде използвано.
Колко голям е проблемът
От години и медии, и регулатор, а и представители на пенсионния сектор говорят за проблема със свързаните инвестиции, сега и Европейската комисия го посочи като основен риск. Обясненията тук са, че законът не е достатъчно строг.Изчисления на "Капитал" на портфейлите към края на 2016 г. показа, че в три пенсионни групи с местни собственици "свързаните" инвестиции продължават да са между 15 и 45%. При "Съгласие" и "ЦКБ-Сила" (близки до групата "Химимпорт") към края на 2016 г. сметките показват вложения на универсалните фондове в свързани лица от порядъка на 15-20%, като сумарно става въпрос за над 325 млн. лв. При "Бъдеще" съотношението е почти 45%, или близо 90 млн. лв., вложени в емитенти, близки до "Еврохолд". В доброволните фондове, където инвестиционните ограничения са малко по-широки, тези проценти са по-високи.
При застрахователите данни за размер на свързаността няма, но подозренията отново са насочени към местните играчи. Две от застрахователните групи, "Армеец" и "Еврохолд", се изплъзнаха от първоначалната проверка на балансите, но намерението на регулатора е след приключване на юридическата схватка с адвокатите им и при тях да се стигне дори до още по-всеобхватна проверка. Този пропуск бе забелязан и от ЕК в коментара й за качеството на прегледа.
8 коментара
По КСО едва ли ще покаже много проверката, но ще има изненади.
Интересно защо обръщате внимание само на "месните играчи", както вие ги наричате, а забравяте съвсем невинно ПФ като Алианц, например. Дали по този начин не се опитвате да хвърлите поредната димка, за да се размие обществения интерес? Но накрая проверките ще покажат каквото имат да показват.
До коментар [#2] от "zztop11":
Епа много просто - т.н. "мръсни играчи" са инвестирали над 5% от активите си в свързани лица, което си прави високо-рискови. Всички останали също са инвестирали в свързани лица, но малка пропорция, при което не ги застрашава, ако някое дружество волно или неволно се катурне у кофата.
Сиреч: едните печелят от това, че управляват много пари и събират такси, а другите - от това, че ползват парите за пенсии на хората, за да си финансират личния бизнес, и евентуално да си покриват загубите.
Изобщо не е едно и също.
КФН?Има ли такава институция в България?Не ме карайте да се смея-всичко е политически поръчки и контролирано затваряне на очите.Доказателството?КТБ....
И за какво е целият този шум? Всичко е в рамките на закона и е позволено както у нас, така и в чужбина. Нарушения също не бяха открити, а проверките показаха че секторът е стабилен. Дори да има някакви препоръки към това или онова дружество, то тези препоръки могат лесно да бъдат изпълнени.
"като проявят самоинициатива в търсене на данни от публично достъпни източници на информация"
Офшорните зони достъпни ли са за одиторите??? Там се крие свързаността...
А за "Доверие" нещо да напишите? Или там всичко бяло?
http://www.fsc.bg/d.php?id=1635
"Проверяващият може да поиска и друга подходяща информация, подробности или доказателствени документи въз основа на професионалната си преценка, за да могат да извадят заключения и да определят количествено възможното въздействие от сделките със свързани лица"
Това го имаше и преди!!! Ако целта е да се провери "изпълнението на заръките", няма защо да се прави на практика повторна проверка. Дефакто ще направят 2 проверки, ще констатират все същите розови сънища, а реално още след първата трябваше да има ясни резултати, подкрепящи отдавна известните факти.