По-малко метли, по-чист въздух
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По-малко метли, по-чист въздух

Синята и зелената зона са едно от средствата, с които общината бори мръсния въздух

По-малко метли, по-чист въздух

Какво според общината е направено през последните пет години по проблема

7494 прочитания

Синята и зелената зона са едно от средствата, с които общината бори мръсния въздух

© Цветелина Белутова


Проекти, кръгли маси, отворени дни, пресконференции, изложби, концерти, томболи, концепции, анализи, светофари Това са преобладаващите дейности, които Столичната община отчита в 30-страничната справка по изпълнението на изтеклата преди три години програма за качеството на атмосферния въздух 2011 - 2014 г. "Капитал" я получи чрез закона за достъп до обществена информация, а същата впоследствие се пренесе 1:1 и в новия план на общината.

Отчетът дава идея какво може да се случи с приетия с три години закъснение нов план по същия проблем, като най-голямата опасност е отново да се симулира дейност.

Първа задача, за изпълнението на която се прави анализ, е "предоставяне на информация за състоянието на качеството на атмосферния въздух и провеждане на информационна кампания за вредното влияние на отоплението с твърдо гориво, за насърчаване газоснабдяване на домакинствата и преминаване на отопление с природен газ". Една от големите критики към общината е, че замита проблема с мръсния въздух, като не информира адекватно хората в дните на пиково замърсяване. В програмата на Столичната община е записано: "СО предоставя информация за състоянието на [въздуха] в реално време чрез публикуване на данните от седемте автоматични измервателни станции, разположени на територията на общината. Те се оповестяват и на два броя информационни табла – на Орлов мост и ул. "Московска". Всъщност в подзаконовите актове е записано, че гражданите трябва да бъдат информирани активно в дните на замърсяване, като властите имат задължение да им дават съвети какви дейности следва да избягват. Изпълнението на тази задача е отчетено от местната власт и с дълго изброяване на съвместните проекти, в които тя участва, без да е съвсем ясно какъв е реалният ефект от тях.

На следващо място в документа е подчертано, че СО ежегодно провежда информационна кампания по време на Европейската седмица на мобилността. Сред дейностите виждаме "безплатна регистрация срещу кражба на колело", "игра за велосипедисти" и т.н. На деца от осем столични училища е било възложено да измерят атмосферно замърсяване, когато ходят "по обичайния начин" и с колело или електротранспорт. На този фон се изтъкват конкретни достижения - в две училища и една детска градина нефтеното котле е сменено с пелетно, в 43 общински сгради е била сменена дограмата и е била сложена топлоизолация, изпълнени са 17 км велоалеи и е взето решение за изграждането на пет кръстовища на две нива.

Поставената от Столичната община задача за повишаване на привлекателността на обществения транспорт и въвеждане на електронно таксуване започва с описание на функционалностите на сайта на Центъра за градска мобилност и завършва със статистика на ремонтираните спирки.

Специално внимание е отделено на създаването на нови тревни площи за сметка на площите - потенциални източници на прах. В периода 2010 - 2015 г. са били обновени парковете и градините, изградени са нови настилки и поливни системи, "с което практически се въздейства върху намаляване на замърсяването на въздуха". От 2010 до 2015 г. са били засадени 4420 дървета "по улици и булеварди".

В битката срещу праха Столичната община отчита и глобите за превоз на насипни товари без подходящи покривала, като издадените актове варират от 29 през 2010 до 15 през 2015 г.

От статистиката се вижда, че общината глобява десетина души на ден, паркирали в зелени площи (през 2013 и 2014 г. глобите са паднали с 1/3, без да става ясна причината за това). В борбата за по-чист въздух местната власт е издала близо 400 акта, контролирайки строителни площадки и 60 акта за строителна техника с мръсни гуми.

На фона на тази конкретната статистика изпълнението на мярката "осъществяване на контрол за възстановяване на улици и тротоари след прокопаването им във връзка с ремонт или изграждане на елементи от техническа инфраструктура" е отчетено с изречението "възстановяването на улиците се извършва при всеки конкретен обект", т.е. няма ров, който да е оставен незарит.

Мярката, която СО си е поставила в плана "изготвяне и въвеждане на временни мерки за ограничаване на трафика в зоните с наднормено замърсяване с ФПЧ10 (например въвеждане на режим на движения на ЛМПС на четни и нечетни номера при очаквани неблагоприятни метеорологични условия)", е отчетена с една страница описание на това къде има синя и зелена зона в София, тъй като "косвено ограничава преминаващите автомобили".

В отговор на запитване на "Капитал" от общината отговориха, че въпреки предвидената изрична законова възможност местните власти да ограничават ползването на автомобили в дните със замърсяване това не се е случило нито веднъж през последните две години.

Друга задача, която общината си е поставила, е увеличаване на честотата на миене на уличната мрежа в сравнение с всяка предходна година. Цел, която колкото и проста да изглежда, очевидно затруднява местните власти, тъй като през 2015 са били измити 20 хил. декара по-малко улици от предходната година.

Специално внимание се отделя на подновения автобусен и трамваен парк на градския транспорт, както и намаляване на автобусните линии, движещи се по маршрути, съвпадащи с тези на метрото. На две места в плана се коментира повишеното използване на екологично чисти материали при снегопочистване, както и че все повече улици не се метат на ръка, а с машини.

Прикачен файл

Проекти, кръгли маси, отворени дни, пресконференции, изложби, концерти, томболи, концепции, анализи, светофари Това са преобладаващите дейности, които Столичната община отчита в 30-страничната справка по изпълнението на изтеклата преди три години програма за качеството на атмосферния въздух 2011 - 2014 г. "Капитал" я получи чрез закона за достъп до обществена информация, а същата впоследствие се пренесе 1:1 и в новия план на общината.

Отчетът дава идея какво може да се случи с приетия с три години закъснение нов план по същия проблем, като най-голямата опасност е отново да се симулира дейност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    radokg avatar :-|
    Radoslav Georgiev

    Е какво повече искате написали ли са го хората... написали са го. Ма сега не сте го видели... че кой обикаля цяла София. Теза всички прекрасни активности са направени в частите на София където вие не ходите...
    Паркове, дървета, зелени площи, миене на улиците...
    И се чудя как пък тези всичките екологични организации не направиха една акция за засаждане на дървета в София примерно... Съжанявам но такава кочина няма... то е пълно с едни временни обекти едни ламарини. Една цигания една мръсотия отврат особено месеците февруари и март. Когато снега се е стопил и е останала всичката мизерия.... Ужас

  • 2
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov

    Общината да ми каже 1 парк в София с действаща поливна система, освен една миниатюрна частичка от Борисовата градина, където поливане имаше още като бях малък, значи поне 15г. Топ приоритет трябва да е развита мрежа на метрото, плащане на час престой в централната част на града, забрана на мпс-та без катализатор и разреждане на строежите из цяла София за сметка на зелени площи. СО е закъсняла брутално много време с оставката си. Некадърно и малоумно "управление" без никаква визия и дори средносрочно мислене.

  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Нищо не прави общината в София за чистотата на въздуха. Когато има мъгла, дишаме вонящ въздух, а когато е сухо - прашен. Това е положението. Не се е променило много от времето, когато София е била обявена за столица, а е била просто едно село - кално, когато вали, и прашно, когато не вали.

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    За да е хубав въздуха.. трябва да се поддържат всички улици в София, всички градинки, и тротоари.

    Няма как с ремонти само на няколко големи булеварда.. през няколко години това да стане.

    Навсякъде е кал.. и когато стане сухо.. калта става на прах.

    И това ще е така, докато най-накрая, данък сгради не стане нормален. Дотогава пари за ремонти и поддържане на кварталните улици няма да има. Парите ще са само за няколко абонирани централни булеварда и паркове.

    Основната работа на общините и държавата трябва да е поддържане на активите им и чак след това ако остават пари - създаване на нови проекти. В момента е обратното - първо се дават пари за нови проекти от луксозни, по-луксозни.. и не остава нищо за рутинната, но и най-важна работа по поддържане на кварталните улици. По поддържане на чистотата на кварталите.

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Освен това - данъкът върху автомобилите, кара хората да си купуват стари коли.. колкото по-стари, толкова по-малък данък на година. Просто трябва да има ограничение - по-малък данък от 100 лева на година да няма. При сегашната формула на пресмятане. Щото в момента нова кола има данък 300 лева. Стара - 20 лева. Освен това много хора не използват автомобилите си достатъчно - погледнете паркингите - 90% от колите не се използват през седмицата изобщо. 80% пък стоят и цял месец без да се ползват. Ей така - само заемат общинско място.

  • 6
    aman avatar :-|
    aman

    Много дейности, много участие, малко резултат! Мъка, която дишаме!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK