Полицай във всяко село...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Полицай във всяко село...

Полицай във всяко село...

Или колко струва популизмът на тема вътрешна сигурност и обществен ред

11660 прочитания

© Надежда Чипева




Филип Гунев беше зам. вътрешен министър във второто правителство на ГЕРБ и такъв в двете служебни правителства - на Марин Райков и на Георги Близнашки. Преди това е бил старши анализатор в "Центъра за изследване на демокрацията".

Поредна сутрин по някои от сутрешните блокове на основните телевизионни канали – пореден пребит и ограбен възрастен човек някъде в Северна България. "Бичът на битовата престъпност" не е слизал като тема за политиците, но предизборно проблемът със сигурността в селата влезе по особен начин в предизоборния списък за конкурентни популистки обещания под заглавието "полицай във всяко село". Хората, поне пребитите от сутрешните блокове, изглежда, че го искат. Принципно изглежда трудно да се възрази на една такава благородна идея за грижа за хората, но никой не казва колко ще ни струва тя и най-вече какъв би бил реалният ефект от нея.

Цената на "полицай във всяко село" е сериозна и ако трябва да се спасяват човешки животи или да се подобрява сигурността на хората, редно е да се види какви са алтернативите. Засега три от основните партии под една или друга форма предлагат постоянно полицейско присъствие във всяко населено място. Патриотите и Реформаторите просто заявяват: "Във всяко населено място – полицай." БСП предлагат жандармерийски патрул на "всеки три населени места". ГЕРБ – "полицейско присъствие във всяко населено място", но с едно важно уточнение – че ще се постигне "чрез назначаване на 1000 допълнителни униформени в полиции и жандармерия".

Между 15 000 и 50 000 служители повече

Колко струва полицай във всяко населено място? Според преброяването през 2011 г. в България има 5302 населени места. В момента МВР има районни управления и полицейски участъци в 326 населени места. Така без постоянно (24/7) полицейско присъствие остават близо 5000 населени места. Постоянното полицейското присъствие се осигурява от патрули по двама служители. Районните инспектори, каквито има в някои села и работят от 8.30 до 17.30, обикновено живеят извън населените места, където работят, но нямат служебни автомобили.

За осигуряване на покритие от един служител за 24 часа/7 дни седмично обаче се необходими минимум 5 служители – тъй като полицаите работят по 12 часа, след което почиват 36 часа, а освен това имат и 45 дни годишен отпуск. Т.е., за да има едно село постоянно един патрул от 2-ма служители, е необходимо да има 10 служители на разположение.

Патриотите и Реформаторите не са прецизни в техните предложения, но ако предположим, че ще осигурят постоянни патрули за 5000 непокрити населени места, то говорим за 50 000 допълнителни служители. Ако решат да са по-скромни и да има по един инспектор на смяна – то са необходими 25 000 допълнителни униформени служители. За предложението на БСП - един жандармерийски патрул на всеки 3 села, който постоянно да ги обикаля, ще са необходими допълнително 14 400 служители. Теоретично може да се заделят и от сегашните служители, за да се осигури постоянно присъствие, но това ще е за сметка на сигурността на по-големите населени места.

Между 400 млн. и 1.2 млрд. лева

Цената на този лукс, който нито една европейска страна не може да си позволи, е между 400 млн. и 1.2 млрд лв. в зависимост от това, кой ще спечели изборите. Един полицай струва средно на данъкоплатеца около 24 хил. лв. на година. (поради ранното пенсиоране, за да получи един полицай 1000 лв. заплата, се плащат още около 1000 лв. осигуровки). Така предложението на БСП ще струва годишно 280 млн. лв. само за заплати, а на Реформаторите и Патриотите (в скромния си вариант) – 600 млн. лв., а в нескромния 1.2 млрд. лв. Към това трябва да се прибавят разходи за допълнителна администрация, оборудване (няколко хиляди допълнителни автомобила, разходи за униформи, оръжия, комуникационно оборудване, издръжка на допълнителни полицейски участъци). БСП обещават и увеличение от 10% на заплатите в сектор "Сигурност", което при сегашните 900 млн. разходи заплати в МВР би означавало поне 90 млн. лв. допълнителни разходи.

Какъв би бил ефектът от тези сериозни средства, който някои партии са готови да хвърлят в посока сигурност? Обективно погледнато (според множество различни изследвания), България е страна със средни за ЕС нива на престъпност. "Бичът на битовата престъпност" у нас не е "по-дълъг" от множество други европейски страни. Имаме много спокойни села, където има години без регистрирани престъпления (Смолянско, Кърджалийско са пример в това отношение). Имаме други, главно в Северна България, където и регистрираната и скритата престъпност са значителни.

Най-голям проблем с престъпността, както навсякъде по света, обаче остава в големите градове.

Ако причините останат

Причините някои села да са спокойни, а други не, не са свързани с нива на полицейско присъствие, а с бедност, липса на ценности, на образование, на работа. Редица изследвания показват, че ефектът от увеличеното полицейско присъствие в по-голяма степен създава чувство за сигурност у хората и в по-малка степен реално намалява престъпността. Престъпниците адаптират поведението си към полицейското присъствие, а не спират да извършват престъпления. Вместо да ограбват стари хора по селата, ще ограбват стари хора в градовете например.

Решението на проблемите с престъпността в Северна България, разбира се, трябва да се търси. При ограничените ресурси, с които държавата разполага, те трябва да са "умни", а не популистки. Постоянно полицейско присъствие може да е част от решението, но е лукс и можем да си го позволим само там, където има постоянен и сериозен проблем. Село Мечка (често обект на медийно внимание в миналото) е добър пример за село със сериозен проблем с престъпността, където постоянно полицейско присъствие, включително полицейски участък, изграждане на видеонаблюдение, съсредоточаване на програми за намаляване на безработицата, доведе до неколкократен спад в престъпността (но не и елиминирането й). Такъв ресурс едва ли би могъл да бъде отделен за повече от няколко десетки по-големи села.

Далеч по-важни инвестиции биха били тези, които ще осигурят средства за бърза реакция и разследване на престъпленията, за превантивна работа с хората в селата. Това не би могло да се постигне без премахване на хроничния бюджетен дефицит в бюджета на МВР, което никоя партия не предлага да реши. При сегашната си численост от около 45 хил. служители и бюджет от около 1.2 млрд. са нужни не по-малко от допълнително 200 млн. лв. годишно, за да се финансират издръжката и капиталови разходи в МВР – за да нямат полицейските автомобили лимит за бензин, който не им позволява редовно да посещават всички села; за да има средства за активни кампании за работа с жертви и превенция; за да се поддържа модерен автопарк, за да не тънат в мизерия полицейските участъци и районни управления, за да се развиват и автоматизират информационните системи.

Счупен наказателен процес

Дългосрочните мерки обаче са в съвсем друга посока. Поправка на счупения наказателен процес в България, където рецидивистите ще прекарват още по-голяма част от времето си в затвора, ще отнеме години. Инвестиции в образование, насърчаване на инвестиции и програми за заетост в Северозапада ще имат ефект върху престъпността едва след десетилетие (но ще имат и много други ползи).

Фокусирането на дебата върху популистки идеи измества фокуса от съществени реформи, които се необходими: деполитизацията на МВР и обособяването на една далеч по-малко политически зависима полиция, която да може да разследва корупционни и сериозни икономически престъпления; както и куп други необходими промени, които вълнуват полицаите (например тези, свързани с мотивация и кариерно развитие), но които пряко се отразяват на качеството на "услугата сигурност".

Обещанията на БСП за МВР в цифри
Брой населени места (2011 г. преброяване)5302
Брой районни управления/полицейски участъци326
Брой "непокрити" според БСП населени места4324
Брой допълнителни участъци (1 на всеки 3 населени места)1441
Среден брой служители на участък, за да има 24-часово покритие 1 патрулен автомобил с 2 служители 10
Общ брой допълнителни служители14413
Допълнителен бюджет заплати за 14 413 души288 266 667 лв.
Годишна издръжка на участъци (минимална)8 648 000 лв.
Автомобили / строителство на участъци 43 240 000
лв.
Допълнителен персонал ГДГП - заплати 20 000 000 лв.
10% увеличение на заплатите90 000 000 лв.
Общо допълнителен бюджет МВР450 154 667 лв.



Филип Гунев беше зам. вътрешен министър във второто правителство на ГЕРБ и такъв в двете служебни правителства - на Марин Райков и на Георги Близнашки. Преди това е бил старши анализатор в "Центъра за изследване на демокрацията".

Поредна сутрин по някои от сутрешните блокове на основните телевизионни канали – пореден пребит и ограбен възрастен човек някъде в Северна България. "Бичът на битовата престъпност" не е слизал като тема за политиците, но предизборно проблемът със сигурността в селата влезе по особен начин в предизоборния списък за конкурентни популистки обещания под заглавието "полицай във всяко село". Хората, поне пребитите от сутрешните блокове, изглежда, че го искат. Принципно изглежда трудно да се възрази на една такава благородна идея за грижа за хората, но никой не казва колко ще ни струва тя и най-вече какъв би бил реалният ефект от нея.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    мдаа .. милиционери требе да има само у селофето и те да гавазят само софийските управляващи - около парламенто, дундукув и по жълтите павета.. по границите и в провинцията - само бедни стари алкащари.. бе изобщо кой му трее държава извън Селофия.. амаха!

  • 2
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    Толкова много упражнения по темата и реално няма нищо насреща. Решението на проблема е просто и евтино и може да се разреши за максимум един месец. Първо се разрешава на полицаи, горски, жандармерия и т.н. да стрелят на месо без да се притесняват. В момента имаме пребити полицаи, потрошени коли и т.н. само защото не се използва оръжие. Сигурен съм, че ще има максимум 2-3 случая, които като се отразят по медиите и се разбере от някои групи, че няма лабаво, и проблемите ще намалеят драстично. Второ - разрешаване употребата на оръжие при защита на лично и фирмено имущество и при физическо нападение, като се премехнат глупостите да равностойна защита и т.н. И трето - драстично завишаване на наказанията за кражби и въоръжени грабежи. Примерно фиксирано 10 г. минимална присъда. При рецидив - допълнителни години отгоре. И последно - премахване на т.нар. висящи дела, които са примерно за дребни кражби, и хулиганство. Също трябва и ускоряване на делата, които са с безспорно доказана вина и извършител, и са с много свидетели. Примерно катастрофи, побои, грабежи. При такива случаи извършителите трябва веднага да се вкарват в арестите и да не излизат до произнасяне на ефективната присъда.
    Всичко горно може да се приеме за 3-4 седмици най-много. А защо никога няма да го приемат - всеки може сам да си отговори на въпроса. Страхливи, наплашени и бедни хора са най-лесни за манипулация и ограбване.

  • 3
    evpetra avatar :-(
    evpetra

    Потресена съм! Твърди се, че всяка година на МВР се дават все повече пари, които все не им стигат, а положението се оказва отчайващо - на практика ние нямаме никаква защита, нямаме полиция. Как се справят цивилизованите страни? Как беше почти веднага открит и арестуван оня българин, който ритна германка по стълбите в метрото? У нас това въобще няма да се сметне за престъпление, така си е мислел и дивакът, който го направи. Кога ще стигнем дотам, да бъдат наказвани всякакви такива "дребни" нарушения, а може би трябва да се започне точно оттам - нулева толерантност. Между другото, днес чух за поредния случай на бити горски служители. Как става това? На тях не им ли дават оръжие и ако им дават, позволяват ли им да го ползват? Какво е това? Не разбирам.

  • 4
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    До коментар [#2] от "The.Teacher":

    Концепцията е правилна, но за жалост не работи в т. н. "демокрации". За описания режим на работа (който лично изцяло подкрепям) се изисква диктатура от типа на Сталин в СССР или новия луд във Филипините, който лично е разстрелвал наркодилъри. В мижави държавици като нашата винаги ще се намери някой, който да отвори огромна уста в защита, примерно, на група млади мангали изнасилили младо момиче или пребили пенсионер.

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Охраната на собствеността трябва да е работа на общините. Т.е. една община ако не може да си пази имотите на хората и да поддържа ред в дългосрочен план.. каква община е?

    Ако едно село не може да организира - елементарна охрана, и ред - какво село е? Ако едно селище не може да събере средства за охрана и ред кой трябва да му го урежда?

    И ако сега, селата нямат пари.. това е защото те се ограбвани от държавата и частните собственици. Селата имат хиляди декари - земеделски земи, гори, пасища.. собствениците им печелят и не дават никаква част от тази печалба за развитие на тези села. Т.е. стигаме до липсата на данък върху тези имоти. И този данък трябва да е 1% от пазарната цена на тези имоти, което отговаря на около 10% от пасивните доходи от тези имоти на година. С тези пари - селата ще разцъфтят. А не както е сега - да се източват само и там даже една асфалтирана улица да няма.

  • 6
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Селата се източват - и това е държавна политика.

  • 7
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski

    Разбира се, че това е популистка изцепка на политиците.
    Държавата трябва да поддържа добри пътища до селата, за да са достъпни и да не се затрият съвсем. Има десетки други начини за справяне с крадци. При нереформирана полиция такова количество пазители за всяко село си чиста пропаганда, а не държавна политика.

  • 8
    peni1948 avatar :-|
    Peni Radulov

    Поддържам втория коментар с допълнение,нарушителите на закона да лежат не в ареста и да ги хрантутят,ами да се започне тунела под Шипка.Арестанти и затворници да копаят тунела на хляб и вода,и само за една година няма да има престъпност!А сега какво при самоотбрана баби и дядовци да размахват тояги ли,че те първо не могат да станат от леглото,камо ли по телефон да повикат помощ!?Просто необмислени закони!!!???


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.