С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 2 мар 2017, 14:15, 12504 прочитания

Глобалният базар и българските търговци

Facebook даде възможност на локални търговци да стигат до световна аудитория, но крие и много рискове за утвърдените брандове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Facebook дава възможност на бизнеса да общува директно с потребителите си.
- Както зад всяка маркетингова стратегия стоят бизнес цели, така и подходът към Facebook трябва да има ясна цел.
- Изследванията на Facebook показват, че няма корелация между хората, които кликат на дадена реклама, и тези, които купуват продукта.

Част от темата

Facebook държава

Тъмният океан на завистта

Как социалните мрежи влияят на ежедневието и настроението ви

Как станахме Facebook граждани

Мрежата промени из основи организирането на граждански каузи, протести и групи за натиск

Te oще не знаят за истинската й сила

"Големите" в българската политика не проявяват въображение в използването на социалната мрежа, което дава шанс на мажоритарни кандидати и малки партии да пробият

...Над ней Facebook се синей

Повечето активно и работоспособно население на България е в социалната мрежа. Това вече променя обществения диалог, и дава безпрецедентни възможности за промяна на бизнес и политическите модели


За своите 13 години съществуване Facebook събираше данни и потребители. Днес социалната мрежа е идеалният бизнес канал, за който маркетинговите агенции и компаниите само са мечтали.

На практика, достъпна за всички през различни устройства (смартфон, таблет, лаптоп, компютър), мрежата е отличен канал за директни резултати с добра проследимост и възможност за насочване към подходящата аудитория (виж графиките).


Може да събирате харесвания за марката си, да привличате потенциални клиенти, да популяризирате промоции и да предоставяте награди. Може да продавате. Можете да започнете бизнес на практика с 0 лв. начален капитал. Глобализацията свърза бизнеса, а Facebook му даде базара, на който да сложи сергията си. И на този базар българските компании имат същия шанс, който и всички други.

Вече всички сме медии

Основната промяна е, че всяка компания вече е един вид медиа, казва изпълнителният директор на All Chanels Group Николай Бойков. "Ние продуцираме новини и трябва да променим начина си на мислене - какво е съдържанието, което е важно за нашите потребители, защо и как да го поднесем по-най-адекватния и ангажиращ начин", смята Бойков.



Основната промяна по думите му е в нагласата ни, че трябва да поставим потребителя в центъра, да сме отворени за обратна връзка, да сме много по-персонални в отношенията си и да водим диалог от първо лице. "Това е особено възпитателно за всички в бизнеса, защото нямам как да сме адекватни, ако първо ние не сме си дали ясна сметка кои сме, какви са нашите ценности, каква е целта, която преследваме като марка и компания", по мнението на Бойков. В среда, която е безмилостна към грешките и напълно прозрачна, много неща могат да се объркат.

Няма голяма или стартираща компания, онлайн базиран търговец или такъв с физически магазин, който да е пренебрегнал присъствието във Facebook, защото това означава, че е пренебрегнал съществена част от потребителите си, които са там.

От рекламния и PR екип на един от големите мобилни оператори - "Мобилтел", обясняват, че тях Facebook и останалите социални мрежи са много добро средство, чрез което могат да следят в реално време нагласите и чувствата на клиентите си. За всеки по-голям бранд в днешно време непрекъснато тече дискусия за качеството на продуктите и услугите, които предлага. "Именно тази непрекъсната дискусия формира имиджа на компанията. Затова и ние в "Мтел" присъстваме в най-голямата социална мрежа в България Facebook още от 2009 година", коментират от компанията. От там смятат, че мрежата дава възможността да създадеш по-близък и човешки контакт с клиентите. "Това има огромна, макар индиректна и неостойностима позитивна връзка с бизнес резултатите", казват от "Мобилтел".

Телекомът има специален екип, чиято задача е да се грижи да отговаря на въпросите на клиентите във всички социални мрежи и да им помага при възникнали проблеми при използването на нейните услуги. Посочват, че често проблеми, засечени чрез въпроси в социалните мрежи, са били стимул за подобряване на различни услуги в компанията.

Създай си сам

Facebook помага на онези, които искат да се окажат от физическите си магазини и да минат изцяло онлайн. Обувките Ingiliz на компанията "Ингилиз – 2009" в Пещера например са такъв вид бизнес. За тях социалната мрежа е основен канал за продажба поради няколко причини. Първо - основната им аудитория използва социалната мрежа. Второ - продуктът позволява онлайн продажба. "Трето, но не и по важност - това е най-ефективният канал за реклама за брандове, които успяват да разказват истории на своите потенциални клиенти. Ние искаме да правим точно това", обясняват от агенцията, консултираща "Ингилиз - 2009", Symbol Media Group.

Компанията започва онлайн бизнеса си преди близо пет години, когато вижда потенциал в създаването на страница и генерирането на съдържание и рекламни публикации за почитателите на бранда. "Вземането на решението не беше лесно, защото компанията нямаше опит в онлайн продажбите", обясниха от "Ингилиз". Днес, с над 50 хил. почитатели на страницата им, очевидно решението е било успешно.

Друга компания, базирала голяма част от бизнеса си онлайн и най-вече във Facebook, е русенската марка чорапи Pirin Hill. "За разлика от реклама в телевизията или радиото, където клиентът, след като я чуе, трябва да отиде до физическия магазин или да седне и да потърси в браузъра, при Facebook само с един клик може да се озове в онлайн магазина", обясни продуктовият мениджър на компанията Соня Терзиева.

По думите й големият плюс на facebook е, че марката може да осъществяв и директна двупосочна комуникация с клиентите, да наблюдава тяхната реакция, какво харесват и какво не. "Също така социалната мрежа предлага възможност да изпробваме различни рекламни стратегии насочени към различни групи клиенти, и можем ясно да наблюдаваме резултатите на момента. Това ни помага за насоки в бъдеще", обясни Соня Терзиева.

Що се отнася до негативните коментари, и двата бранда гледат на тях като на необходимо зло, което им помага да развиват продуктите си. "В социалната мрежа имаме възможност да обясним на всеки клиент ситуацията, за която е недоволен, или пък да си вземем поука. Негативните коментари според мен служат за подобряване качеството на услугата или продукта, както и за мотивация от наша страна", казва Терзиева.

Но истинската полза от Facebook и за обувния и чорапения бранд е възможността да стигат до много по-широка клиентела от физически достъпната им досега. Общуването и намирането на клиенти извън България вече е много по-лесно, което се отразява и на продажбите им в Европа.

И Pirin Hill и Ingiliz казват, че онлайн трафикът им идва най-много от мобилни устройства, заради което се стараят да бъдат оптимизирани най-вече към тях. Следващата стъпка в развитието на търговията вече е тук.
Новият рекламен пазар

Според медиа директорите, с които "Капитал" разговаря, въпреки че телевизията остава доминиращата медия, чрез която най-бързо се достига до аудиторията в България, тя има два основни недостатъка - изисква висока инвестиция и не предоставя възможност за персонализиран подход и таргетиране. "Ето защо дори и големите рекламодатели оптимизират телевизионните си инвестициите, като удължават присъствието на комуникацията си чрез Facebook, където цената на контакт е изключително ефективна, а нивото на необходимата инвестиция е в пъти по-ниска", казва Милена Мишинева от Amnet България.

"В зависимост от целите на комуникацията Facebook предоставя сравнително прецизно таргетиране, възможност за тестване и прецизиране на посланията, проследяване на действията на потребителите и ремаркетиране (повторно рекламиране на един и същ продукт, но след като е претърпял подобрения - бел. ред.) на потребителите", коментира Бойков.

Според Светлана Тачева от Publicis One в средносрочен план в България Facebook няма да измести традиционната реклама, особено що се отнася до телевизията. "Телевизията все още е основната медия, която хората потребяват – средно по 4 часа на ден за аудиторията на 18-годишна възраст и по три часа на ден за аудиторията 18-39 години (най-важната и скъпа аудитория за рекламодателите - бел. ред.). Освен това телевизията все още е каналът, който най-бързо гради познаваемост и покритие на най-ниска цена", коментира Тачева.

Топ 10 ранкинга на основните категории, рекламирани във Facebook, за 2016 г. показва, че най-популярен е за марките от категории козметика, храни и потребителска електроника. С най-висок общ резултат обаче са марките от категория потребителска електроника и облекла, което означава, че техните Facebook страници са най-ангажиращи за фен базата им.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус" Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

11 дек 2019, 1581 прочитания

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти 1 Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.

11 дек 2019, 13777 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Страната на оптимизма

Увереността на българския бизнес в бъдещето е по-голяма от тази по света, показва изследване на PwC

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10