Глобалният базар и българските търговци
19 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Глобалният базар и българските търговци

Shutterstcok

Глобалният базар и българските търговци

Facebook даде възможност на локални търговци да стигат до световна аудитория, но крие и много рискове за утвърдените брандове

Весислава АНТОНОВА
12724 прочитания

Shutterstcok

© Shutterstcok


- Facebook дава възможност на бизнеса да общува директно с потребителите си.

- Както зад всяка маркетингова стратегия стоят бизнес цели, така и подходът към Facebook трябва да има ясна цел.

- Изследванията на Facebook показват, че няма корелация между хората, които кликат на дадена реклама, и тези, които купуват продукта.

За своите 13 години съществуване Facebook събираше данни и потребители. Днес социалната мрежа е идеалният бизнес канал, за който маркетинговите агенции и компаниите само са мечтали.

На практика, достъпна за всички през различни устройства (смартфон, таблет, лаптоп, компютър), мрежата е отличен канал за директни резултати с добра проследимост и възможност за насочване към подходящата аудитория (виж графиките).

Може да събирате харесвания за марката си, да привличате потенциални клиенти, да популяризирате промоции и да предоставяте награди. Може да продавате. Можете да започнете бизнес на практика с 0 лв. начален капитал. Глобализацията свърза бизнеса, а Facebook му даде базара, на който да сложи сергията си. И на този базар българските компании имат същия шанс, който и всички други.

Вече всички сме медии

Основната промяна е, че всяка компания вече е един вид медиа, казва изпълнителният директор на All Chanels Group Николай Бойков. "Ние продуцираме новини и трябва да променим начина си на мислене - какво е съдържанието, което е важно за нашите потребители, защо и как да го поднесем по-най-адекватния и ангажиращ начин", смята Бойков.

Основната промяна по думите му е в нагласата ни, че трябва да поставим потребителя в центъра, да сме отворени за обратна връзка, да сме много по-персонални в отношенията си и да водим диалог от първо лице. "Това е особено възпитателно за всички в бизнеса, защото нямам как да сме адекватни, ако първо ние не сме си дали ясна сметка кои сме, какви са нашите ценности, каква е целта, която преследваме като марка и компания", по мнението на Бойков. В среда, която е безмилостна към грешките и напълно прозрачна, много неща могат да се объркат.

Няма голяма или стартираща компания, онлайн базиран търговец или такъв с физически магазин, който да е пренебрегнал присъствието във Facebook, защото това означава, че е пренебрегнал съществена част от потребителите си, които са там.

От рекламния и PR екип на един от големите мобилни оператори - "Мобилтел", обясняват, че тях Facebook и останалите социални мрежи са много добро средство, чрез което могат да следят в реално време нагласите и чувствата на клиентите си. За всеки по-голям бранд в днешно време непрекъснато тече дискусия за качеството на продуктите и услугите, които предлага. "Именно тази непрекъсната дискусия формира имиджа на компанията. Затова и ние в "Мтел" присъстваме в най-голямата социална мрежа в България Facebook още от 2009 година", коментират от компанията. От там смятат, че мрежата дава възможността да създадеш по-близък и човешки контакт с клиентите. "Това има огромна, макар индиректна и неостойностима позитивна връзка с бизнес резултатите", казват от "Мобилтел".

Телекомът има специален екип, чиято задача е да се грижи да отговаря на въпросите на клиентите във всички социални мрежи и да им помага при възникнали проблеми при използването на нейните услуги. Посочват, че често проблеми, засечени чрез въпроси в социалните мрежи, са били стимул за подобряване на различни услуги в компанията.

Създай си сам

Facebook помага на онези, които искат да се окажат от физическите си магазини и да минат изцяло онлайн. Обувките Ingiliz на компанията "Ингилиз – 2009" в Пещера например са такъв вид бизнес. За тях социалната мрежа е основен канал за продажба поради няколко причини. Първо - основната им аудитория използва социалната мрежа. Второ - продуктът позволява онлайн продажба. "Трето, но не и по важност - това е най-ефективният канал за реклама за брандове, които успяват да разказват истории на своите потенциални клиенти. Ние искаме да правим точно това", обясняват от агенцията, консултираща "Ингилиз - 2009", Symbol Media Group.

Компанията започва онлайн бизнеса си преди близо пет години, когато вижда потенциал в създаването на страница и генерирането на съдържание и рекламни публикации за почитателите на бранда. "Вземането на решението не беше лесно, защото компанията нямаше опит в онлайн продажбите", обясниха от "Ингилиз". Днес, с над 50 хил. почитатели на страницата им, очевидно решението е било успешно.

Друга компания, базирала голяма част от бизнеса си онлайн и най-вече във Facebook, е русенската марка чорапи Pirin Hill. "За разлика от реклама в телевизията или радиото, където клиентът, след като я чуе, трябва да отиде до физическия магазин или да седне и да потърси в браузъра, при Facebook само с един клик може да се озове в онлайн магазина", обясни продуктовият мениджър на компанията Соня Терзиева.

По думите й големият плюс на facebook е, че марката може да осъществяв и директна двупосочна комуникация с клиентите, да наблюдава тяхната реакция, какво харесват и какво не. "Също така социалната мрежа предлага възможност да изпробваме различни рекламни стратегии насочени към различни групи клиенти, и можем ясно да наблюдаваме резултатите на момента. Това ни помага за насоки в бъдеще", обясни Соня Терзиева.

Що се отнася до негативните коментари, и двата бранда гледат на тях като на необходимо зло, което им помага да развиват продуктите си. "В социалната мрежа имаме възможност да обясним на всеки клиент ситуацията, за която е недоволен, или пък да си вземем поука. Негативните коментари според мен служат за подобряване качеството на услугата или продукта, както и за мотивация от наша страна", казва Терзиева.

Но истинската полза от Facebook и за обувния и чорапения бранд е възможността да стигат до много по-широка клиентела от физически достъпната им досега. Общуването и намирането на клиенти извън България вече е много по-лесно, което се отразява и на продажбите им в Европа.

И Pirin Hill и Ingiliz казват, че онлайн трафикът им идва най-много от мобилни устройства, заради което се стараят да бъдат оптимизирани най-вече към тях. Следващата стъпка в развитието на търговията вече е тук.

Новият рекламен пазар

Според медиа директорите, с които "Капитал" разговаря, въпреки че телевизията остава доминиращата медия, чрез която най-бързо се достига до аудиторията в България, тя има два основни недостатъка - изисква висока инвестиция и не предоставя възможност за персонализиран подход и таргетиране. "Ето защо дори и големите рекламодатели оптимизират телевизионните си инвестициите, като удължават присъствието на комуникацията си чрез Facebook, където цената на контакт е изключително ефективна, а нивото на необходимата инвестиция е в пъти по-ниска", казва Милена Мишинева от Amnet България.

"В зависимост от целите на комуникацията Facebook предоставя сравнително прецизно таргетиране, възможност за тестване и прецизиране на посланията, проследяване на действията на потребителите и ремаркетиране (повторно рекламиране на един и същ продукт, но след като е претърпял подобрения - бел. ред.) на потребителите", коментира Бойков.

Според Светлана Тачева от Publicis One в средносрочен план в България Facebook няма да измести традиционната реклама, особено що се отнася до телевизията. "Телевизията все още е основната медия, която хората потребяват – средно по 4 часа на ден за аудиторията на 18-годишна възраст и по три часа на ден за аудиторията 18-39 години (най-важната и скъпа аудитория за рекламодателите - бел. ред.). Освен това телевизията все още е каналът, който най-бързо гради познаваемост и покритие на най-ниска цена", коментира Тачева.

Топ 10 ранкинга на основните категории, рекламирани във Facebook, за 2016 г. показва, че най-популярен е за марките от категории козметика, храни и потребителска електроника. С най-висок общ резултат обаче са марките от категория потребителска електроника и облекла, което означава, че техните Facebook страници са най-ангажиращи за фен базата им.

4 коментара
  • 1
    vladislav_paunov avatar :-|
    Molotov

    Булшит! За да стигнеш до хората трябва да си платиш - иначе не става! Ограничават и поста, поканите, ивента... ако минеш определена бройка. Цензурират съдържание! И ако искаш да се облачен е по-лесно да гонаправиш на лична аудиенция при папата!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK