Страната на оптимизма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Страната на оптимизма

Положителният сентимент сред българския бизнес дава отражение и в друга посока - близо половината от тях посочват, че ще наемат още хора.

Страната на оптимизма

Увереността на българския бизнес в бъдещето е по-голяма от тази по света, показва изследване на PwC

9745 прочитания

Положителният сентимент сред българския бизнес дава отражение и в друга посока - близо половината от тях посочват, че ще наемат още хора.

© pixabay


Основната заплаха за бизнеса е политическата несигурност99% от мениджърите посочват разрешаването на проблеми и сътрудничеството като най-важни умения за техните компании.

Те са оптимисти за глобалната икономика и за бизнеса си през тази година, обезпокоени за бъдещето на еврозоната, притеснени за качеството на работната сила, но леко встрани от дебата за новите технологии. Те са топ мениджъри на над 100 водещи компании и финансови институции в България, а очакванията и опасенията им са обобщени в новото проучване на консултантската и одиторска компания PwC. То се изготвя за втора поредна година и сравнява местната с глобалната перспектива - за сентимента на мениджърите, бизнес средата, влиянието на технологиите и на глобализацията.

Добрата новина е, че световните бизнес лидери са оптимисти за 2017 г. – както за развитието на своите компании, така и за ръста на икономиката. А изненадата - че българските мениджъри са още по-положително настроени.

Растеж с едно наум

"За втора поредна година сме свидетели на повече оптимизъм в България в сравнение с останалата част на света, а дори и спрямо най-близките съседни държави. Като цяло финансовите резултати за миналата година бяха добри и това няма как да не създава усещане за повече сигурност", казва Божидар Нейчев, управляващ съдружник в PwC за Югоизточна Европа. Той допълва, че влияние оказват и икономическите прогнози за България – очакванията на повечето анализатори са БВП да расте относително по-бързо от средното ниво за Европа и през 2017.

Местният бизнес е оптимист и за бъдещето на компаниите си – 90% от мениджърите посочват, че са уверени в растежа им през следващите три години. Мнозинството от тях (72% за България и 79% за света) предпочитат бизнесът им да се разраства органично пред алтернативи като сливания и придобивания (M&A) и стратегически партньорства. И все пак за 43% (72% през 2016 г.) от мениджърите в страната инициативите за намаляване на разходите все още са на дневен ред.

"Важно е да се разбере бързо, че технологиите не просто добавят нови измерения или усложнения, а направо пренаписват изцяло съществуващи успешни бизнес модели."Божидар Нейчев, управляващ съдружник в PwC за Югоизточна Европа

Българските мениджъри посочват и по-различни проблеми на бизнес средата спрямо миналата година. Геополитическата несигурност все още е на първо място, но ако в първото проучване мениджърите са изтъквали като втори фактор свръхрегулациите, сега излиза бъдещето на еврозоната. "Това е регионът, с който сме най-свързани, а и националната ни валута е в пряка зависимост от това, което се случва в Европа. Повторение на гръцката криза, но в италиански или друг вариант, би било катастрофално", обяснява резултата Нейчев.

Дебатът за отмяна на т.нар. плосък данък за личните доходи, който влезе в парламента в края на миналата година (когато е проведено и проучването), също оказва силно влияние върху бизнеса. И тук светва червена лампа за политиците - почти две трети от българските мениджъри посочват потенциално увеличаване на данъците като заплаха за своите дружества.

Търсят се: креативни и адаптивни лидери

Положителният сентимент сред българския бизнес дава отражение и в друга посока - близо половината от тях посочват, че ще наемат още хора. Тези, които планират да съкращават работни места, намаляват спрямо миналата година с 4 процентни пункта. Причината за редуцирането на работната сила обаче не е замяна на хора с машини и технологии, каквато е тенденцията в други икономики. На ниво свят над 80% от анкетираните посочват автоматизацията като фактор за съкращаване на работни позиции, а в България подобна причина изтъква един на всеки пет отговорили.

От PwC посочват три основни предизвикателства, пред които е изправен българският бизнес:

- да съчетаят работата на служителите и технологиите така, че да създадат добавена стойност за компанията - да открият и развият хора с подходящия набор от умения

- да отговорят на различните мотивации и начини на работа, предпочитани от служителите от поколението милениум (родени между 1980 и 1995 г.).

Дигитализирай се

Българските мениджъри се различават от своите колеги на регионално и глобално ниво и по още един показател – те се притесняват в по-малка степен от влиянието на технологичните промени върху бизнеса. Например доверието в компаниите би могло да бъде застрашено дори от един пост във Facebook на недоволен клиент, ако той е неформален лидер на мнение в социалната мрежа. Това се осъзнава от 80% от българските бизнес лидери срещу 87% на глобално ниво. Друг проблем е сигурността на данните и възможността от кибератаки. Точно тук обаче безпокойството на българския бизнес спрямо глобалния е доста по-ниско (виж графиката).

"Досега не е имало случай в страната на значителен корпоративен проблем в резултат на технологично предизвикателство (или престъпление). На Запад вече има много такива случаи, в резултат на които например компании в областта на телекомуникациите и в сферата на финансовите услуги изпаднаха или бяха пред фалит", е мнението на Божидар Нейчев. "Компании от една индустрия успешно се наместват в съвсем различен сектор (например телекоми оперират като банки) или се появяват съвсем неочаквани нови участници на определени специализирани сегменти (airbnb и др.). Всичко това явно за много от интервюираните все още изглежда далечно за българската бизнес действителност, а всъщност е реалност, която вече е тук и налага бизнесът да е готов за новите предизвикателства и възможности", допълва експертът.

Oще по темата можете да прочетете в следните текстове:

Ще изместят ли технологиите човешкия фактор в данъчния контрол

Рецепти за подготовка на мениджъри

Изследването

Глобалното проучване сред бизнес лидерите (CEO Survey) на PwC се изготвя за 20-и пореден път. В него са включени мненията на 1379 топ мениджъри от 79 държави. В България допитването се провежда за втора поредна година. Интервюирани са 103 представители на бизнеса в страната, като 54% от тях оперират в сектор потребителски стоки и услуги, 33% - във финансовия сектор, а 13% - в технологии и комуникации. Анкетите са проведени между 26 септември и 5 декември 2016 г.

"Капитал" е ексклузивен партньор за страната на глобалното CEO Survey на PwC. В България официалното представяне на данните и анализа какво мислят над 100-имата български бизнес лидери се състоя на 1 март.
Основната заплаха за бизнеса е политическата несигурност99% от мениджърите посочват разрешаването на проблеми и сътрудничеството като най-важни умения за техните компании.

Те са оптимисти за глобалната икономика и за бизнеса си през тази година, обезпокоени за бъдещето на еврозоната, притеснени за качеството на работната сила, но леко встрани от дебата за новите технологии. Те са топ мениджъри на над 100 водещи компании и финансови институции в България, а очакванията и опасенията им са обобщени в новото проучване на консултантската и одиторска компания PwC. То се изготвя за втора поредна година и сравнява местната с глобалната перспектива - за сентимента на мениджърите, бизнес средата, влиянието на технологиите и на глобализацията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK