С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 мар 2017, 14:15, 9518 прочитания

Страната на оптимизма

Увереността на българския бизнес в бъдещето е по-голяма от тази по света, показва изследване на PwC

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Основната заплаха за бизнеса е политическата несигурност99% от мениджърите посочват разрешаването на проблеми и сътрудничеството като най-важни умения за техните компании.

Те са оптимисти за глобалната икономика и за бизнеса си през тази година, обезпокоени за бъдещето на еврозоната, притеснени за качеството на работната сила, но леко встрани от дебата за новите технологии. Те са топ мениджъри на над 100 водещи компании и финансови институции в България, а очакванията и опасенията им са обобщени в новото проучване на консултантската и одиторска компания PwC. То се изготвя за втора поредна година и сравнява местната с глобалната перспектива - за сентимента на мениджърите, бизнес средата, влиянието на технологиите и на глобализацията.

Добрата новина е, че световните бизнес лидери са оптимисти за 2017 г. – както за развитието на своите компании, така и за ръста на икономиката. А изненадата - че българските мениджъри са още по-положително настроени.


Растеж с едно наум

"За втора поредна година сме свидетели на повече оптимизъм в България в сравнение с останалата част на света, а дори и спрямо най-близките съседни държави. Като цяло финансовите резултати за миналата година бяха добри и това няма как да не създава усещане за повече сигурност", казва Божидар Нейчев, управляващ съдружник в PwC за Югоизточна Европа. Той допълва, че влияние оказват и икономическите прогнози за България – очакванията на повечето анализатори са БВП да расте относително по-бързо от средното ниво за Европа и през 2017.

Местният бизнес е оптимист и за бъдещето на компаниите си – 90% от мениджърите посочват, че са уверени в растежа им през следващите три години. Мнозинството от тях (72% за България и 79% за света) предпочитат бизнесът им да се разраства органично пред алтернативи като сливания и придобивания (M&A) и стратегически партньорства. И все пак за 43% (72% през 2016 г.) от мениджърите в страната инициативите за намаляване на разходите все още са на дневен ред.
"Важно е да се разбере бързо, че технологиите не просто добавят нови измерения или усложнения, а направо пренаписват изцяло съществуващи успешни бизнес модели."Божидар Нейчев, управляващ съдружник в PwC за Югоизточна Европа


Българските мениджъри посочват и по-различни проблеми на бизнес средата спрямо миналата година. Геополитическата несигурност все още е на първо място, но ако в първото проучване мениджърите са изтъквали като втори фактор свръхрегулациите, сега излиза бъдещето на еврозоната. "Това е регионът, с който сме най-свързани, а и националната ни валута е в пряка зависимост от това, което се случва в Европа. Повторение на гръцката криза, но в италиански или друг вариант, би било катастрофално", обяснява резултата Нейчев.



Дебатът за отмяна на т.нар. плосък данък за личните доходи, който влезе в парламента в края на миналата година (когато е проведено и проучването), също оказва силно влияние върху бизнеса. И тук светва червена лампа за политиците - почти две трети от българските мениджъри посочват потенциално увеличаване на данъците като заплаха за своите дружества.

Търсят се: креативни и адаптивни лидери

Положителният сентимент сред българския бизнес дава отражение и в друга посока - близо половината от тях посочват, че ще наемат още хора. Тези, които планират да съкращават работни места, намаляват спрямо миналата година с 4 процентни пункта. Причината за редуцирането на работната сила обаче не е замяна на хора с машини и технологии, каквато е тенденцията в други икономики. На ниво свят над 80% от анкетираните посочват автоматизацията като фактор за съкращаване на работни позиции, а в България подобна причина изтъква един на всеки пет отговорили.

От PwC посочват три основни предизвикателства, пред които е изправен българският бизнес:
- да съчетаят работата на служителите и технологиите така, че да създадат добавена стойност за компанията
- да открият и развият хора с подходящия набор от умения
- да отговорят на различните мотивации и начини на работа, предпочитани от служителите от поколението милениум (родени между 1980 и 1995 г.).

Дигитализирай се

Българските мениджъри се различават от своите колеги на регионално и глобално ниво и по още един показател – те се притесняват в по-малка степен от влиянието на технологичните промени върху бизнеса. Например доверието в компаниите би могло да бъде застрашено дори от един пост във Facebook на недоволен клиент, ако той е неформален лидер на мнение в социалната мрежа. Това се осъзнава от 80% от българските бизнес лидери срещу 87% на глобално ниво. Друг проблем е сигурността на данните и възможността от кибератаки. Точно тук обаче безпокойството на българския бизнес спрямо глобалния е доста по-ниско (виж графиката).

"Досега не е имало случай в страната на значителен корпоративен проблем в резултат на технологично предизвикателство (или престъпление). На Запад вече има много такива случаи, в резултат на които например компании в областта на телекомуникациите и в сферата на финансовите услуги изпаднаха или бяха пред фалит", е мнението на Божидар Нейчев. "Компании от една индустрия успешно се наместват в съвсем различен сектор (например телекоми оперират като банки) или се появяват съвсем неочаквани нови участници на определени специализирани сегменти (airbnb и др.). Всичко това явно за много от интервюираните все още изглежда далечно за българската бизнес действителност, а всъщност е реалност, която вече е тук и налага бизнесът да е готов за новите предизвикателства и възможности", допълва експертът.

Oще по темата можете да прочетете в следните текстове:
Основната заплаха за бизнеса е политическата несигурност

Глобалните мениджъри: Годината ще е по-силна

Бизнесът в региона очаква по-добра година

Ще изместят ли технологиите човешкия фактор в данъчния контрол

Рецепти за подготовка на мениджъри
Изследването
Глобалното проучване сред бизнес лидерите (CEO Survey) на PwC се изготвя за 20-и пореден път. В него са включени мненията на 1379 топ мениджъри от 79 държави. В България допитването се провежда за втора поредна година. Интервюирани са 103 представители на бизнеса в страната, като 54% от тях оперират в сектор потребителски стоки и услуги, 33% - във финансовия сектор, а 13% - в технологии и комуникации. Анкетите са проведени между 26 септември и 5 декември 2016 г.
"Капитал" е ексклузивен партньор за страната на глобалното CEO Survey на PwC. В България официалното представяне на данните и анализа какво мислят над 100-имата български бизнес лидери се състоя на 1 март.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вдигането на такса смет може да се отложи Вдигането на такса смет може да се отложи

Министерството на екологията търси варианти за намаление на отчисленията, които общините правят към РИОСВ

10 дек 2019, 152 прочитания

Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове 1 Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове

И още: ЕК разреши помощ от 3.2 млрд. евро за 7 държави за развитие на батериите за коли; президентите на Русия и Украйна започват разговори за решения на конфликта в Украйна

9 дек 2019, 1918 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Глобалният базар и българските търговци

Facebook даде възможност на локални търговци да стигат до световна аудитория, но крие и много рискове за утвърдените брандове

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10