...Над ней Facebook се синей

Повечето активно и работоспособно население на България е в социалната мрежа. Това вече променя обществения диалог, и дава безпрецедентни възможности за промяна на бизнес и политическите модели

Ако беше град, Facebook в България щеше да е столица. Щеше да има два пъти повече население от София - 3.3 млн. души, без да се броят пенсионерите и децата. Щеше да расте с изумителни темпове, напук на демографския залез на България: в началото на 2013 г. там са били 2.5 млн. души, а в края на 2016 г. - вече са с 800 хил. повече (виж графиката).

Но Facebook не е град. То е много повече. Представете си какъв огромен, все още неосъзнат и до голяма степен неизползван свят е това: населен е с огромната част от трудоспособното и с вероятно 100% от активното население на страната, плюс цялата диаспора - онзи изгубен милион, за който романтично искаме да се върне обратно. И то не като някаква институция, която държи на хартия ЕГН-тата на милиони хора, а като домовете им - съдържащи ценните им спомени, мечти, разочарования, приятелства, идеи.

Това е идеалният канал. Идеален за бизнес, защото всичките ви клиенти са тук, на един клик разстояние. Идеален за политика, защото можете да говорите с всеки и всеки да ви чуе. Идеален за социални каузи, защото винаги можете да намерите съмишленици.

Той вече ни променя. Графиката на социалната активност в обществото, ако може да бъде направена, вероятно доста ще се припокрие с ръста на потребителите на социалната мрежа (виж "Как станахме Facebook граждани"). Компаниите, които имат да защитават брандове, имат цели екипи, които се занимават с Facebook (виж "Глобалният базар и българските търговци"). Онези, които доскоро са разчитали на местния пазар, вече намират и биват намирани от потребители далеч извън границите на страната. Раждат се движения и дори партии, които разчитат първо на социалната мрежа за популярност и за платформа, вместо преди това да градят физически структури (виж "Те не знаят истинската й сила"). Дори Бойко Борисов се изявява по-често в профила си, отколкото по телевизията.

Идеални неща, разбира се, не съществуват. За всяко нещо, което Facebook дава, има неща, които отнема. Буди социална активност, но създава ехо-балони, в които алгоритмите му ви изолират все повече. Дава възможности на бизнеса, но изяжда отвътре индустрии като рекламата и медиите и има несъразмерна пазарна сила, защото вместо един от играчите на пазара, той се превръща в самия пазар. Позволява раждането на локални политически движения, но и ражда армиите от платени тролове, които заглушават смисления дебат. Създава най-големия и пълен в човешката история архив от данни, но позволява на онези, които знаят как да го ползват, да манипулират мнението, идеите и дори мисленето ви.

И в крайна сметка, може да се окаже, че компаниите са много по-приспособими към този нов свят от хората. Защото те могат да оцеляват в морето от негативни емоции, докато ние доста често се давим в него.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


15 коментара
  • 1
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    А журналистите - те са фейсбук коментатори... като на селски футбол...
    ...
    Как да се насилят да идат до провинциите.. ъх..

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Тръмп управлява САЩ чрез Туитър! 😂 А аз дори нямам профил във ФВ! Лош съм!

  • 3
    bst avatar :-|
    Стефан

    Какво е това ФБ? Все още не намирам за какво може да се ползва тази простотия.

  • 4
    istorik avatar :-|
    ISTORIK

    До коментар [#3] от " Стефан ": Информационна магистрала е. Събития. Новини. Каузи. Рождени дни на хората в приятелската ти мрежа. И много други неща.

  • 5
    whoops avatar :-|
    Whoops

    До коментар [#4] от " ISTORIK ": По-скоро прилича на задръстване отколкото на магистрала.

  • 6
    pag avatar :-?
    pag

    [quote#4:"ISTORIK"]Събития. Новини. Каузи.[/quote]

    Каузи....

    Някой го стегне шапката и напише един тон глупости за някаква "кауза" и зове всички съчувстващи "на протест".
    Получава отвсякъде горещо съчувствие и подкрепа, поне пет хиляди лайка, 500 твърдо обещават "там сме, много сме, победата е наша". В уговореното място и време се появяват трима души на кръст, защото из фейсбучните простори междувременно са минали десет други "каузи", горещо подкрепени от същата агитка........
    Накрая - нищо освен утрепано минимум половината работно време.....

  • 7
    qto1488537595518228 avatar :-|
    Myname Myname

    АКО Е ВЪЗМОЖНО НЯКОИЙ ОТ КАПИТАЛ ЗА НАПИШЕ ЗА ТОВА ЧЕ МАКС ТЕЛЕКОМ ОСТАВИ ЦЯЛ МЕСЕЦ КЛИЕНТИТЕ СИ БЕЗ УСЛУГИ ! ВЕЧЕ И ТЕЛЕФОН 0999111 НЕ РАБОТИ !!!

  • 8
    bst avatar :-|
    Стефан

    До коментар [#4] от "ISTORIK":

    Нито е информационна, нито е магистрала. "Информира" те за неща, които имат нулево значение за теб, но някой алгоритъм е решил, че биха ти били интересни, което те кара на НЕ мислиш, а да разчитаха, че няколко реда програмен код ще мислят вместо теб. Новините ги чета от медии с качествена журналистика, а не разчитам на някакви псевдо новини от типа "щаба на Клинтън разфасова бебета". Приятелската ми мрежа не може да наброява 500 човека или 5000, а и аз от собствения си рожден ден не се интересувам, какво остава за такивата на другите. Последно през друг профил опитах да организирам едно събитие, но тая измислица ФБ и за това не става, старомодните форуми бяха много по добри за дискусия по някоя тема. Като цяло ФБ е нещо, което кара хората да се чувстват значими, повдига им егото като ги затваря в кръга на собственото им невежество и отнема много от и без това малкото време с което един интелигентен човек разполага, за останалите е ясно, че време имат много, за тях ФБ явно е нещо много полезно.

  • 9
    dikens15 avatar :-|
    nicky

    Свърталище на мегаломани, безделници, егоцентрици, интриганти и невежи хора(даващи мнение за всяко нещо, като мнението естествено е "компетентно"). Стремежът на всеки един от тези индивиди е да изпъкне над другият подобен нему индивид, да демонстрира, це е по-висш, уникален и води неповторим живот


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход