С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 2 мар 2017, 12:49, 21220 прочитания

...Над ней Facebook се синей

Повечето активно и работоспособно население на България е в социалната мрежа. Това вече променя обществения диалог, и дава безпрецедентни възможности за промяна на бизнес и политическите модели

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Facebook държава

Тъмният океан на завистта

Как социалните мрежи влияят на ежедневието и настроението ви

Как станахме Facebook граждани

Мрежата промени из основи организирането на граждански каузи, протести и групи за натиск

Te oще не знаят за истинската й сила

"Големите" в българската политика не проявяват въображение в използването на социалната мрежа, което дава шанс на мажоритарни кандидати и малки партии да пробият

Глобалният базар и българските търговци

Facebook даде възможност на локални търговци да стигат до световна аудитория, но крие и много рискове за утвърдените брандове

Ако беше град, Facebook в България щеше да е столица. Щеше да има два пъти повече население от София - 3.3 млн. души, без да се броят пенсионерите и децата. Щеше да расте с изумителни темпове, напук на демографския залез на България: в началото на 2013 г. там са били 2.5 млн. души, а в края на 2016 г. - вече са с 800 хил. повече (виж графиката).

Но Facebook не е град. То е много повече. Представете си какъв огромен, все още неосъзнат и до голяма степен неизползван свят е това: населен е с огромната част от трудоспособното и с вероятно 100% от активното население на страната, плюс цялата диаспора - онзи изгубен милион, за който романтично искаме да се върне обратно. И то не като някаква институция, която държи на хартия ЕГН-тата на милиони хора, а като домовете им - съдържащи ценните им спомени, мечти, разочарования, приятелства, идеи.


Това е идеалният канал. Идеален за бизнес, защото всичките ви клиенти са тук, на един клик разстояние. Идеален за политика, защото можете да говорите с всеки и всеки да ви чуе. Идеален за социални каузи, защото винаги можете да намерите съмишленици.

Той вече ни променя. Графиката на социалната активност в обществото, ако може да бъде направена, вероятно доста ще се припокрие с ръста на потребителите на социалната мрежа (виж "Как станахме Facebook граждани"). Компаниите, които имат да защитават брандове, имат цели екипи, които се занимават с Facebook (виж "Глобалният базар и българските търговци"). Онези, които доскоро са разчитали на местния пазар, вече намират и биват намирани от потребители далеч извън границите на страната. Раждат се движения и дори партии, които разчитат първо на социалната мрежа за популярност и за платформа, вместо преди това да градят физически структури (виж "Те не знаят истинската й сила"). Дори Бойко Борисов се изявява по-често в профила си, отколкото по телевизията.

Идеални неща, разбира се, не съществуват. За всяко нещо, което Facebook дава, има неща, които отнема. Буди социална активност, но създава ехо-балони, в които алгоритмите му ви изолират все повече. Дава възможности на бизнеса, но изяжда отвътре индустрии като рекламата и медиите и има несъразмерна пазарна сила, защото вместо един от играчите на пазара, той се превръща в самия пазар. Позволява раждането на локални политически движения, но и ражда армиите от платени тролове, които заглушават смисления дебат. Създава най-големия и пълен в човешката история архив от данни, но позволява на онези, които знаят как да го ползват, да манипулират мнението, идеите и дори мисленето ви.



И в крайна сметка, може да се окаже, че компаниите са много по-приспособими към този нов свят от хората. Защото те могат да оцеляват в морето от негативни емоции, докато ние доста често се давим в него.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК мисли като държавата: Meridiam и Strabag трябва да вземат летище София 6 КЗК мисли като държавата: Meridiam и Strabag трябва да вземат летище София

Въпреки най-ниската инвестиционна оферта на победителя аргументите на четите обжалващи кандидата не са чути

16 ное 2019, 1293 прочитания

Патриотични игри в Столичния общински съвет 1 Патриотични игри в Столичния общински съвет

Общински съветник от "Атака" се присъедини към ВМРО и така "помогна" за сформирането на групата "Патриоти за София"

15 ное 2019, 2640 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Страната на оптимизма

Увереността на българския бизнес в бъдещето е по-голяма от тази по света, показва изследване на PwC

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10