...Над ней Facebook се синей
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

...Над ней Facebook се синей

...Над ней Facebook се синей

Повечето активно и работоспособно население на България е в социалната мрежа. Това вече променя обществения диалог, и дава безпрецедентни възможности за промяна на бизнес и политическите модели

Огнян Георгиев
21696 прочитания

Автор: Капитал

Ако беше град, Facebook в България щеше да е столица. Щеше да има два пъти повече население от София - 3.3 млн. души, без да се броят пенсионерите и децата. Щеше да расте с изумителни темпове, напук на демографския залез на България: в началото на 2013 г. там са били 2.5 млн. души, а в края на 2016 г. - вече са с 800 хил. повече (виж графиката).

Но Facebook не е град. То е много повече. Представете си какъв огромен, все още неосъзнат и до голяма степен неизползван свят е това: населен е с огромната част от трудоспособното и с вероятно 100% от активното население на страната, плюс цялата диаспора - онзи изгубен милион, за който романтично искаме да се върне обратно. И то не като някаква институция, която държи на хартия ЕГН-тата на милиони хора, а като домовете им - съдържащи ценните им спомени, мечти, разочарования, приятелства, идеи.

Това е идеалният канал. Идеален за бизнес, защото всичките ви клиенти са тук, на един клик разстояние. Идеален за политика, защото можете да говорите с всеки и всеки да ви чуе. Идеален за социални каузи, защото винаги можете да намерите съмишленици.

Той вече ни променя. Графиката на социалната активност в обществото, ако може да бъде направена, вероятно доста ще се припокрие с ръста на потребителите на социалната мрежа (виж "Как станахме Facebook граждани"). Компаниите, които имат да защитават брандове, имат цели екипи, които се занимават с Facebook (виж "Глобалният базар и българските търговци"). Онези, които доскоро са разчитали на местния пазар, вече намират и биват намирани от потребители далеч извън границите на страната. Раждат се движения и дори партии, които разчитат първо на социалната мрежа за популярност и за платформа, вместо преди това да градят физически структури (виж "Те не знаят истинската й сила"). Дори Бойко Борисов се изявява по-често в профила си, отколкото по телевизията.

Идеални неща, разбира се, не съществуват. За всяко нещо, което Facebook дава, има неща, които отнема. Буди социална активност, но създава ехо-балони, в които алгоритмите му ви изолират все повече. Дава възможности на бизнеса, но изяжда отвътре индустрии като рекламата и медиите и има несъразмерна пазарна сила, защото вместо един от играчите на пазара, той се превръща в самия пазар. Позволява раждането на локални политически движения, но и ражда армиите от платени тролове, които заглушават смисления дебат. Създава най-големия и пълен в човешката история архив от данни, но позволява на онези, които знаят как да го ползват, да манипулират мнението, идеите и дори мисленето ви.

И в крайна сметка, може да се окаже, че компаниите са много по-приспособими към този нов свят от хората. Защото те могат да оцеляват в морето от негативни емоции, докато ние доста често се давим в него.

Автор: Капитал

Ако беше град, Facebook в България щеше да е столица. Щеше да има два пъти повече население от София - 3.3 млн. души, без да се броят пенсионерите и децата. Щеше да расте с изумителни темпове, напук на демографския залез на България: в началото на 2013 г. там са били 2.5 млн. души, а в края на 2016 г. - вече са с 800 хил. повече (виж графиката).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    А журналистите - те са фейсбук коментатори... като на селски футбол...
    ...
    Как да се насилят да идат до провинциите.. ъх..

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Тръмп управлява САЩ чрез Туитър! 😂 А аз дори нямам профил във ФВ! Лош съм!

  • 3
    bst avatar :-|
    Стефан

    Какво е това ФБ? Все още не намирам за какво може да се ползва тази простотия.

  • 4
    istorik avatar :-|
    ISTORIK

    До коментар [#3] от " Стефан ": Информационна магистрала е. Събития. Новини. Каузи. Рождени дни на хората в приятелската ти мрежа. И много други неща.

  • 5
    whoops avatar :-|
    Whoops

    До коментар [#4] от " ISTORIK ": По-скоро прилича на задръстване отколкото на магистрала.

  • 6
    pag avatar :-?
    pag

    [quote#4:"ISTORIK"]Събития. Новини. Каузи.[/quote]

    Каузи....

    Някой го стегне шапката и напише един тон глупости за някаква "кауза" и зове всички съчувстващи "на протест".
    Получава отвсякъде горещо съчувствие и подкрепа, поне пет хиляди лайка, 500 твърдо обещават "там сме, много сме, победата е наша". В уговореното място и време се появяват трима души на кръст, защото из фейсбучните простори междувременно са минали десет други "каузи", горещо подкрепени от същата агитка........
    Накрая - нищо освен утрепано минимум половината работно време.....

  • 7
    qto1488537595518228 avatar :-|
    Myname Myname

    АКО Е ВЪЗМОЖНО НЯКОИЙ ОТ КАПИТАЛ ЗА НАПИШЕ ЗА ТОВА ЧЕ МАКС ТЕЛЕКОМ ОСТАВИ ЦЯЛ МЕСЕЦ КЛИЕНТИТЕ СИ БЕЗ УСЛУГИ ! ВЕЧЕ И ТЕЛЕФОН 0999111 НЕ РАБОТИ !!!

  • 8
    bst avatar :-|
    Стефан

    До коментар [#4] от "ISTORIK":

    Нито е информационна, нито е магистрала. "Информира" те за неща, които имат нулево значение за теб, но някой алгоритъм е решил, че биха ти били интересни, което те кара на НЕ мислиш, а да разчитаха, че няколко реда програмен код ще мислят вместо теб. Новините ги чета от медии с качествена журналистика, а не разчитам на някакви псевдо новини от типа "щаба на Клинтън разфасова бебета". Приятелската ми мрежа не може да наброява 500 човека или 5000, а и аз от собствения си рожден ден не се интересувам, какво остава за такивата на другите. Последно през друг профил опитах да организирам едно събитие, но тая измислица ФБ и за това не става, старомодните форуми бяха много по добри за дискусия по някоя тема. Като цяло ФБ е нещо, което кара хората да се чувстват значими, повдига им егото като ги затваря в кръга на собственото им невежество и отнема много от и без това малкото време с което един интелигентен човек разполага, за останалите е ясно, че време имат много, за тях ФБ явно е нещо много полезно.

  • 9
    dikens15 avatar :-|
    nicky

    Свърталище на мегаломани, безделници, егоцентрици, интриганти и невежи хора(даващи мнение за всяко нещо, като мнението естествено е "компетентно"). Стремежът на всеки един от тези индивиди е да изпъкне над другият подобен нему индивид, да демонстрира, це е по-висш, уникален и води неповторим живот


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK