Идва ли прО2мяна

Огромната част от праха в София идва от битовото отопление и автомобилния трафик, но засега не се предлагат радикални мерки срещу двата проблема

Темата накратко:

- Столичната община подлага на обществено обсъждане мерките, с които планира да бори мръсния въздух.

- Документът идва с две години закъснение и повтаря почти изцяло програмата за 2011 - 2014 г.

- Огромната част от праха в София идва от битовото отопление и автомобилния трафик, но засега не се предлагат радикални мерки срещу двата проблема.

Прашното зимно наметало, което се стоварва върху София с тежестта на стотици хиляди дизелови автомобили и безброй домове, които се отопляват с дърва и въглища, би трябвало да се вдигне до 2020 г. Поне така изглежда според Програмата за качеството на атмосферния въздух, която Столичната община публикува преди няколко седмици. До 10 март всеки може да даде мнението си по документа, преди той да влезе за гласуване от общинския съвет. Според програмата след четири години София може да влезе в годишните норми за замърсяване с фини прахови частици, ако се изпълнят записаните в нея мерки.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


17 коментара
  • 1
    aleko avatar :-|
    aleko

    Не го изчетох докрая. Просто блика от глупости. Проблемът са БРОЯ на автомобилите и печките. Една забрана за внос на коли над 5 г. за отрицателно време ще намали броя на колите по улиците, оттук и замърсяването. Отмяна на общинската забрана за газифициране на топлоснабдените квартали ще даде възможност на всички да минат от твърдо гориво на екологичния газ, без да плащат много повече. При мен в горни Лозенец някои блокове са със парно, други обаче бълват пушеци като от Кремиковци. За такива блокове е необходимо общината да помогне финансово за инсталирането на газови котли, но преди това разбира се трябва да допусне газификацията им.

  • 2
    aloiziii_moro6ek avatar :-|
    aloiziii_moro6ek

    Проблемът с мръсния въздух в някои БГ градове от дълги години умишлено е неглежиран, както от компетентните власти, така и от т.нар. "природозащитна общност". Нема реален обществен натиск върху институциите заради това! Вдига се вой до небесата за какво ли не, но за мръсен въздух темата е табу! Важното е, че се наляха и усвоиха много милиони за опазване на "птички, тревички и природни местообитания" - оттам и редовните протести. А мръсният въздух разболява и убива! Ама на кого ли му пука истински... Я да имаше няколко продължителни и сериозни блокади на Орлов мост заради подобни теми, а то "природозащитата" си се свежда единствено до опазване на ... лалугери! Е, още дълго време ще си дишаме отровите!

  • kdo52372883

    Глупости на търкалета... това са, в общи линии, предложенията на общината. Бутафория, PR и замазваме отгоре-отгоре, колкото да отбият номера. Никакви мерки в дълбочина, никаква воля за реални подобрения, единствено стремеж да се манкира, симулира и в крайна сметка да избягат от отговорност.

    Общината има БОГАТ арсенал от мерки на разположение – но няма никакво желание да ги използва. Т.е. тук не е "не мога", тук е просто "не искам". Например:

    1) Защо СДВР и КАТ и досега не са погнали тия криминални типове, които махат катализаторите и филтрите?
    2) Защо не са погнали и сервизите, които издават валидни документи за изряден технически преглед – и то на очебийно неизрядни коли?! И то година-след-година?! Жокер – ПОДКУПИ. КОРУПЦИЯ.
    3) Защо не се налагат и санкции на самите шофьори, които карат без катализатори?
    4) Защо не се прилагат достатъчно мерки, обезкуражаващи безконтролния автомобилизъм? Вкл. и наказателни такива – в повечето големи градове в Европа има солена такса, ако на всяка цена държиш да въртиш геврека в пиковите часове и/или в центъра на града?
    5) Защо не се приложи задължение и към всички фирмени коли – и таксита – да са екологично чисти?
    6) И като ви пречела липсата на закони, вземете та иницирайте необходимите законодателни промени, толкова ли е сложно? Или чисто-и-просто ви мързи? Май е второто. Скоро ще има и парламент, та поне ще има кой да ги разгледа.

    Като изгърмят няколко такива псевдо-сервизи, плюс няколко "фирми за махане" – и като останат няколко хиляди шофьори без книжки или със солени глоби, тогава ще се сети Ганьо накъде духа вятърът. И тогава този вятър ще издуха и мръсния въздух. Иначе оправия няма да има. Пък ако ще Общината да приеме и 10 плана.

  • 4
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    При автомобилите има бързо, макар и болезнено решение - забрана на вноса на автомобили над 5 години! Без значение дизел или бензин. Някои бензинови трошки горят повече масло от колкото бензин. Въвеждане на такса за влизане в идеалния център на всички автомобили. Живеещите в центъра са достатъчно богати, за да си плащат. За справка - Лондон. При отоплението е по-сложно! Как ще се контролира?

  • 5
    niko avatar :-|
    Нико

    До коментар [#3] от "kdo52372883":

    И ТОВА Е САМАТА ИСТИНА !

    Бай Ганьо си е селки тарикат, и разбира само като му бръкнеш в джоба!

  • 6
    niko avatar :-|
    Нико

    До коментар [#4] от "vassilun":

    Или за дизели вдигаш данъка на 5к лева и забрана да влиза в града.
    Ако си без катализатор, 5к глоба.

    Така вноса ще секне от само себе си :)

  • 7
    tht avatar :-|
    ТНТ

    Битовото отопление... Това е някаква опорка. Ето защо.

    София, шейсетте години на миналия век. Население приблизително 500000 души. И всички, ама всички до едно жилища се отопляваха с твърдо гориво. Снабдяването ставаше чрез предварително записване в двете основни бази - гара Сердика /сега парк "Възраждане"/ и гара Перловец /сега НДК/ и чакане за доставката няколко месеца. Ако приемем, че едно жилище е обитавано средно от трима души, то от комините на близо 200000 жилища излизаше "прашен облак". Само дето почти не се забелязваше... Ако щете ми вярвайте - истина е. Някой може ли да каже колко жилища се отопляват с твърдо гориво сега? Щяло да се прави "статистическо проучване"... Бла-бла!
    Второ. На улицата, където живеех тогава /в квартала зад Министерство на земеделието/ паркираха точно 2 /две/ коли.
    И трето, но не трето по важност. Същата тази улица се миеше два пъти в седмицата - в понеделник и четвъртък - с вода под налягане чрез маркучи, навити на огромни барабани и включвани директно към водопроводната мрежа!

    ФПЧ тогава нямаше, въпреки битовото отопление с твърдо гориво. Можеше да седнеш с бял панталон на тротоара без да го изцапаш.

    Та замърсителят "битово отопление", пак повтарям, е някаква опорка, която обслужва нечии интереси...

  • 8
    unknoun avatar :-|
    Чичо Ваньо

    [quote#7:"ТНТ"]Та замърсителят "битово отопление", пак повтарям, е някаква опорка, която обслужва нечии интереси... [/quote]

    И аз така мисля! Живея в краен квартал където никога не е имало парно. Населението от 80-те едва ли се е повишило с повече от 10-15 %. Тогава всички къщи се отопляваха на въглища. И до днес обожавам "миризмата на зима". За живелите винаги в панелки,това е аромата на току що разпалени дърва и въглища. Тогава в квартала миришеше така,а ние децата играехме на улицата! Днес на въглища се отоплява само половината квартал. Всички разбраха,че да се топлиш на дърва и въглища е неефективно и трудоемко. Там където е възможно хората минаха кой на пелети,кой на термопомпи,кой на климатици. Обаче вече не мирише на зима. Смърди така,както смърдеше през 80-те в източните квартали при източен вятър. А източния вятър носеше пушека от "Кремиковци". Е на това днешните софиянци му казват "миризма на зима". Ама не е,това е миризма на "зла гад" ! А защо смърди така ? Ами едно време като бяхме деца опъвахме едно въже през улицата. И играехме волейбол. Ако случайно минеше кола,надигахме въжето и колата минаваше. Ама това беше рядко. Днес минават кола след кола. И да,поне главните улици се миеха. И като изключим НДК,строежи имаше само където се градяха "Люлин" ,"Младост" и "Дружба". Опааа! Ами това са си три града ! Амааа,те нали са на парно ?

    Е,хайде ще призная нещо и за въглищата. Съседите които останаха на въглища масово се оплакват. Това което им продават не се разпалвало и даже не горяло. Нямало общо с въглищата от едно време. Вярно,че има проблем и с битовото отопление.Тук там в квартала има коминчета които пушат със странен цвят. Хващам се на бас,че не се отопляват на въглища. Пък ако минете през кв. "Христо Ботев" ще видите,че там са само такива коминчета. И там смърди най-много ! Ама не е от въглищата !

  • 9
    dann5 avatar :-|
    dann5

    Чичо Ваньо и ТНТ подозрително еднакви коментари, едно и също лице, което съм сигурен, че се отоплява с въглища ;)

  • 10
    unknoun avatar :-P
    Чичо Ваньо

    До коментар [#9] от "dann5":

    Явно всичките Ви логически заключения са погрешни ! Нямам представа кой е ТНТ и от 6-7 години се отоплявам на пелети ! Това което съм написал е вярно. Но в крайна сметка ще го отнесат отопляващите се на въглища,както и хората с по-старички автомобили.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход