Идва ли прО2мяна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Идва ли прО2мяна

Идва ли прО2мяна

Огромната част от праха в София идва от битовото отопление и автомобилния трафик, но засега не се предлагат радикални мерки срещу двата проблема

Мария Манолова
20374 прочитания

Темата накратко:

- Столичната община подлага на обществено обсъждане мерките, с които планира да бори мръсния въздух.

- Документът идва с две години закъснение и повтаря почти изцяло програмата за 2011 - 2014 г.

- Огромната част от праха в София идва от битовото отопление и автомобилния трафик, но засега не се предлагат радикални мерки срещу двата проблема.

Прашното зимно наметало, което се стоварва върху София с тежестта на стотици хиляди дизелови автомобили и безброй домове, които се отопляват с дърва и въглища, би трябвало да се вдигне до 2020 г. Поне така изглежда според Програмата за качеството на атмосферния въздух, която Столичната община публикува преди няколко седмици. До 10 март всеки може да даде мнението си по документа, преди той да влезе за гласуване от общинския съвет. Според програмата след четири години София може да влезе в годишните норми за замърсяване с фини прахови частици, ако се изпълнят записаните в нея мерки.

В почти всеки ден от средата на декември и след това през януари столицата се задушаваше от наднормените стойности на прах. За пръв път обаче това се превърна в голяма тема и недоволството от липсата на видима реакция на общината достигна критична точка. Точно тогава от градската управа обявиха, че имат план за справяне с мръсния въздух.

На практика обаче програмата е колкото полезна, толкова и удобен PR ход. Документът е задължителен и трябваше да бъде приет още миналата година, но отлежаваше в общината повече от 12 месеца. За това време текстът остана непроменен. Последните данни в анализа са от 2014 г., а периодът, който трябва да обхване, е от 2015 г. до 2020 г. С други думи, вече сме по средата на още неприетата общинска стратегия. Освен това програмата повтаря в огромна степен предишния подобен план за 2011 - 2014.

Прозрачност за въздуха

Хубавото в новата стратегия е, че заявява ясно откъде идва прашният облак над София и колко е голям проблемът (поне към 2014 г.). Градът се задушава 90% заради печките на дърва/въглища и големия брой автомобили (виж инфографиката). Логично би било и мерките да са насочени директно срещу тези два причинителя на проблемите, а не към смекчаване на последствията от тях. Разбира се, Столичната община няма всички инструменти да ги атакува сама. Министерствата контролират в по-голяма степен политиките за автомобилите и средствата за отопление, а засега мръсният въздух остава сива зона за държавните институции.

Ако съдим от документа обаче, Столичната община не пипа достатъчно твърдо дори и там, където има право да се намеси. Повечето "нови" мерки са всъщност всекидневни задължения на местната управа, вече започнали проекти или козметични предложения. Огромна част от обещанията са фокусирани например в затягане на контрола за изгаряне на гуми или движението на камиони със строителни материали. Строежът на новия лъч от метрото, електронните табла по спирките на градския транспорт и концесията за градски велосипеди също трябва да помогнат за изчистване на въздуха. Големи усилия и инвестиции ще влязат и в миенето на улиците с цистерни, макар че калта и строителният прах са само молекула от целия проблем.

Истински ценно ще е, ако София успее да повдигне темата за мръсния въздух и накара държавата да промени отношението си към проблема. Другата добра новина е, че градът обещава и повече информация за качеството на въздуха – включително и чрез мобилно приложение, както и предупреждения, когато има опасност от замърсяване. Кои са останалите по-важни мерки от документа може да прочетете в следващите редове. Засега обаче в програмата няма конкретика. Не знаем как, доколко и с колко средства ще бъдат приложени повечето от идеите. А с това е и трудно да оценим дали мерките ще сработят толкова бързо, колкото си пожелават от общината.

Автомобили и транспорт

Какво предлага общината:

Повечето мерки по тази тема всъщност са ежедневни задължения на Столичната община. В плана за изчистване на въздуха влизат ремонт на тротоари и улици, изграждане на велоалеи, още буферни паркинги към метрото, доизграждане на околовръстния път. Така или иначе вече са започнали и проектът за нови светофари, които да пропускат градския транспорт с предимство, за нова билетна система в обществения транспорт, за електронни табла по спирките, за въвеждане на бус ленти и за концесия за велосипеди под наем. Трудно обаче ще измерим колко хора са оставили автомобилите си в полза на велосипеди, ако общината няма целенасочена политика за това.

Сред добрите идеи е това, че до 2018 г. в София трябва да се появят 80 зарядни колонки за електромобили, а след това броят им да се увеличава. Планирана е и система за преброяване на автомобилите по основните улици, която да предупреждава при опасност от прекомерно замърсяване. В стратегията е записано и че до 2020 г. трябва да има "диференцирани такси за паркиране за избягване на задръстванията в централната част".

Ако искаме в София да се диша по-леко обаче, фокусът трябва да е на едно място – в дизеловите автомобили. По този въпрос Столичната община предлага повече контрол върху техническите прегледи и при нарушения да отнема лицензи. Ако в града спрат да се движат автомобили без катализатор, вероятно ще усетим истинска промяна. Само че същите правила съществуват и в момента, без да се спазват. Общината залага и възможността градският транспорт да е безплатен в най-замърсените дни и най-натоварените зони, макар повечето експерти да виждат това като популистка мярка с малък ефект.

Други идеи

В програмата няма мерки за ограничаване на движението на замърсяващи коли и намаление на трафика като цяло, смята активистът за отворени данни Боян Юруков. Няма и ясна политика за мобилност, която да свали хората от дизеловите автомобили и да ги качи на градския транспорт, смята и консултантът по устойчив бизнес в "Денкщат" Боян Рашев. Не се предвижда мярка, която да задължава това да се случи, като например забрана за придвижване на автомобили с четни или нечетни номера в определени дни. "Всички политики, които нарушават принципа "замърсителят плаща", но не само в индустрията, а на ниво отделен индивид, трябва да бъдат анализирани и ревизирани. Това се отнася първо за автомобилите – структурата на данъчно облагане, акцизите, липсата на адекватен контрол върху реалните емисии водят до това масово хората да купуват дизели и да не ги поддържат", допълва още Боян Рашев. Важно е общината да се пребори с фирмите, които предлагат махане на филтри за дизелово гориво и катализатори. Друга възможна мярка е общината да ограничи такситата и обслужващите автомобили на дизелово гориво. "Може и общината да пусне "Юбер" с едно просто условие за колите" допълва Юлиян Попов, председател на Европейския институт за ефективност на сградите и старши политически съветник на Европейската климатична фондация.

Отопление

Какво предлага общината:

За отоплението на твърдо гориво се говори най-малко, въпреки че вреди най-много на въздуха. Тук обещанията са за проверки за изгаряне на гуми и пластмаси и за начина на отопление на строителните работници. И двете са малка капка в огромния прашен облак над комините на домакинствата. Столичната община ще подменя отоплителните инсталации в 11 свои сгради, с което продължава добрия си пример от сега. Това обаче няма да е достатъчно, за да се усети от всички. Скоро трябва да се появи "статистическо проучване" на броя домакинства, които се отопляват на дърва. С него ще може да започне и обмислянето на политика в тази посока. Засега обаче единствената реална мярка е идеята да се дават енергийни помощи от отпадъчен дървен материал от инсталацията за компостиране. Няма детайли до колко души ще стигне тя и дали ще има реална разлика.

Други идеи:

За видим ефект ще трябва да се поемат непопулярни мерки. Такива са забрана за отоплението с определени горива, забрана за продажба на въглища и мокри дърва за огрев, прекратяване на енергийните субсидии с нискокачествени горива. "Субсидиите могат да бъдат парични или да отиват за електрификация и сметки за ток или за подмяна на домашните горивни инсталации с по-високо ефективни, или за горива с по-ниски емисионни характеристики", смята д-р Борис Луканов от организацията за енергийни науки и политики PSE Healthy Energy. Според арх. Здравко Генчев от Центъра за енергийна ефективност първо трябва да се говори за енергийната ефективност на сградите, за да се намали и нужната енергия за отопление. "Мерките трябва да насърчават отговорността на самите граждани. Безплатното саниране, безплатният транспорт и други подобни "изкусителни" мерки, които игнорират отговорността на самите граждани към чистотата на въздуха, могат да имат временен ефект, но с нищо няма да повлияят върху причините на замърсяването", коментира той.

Градска среда

Какво предлага общината:

Големият фокус на София тази година е в миенето на улиците. За целта общината дори отдели допълнителни четири милиона лева, които да отидат за миене с цистерни и маркучи. Засега София най-целенасочено дава пари именно за справяне с едрия прах, който обаче не е основната причина за фините прахови частици във въздуха. Друга мярка от програмата за качество на въздуха е създаването на карта с "калните точки". След това на теория общината ще измисли как да спре автомобилите от преминаване и паркиране там.

Нормативни промени

Какво предлага общината:

Тук общината е подходила най-иновативно. Предложенията са за създаване на стандарт за "алармени прагове за ФПЧ" с Министерството на здравеопазването; за нови критерии за енергийни помощи със съдържание на пепел до 10%; за въвеждане на национални стандарти за горива и отопление. Според идеите на общината трябва да има Национална програма за екологични мерки в домовете по подобие на националната програма за саниране. Друга идея е дизеловите коли задължително да имат стикер според екологичния си клас. Всички тези идеи зависят от централната власт, за която още не е ясно кога и в каква конфигурация ще се появи.

Информация и анализ

Какво предлага общината:

Тук обещанието е за повече публичност за данните за замърсяването. Общината планира да купи 2 мобилни лаборатории за измерване на качеството на въздуха и да изгради система за ранно предупреждение, към която да има онлайн приложение. За 2017 г. са планирани и 50 хил. лв. за рекламна кампания за вредното влияние на отоплението с твърди горива, а за следващите три години – още 400 хил. лв.

Други идеи:

От програмата не става ясно по какъв начин общината планира да информира гражданите за чистотата на въздуха. Един възможен вариант е данните от шестте измервателни станции в града да се публикуват непрекъснато в реално време. "Така те могат да бъдат проверявани, осреднявани и визуализирани от външни лица, за да има независим контрол и по-добро представяне на данните", коментира д-р Борис Луканов. Друга идея е да се привлекат екологични и медицински специалисти, както и да се дават практически съвети на гражданите как да замърсяват по-малко и какво да правят при по-мръсен въздух.

Темата накратко:

- Столичната община подлага на обществено обсъждане мерките, с които планира да бори мръсния въздух.

- Документът идва с две години закъснение и повтаря почти изцяло програмата за 2011 - 2014 г.

- Огромната част от праха в София идва от битовото отопление и автомобилния трафик, но засега не се предлагат радикални мерки срещу двата проблема.

Прашното зимно наметало, което се стоварва върху София с тежестта на стотици хиляди дизелови автомобили и безброй домове, които се отопляват с дърва и въглища, би трябвало да се вдигне до 2020 г. Поне така изглежда според Програмата за качеството на атмосферния въздух, която Столичната община публикува преди няколко седмици. До 10 март всеки може да даде мнението си по документа, преди той да влезе за гласуване от общинския съвет. Според програмата след четири години София може да влезе в годишните норми за замърсяване с фини прахови частици, ако се изпълнят записаните в нея мерки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    aleko avatar :-|
    aleko

    Не го изчетох докрая. Просто блика от глупости. Проблемът са БРОЯ на автомобилите и печките. Една забрана за внос на коли над 5 г. за отрицателно време ще намали броя на колите по улиците, оттук и замърсяването. Отмяна на общинската забрана за газифициране на топлоснабдените квартали ще даде възможност на всички да минат от твърдо гориво на екологичния газ, без да плащат много повече. При мен в горни Лозенец някои блокове са със парно, други обаче бълват пушеци като от Кремиковци. За такива блокове е необходимо общината да помогне финансово за инсталирането на газови котли, но преди това разбира се трябва да допусне газификацията им.

  • 2
    aloiziii_moro6ek avatar :-|
    aloiziii_moro6ek

    Проблемът с мръсния въздух в някои БГ градове от дълги години умишлено е неглежиран, както от компетентните власти, така и от т.нар. "природозащитна общност". Нема реален обществен натиск върху институциите заради това! Вдига се вой до небесата за какво ли не, но за мръсен въздух темата е табу! Важното е, че се наляха и усвоиха много милиони за опазване на "птички, тревички и природни местообитания" - оттам и редовните протести. А мръсният въздух разболява и убива! Ама на кого ли му пука истински... Я да имаше няколко продължителни и сериозни блокади на Орлов мост заради подобни теми, а то "природозащитата" си се свежда единствено до опазване на ... лалугери! Е, още дълго време ще си дишаме отровите!

  • kdo52372883

    Глупости на търкалета... това са, в общи линии, предложенията на общината. Бутафория, PR и замазваме отгоре-отгоре, колкото да отбият номера. Никакви мерки в дълбочина, никаква воля за реални подобрения, единствено стремеж да се манкира, симулира и в крайна сметка да избягат от отговорност.

    Общината има БОГАТ арсенал от мерки на разположение – но няма никакво желание да ги използва. Т.е. тук не е "не мога", тук е просто "не искам". Например:

    1) Защо СДВР и КАТ и досега не са погнали тия криминални типове, които махат катализаторите и филтрите?
    2) Защо не са погнали и сервизите, които издават валидни документи за изряден технически преглед – и то на очебийно неизрядни коли?! И то година-след-година?! Жокер – ПОДКУПИ. КОРУПЦИЯ.
    3) Защо не се налагат и санкции на самите шофьори, които карат без катализатори?
    4) Защо не се прилагат достатъчно мерки, обезкуражаващи безконтролния автомобилизъм? Вкл. и наказателни такива – в повечето големи градове в Европа има солена такса, ако на всяка цена държиш да въртиш геврека в пиковите часове и/или в центъра на града?
    5) Защо не се приложи задължение и към всички фирмени коли – и таксита – да са екологично чисти?
    6) И като ви пречела липсата на закони, вземете та иницирайте необходимите законодателни промени, толкова ли е сложно? Или чисто-и-просто ви мързи? Май е второто. Скоро ще има и парламент, та поне ще има кой да ги разгледа.

    Като изгърмят няколко такива псевдо-сервизи, плюс няколко "фирми за махане" – и като останат няколко хиляди шофьори без книжки или със солени глоби, тогава ще се сети Ганьо накъде духа вятърът. И тогава този вятър ще издуха и мръсния въздух. Иначе оправия няма да има. Пък ако ще Общината да приеме и 10 плана.

  • 4
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    При автомобилите има бързо, макар и болезнено решение - забрана на вноса на автомобили над 5 години! Без значение дизел или бензин. Някои бензинови трошки горят повече масло от колкото бензин. Въвеждане на такса за влизане в идеалния център на всички автомобили. Живеещите в центъра са достатъчно богати, за да си плащат. За справка - Лондон. При отоплението е по-сложно! Как ще се контролира?

  • 5
    niko avatar :-|
    Нико

    До коментар [#3] от "kdo52372883":

    И ТОВА Е САМАТА ИСТИНА !

    Бай Ганьо си е селки тарикат, и разбира само като му бръкнеш в джоба!

  • 6
    niko avatar :-|
    Нико

    До коментар [#4] от "vassilun":

    Или за дизели вдигаш данъка на 5к лева и забрана да влиза в града.
    Ако си без катализатор, 5к глоба.

    Така вноса ще секне от само себе си :)

  • 7
    tht avatar :-|
    ТНТ

    Битовото отопление... Това е някаква опорка. Ето защо.

    София, шейсетте години на миналия век. Население приблизително 500000 души. И всички, ама всички до едно жилища се отопляваха с твърдо гориво. Снабдяването ставаше чрез предварително записване в двете основни бази - гара Сердика /сега парк "Възраждане"/ и гара Перловец /сега НДК/ и чакане за доставката няколко месеца. Ако приемем, че едно жилище е обитавано средно от трима души, то от комините на близо 200000 жилища излизаше "прашен облак". Само дето почти не се забелязваше... Ако щете ми вярвайте - истина е. Някой може ли да каже колко жилища се отопляват с твърдо гориво сега? Щяло да се прави "статистическо проучване"... Бла-бла!
    Второ. На улицата, където живеех тогава /в квартала зад Министерство на земеделието/ паркираха точно 2 /две/ коли.
    И трето, но не трето по важност. Същата тази улица се миеше два пъти в седмицата - в понеделник и четвъртък - с вода под налягане чрез маркучи, навити на огромни барабани и включвани директно към водопроводната мрежа!

    ФПЧ тогава нямаше, въпреки битовото отопление с твърдо гориво. Можеше да седнеш с бял панталон на тротоара без да го изцапаш.

    Та замърсителят "битово отопление", пак повтарям, е някаква опорка, която обслужва нечии интереси...

  • 8
    unknoun avatar :-|
    Чичо Ваньо

    [quote#7:"ТНТ"]Та замърсителят "битово отопление", пак повтарям, е някаква опорка, която обслужва нечии интереси... [/quote]

    И аз така мисля! Живея в краен квартал където никога не е имало парно. Населението от 80-те едва ли се е повишило с повече от 10-15 %. Тогава всички къщи се отопляваха на въглища. И до днес обожавам "миризмата на зима". За живелите винаги в панелки,това е аромата на току що разпалени дърва и въглища. Тогава в квартала миришеше така,а ние децата играехме на улицата! Днес на въглища се отоплява само половината квартал. Всички разбраха,че да се топлиш на дърва и въглища е неефективно и трудоемко. Там където е възможно хората минаха кой на пелети,кой на термопомпи,кой на климатици. Обаче вече не мирише на зима. Смърди така,както смърдеше през 80-те в източните квартали при източен вятър. А източния вятър носеше пушека от "Кремиковци". Е на това днешните софиянци му казват "миризма на зима". Ама не е,това е миризма на "зла гад" ! А защо смърди така ? Ами едно време като бяхме деца опъвахме едно въже през улицата. И играехме волейбол. Ако случайно минеше кола,надигахме въжето и колата минаваше. Ама това беше рядко. Днес минават кола след кола. И да,поне главните улици се миеха. И като изключим НДК,строежи имаше само където се градяха "Люлин" ,"Младост" и "Дружба". Опааа! Ами това са си три града ! Амааа,те нали са на парно ?

    Е,хайде ще призная нещо и за въглищата. Съседите които останаха на въглища масово се оплакват. Това което им продават не се разпалвало и даже не горяло. Нямало общо с въглищата от едно време. Вярно,че има проблем и с битовото отопление.Тук там в квартала има коминчета които пушат със странен цвят. Хващам се на бас,че не се отопляват на въглища. Пък ако минете през кв. "Христо Ботев" ще видите,че там са само такива коминчета. И там смърди най-много ! Ама не е от въглищата !

  • 9
    dann5 avatar :-|
    dann5

    Чичо Ваньо и ТНТ подозрително еднакви коментари, едно и също лице, което съм сигурен, че се отоплява с въглища ;)

  • 10
    unknoun avatar :-P
    Чичо Ваньо

    До коментар [#9] от "dann5":

    Явно всичките Ви логически заключения са погрешни ! Нямам представа кой е ТНТ и от 6-7 години се отоплявам на пелети ! Това което съм написал е вярно. Но в крайна сметка ще го отнесат отопляващите се на въглища,както и хората с по-старички автомобили.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.