С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 4 мар 2017, 12:06, 37405 прочитания

Втората (почти) магистрала

Строителството на "Струма" изостава сериозно от графика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Служебният регионален министър твърди, че ще забърза процедурите и ще осигури европейско финансиране

В момента пътуването от София до границата с Гърция при Кулата отнема грубо около три часа. Когато мечтата на поколения летуващи се сбъдне и магистрала "Струма" бъде напълно завършена, пътят до заветните плажове на Бяло море ще отнема един час по-малко.

Приключването на строителството на "Струма" обаче не е само от полза на летовниците. Магистралата е важна за бизнеса и е част от общоевропейски транспортен коридор IV, който свързва Германия с Гърция и Турция например.


Пътят е готов от Долна Диканя до Благоевград, както и от Сандански до границата, но по средата стои лот 3, който е разделен на три участъка. Докато две от отсечките - лот 3.1 и 3.3 са възложени и работата по тях тече, тръжната процедура за тунела "Железница" и лот 3.2 - Кресненското дефиле, са в застой. Става въпрос за общо 650 млн. лв. (без да броим пътя през Кресна, чиято прогнозна стойност още не е заявена, но ще е по-голяма), които трябва да получим от ЕС. Строителството и подготовката обаче се бавят и безпокойство изрази и служебният регионален министър Спас Попниколов миналата седмица. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) уверява, че всичко върви добре. От друга страна, това е същата АПИ, която уверяваше, че тунел "Ечемишка" е обезопасен. Ето защо да прегледаме какво се случва по втората магистрала, която България предстои да завърши.

Има кой, важно е кога

Лотовете 1, 2 и 4 от "Струма" са готови, но лот 3 се очертава бавен и златен (виж графиката). Отсечката между Благоевград и Крупник (лот 3.1) се строи от обединение с основен участник "Агромах". Неизвестно защо, въпреки че е спечелен още в края на декември 2015 г., проектът за него е трябвало да бъде предаден до 9 февруари тази година - 13 месеца по-късно. Въпреки това пак е имало забавяне, обясни министър Попниколов, като причината е била нуждата от поправки. "Тази седмица ще бъдат внесени минималните корекции, изискани от възложителя, за да може да се свика експертният съвет", обясниха от "Агромах" за "Капитал". След одобрението на техническия проект ще бъде изготвен и окончателният работен проект и предстои да се издаде разрешително за строеж. "Проектът ще бъде завършен в срок, който съгласно проекта е 42 месеца от началото, т.е. в края на лятото на 2019 г.", увериха от "Агромах" пред "Капитал". Фирмата вече веднъж дойде на помощ - при строителството на лот 4, когато се оказа, че гръцката "Актор" не може да завърши отсечката навреме. Тогава възникна реален риск да се загубят парите от ЕС, които бяха от стария програмен период. "Агромах" успяха да приключат в много кратки срокове, но след това изпаднаха от фаворитите на кабинета "Борисов". Така в момента АПИ не признава на "Агромах" строителството на "Струма", тъй като не фигурират официално като подизпълнител и ги отстранява от търгове заради липса на опит.



Другата отсечка - от Кресна до Сандански, e възложена през септември 2015 г. на Консорциум "Струма – Лот 3.3" с основен участник "ГБС Инфраструктурно строителство" (с 40% дял в обединението). Строителството там започна още през август 2016 г. и трябваше да приключи през пролетта на 2019 г., но бившият министър Лиляна Павлова даваше заявки, че може да приключи и по-рано - до края на 2018 г.

Финансирането и на двете отсечки засега е с държавни пари по решение на правителството от септември 2015 г., като целта бе стартиране на дейностите по изграждане на участъците от лот 3 до получаване на одобрение на европейското финансиране по проекта от ЕК. Според електронната система за еврофондовете са платени малко над 61 млн. лв.

Още от тогава обаче се говори за проблемите на последния лот - между Крупник и Кресна, по който сагата се развива най-бавно.



Лотът на раздора

В началото на декември бившият регионален министър Лиляна Павлова заяви, че строителството на отсечката в Кресненското дефиле трябва да започне през 2018 г., за да не загуби България безвъзмездното финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Тогава се даде и заявка, че през първото тримесечие на 2017 г. се очаква да се приключи общественото обсъждане на проекта за отсечката, както и да бъде готово предварителното решение по ОВОС. Засега в пътната агенция са получени две кандидатури в конкурса за идеен проект, на база на който ще се възложи проектирането на фаза технически проект. Към момента се изработва докладът по ОВОС с приложение доклад за оценка степента на въздействие върху защитените зони, като през март 2017 г. се очаква да бъде представен в Министерството на околната среда и водите за оценка на неговото качество, обясниха от АПИ.

Драмата при този лот е, че имаше спорове кой е най-удачният вариант за преминаване през Кресненското дефиле. След отпадането на идеята да се построи дълъг тунел се стигна до варианта да се изгради нов път източно от дефилето в едната посока, а в другата - да бъде разширен старият. Част от екоорганизациите, чието мнение е задължително за проекта, тъй като дефилето е защитена територия, не са доволни от оставането на пътя и искат пълното му изнасяне. Но дори и те са съгласни, че това няма как да се случи в този период.

Така към момента от възложението на идейния проект става ясно, че се очаква ляво платно с приблизителна дължина 23,8 км (който ще има десетки мостове, виадукти и тунели) и обходен път на Кресна - част от дясно платно с приблизителна дължина 5,45 км. Наградният фонд за проекта е 2.5 млн. лв, от които огромната част отиват за победителя, а по-малката - за втория.

И един тунел

Пред журналисти министър Попниколов посочи две основни причини за значителното забавяне на търгове на пътната агенция: бавна работа на комисиите и "постоянно обжалване" пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Силно вероятно е по една от тези две причини да се забави и тръжната процедура за лот 3.2. на Струма.

Един от предполагаемите мотиви за бавната работа на комисиите в АПИ няма да чуете от устата на министър. Но той се налага от само себе си. Да вземем последната неизвестна от магистрала "Струма" - тунелът "Железница". Тунелът попада по средата на отсечката Благоевград - Крупник, но тъй като е сложно и скъпо съоръжение, е отделна поръчка. Офертите - цели 17, бяха събрани през август 2016 г., но все още няма прогрес по поръчката - над половин година по-късно. "В момента тръжната комисия е на етап разглеждане на съдържанието на Плик №1 "Документи за подбор" на участниците. Предстои изготвянето на протокол за липсите и нередовностите в Плик №1 на участниците", обясниха от АПИ за "Капитал". От пътната агенция обясниха бавната работа на комисията с това, че проектът е сложен и скъп. Освен това фактът, че кандидатите са предимно чуждестранни и ползват подизпълнители, "изисква прецизен и задълбочен преглед на голям и специфичен обем от документи", допълват от АПИ.

Има обаче още едно възможно обяснение. Поръчката беше обявена в края на 2015 г. и забавена заради обжалване. Така тя съвпадна по време с големия "катарзис" на Бойко Борисов и мащабното пренареждане в пътния сектор, което още не е приключило. Правителството реши да закрие Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), създадена за реализацията на магистралите "Хемус", "Струма" и "Черно море", и да прехвърли започнатите процедури към пътната агенция. Тунелът се забави още повече, но параметрите на поръчката останаха същите. Така е напълно възможно битката на лобитата да не е приключила и да не може да се реши кой да вземе 250 млн. лв., колкото е прогнозната стойност.

Министър Попниколов заяви пред журналисти, че е разпоредил до 31 март да бъде избран изпълнител. Ако изборът не се обжалва и няма непредвидени забавяния, "Железница" ще е готов през 2021 г. Срокът за изграждането на тунела е 1400 дни или почти четири години.

И накрая кой плаща

Основната въпросителна виси над Кресненското дефиле, което трябва да бъде завършено до 2022 г, за да не се наложи България да връща парите за цялата магистрала. От АПИ обясниха, че са предприели действия за изработване и попълване на формуляра за кандидатстване на проекта по оперативната програма. "Документацията подлежи на представяне и одобрение от Европейската комисия в началото на 2018 г.", обясниха те.
Но дори и вече строящите и дадени 3.1 и 3.3 не са с гарантирано финансиране, защото още не са подадени в ЕК като голям проект. Това предстои, след като се оправят някои изчисления в документацията. Спас Попниколов даде заявка, че ще забърза процедурата по внасянето на тези документи. "Основна задача за краткосрочния ми мандат е да ускоря осигуряването на европейско финансиране на обектите в изпълнение на автомагистрала "Струма", а именно лот 3.1. от Благоевград до Крупник, лот 3.3. от Кресна до Сандански и тунел Железница, които до момента се разплащат с национален бюджет", каза той пред журналисти. Ако успее да свърши това, Попниколов ще е придвижил стрелките по-близо до този митичен час, който един ден ще спестяваме по пътя към Гърция.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нещо ново, много от същото и едно неизвестно в екипа на Фандъкова Нещо ново, много от същото и едно неизвестно в екипа на Фандъкова

Идеите за нови звена и лица в общината звучат красиво, но въпросът е доколко ще са ефективни на практика

7 дек 2019, 1763 прочитания

Подчинен на главния прокурор ще може да го разследва 4 Подчинен на главния прокурор ще може да го разследва

Предложението на правителството е това да е началникът на отдел "Инспекторат" във ВКП, което не кореспондира с препоръките на Венецианската комисия

7 дек 2019, 2775 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
След Москов: Какво се променя в здравните услуги?

Здравеопазване

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10