"Защо на България е забранено да си продава киселите краставички в Русия, а "Мерцедес" миналата седмица откри фабрика в Русия? Докога в Европа ще се гледа на България като втора ръка хора", попита лидерът на БСП Корнелия Нинова за пореден път днес по "Нова телевизия". Това е реплика, която Нинова повтаря особено упорито в последната седмица, явно като доказателство колко вредни са за българските производители европейските санкции. Други вариации на същата тема включват обвинението, че българските строители не могат да работят на руския пазар, което Нинова направи на среща с Българската строителна камара.
Веселият отговор на въпроса е, че руските олигарси искат да карат "мерцедеси" и предпочитат трюфели, а не кисели краставички. Или казано иначе, самата Русия затвори пазара си чрез контра-санкциите за това, без което може лесно да мине, докато всички продукти и инвестиции, от които има нужда, за да модернизира индустрията си, останаха с отворен достъп.
Именно това е и причината, санкциите, наложени от ЕС да са доста слаби - те атакуват отделни лица и компании, но не и цялата руска икономика. Европейските санкции засягат пет руски банки, три руски енергийни компании, три в сферата на отбраната и свързаните с тях подизпълнители. Руските, наложени в отговор, затварят цели пазари за европейските производители, сред които тези на хранителни стоки, платове, електроника и т.н. За съжаление, сред тях попадат и българските производители на кисели краставички (макар цялостният ефект от тези санкции за българската икономика да не е особено мащабен). Тези санкции бяха продължени и към момента са до 31.12.2017 г.
Русия никога не е затваряла пазара си нито за строителни компании, нито за компании, които искат да инвестират на него и да създават продукт там. Ако някоя българска фирма пожелае да отвори завод в Русия, вероятно ще има такъв шанс. Изпълнителният директор на строителната камара Иван Бойков посочи, че ГБС и други фирми имат подразделения в Русия, но нямат много мащабна дейност - не заради някакви санкции, а защото конкуренцията от турски фирми е била силна, а и нямат капацитет. Тук стигаме до разликата с Германия.
Старото приятелство санкции не хваща
Германската индустрия, като най-силната в Европа, има близки и стари връзки с Русия. За нея замразяването на отношенията с Москва беше нежелателно. Въпреки това, през юли 2014 г., малко след анексията на Крим, Daimler AG (производителят на "Мерцедес") обяви, че се отказва да увеличи дела си в "Камаз". Там германската компания е съдружник с руската държавна компания "Ростек" и контролира 15% от акциите. Официалното обяснение беше, че компанията предпочита да запази дела си "оптимален", но беше очевидно че зад това стои силната политическа ръка на Берлин, която не искаше да дава позитивни сигнали на руското ръководство.
Това, че сега Daimler AG става първият голям западен производител, който прави такава инвестиция (250 млн. долара) в Русия, показва две неща. Първо, има разведряване на климата. Заводът, който ще бъде в подмосковието, ще заработи през 2019 г. и ще боядисва и сглобява два модела на "Мерцедес". Това ще му позволи да се възползва от евтината рубла, големия руски и централноазиатски пазар и също така - да участва в държавните и обществени поръчки в Русия, където Москва забрани закупуването на скъпи чуждестранни автомобили, във връзка със санкциите. Произведените на руска територия коли не се броят за "чуждестранни". Руската държава пък ще предложи подкрепа за инвестицията и данъчни облекчения.
И второ, като стари познайници, Daimler AG имат, да ги наречем, близки отношения с руските власти. През 2010 г., компанията се призна за виновна по дело в САЩ за плащане на милиони долари подкупи на различни правителства в поне 22 държави за периода между 1998 и 2008 г. По време на делото стана ясно, че руското звено по това време - DaimlerChrysler Russia SAO (DCAR) - е платило поне 2.3 млн. долара на държавни служители, за да одобряват поръчки за покупка на автомобили, включително за руското вътрешно министерство.
Изтеклите документи от панамската кантора за офшорни компании Mossack Fonseca пък показват, че една от компаниите на Сергей Ролдугин, много близък приятел на руския президент Владимир Путин, е участвала в сделката за "Камаз", малко преди в нея да влезе Daimler AG.
С такива връзки, не е чудно че руските пазари са гостоприемни и отворени към германската компания. Което дава отговор на другото сравнение на Нинова: за българските строителни компании. Санкциите не засягат тази тема и както всеки (извън финансовия, енергийния и отбранителния сектор) е свободен да инвестира на руския пазар, така всяка строителна компания е свободна да работи там. Друг е въпросът може ли да си го позволи и как.
"Защо на България е забранено да си продава киселите краставички в Русия, а "Мерцедес" миналата седмица откри фабрика в Русия? Докога в Европа ще се гледа на България като втора ръка хора", попита лидерът на БСП Корнелия Нинова за пореден път днес по "Нова телевизия". Това е реплика, която Нинова повтаря особено упорито в последната седмица, явно като доказателство колко вредни са за българските производители европейските санкции. Други вариации на същата тема включват обвинението, че българските строители не могат да работят на руския пазар, което Нинова направи на среща с Българската строителна камара.
Веселият отговор на въпроса е, че руските олигарси искат да карат "мерцедеси" и предпочитат трюфели, а не кисели краставички. Или казано иначе, самата Русия затвори пазара си чрез контра-санкциите за това, без което може лесно да мине, докато всички продукти и инвестиции, от които има нужда, за да модернизира индустрията си, останаха с отворен достъп.
45 коментара
Лъжата на госпожа Лъжа започва с "на България и е забранено...".
Истината е, че Русия забрани на България да и продаваме кисели краставички.
Както Русия забрани на България да си проучваме черноморския шелф за нефт и газ.
Браво Корни, браво г-жа Лъжа! Всеки ден с нова лъжа те искаме. Никой в БГ и ЕС не забранява на българските производители нито да изнасят, нито да строят, нито да посещават Раша. Путин забранява вноса на български продукти до техния пазар. А строителите да се сърдят на себе си, никой не работи с тях, защото нямат нито капацитет, нито работници, нито пари. Коя руска фирма или учреждение ще сключи договор с Пеевски за ремонт на тунел, ще преведе парите и 11 г няма да потърси нито работата нито парите си?
Учете руски език. Корни стане ли премиер... до 2-3 г сме във Руската федерация.
До коментар [#1] от "plebs":
[quote#1:"plebs"]Както Русия забрани на България да си проучваме черноморския шелф за нефт и газ[/quote]
Дайте повече инфо за това, моля...
До коментар [#3] от "D-r D":
На рима виста: https://www.24chasa.bg/novini/article/5453437
Боже, пази България, ако ездачката стане премиер!
До коментар [#4] от "plebs":
Ама това е твърдение на Антон Тодоров! Пълни глупости.
[quote#5:"vvy"]Боже, пази България, ако ездачката стане премиер![/quote]
Свиквай и учи руски език.
До коментар [#6] от "D-r D":
Това е слух, който циркулираше през 70-десетте и 80-десетте. Не Антон Тодоров, а документите, които показва, са доказателство за верността му.
До коментар [#8] от "plebs":
Кое е слух и кое е истина? Вие гарантирате достоверността на тези документи, ли?
Не е сериозно. Ей сега в илюстратора ще ви направя също толкова достоверен документ, че Хитлер е роден в "Шейново" завчера...
Сензация да става.
Дневник,
-an-instrument-to-help-foreign-companies-bypass-sa nctions_590657
companies-should-think-about-moving-their-producti on-russia
/Prezentatsiya_o_spetsialnykh_investitsionnykh_kon traktakh_na_angliyskom_yazyke.pdf
някои твърдения в статията са доста спорни.
След като Русия прие "Government Decree No. 708 of 16 July 2015", много западни компании отвориха фабрики в Русия или увеличиха мощностите си.
Примерно, западни коли, продавани на руския пазар, трябва да са произведени с части произведени в Русия. С други думи, ако западна компания не произвежда колите в Русия, няма начин да продава на руския пазар.
Ето Ви няколко линка с информация за руския закон "Government Decree No. 708 of 16 July 2015".
http://rbth.com/business/2016/05/05/russia-now-has
http://www.russia-direct.org/analysis/why-foreign-
http://minpromtorg.gov.ru/common/upload/files/docs