С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
45 7 мар 2017, 17:16, 36969 прочитания

Защо Мерцедеси може, а кисели краставички не

Санкциите, наложени от Русия, спират достъпа на определена продукция до руския пазар, не инвестирането на него. А в тази област, Германия и България наистина са различни.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Защо на България е забранено да си продава киселите краставички в Русия, а "Мерцедес" миналата седмица откри фабрика в Русия? Докога в Европа ще се гледа на България като втора ръка хора", попита лидерът на БСП Корнелия Нинова за пореден път днес по "Нова телевизия". Това е реплика, която Нинова повтаря особено упорито в последната седмица, явно като доказателство колко вредни са за българските производители европейските санкции. Други вариации на същата тема включват обвинението, че българските строители не могат да работят на руския пазар, което Нинова направи на среща с Българската строителна камара.

Веселият отговор на въпроса е, че руските олигарси искат да карат "мерцедеси" и предпочитат трюфели, а не кисели краставички. Или казано иначе, самата Русия затвори пазара си чрез контра-санкциите за това, без което може лесно да мине, докато всички продукти и инвестиции, от които има нужда, за да модернизира индустрията си, останаха с отворен достъп.


Именно това е и причината, санкциите, наложени от ЕС да са доста слаби - те атакуват отделни лица и компании, но не и цялата руска икономика. Европейските санкции засягат пет руски банки, три руски енергийни компании, три в сферата на отбраната и свързаните с тях подизпълнители. Руските, наложени в отговор, затварят цели пазари за европейските производители, сред които тези на хранителни стоки, платове, електроника и т.н. За съжаление, сред тях попадат и българските производители на кисели краставички (макар цялостният ефект от тези санкции за българската икономика да не е особено мащабен). Тези санкции бяха продължени и към момента са до 31.12.2017 г.

Русия никога не е затваряла пазара си нито за строителни компании, нито за компании, които искат да инвестират на него и да създават продукт там. Ако някоя българска фирма пожелае да отвори завод в Русия, вероятно ще има такъв шанс. Изпълнителният директор на строителната камара Иван Бойков посочи, че ГБС и други фирми имат подразделения в Русия, но нямат много мащабна дейност - не заради някакви санкции, а защото конкуренцията от турски фирми е била силна, а и нямат капацитет. Тук стигаме до разликата с Германия.

Старото приятелство санкции не хваща



Германската индустрия, като най-силната в Европа, има близки и стари връзки с Русия. За нея замразяването на отношенията с Москва беше нежелателно. Въпреки това, през юли 2014 г., малко след анексията на Крим, Daimler AG (производителят на "Мерцедес") обяви, че се отказва да увеличи дела си в "Камаз". Там германската компания е съдружник с руската държавна компания "Ростек" и контролира 15% от акциите. Официалното обяснение беше, че компанията предпочита да запази дела си "оптимален", но беше очевидно че зад това стои силната политическа ръка на Берлин, която не искаше да дава позитивни сигнали на руското ръководство.

Това, че сега Daimler AG става първият голям западен производител, който прави такава инвестиция (250 млн. долара) в Русия, показва две неща. Първо, има разведряване на климата. Заводът, който ще бъде в подмосковието, ще заработи през 2019 г. и ще боядисва и сглобява два модела на "Мерцедес". Това ще му позволи да се възползва от евтината рубла, големия руски и централноазиатски пазар и също така - да участва в държавните и обществени поръчки в Русия, където Москва забрани закупуването на скъпи чуждестранни автомобили, във връзка със санкциите. Произведените на руска територия коли не се броят за "чуждестранни". Руската държава пък ще предложи подкрепа за инвестицията и данъчни облекчения.

И второ, като стари познайници, Daimler AG имат, да ги наречем, близки отношения с руските власти. През 2010 г., компанията се призна за виновна по дело в САЩ за плащане на милиони долари подкупи на различни правителства в поне 22 държави за периода между 1998 и 2008 г. По време на делото стана ясно, че руското звено по това време - DaimlerChrysler Russia SAO (DCAR) - е платило поне 2.3 млн. долара на държавни служители, за да одобряват поръчки за покупка на автомобили, включително за руското вътрешно министерство.

Изтеклите документи от панамската кантора за офшорни компании Mossack Fonseca пък показват, че една от компаниите на Сергей Ролдугин, много близък приятел на руския президент Владимир Путин, е участвала в сделката за "Камаз", малко преди в нея да влезе Daimler AG.

С такива връзки, не е чудно че руските пазари са гостоприемни и отворени към германската компания. Което дава отговор на другото сравнение на Нинова: за българските строителни компании. Санкциите не засягат тази тема и както всеки (извън финансовия, енергийния и отбранителния сектор) е свободен да инвестира на руския пазар, така всяка строителна компания е свободна да работи там. Друг е въпросът може ли да си го позволи и как.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Русия, Китай и Ковачки с интерес към АЕЦ "Белене", "Струма" ще е затворена до края на септември Вечерни новини: Русия, Китай и Ковачки с интерес към АЕЦ "Белене", "Струма" ще е затворена до края на септември

И още: Политолог и анализатор от "института" на Валерия Велева е новият шеф на кабинета на президента; Граждани на ЕС може да нямат право на свободно пребиваване във Великобритания при Brexit без сделка

19 авг 2019, 1152 прочитания

Африканската чума по прасетата влезе в седми свинекомплекс 1 Африканската чума по прасетата влезе в седми свинекомплекс

Фермата се намира в община Ценово, влизат ограничения за областите Русе и Велико Търново

19 авг 2019, 1416 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Ръстът на икономиката: По-висок от очакваното, но по-слаб от 2015 г.

Износът и потреблението вдигнаха БВП с 3.4% в период на оскъдни еврофондове през миналата година

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА