Четири компании подадоха заявления за поддръжка и ремонт на мотриси Siemens на "БДЖ Пътнически превози". Предлаганият договор е за срок от пет години и е на стойност до 137 млн. лв. Очаквано в надпреварата практически липсва българско участие, като единственият такъв кандидат подаде непълни документи, а и за него е предварително известно, че не отговаря на финансовите условия. Така освен регистрираната в Русе "Експрес сервиз" желание да поддържат общо 46 броя дизелови и електрически мотриси на държавния превозвач заявиха обединение на германската Siemens, унгарското дружество на швейцарската Stadler и румънската Alstom Transport. Предстои документите да бъдат разгледани от тръжната комисия, след което преминалите предварителния подбор участници ще бъдат поканени да предоставят техническа и ценова оферта. Комисията е сформирана да работи до началото на септември, което означава, че очакванията са дотогава да има избран изпълнител.
Полукандидат
Единственият български кандидат е русенският завод за производство на маневрени локомотиви "Експрес сервиз". Компанията работи с редица частни железопътни компании, но традиционно не успява да пробие в поръчките на БДЖ. Повече от година "Експрес сервиз" чака да получи сертификат за ремонт на мотриси, които имат пътническа част, от Изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура", но такъв все още не е издаден, въпреки че срокът е четири месеца. В същото време русенското дружество не отговаря и на изискванията за приходи от поне 80 млн. лв. за последните три финансови години, като за 2015 г. оборотът му е 6.3 млн. лв. При отварянето на заявленията във вторник стана ясно и че липсва единият от сертификатите по ISO. "Причината да участваме въобще в процедурата е, че така ще можем да обжалваме", каза управителят Цветелин Колев. Още при откриването на поръчката от компанията коментираха, че изискванията са ограничаващи и победителят е предрешен.
Чуждестранно участие
Всичките останали кандидати на практика са чуждестранни. Донякъде изключение прави ДЗЗД "Обединение Дезиро Сименс", в което германската Siemens AG участва заедно с българското си дружество "Сименс". При отварянето на документите стана ясно, че ако спечели поръчката, обединението ще използва базата на "Експрес сервиз" за поддръжка и ремонт на мотрисите. По думите на Колев обаче българската фирма не е част от обединението, а само партньор.
Очаквано в надпреварата се включи и швейцарската Stadler, която подаде заявление чрез унгарското си дружество "Щадлер Унгария Железопътна поддръжка КФТ". По този начин специалистите й ще са по-близко до България, а компанията би могла да ползва четирите бази на БДЖ за ремонтните дейности, ако успее да се договори с държавното дружество. Такава възможност беше предвидена още в началото на поръчката, но условията ще се уточняват с победителя след подписването на договора.
Кандидат за поръчката е и румънската "Алстом транспорт", част от френската Alstom.
Удължаване
Обществената поръчка беше открита на 3 януари, като заявления трябваше да се подават до 7 февруари. Срокът обаче беше удължен до 6 март, след като процедурата беше спряна временно заради подадена жалба. Справка на сайта на Комисията за защита на конкуренцията показва, че жалбоподател е "Жп тракция – София", но антимонополното ведомство в крайна сметка е отказало да образува производство. Затова и няма информация какви са били аргументите на дружеството.
"Жп тракция – София" е регистрирано през юли миналата година с 10 лв. капитал. Както се вижда и от името, фирмата е тясно свързана с "Жп тракция", която пък е свързана с Васил Божков. Едноличен собственик на първото дружество се води Георки Кръстев, който е и управител на второто, където пък собственик е Николай Кръстев. От миналата година "Жп тракция" успешно печели поръчки на държавния превозвач, макар че в тази процедура не участва.
Четири компании подадоха заявления за поддръжка и ремонт на мотриси Siemens на "БДЖ Пътнически превози". Предлаганият договор е за срок от пет години и е на стойност до 137 млн. лв. Очаквано в надпреварата практически липсва българско участие, като единственият такъв кандидат подаде непълни документи, а и за него е предварително известно, че не отговаря на финансовите условия. Така освен регистрираната в Русе "Експрес сервиз" желание да поддържат общо 46 броя дизелови и електрически мотриси на държавния превозвач заявиха обединение на германската Siemens, унгарското дружество на швейцарската Stadler и румънската Alstom Transport. Предстои документите да бъдат разгледани от тръжната комисия, след което преминалите предварителния подбор участници ще бъдат поканени да предоставят техническа и ценова оферта. Комисията е сформирана да работи до началото на септември, което означава, че очакванията са дотогава да има избран изпълнител.
4 коментара
"В същото време русенското дружество не отговаря и на изискванията за приходи от поне 80 млн. лв. за последните три финансови години"
На мен ми е чудно как ги измислят тези прагове за минимален оборот? Разбирам праг от 10 милиона. Или 50 милиона. Но 80 милиона? Как така се спряха на този праг? Това обезсмисля участието на малки и дори средни фирми (в БГ една средно-голяма фирма има оборот от по няколко милиона на година).
До коментар [#1] от "Николай Николов":
абсолютно -
сигурно има някакво сложно и аргументирано, помпозно обяснение.
но напълно абсурдно.
Синема Гугу БДЖ- ясна е работата.
Румънците голям апетит отварят за бизнес в kleta majka balgariya
Само не знам как се поддържат влакове, произведени от друг ?
Демек ще дойдат германците и ще отнесат парите, а ще го възложат за изпълнение на българска фирма. Значи за един гарант с по-голям оборот ще изпратим средствата в чужбина, вместо да се ремонтират на същото място.
Печели връзкаря, изпълнява невръзкаря. Точно като Водстрой на времето (донякъде и сега). Е мерси, даже Пеевски предпочитам пред германци.