Четири са кандидатите да поддържат мотрисите на БДЖ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Четири са кандидатите да поддържат мотрисите на БДЖ

Поръчката е за поддръжка и ремонт на общо 46 дизелови и електрически мотриси Siemens на държавния превозвач за срок от пет години

Четири са кандидатите да поддържат мотрисите на БДЖ

Една българска и три чуждестранни компании се състезават за договора за 137 млн. лв.

10693 прочитания

Поръчката е за поддръжка и ремонт на общо 46 дизелови и електрически мотриси Siemens на държавния превозвач за срок от пет години

© Николай Дойчинов


Само компаниите, които преминат предварителния подбор, ще бъдат поканени да подадат техническа и ценова оферта.

Четири компании подадоха заявления за поддръжка и ремонт на мотриси Siemens на "БДЖ Пътнически превози". Предлаганият договор е за срок от пет години и е на стойност до 137 млн. лв. Очаквано в надпреварата практически липсва българско участие, като единственият такъв кандидат подаде непълни документи, а и за него е предварително известно, че не отговаря на финансовите условия. Така освен регистрираната в Русе "Експрес сервиз" желание да поддържат общо 46 броя дизелови и електрически мотриси на държавния превозвач заявиха обединение на германската Siemens, унгарското дружество на швейцарската Stadler и румънската Alstom Transport. Предстои документите да бъдат разгледани от тръжната комисия, след което преминалите предварителния подбор участници ще бъдат поканени да предоставят техническа и ценова оферта. Комисията е сформирана да работи до началото на септември, което означава, че очакванията са дотогава да има избран изпълнител.

Полукандидат

Единственият български кандидат е русенският завод за производство на маневрени локомотиви "Експрес сервиз". Компанията работи с редица частни железопътни компании, но традиционно не успява да пробие в поръчките на БДЖ. Повече от година "Експрес сервиз" чака да получи сертификат за ремонт на мотриси, които имат пътническа част, от Изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура", но такъв все още не е издаден, въпреки че срокът е четири месеца. В същото време русенското дружество не отговаря и на изискванията за приходи от поне 80 млн. лв. за последните три финансови години, като за 2015 г. оборотът му е 6.3 млн. лв. При отварянето на заявленията във вторник стана ясно и че липсва единият от сертификатите по ISO. "Причината да участваме въобще в процедурата е, че така ще можем да обжалваме", каза управителят Цветелин Колев. Още при откриването на поръчката от компанията коментираха, че изискванията са ограничаващи и победителят е предрешен.

Чуждестранно участие

Всичките останали кандидати на практика са чуждестранни. Донякъде изключение прави ДЗЗД "Обединение Дезиро Сименс", в което германската Siemens AG участва заедно с българското си дружество "Сименс". При отварянето на документите стана ясно, че ако спечели поръчката, обединението ще използва базата на "Експрес сервиз" за поддръжка и ремонт на мотрисите. По думите на Колев обаче българската фирма не е част от обединението, а само партньор.

Очаквано в надпреварата се включи и швейцарската Stadler, която подаде заявление чрез унгарското си дружество "Щадлер Унгария Железопътна поддръжка КФТ". По този начин специалистите й ще са по-близко до България, а компанията би могла да ползва четирите бази на БДЖ за ремонтните дейности, ако успее да се договори с държавното дружество. Такава възможност беше предвидена още в началото на поръчката, но условията ще се уточняват с победителя след подписването на договора.

Кандидат за поръчката е и румънската "Алстом транспорт", част от френската Alstom.

Удължаване

Обществената поръчка беше открита на 3 януари, като заявления трябваше да се подават до 7 февруари. Срокът обаче беше удължен до 6 март, след като процедурата беше спряна временно заради подадена жалба. Справка на сайта на Комисията за защита на конкуренцията показва, че жалбоподател е "Жп тракция – София", но антимонополното ведомство в крайна сметка е отказало да образува производство. Затова и няма информация какви са били аргументите на дружеството.

"Жп тракция – София" е регистрирано през юли миналата година с 10 лв. капитал. Както се вижда и от името, фирмата е тясно свързана с "Жп тракция", която пък е свързана с Васил Божков. Едноличен собственик на първото дружество се води Георки Кръстев, който е и управител на второто, където пък собственик е Николай Кръстев. От миналата година "Жп тракция" успешно печели поръчки на държавния превозвач, макар че в тази процедура не участва.

Само компаниите, които преминат предварителния подбор, ще бъдат поканени да подадат техническа и ценова оферта.

Четири компании подадоха заявления за поддръжка и ремонт на мотриси Siemens на "БДЖ Пътнически превози". Предлаганият договор е за срок от пет години и е на стойност до 137 млн. лв. Очаквано в надпреварата практически липсва българско участие, като единственият такъв кандидат подаде непълни документи, а и за него е предварително известно, че не отговаря на финансовите условия. Така освен регистрираната в Русе "Експрес сервиз" желание да поддържат общо 46 броя дизелови и електрически мотриси на държавния превозвач заявиха обединение на германската Siemens, унгарското дружество на швейцарската Stadler и румънската Alstom Transport. Предстои документите да бъдат разгледани от тръжната комисия, след което преминалите предварителния подбор участници ще бъдат поканени да предоставят техническа и ценова оферта. Комисията е сформирана да работи до началото на септември, което означава, че очакванията са дотогава да има избран изпълнител.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    "В същото време русенското дружество не отговаря и на изискванията за приходи от поне 80 млн. лв. за последните три финансови години"

    На мен ми е чудно как ги измислят тези прагове за минимален оборот? Разбирам праг от 10 милиона. Или 50 милиона. Но 80 милиона? Как така се спряха на този праг? Това обезсмисля участието на малки и дори средни фирми (в БГ една средно-голяма фирма има оборот от по няколко милиона на година).

  • 2
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    До коментар [#1] от "Николай Николов":

    абсолютно -
    сигурно има някакво сложно и аргументирано, помпозно обяснение.
    но напълно абсурдно.

  • 3
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    Синема Гугу БДЖ- ясна е работата.

    Румънците голям апетит отварят за бизнес в kleta majka balgariya

    Само не знам как се поддържат влакове, произведени от друг ?

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Демек ще дойдат германците и ще отнесат парите, а ще го възложат за изпълнение на българска фирма. Значи за един гарант с по-голям оборот ще изпратим средствата в чужбина, вместо да се ремонтират на същото място.

    Печели връзкаря, изпълнява невръзкаря. Точно като Водстрой на времето (донякъде и сега). Е мерси, даже Пеевски предпочитам пред германци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK