Китайската CRRC предлага на БДЖ влакове, завод и рефинансиране на дългове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайската CRRC предлага на БДЖ влакове, завод и рефинансиране на дългове

China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC)

Китайската CRRC предлага на БДЖ влакове, завод и рефинансиране на дългове

Държавният концерн е пратил инвестиционно намерение до транспортното министерство

Калина Горанова
35301 прочитания

China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC)

© China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC)


Липсват детайли - като например при каква лихва и срок ще е рефинансирането и как без търг БДЖ ще избере конкретни китайски влакове.

Държавният китайски концерн China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) има предложение да реши част от проблемите на БДЖ. Корпорацията, която е един от най-големите производители на железопътен подвижен състав, е представила на министъра на транспорта Христо Алексиев инвестиционно намерение с предложения за стратегическо сътрудничество. Това беше съобщено от министерството.

Основните предложения са три. Да се рефинансират старите задължения на "Холдинг БДЖ" в размер на 130 млн. евро. Второто предложение е да се финансира доставката на нови електрически и дизелови мотрисни влакове в размер на 170 млн. евро. Третото е да се инвестира в нов завод за асемблиране на електрически и дизелови мотрисни влакове в България.

От министерството съобщават, че следващата крачка в двустранните отношения е сформирането на работна група с участието на представители на МТИТС, БДЖ, CRRC и китайски финансови институции.

Преди седмица по време на посещение в Черепишкия манастир с атракционен влак служебният премиер Огнян Герджиков обяви, че CRRC е готова да инвестира 500 млн. лв., като сумата може да достигне до 600 млн. лв. при определени условия.

В съобщението на министерство на транспорта не се посочва при какви условия китайската компания предлага инвестициите си, но неотдавна при посещението на нейни представители в министерството Алексиев обяви, че идеята е инвестицията да се изплаща с капиталовия трансфер от държавата към БДЖ, който ще бъде гаранция за китайската страна.

Липсват детайли - като например при каква лихва и срок ще е рефинансирането и как без търг БДЖ ще избере конкретни китайски влакове.

Министърът на транспорта Христо Алексиев обяви наскоро, че положението в БДЖ е критично
Фотограф: Анелия Николова
Липсват детайли - като например при каква лихва и срок ще е рефинансирането и как без търг БДЖ ще избере конкретни китайски влакове.

Държавният китайски концерн China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) има предложение да реши част от проблемите на БДЖ. Корпорацията, която е един от най-големите производители на железопътен подвижен състав, е представила на министъра на транспорта Христо Алексиев инвестиционно намерение с предложения за стратегическо сътрудничество. Това беше съобщено от министерството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    duong.vat avatar :-|
    duongvat

    Ще се заробим с китайски боклуци, нищо друго.

    България може и сама да реши проблемите в БДЖ и да я превърне в печелившо предприятие, като:
    1. Закрие линиите до села и паланки. Железницата да свързва и да спира само в големите градове, т.е. 4-5 лъча в цялата страна.
    2. Забрани автобусните превози между градове, свързани с железница, както е в много бели страни.
    3. Инвестира няколко милиарда в изграждането на високоскоростни ЖП-линии, позволяващи скорост над 300 км/ч и покупка на модерни влакове, които да се движат с поне 200 км/ч.
    4. Свърже ЖП мрежата с летищата, т.е. ЖП-спирки в самите терминали на летище София, Пловдив, Бургас, Варна.
    5. Обедини автогарите и ЖП-гарите в едно, както и с градския транспорт. Слизаш от влака и се качваш на автобус за друг град или на метро, трамвай, тролей, без да напускаш гарата и да се мокриш, да ловиш таксита, да мъкнеш куфари и пр. Цялата транспортна система да е свързана. Да можеш с един билет да пътуваш с държавния влак и да се прекачиш на метро или на междуградски автобус след това.
    6. ЖП-линията София-Бургас да продължава през Сл. Бряг към Варна.
    7. Високоскоростна жп-връзка с балканските столици и Западна Европа.
    8. Модерна електронна система за билети и край на гратисчиите.

    Докато се мисли и действа на парче и с компромиси, нищо няма да се получи.

  • 2
    duong.vat avatar :-|
    duongvat

    Модерният железопътен транспорт е най-екологичният транспорт, безопасен, бърз и се задвижва от ел. енергия, която сами си произвеждаме, т.е. води до енергийна независимост и по-малко изтичане на капитали навън. Бъдещето е в ЖП-транспорта и развитието му трябва да бъде сред основните приоритети на България, заедно с образованието и пр. В това трябва да се инвестира за да вървим напред.

  • 3
    shisharko avatar :-|
    shisharko

    На служебното правителство не му е работа и няма мандат да се замесва в големи и дългосрочни инвестиционни проекти. Нещо ми намирисва тази работа.

    Идват избори, ново избрано правителство, тогава да видим. Да не стане после както с Пирин.

  • 4
    tonywalker avatar :-|
    tonywalker

    Добре, че мозъци като #1 в тази дискусия нямат власт. Китай е стратегически инвеститор и приказки за китаисйки боклуци и забрана на автобусни превози са глупави. Само ще кажа, че днес Китай са водещи в производствотона железници, че даже и най-технологично напреднали.

  • 5
    dagama avatar :-P
    da_gama

    Случайно #1 да се в возил на високоскоростен влак в Китай?
    Да е виждал вагоните и инфраструктурата там?
    Има ли представа за какво става въпрос?
    Това , че България и БДЖ не може да се оправят си личи - вижте на какво причличат влаковете, локомотивите и сигурността свързана с тях. За депата , в които се извършват ремонти и поддръжка - там хората са в пещерната ера.

  • 6
    kokobanana21 avatar :-|
    kokobanana21

    Ако наистина дойдат високотехнологични влакове и вагони от Китай, ще бъде добре, но най-важният проблем в статията е загатнат най-накрая - как точно без търгове БДЖ ще избере точно китайски влакове? Трябва юристите да помислят много сериозно как точно да стане. И мен ме притеснява, че служ. кабинет се занимава с такива дългосрочни проекти, без да са ясни детайлите по тези инвестиции.
    Иначе няма спор - китайските високоскоростни влакове са на изключително ниво. Обикновените не мисля, че си струват, обаче.

  • 7
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    С изключение на фактите, че временно правителство няма абсолютно никакъв мандат за ходове и решения от подобен мащаб, то новината е очаквана и много добра. Със сигурност това е резултат от работата на поне две предишни правителства, без да се наемам да уточнявам дали са само на ГЕРБ или и на орешарското. Всички, които се интересуват си спомнят посещенията на икономически форуми през годините в Китай, на не една наша държавна делегация. Някакви взаимоотношения с китайски инвеститори в различни сфери у нас съществуват вече от няколко години. БДЖ не е кауза пердута, но за съжаление е нещо като Булгартабак, преди приватизацията му. Има прекалено много политика вплетена в него, та да се мисли и действа практично с проблемите му...

  • 8
    atropin avatar :-|
    atropin

    Нещо гнило има в тази работа. Защо им е на китайците да инвестират в черната дупка БДЖ? Предприятието е до такава степен проядено от корупция, че е невъзможно да бъде оздравено. Влакова композиция вози 5 (пет) човека с пенсионерски билети. Във вагоните студ или жега (според сезона) и адска мизерия (независимо от сезона).
    Като купят нови вагони и ги пуснат по направлението Лом - Брусарци пак няма да има кой да се вози. Железният път не позволява висока скорост, София - Варна се взема за 9 часа. Как ще излезе на печалба инвеститорът?

  • 9
    duong.vat avatar :-|
    duongvat

    До коментар [#4] от "tonywalker":

    Малоумник, дали ще закупим китайски, японски, европейски или други локомотиви и вагони ще зависи от офертите им, от преценка на качество, цена и т.н. Такива предложения "дай ми - на ти", и то пред служебно правителство, са меко казано нелепи и не е трудно да се досетиш за какво става въпрос. Всичко китайско като цяло е боклук, да, такъв имидж са си изградили и затова им се радват само в страни от 3-тия свят.
    Кое е глупаво тъпанарино? Когато ЖП-транспортът стане приоритет и когато всички видове транспорт се свържат в една обща система, най-логично е да не се дублират, а да се допълват. Влаковете за дълги и средни разстояния, автобусите за къси. Слизаш от едното и се качваш на другото. А не дъмпинг и селски тарикатщини като сега.

  • 10
    duong.vat avatar :-|
    duongvat

    [quote#5:"da_gama"]Случайно #1 да се в возил на високоскоростен влак в Китай?[/quote]
    И да съм се возил трябва да ахкам и охкам от еуфория по банкянски ли смешнико, едно е да се возиш, друго е да знаеш техническите им характеристики, статистика за аварии, безопасност, сигурност и пр. и да ги сравниш с японските, европейските и т.н. Имат и автомобили, и небостъргачи, и смартфони, Китай произвежда всичко, това не значи че е качествено.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK