С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 10 мар 2017, 17:44, 18780 прочитания

Невъзпитаните карикатуристи и Голямата сянка

"Изчезването" на "Прас-прес" от сергиите е показателно за това как овладяването на разпространителския пазар направи възможно заглушаването на гласове и бизнеси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Вестник Прас-прес

Увеличаване

"Да се надяваме, че ние сме капката, която ще прелее чашата и главният прокурор ще се поинтересува какво означава да си вършиш работата като журналист в България." С тези думи карикатуристът Чавдар Николов, част от екипа на новото сатирично издание "Прас-прес", се опита да обясни измерението на вредата от това, че то не успя да достигне до своята публика миналата седмица.

Макар и по същество търговски спор между издатели и разпространителска фирма, "изчезването" на "Прас-прес" от сергиите има и важно символно значение. Първо, защото за пореден път привлече вниманието на обществото върху овладяването на разпространението на печатни издания от един политико-икономически кръг, близък до всяка власт, който решава не само кое издание може да достигне до аудиторията, но и коя гледна точка, кое мнение могат да се разпространяват свободно и по правилата на пазара. И второ, защото поставя в светлината на прожекторите КЗК, институцията, която може да избере да прекрати тази порочна ситуация или да си затвори очите за втори път.


Какво се случи

На 1 март, когато "Прас-прес" е официално в продажба на сергиите, десетки граждани в София и страната подават сигнали в социалните мрежи, че не могат да открият пилотния брой. Това провокира самите издатели да направят проверка, като установяват, че на ключови места из столицата (като в подлеза на СУ и на спирка "Плиска") вестникът или въобще не е доставян, или са били доставени по 1-2 бройки. Информацията им е, че по-малко от 1000 бройки са били разпръснати от страната, като в големи градове като Варна и Пловдив са били разпределени по около 15 бройки. Тиражът на изданието е бил 10 100 бройки, като 100 от тях са били за редакцията, а 10 хиляди са били дадени за продажба на разпространителската фирма "Национална дистрибуция".

След като не успяват да влязат в контакт с директорите на фирмата дистрибутор в продължение на няколко дни, за да получат обяснение защо "Прас-прес" липсва от сергиите, карикатуристите решават да дадат пресконференция. Тогава те обявяват публично съмненията си, че повече от 9/10 от тиража на изданието е бил "арестуван, спрян, закрит".



Пред "Капитал" карикатуристът Христо Комарницки обясни, че според клауза в договора им с "Национална дистрибуция" фирмата е трябвало да им предостави протокол с информация къде и по колко бройки на вестника са били доставени още на следващия ден. Такъв обаче не са получили. Адвокатите на издателите са изпратили възражение до фирмата, но не са получили отговор.

"Капитал" също научи от свои източници, че фирмата "Национална дистрибуция" не е предлагала изданието "Прас-прес" за разпространение на независими дистрибутори. А като генерален дистрибутор компанията би трябвало да го предложи на всички свои контрагенти.

За карикатуристите няма съмнение, че зад "изчезването" на тяхното пилотно издание от пазара стои голямата сянка на депутата от ДПС Делян Пеевски. "Официално името му не присъства в регистрацията на тази фирма, но още с отиването си там, за да говорим за разпространението на вестника, започна приказка дали ще го одобри Делян Пеевски", разказа журналистът Иван Бакалов по време на пресконференцията в БТА.

Той добави, че освен че ще си търсят правата в съда, карикатуристите ще сезират Комисията за защита на конкуренцията, защото се опасяват, първо, че "дистрибуторът е под влияние на голям издател и това е нарушение на конкуренцията, и, второ, има злоупотреба с монополно положение".

Какво казва ответната страна

Въпреки настоятелните позвънявания и есемеси изпълнителният директор на фирмата дистрибутор Владимир Гергински не пожела да разговаря с "Капитал". Той избра да разпространи своята версия единствено пред вестник "Монитор", издание на Делян Пеевски (депутатът е едноличен собственик на капитала на "Балканска медийна компания", която на свой ред притежава "Нова българска медийна група" - дружеството, което издава всекидневниците "Монитор" и "Телеграф", седмичника "Политика" и др. - бел. ред.). Интересна подробност е и че Гергински е вписан в редакционното каре на "Монитор" като контакт за продажби и дистрибуция.

Според интервюто му в "Монитор" "Национална дистрибуция" "спазва договора си с "Прас-прес" и си върши работата". Тя има ангажимент да се отчете в 30-дневен срок за нереализираната продукция и още седмица след това да се разплати с издателите. Гергински не споменава за клауза, която ги обвързва да предоставят информация къде и как разпространяват изданието в деня след пускане в продажба. "Преди да съберем информация и да отчетем продажбите към издателите, с които работим, няма как да имаме точна и обективна информация и всякакви други твърдения са догадки", казва още той. По думите му, тъй като с "Прас-прес" става дума за първи брой, фирмата няма разчети как вървят продажбите на различни места, за да може на тяхната база да направи сметка къде да достави повече и къде по-малко.

"Щом са недоволни, са свободни да потърсят друга разпространителска фирма. Разпространителски фирми в страната има достатъчно", казва още Гергински. Твърдение, с което издателите на "Прас-прес" категорично не са съгласни и тъкмо затова сезират институцията, която следи за конкуренцията на пазара. "Тази фирма е монополист и владее най-много пунктове за продажба. От нея се снабдяват и по-малки фирми", каза Иван Бакалов на пресконференцията на карикатуристите. А Христо Комарницки добави пред "Капитал", че още когато са влизали в търговски взаимоотношения с "Национална дистрибуция", са имали едно наум, "но нямахме избор, те държат 80-90% от пазара".
"Имахме едно наум, но нямахме избор. Те държат 80-90% от пазара", казва Христо Комарницки от екипа на "Прас-прес" за избора на разпространителска фирма

Фотограф: Цветелина Белутова

Издателите на "Прас-прес" бяха подкрепени и от Асоциацията на европейските журналисти - България (АЕЖ), която на свой ред призова КЗК да извърши всеобхватна проверка на разпространението на печатни медии. В тяхното становище се казва, че подозренията за монополизиране на този пазар от страна на близък до властта кръг със собствени интереси в издателската дейност създават не просто изкривена ситуация на пазара, но има и сериозно отражение върху свободата на словото.

"Още със заглавието си новото издание се позиционира като критично към политическата ситуация, характеризираща се с обслужване на кръга около неуспелия шеф на ДАНС от страна на властта. По тази причина е твърде съмнително, че разпространителската мрежа би желала издание, осмиващо благодетеля ѝ, да става широко достояние. Ако тези подозрения се потвърдят, означава, че сме свидетели на опит за фактическа цензура", добавят още от АЕЖ.

Задушаване на бизнеса, задушаване на словото

Извън търговския спор между издатели и разпространители проблемът с недостигането на "Прас-прес" е двоен - той изглежда не само като опит да се задуши един нов бизнес, преди да е стартирал, но и демонстрира как доминиращият разпространението на пазара на печатни издания може да заглушава гледни точки, да преценява коя информация да достига до читателите и коя не. Както напомнят от АЕЖ, българските граждани имат гарантирано от конституцията право на информация и въпреки че опитите за цензура при наличие на интернет са обречени на неуспех, все пак България е страната в ЕС с най-голям процент от населението, което не използва интернет.

"Ние сме в предизборна кампания", припомни карикатуристът Чавдар Георгиев. "В момента всички политически партии обещават какво ли не - ще вдигат заплати, пенсии. Никой не обещава да повиши свободата на словото. Нас ни натискат да спрем в тези предизборни дни да кажем това, което мислим."

Показателна е и реакцията на изданията от групата на самия Пеевски по казуса. Те наричат недоволството на издателите предизборна димка, прикачват ги към двете формации в предизборната кампания, срещу които произвеждат всекидневни атаки - "Да, България" и "Нова република" (въпреки че техните лидери също са осмени в карикатурите в първия брой на изданието - бел. авт.), и ги обвиняват в лъжа.

И все пак този случай нито е първият, в който карикатуристите изпитват жилото на политическата цензура (спомнете си как Чавдар Николов беше скоростно уволнен от "Нова телевизия" заради видеокарикатура на Бойко Борисов - бел. ред.), нито авторите на "Прас-прес" са първите издатели, сигнализирали за монополизацията на пазара на разпространение.

Но сезирането на КЗК този път има символно значение. Дали няколко правителства по-късно и с ново ръководство комисията ще преразгледа решението си, че няма нищо гнило на пазара на разпространение на печатни издания.

P.S. От следващия си брой, който ще излезе на пазара на 15 март, сатиричният вестник "Прас-прес" ще бъде разпространяван от друг дистрибутор, обявиха карикатуристите пред "Дневник".
Как се стигна до окрупняването

След като семейството на депутата Пеевски изкупи (или постави под контрола си) значителна част от печатните медии и издателствата с парите на КТБ и помощта на тогавашния си партньор Цветан Василев, започна да овладява и разпространението и сергиите. Фактическото монополизиране на пазара се случи през 2013 г. с официалното одобрение на регулатора. Тогава КЗК разреши сделката, при която "Табак маркет" - търговската фирма на "Булгартабак холдинг" (Пеевски официално взе дял от "Булгартабак" през август 2015 г. - бел. ред.), купи най-големия разпространител на вестници НАР и още седем фирми в сектора. Това им осигури контрол върху близо 80% от разпространението, като извън обединението тогава останаха само "Агенция Стрела", "Булгарпрес", "Интермедия" и няколко местни търговеца в различните градове. Самото НАР всъщност е бившето "ОБВ - Близнаци", което беше собственост на група вестници, поетапно изкупени от притежаваната (към онзи момент) от Ирена Кръстева (майката на Делян Пеевски) "Нова българска медийна група".

Мнението на КЗК по този въпрос тогава беше: "В резултат на сделката биха настъпили по-скоро положителни промени..." Така на практика комисията даде зелена светлина за окрупняване на пазара, което течеше вече няколко години. Мащабното изкупуване на фирмите от разпространителския бизнес от страна на НАР се развиваше по една и съща схема - срещу дълг на дистрибутора към издателствата на Кръстева. Още през 2010 г. Кръстева и Пеевски инициираха създаването на Съюз на вестникарите и разпространителите на печатни издания. В членовете му тогава влизаха всички техни издания, както и няколко фирми, управлявани от Владимир Гергински (който сега е изпълнителен директор на "Национална дистрибуция"). А председател на съюза стана самият Делян Пеевски.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1107 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 826 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Наистина ли Радев подкрепи CETA

Президентът не е променил позицията си по споразумението между ЕС и Канада, въпреки че не е споделил резервите си официално пред Европейския съвет

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие