С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 12 мар 2017, 12:05, 20443 прочитания

Що е то Европа на много скорости

Историята на ЕС вече познава примери за различни степен на интеграция на страните - членки в отделни области

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Бързите, бавните и България

Йозеф Янинг: Няма сценарий за ЕС на една скорост

Директорът на берлинския офис на ECFR пред "Капитал"

Кой ще е в бавната скорост на ЕС

България трудно може да спре желанието за сближаване на между страните на различни скорости, вместо това трябва да се възползва

Европейският съюз на много скорости винаги е съществувал, дори преди да се появи тава наименование, или пък да се създаде правната възможност в рамките на европейското право – на процедурата по засилено сътрудничество, както се казва на брюкселския жаргон.

Една от формите например е Шенгенското споразумение, което се подписва през 1985 г. от пет от тогавашните десет страни - членки на Европейската икономическа общност, като отделен международен договор. Шенгенското пространство стана част от европейското право едва през 1999 г. Този механизъм – сътрудничество извън договорите за ЕС, е една от възможностите, до които страните - членки на ЕС, желаещи по-силна интеграция, предупреждават, че биха прибегнали, ако не им бъде позволено да работят в рамките на евросъюза. По-скорошните примери за подобно сътрудничество са пакетът от мерки, приети в резултат на гръцката дългова криза – Банковия съюз или Договора за фискалната стабилност.


Друга форма е еврозоната. Тя винаги е била част от европейското законодателство – всички страни членки с изключение на Великобритания и Дания са длъжни да се присъединят. За присъединяването към нея има обаче определени критерии, което на практика означава, че някои държави остават извън нея.

Третата форма е засиленото сътрудничество. То има няколко модификации, но в общия случай при него поне девет държави могат да поискат да водят обща политика в определена област, като останалите страни трябва да го одобрят с класифицирано мнозинство (т.е. отделна страна членка няма право на вето). Ключовият момент обаче е, че страни, които имат 35% от населението на ЕС, т.е. Великобритания, заедно с всички източноевропейски страни и още една западноевропейска страна, могат да блокират такова решение. Поради тази причина до момента са одобрени само три засилени сътрудничества, като две са действащи (и в двете България участва) – за общи правила при разводите на двойки с различни националности и за общи правила за европейски патенти. С напускането на Великобритания цялата тази аритметика се преобръща и контролният пакет сега е в големите държави.

От днешна гледна точка изглежда иронично, че терминът "Европа на много скорости" е измислен от тогавашния германски канцлер Вили Бранд по повод присъединяването на Великобритания в към Европейските общности. Сега, когато Лондон скоро ще бъде вън от ЕС, многото скорости най-сетне ще се задействат. В по-ново време идеята за Европа на много скорости се появява малко преди очакваното първо голямо разширяване на ЕС – с Финландия, Швеция и Австрия. Настоящият финансов министър на Германия Волфганг Шойбле публикува през 1994 г. изследване, в което защитава идеята за Kerneuropa, т.e. "основна Европа", която да се движи като авангард пред останалите страни.



След това идеята беше добила нова популярност през 2011 г., след като спасението на Гърция се оказа не толкова лесен проблем за решаване, а Великобритания блокира част от мерките, които бяха предприети от Брюксел. Тогава дори се появиха и по-радикални идеи, като възможността за създаване на две еврозони – едната германоцентрична, другата с център Средиземноморието.
За пръв път обаче официално идеята за ЕС на две скорости беше подновена през февруари 2016 г., когато външните министри на шестте страни основателки декларираха вярата си във все по-сплотения съюз, който "позволява различни пътеки за интеграция".
Къде може да се мине на по-горна предавка?

Отбранителен съюз
Идея:
Той беше предложен от Германия, Франция, Испания и Италия веднага след изхода от референдума за излизане на Великобритания от ЕС. Детайлите около смисъла му обаче са все още бегли. Например германският министър на отбраната Урсула фон дер Лайен каза, че европейските сили могат да имат много по-голяма роля в Африка и за спиране на бежанския поток. Как обаче ще се осъществява това сътрудничество в допълнение на досега съществуващите структури е неясно. Например обсъжданият европейски военен щаб вече започна да работи за три мироопазващи европейски мисии.
Рискове:
Ако София не участва в такова сътрудничество, това може да доведе постепенно отпадане на гласа на България при дългосрочната оценка на стратегическите рискове за Европа. България обаче едва ли има ресурси да участва активно във военни операции извън страната.

Ползи:
В момент, в който САЩ изглеждат деангажирани в Европа, засилването на отбранителните способности на ЕС изглежда неизбежно.

Хармонизиране на корпоративните данъчните основи
Идея:
Цели да предотврати възможността компаниите да прехвърлят дейността си фиктивно в страни с ниско данъчно облагане. За това се предлага да се изчислява единна данъчна основа, тя да се разпределя по съответните страни, които да я облагат с настоящите си ставки. Сега по различни оценки опериращите в ЕС компании си спестяват легално над 90 млрд. евро годишно от данъци. Идеята силно се подкрепя от страни като Германия и Франция, но се блокира от други като Люксембург или България.
Рискове:
Общата основа по начина, който ЕК вижда системата, ще доведе до пренасочване на данъци от по-бедните към по-богатите държави, тъй като за изчислението се взима, най-общо казано, стандартът във всяка страна. Поради това, че в България той е по-нисък, данъчната основа у нас на големите компании ще намалее и те ще плащат повече в чужбина.
Ползи:
В момента така или иначе много малко мултинационални компании плащат сериозни данъци у нас. Има вероятност част от тях, които сега се облагат примерно в Холандия, да започнат да плащат у нас.

По-силна координация на икономическите политики в еврозоната

Идея:
Засега в тази област има повече идеи, отколкото конкретика, тъй като самите страни в еврозоната имат различни интереси. Но целта е да има по-силна координация, например с общ финансов министър, който да координира обща икономическа стратегия, а в по-крайни варианти дори да коригира бюджетите на страните в еврозоната.

Рискове:
По-силната координация в еврозоната ще направи още по-труден пътя на България към нея, тъй като ще се повишат критериите за изпълнение.
Ползи:
Това обаче ще я направи по-силна дългосрочно, което е добре за България.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще вземе 1.7 милиарда евро Кой ще вземе 1.7 милиарда евро

Европейската комисия предложи регионите на Стара Загора и Бобов дол да получат помощ за отказване от въглищата

26 фев 2020, 174 прочитания

Вечерни новини: Още държави в Европа с коронавирус, Нено Димов остава в ареста окончателно 1 Вечерни новини: Още държави в Европа с коронавирус, Нено Димов остава в ареста окончателно

И още: Проф. Петко Салчев ще управлява здравната каса; Нови предложения за свиване на рекламата на хазарта; Предсрочните избори в Румъния стават по-малко вероятни

25 фев 2020, 5409 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ембаргото за Сирия се заобикаля през София

Петима българи са обвинени в това, че са изнасяли части от САЩ за Дамаск

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10