Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 21 мар 2017, 16:41, 20353 прочитания

Концесията на "Летище София" отлетя за далечното бъдеще

Транспортният служебен министър Христо Алексиев ще предложи, а кабинетът почти сигурно ще спре процедурата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ефектът от спирането ще е тясно и зле работещо летище още години.
20-25 млн. лв. на година щяло да е увеличението на таксите на летище София след концесионирането, твърди министърът.
Концесията на летище София трябва да бъде прекратена. Това заяви служебният министър на транспорта Христо Алексиев на специална пресконференция. Така девет месеца след като стартира, до дни Министерският съвет явно ще вземе решение за спиране на търсенето на частен стопанин. Аргументите са, че процедурата е с пороци и не е изгодна за държавата. Но вместо да променят решението, така че да отстранят слабостите, временно управляващите минават на крайния вариант с прекратяването. В унисон с пожеланото от БСП.

Ефектът ще е тясно и зле работещо летище още години. И дузина недоволни чуждестранни инвеститори, които година проучваха обекта, и сега им се съобщава, че са си загубили времето.


Министърът реши

"Концесията е една много добра форма на управление и стопанисване на държавна собственост. Въпросът е дали е защитен държавният интерес. В случая не мисля, че това е налице", каза Алексиев.

Решението му е на базата на анализ на условията на концесията. Документът заедно с позицията на министъра ще бъде представен на Министерския съвет, който ще трябва да излезе с окончателно решение. Това трябва да стане идните седмици, като министерството трябва да изготви и финансова обосновка, тъй като спирането на процедурата ще касае и бюджета.



По план новият стопанин щеше да оперира летището за 35 години, а оферти трябваше да се подават през май.

Според Алексиев основна слабост на настоящата концесионна процедура е, че ще се стигне до вдигане на летищните такси с 20-25 млн. лв. на година, което може да доведе до отлив на авиокомпании и до свиване на трафика.

Ако служебното правителство прекрати процедурата, следваща стъпка ще бъде да се проведе избор на международен консултант, който да направи нови анализи (което може да отнеме и 1-2 години). Така концесията за пореден път отново ще потъне в небитието, като пред аерогарата вече има неотложни проблеми за решаване, като ограничения й капацитет и лошото състояние на стария терминал на летището. И доказано слабото управление от страна на държавата.

За таксите и БДЖ

Увеличаването на таксите с по 20-25 млн. лв. на година идвало от това, че от концесионера се очаква да плати накуп поне 550 млн. лв., с които да се решат проблемите в железниците. Условията на процедурата предвиждат въпросната сума да се отчита като разход и тъй като летищните такси са разходно ориентирани, ще се стигне до тяхното увеличение. То логично ще трябва да се плати от пътниците. "Вдигайки таксите, субсидираме един вид транспорт за сметка на друг. Решаваме един проблем и се създава друг в авиацията", заяви Алексиев, като допълни, че по-скоро към днешна дата не вижда риск за БДЖ.

Той обаче не предвиди варианта, че това е състезателна процедура и е възможно някои от участниците на база по-добро управление на летището да успеят да компенсират тези разходи с други. Като например не правят съмнителни обществени поръчки. И така да не се наложи вдигане на таксите.

Друг съществен пропуск е липсата на международен консултант, който да работи по сделката от самото й начало, гарантирайки доброто й маркетиране с цел привличане на по-голям брой кандидати. Алексиев даде пример с концесията на летището в Белград, към което интерес са заявили 27 кандидата, докато за София се очакват не повече от пет.

Какво правим с летището

Друг основен проблем според Алексиев е, че няма яснота какво искаме да се случи с летището, тъй като с най-голяма тежест при избора на концесионер е размерът на първоначално концесионно възнаграждение (55% тежест), докато плановете за развитие на летището са с тежест 25%, а инвестициите с 10%. С най-малко значение пък са въпросите на сигурността - 5%. "Държавата иска да получи едни къси пари и не се интересува от бъдещото развитие на летището", казва министърът.

Концесията на летището от известно време попадна в полезрението на БСП, след като стана ясно, че сред потенциалните кандидати има две турски фирми - TAV (най-голямо участие в TAV Airports има френската Aéroports de Paris Group - дял от 38%) и Limak. Това доведе до заиграване с темата за сигурността вече няколко пъти от политици и журналисти. А и като цяло представители на БСП често се изказват с искания за прекратяване.

С прекратяването на процедурата и връщането й в начална точка - поредни анализи, проучвания на трафика и актуализиране на генерални планове, обаче трудно биха се решили вече напълно реалните проблеми на летище София, което от години се намира в безтегловност по отношение на бъдещето си, заради заигравките на политици и консултанти по сделките. От няколко месеца то работи на пълен капацитет като брой преминали пътници, а старият терминал е в доста лошо състояние и трябва да се вземе решение ще се строи ли нов и кой ще плати за това. Двата нискотарифни авиопревозвача бяха разделени да оперират на двата терминала при еднакви цени - Ryanair - на новия, а WizzAir - на стария терминал, като това създаде напрежение и Wizz Air съобщи, че ще сезира Брюксел по казуса.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40 4 Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40

След ясно тълкувание на приетите от Народното събрание текстове правителството ще измени постановлението си за помощта

7 апр 2020, 5084 прочитания

Вечерни новини: До дни ще има яснота по схемата 60/40, съдилищата частично възстановяват работа Вечерни новини: До дни ще има яснота по схемата 60/40, съдилищата частично възстановяват работа

И още: Нито една жертва от COVID-19 в Китай за последното денонощие; След Австрия и Дания планира облекчение на карантината; Таксиметрови шофьори протестираха в столицата

7 апр 2020, 1475 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
БСП: Не използваме интернет тролове (обновена)

За 2 години един човек с няколко профила е разпространил над 88 хил. русофилски и положителни за соцпартията публикации

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10