Концесията на "Летище София" отлетя за далечното бъдеще
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Концесията на "Летище София" отлетя за далечното бъдеще

Концесията на "Летище София" отлетя за далечното бъдеще

Транспортният служебен министър Христо Алексиев ще предложи, а кабинетът почти сигурно ще спре процедурата

Калина Горанова
20515 прочитания

Ефектът от спирането ще е тясно и зле работещо летище още години.
20-25 млн. лв. на година щяло да е увеличението на таксите на летище София след концесионирането, твърди министърът.

Концесията на летище София трябва да бъде прекратена. Това заяви служебният министър на транспорта Христо Алексиев на специална пресконференция. Така девет месеца след като стартира, до дни Министерският съвет явно ще вземе решение за спиране на търсенето на частен стопанин. Аргументите са, че процедурата е с пороци и не е изгодна за държавата. Но вместо да променят решението, така че да отстранят слабостите, временно управляващите минават на крайния вариант с прекратяването. В унисон с пожеланото от БСП.

Ефектът ще е тясно и зле работещо летище още години. И дузина недоволни чуждестранни инвеститори, които година проучваха обекта, и сега им се съобщава, че са си загубили времето.

Министърът реши

"Концесията е една много добра форма на управление и стопанисване на държавна собственост. Въпросът е дали е защитен държавният интерес. В случая не мисля, че това е налице", каза Алексиев.

Решението му е на базата на анализ на условията на концесията. Документът заедно с позицията на министъра ще бъде представен на Министерския съвет, който ще трябва да излезе с окончателно решение. Това трябва да стане идните седмици, като министерството трябва да изготви и финансова обосновка, тъй като спирането на процедурата ще касае и бюджета.

По план новият стопанин щеше да оперира летището за 35 години, а оферти трябваше да се подават през май.

Според Алексиев основна слабост на настоящата концесионна процедура е, че ще се стигне до вдигане на летищните такси с 20-25 млн. лв. на година, което може да доведе до отлив на авиокомпании и до свиване на трафика.

Ако служебното правителство прекрати процедурата, следваща стъпка ще бъде да се проведе избор на международен консултант, който да направи нови анализи (което може да отнеме и 1-2 години). Така концесията за пореден път отново ще потъне в небитието, като пред аерогарата вече има неотложни проблеми за решаване, като ограничения й капацитет и лошото състояние на стария терминал на летището. И доказано слабото управление от страна на държавата.

За таксите и БДЖ

Увеличаването на таксите с по 20-25 млн. лв. на година идвало от това, че от концесионера се очаква да плати накуп поне 550 млн. лв., с които да се решат проблемите в железниците. Условията на процедурата предвиждат въпросната сума да се отчита като разход и тъй като летищните такси са разходно ориентирани, ще се стигне до тяхното увеличение. То логично ще трябва да се плати от пътниците. "Вдигайки таксите, субсидираме един вид транспорт за сметка на друг. Решаваме един проблем и се създава друг в авиацията", заяви Алексиев, като допълни, че по-скоро към днешна дата не вижда риск за БДЖ.

Той обаче не предвиди варианта, че това е състезателна процедура и е възможно някои от участниците на база по-добро управление на летището да успеят да компенсират тези разходи с други. Като например не правят съмнителни обществени поръчки. И така да не се наложи вдигане на таксите.

Друг съществен пропуск е липсата на международен консултант, който да работи по сделката от самото й начало, гарантирайки доброто й маркетиране с цел привличане на по-голям брой кандидати. Алексиев даде пример с концесията на летището в Белград, към което интерес са заявили 27 кандидата, докато за София се очакват не повече от пет.

Какво правим с летището

Друг основен проблем според Алексиев е, че няма яснота какво искаме да се случи с летището, тъй като с най-голяма тежест при избора на концесионер е размерът на първоначално концесионно възнаграждение (55% тежест), докато плановете за развитие на летището са с тежест 25%, а инвестициите с 10%. С най-малко значение пък са въпросите на сигурността - 5%. "Държавата иска да получи едни къси пари и не се интересува от бъдещото развитие на летището", казва министърът.

Концесията на летището от известно време попадна в полезрението на БСП, след като стана ясно, че сред потенциалните кандидати има две турски фирми - TAV (най-голямо участие в TAV Airports има френската Aéroports de Paris Group - дял от 38%) и Limak. Това доведе до заиграване с темата за сигурността вече няколко пъти от политици и журналисти. А и като цяло представители на БСП често се изказват с искания за прекратяване.

С прекратяването на процедурата и връщането й в начална точка - поредни анализи, проучвания на трафика и актуализиране на генерални планове, обаче трудно биха се решили вече напълно реалните проблеми на летище София, което от години се намира в безтегловност по отношение на бъдещето си, заради заигравките на политици и консултанти по сделките. От няколко месеца то работи на пълен капацитет като брой преминали пътници, а старият терминал е в доста лошо състояние и трябва да се вземе решение ще се строи ли нов и кой ще плати за това. Двата нискотарифни авиопревозвача бяха разделени да оперират на двата терминала при еднакви цени - Ryanair - на новия, а WizzAir - на стария терминал, като това създаде напрежение и Wizz Air съобщи, че ще сезира Брюксел по казуса.

Христо Алексиев, служебен транспортен министър: "Концесията е една много добра форма на управление и стопанисване на държавна собственост. Въпросът е дали е защитен държавният интерес. В случая не мисля, че това е налице."
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Ефектът от спирането ще е тясно и зле работещо летище още години.
20-25 млн. лв. на година щяло да е увеличението на таксите на летище София след концесионирането, твърди министърът.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Честито на ТИМ, и на всички, които ще продължават да смучат от непресъхващата (държавна) каца с мед.

  • 2
    wild4949 avatar :-|
    shepprd

    Всъщност за това решение могат да се радват само червените. Корнелия си нагласи работата, сега се надява да дойде на власт и да го даде на Пеевски. Да ни е честита поредната глупост на служебното правителство и марионетката Радев.

  • 4
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    До коментар [#3] от " Максим Александров ": Да си тъп е лесно, обаче защо трябва да се демонстрира точно това качество, не ми е ясно. ;) Правилното решение е концесия с прозрачно проведени процедури. За съжаление братушките, които са истинските притежатели на ТИМ, не са съгласни.

  • 5
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    До коментар [#3] от " Максим Александров ": Ха ха...дежурната онлайн жрица на ТИМ е винаги на stand-by режим :) :) Не се съмнявам, че като служител на ТИМ, имаш повече познания от всеки друг тук, за това как се използва тази малка (в твоя случай голяма) вибрираща машинка. Просто ми изпрати един вече използван (и дезинфектиран) от твоята голяма лична колекция, за да не те вкарвам в допълнителни дългове към държавата, защото и без това вече сте реално във фалит. Да не разхищаваме повече пари, които и без това нямаш.

  • 6
    zztop11 avatar :-|
    zztop11

    Привърженик съм на идеята за концесия, защото държавата не е годна да върши каквото и да е било. Събрани са от кол и въже и никой няма идея какво прави. Така бизнес не се прави и това си личи. Не трябваше изобщо да спират процедурата, а да я забавят и да променят условията, за да може да има повече кандидати, че с тия турски фирми... Да кажем, че си залагаме сигурността, за да може някой да прибере парите.

  • 7
    kaisersoze avatar :-|
    Андрей Ляпчев

    Тим Еър ще го фалират и ще го купят и ще си опростят дълга. Бива ли срещу Тим така някой друг да концесионира , а маха?

  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Летището трябва да се даде на концисия, но не и по начина, предложен от ГЕРБ! Не съм съгласен да се наливат нови стотици милиони в бездънната яма БДЖ! Първо да продадат БДЖ за 1 лев и тогава да концесионират летището!

  • 9
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Това най-голямо летище, както пристанище Русе и пристанище Бургас трябва задължително да останат държавни. Държавата трябва да има контрол върху най-голямата си инфраструктура иначе губи своята независимост. ТИМ имат голям мерак да превърнат всички държавни монополи в частни. Така без да имат някаква заслуга ще вземат която си искат световна компания за партньор и ще спечелят луди пари, без да са си мръднали пръста.

  • 10
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    За да има движение напред на концесия се дават алтернативните малки обекти, управлението на които би посочило на държавното добри практики.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK