Skoda и Pesa искат да доставят 13 нови трамвая за 60 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Skoda и Pesa искат да доставят 13 нови трамвая за 60 млн. лв.

Трамвай №5 ще е чешки или полски, защото новите мотриси ще се движат по линията от кв. "Княжево" до Съдебната палата.

Skoda и Pesa искат да доставят 13 нови трамвая за 60 млн. лв.

Победителят трябва да е избран до средата на годината, а мотрисите трябва да са тук две години по-късно

Мила Чернева
22136 прочитания

Трамвай №5 ще е чешки или полски, защото новите мотриси ще се движат по линията от кв. "Княжево" до Съдебната палата.

© Георги Кожухаров


Чешката компания Skoda Transportation и полската "Железопътни превозни средства ПЕСА Бидгошч" (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz) са двете фирми, подали оферти в търга за доставка на 13 нови трамвая.

Поръчката е с прогнозна стойност 61 млн. лв. с ДДС и се финансира по проекта "Интегриран градски транспорт" по европрограмата "Региони в растеж". Възложител е общинското дружество "Столичен електротранспорт". От дружеството поясниха пред "Капитал" преди време, че най-вероятно новите мотриси ще са предназначени за движение по линия номер 5 - от кв. "Княжево" до Съдебната палата.

Председателят на комисията по провеждането на търга инж. Иво Василев, който е и зам.-директор по експлоатационни въпроси на "Столичен електротранспорт", обясни, че процедурата трябва да завърши до 30 юни и дотогава да има избран доставчик на трамваите. Срокът за изпълнение на доставката е 24 месеца, което означава, че през лятото на 2019 г. по линия 5 вече може да има нови мотриси.

Познати кандидати

Инж. Иво Василев обясни преди отварянето на офертите, че двамата участници в търга са печелили вече поръчки на "Столичен електротранспорт".

През 2013 г. полската Pesa побеждават в търг за доставка на 20 нови трамвая с нисък под за междурелсие 1009 mm с крайна цена близо 33.7 млн. евро без ДДС, като прогнозната стойност е била 50 млн. евро. Ако се сметне по тази цена, сегашната доставка би излязла около 51 млн. лв., т.е. под прогнозата. През лятото на 2015 г. беше обявена поръчка за 5 нови трамвая, като победител отново беше Pesa. Поръчката беше на стойност 8.5 млн. евро без ДДС.

Skoda пък е доставила 50 тролейбуса за близо 27.5 млн. лв. без ДДС през 2013 г., а през 2015 г. е спечелила няколко обособени позиции в търг за доставка на резервни части за тролейбуси за 530 хил. лв.

Каква е задачата

Обществената поръчка е за доставка на 13 нови нископодови съчленени трамвая за междурелсие 1009 mm. Изпълнителят ще трябва и да обучи работниците и служителите на "Столичен електротранспорт" за управление, поддържане, диагностика и ремонт на трамваите. Освен това ще е длъжен да достави материали за краткосрочна и аварийна поддръжка на превозните средства, както и диагностично оборудване. Трамваите трябва да отговарят на действащите норми и стандарти в Европейския съюз. Те трябва да притежават сертификат за типово одобрение от страна - членка на ЕС, или страна, която има сключен договор с ЕС или България, който осигурява взаимно признаване на съществуващи изисквания или еквивалент.

Цената е критерият с най-голяма тежест - 50%. В оценката на офертите ще се взимат предвид и показателите за технически качества на трамваите, срокът на доставка, гаранционните условия. Офертите над прогнозната стойност от 50.9 млн. лв. без ДДС ще бъдат отстранявани, тъй като това е максималният финансов ресурс, с който общинското дружество разполага. В настоящия търг се очаква крайната цена, която "Столичен електротранспорт" ще заплати, да падне, тъй като именно ценовата оферта е водещ критерий за оценка на офертите. Това се е случвало и в предишни търгове за доставка на трамваи.

По последна налична информация "Столичен електротранспорт" има около 300 трамвая, т.е. темпото на подмяна е слабо и става основно с евросубсидии и дарения.

В общинското дружество работят над 2000 души. За 2015 г. е отчетена загуба от 13.4 млн. лв. при 44 млн. лв. собствени приходи и 19.4 млн. лв. от финансирания и разходи от около 80 млн. лв.

Преди ден стана ясно, че от април 4 дарени от Базел трамвая ще бъдат доставени в София. Те са част от общо 28 мотриси, които ще се движат по линиите 6, 8 и 12. Трамваите са на 27 години, ремонтирани през 2000 г.

Чешката компания Skoda Transportation и полската "Железопътни превозни средства ПЕСА Бидгошч" (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz) са двете фирми, подали оферти в търга за доставка на 13 нови трамвая.

Поръчката е с прогнозна стойност 61 млн. лв. с ДДС и се финансира по проекта "Интегриран градски транспорт" по европрограмата "Региони в растеж". Възложител е общинското дружество "Столичен електротранспорт". От дружеството поясниха пред "Капитал" преди време, че най-вероятно новите мотриси ще са предназначени за движение по линия номер 5 - от кв. "Княжево" до Съдебната палата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    а как е във Франция? 10 трамвая с марката Алстом, френско производство, струваха на град Бордо 28 милиона евро

    Всеки трамвай превозва 300 пътници.

    http://www.20minutes.fr/bordeaux/1760771-20160106-bordeaux-metropole-10-rames-tramway-commandees-28-millions-euros

    Очевидно, ако само цената е важна, те нямат особен шанс.

  • 2
    cpm20350439 avatar :-|
    Deyan Haustov

    До коментар [#1] от "gavrilov":

    28 милиона евро за 10, 61 милиона ЛЕВА за 13, какъв е проблемът?

  • 3
    bgmw avatar :-|
    БМЗ

    Хубави са трамваите, но трябва дс е измисли справедлива система за таксуване в СКГТ. Не може за 2 спирки и за 10 спирки цената на пътуването да е една и съща.

  • 4
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#3] от "БМЗ":

    Дайте някакви идеи!

  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#4] от "tie_interceptor":

    Магнитна карта, в която се зареждат пари. При качване в трамвай я подаваш до четец. Той резервира 5 лева от баланса.
    При слизане освобождава резервацията и таксува на брой спирки.
    1 спирка - 10 стотинки; 10 спирки - 1 лев. Или друг номинал, самата цена е най-лесно да се пресметне колко да бъде.
    В допълнение - хората се качват САМО ОТ ПРЕДНА ВРАТА, шофьора следи ВСЕКИ да си чекира магнитната карта или да дупчи билет или покаже карта, за да няма гратсичии.
    Слизането се случва САМО ОТ СРЕДНА И ЗАДНА ВРАТА.
    Магнитна карта, с възможност за съхраняване на "баланс" в нея струва под 5 стотинки на едро, поръчана от китай. Купиваш веднъж от някоя лафка (не на пеевски) - ползваш години. Подобни карти могат да се зареждат с машина във лафка, с смс, по интернет, чрез електронно банкиране и т.н.

    Тази система работи на двеста места по нашата мила планета и елиминира гратисчиите. Защо просто не я копираме?

  • 6
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#5] от "realismisthename":

    Добре като идея... но
    Почти сигурно е, че масово хората ще се check-out-ват и няма да слизат веднага...

    Остава да угодим и тези, които пътуват 1-2 пъти месечно и не искат да предплащат големи суми. Подобно е положението и с туристите и гостите.
    На мен вече два пъти ми се случва да си купувам талони х10 и да трябва да ги изхвърлям или презаверявам, защото се променя цената им.

    От другата страна са хората, които са си купили годишни карти, за да се возят евтино и тях няма, как таксуваш според спирките.

    За мен сегашната система работи много добре.

    Остава единствено да се промени манталитета на пътниците, че трябва да си плащат за возенето, а не да смятат гратисчийството за въпрос на чест.
    За да се постигне това, трябва де провеждат разяснителни кампании, да има прозрачност, как се изразходват събраните пари, да се провеждат томболи с награди за редовните пътници и, не на последно място, да се наказват гратисчиите.

    Усложняването на системите на таксуване само ще доведе до повече проблеми.

    В крайна сметка за една-две спирки не си струва да чакаш на спирката...



  • 7
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#6] от "tie_interceptor":

    Проблема с масовото check+out-ване и не слизане от превозното средство много лесно се решава с проверка с 30лв (или друга сума) глоба. При риск да загубиш 30 лева, трудно ще се правиш на луд за 40 стотинки.

    Аз смятам, че карта, която се издава безплатно с предплата 5 лева не е голяма сума и не би било проблем за пътуващите. Все пак - ако човек не може да си позволи 5 лева, не може да си позволи и транспорт и може да се насочи към колело, ходене пеша и т.н.

    Тази система с картите и таксуването според спирките може (и съществува на двеста места) заедно със система с месечни/годишни карти. Общо взето в 99% от градовете с публичен транспорт - на редновно пътуващите (да се разбира 5 дни в седмицата, поне) им е по-изгодно с карта. На хората пътуващи по-рядко им е по-изгодно с такава магнитна карта.

    Билетчетата за еднократно пътуване са пладнешки обир, навсякъде където съм бил.

    Сегашната система позволява на гратисчии да се возят до 1001 и обратно. Качи се контрола, 10 души без билет, докато хванат 2-ма души, другите 8 се изнасят като мъгла. Тотална глупост е при работеща система, развита и тествана стотици години (ако сумираме всичките граове използващи месечни абонаменти + магнитни карти) - ние да го караме на перфоратори и контрола, която хваща 1 от 15 нередовни пътници.

    С горенаписаното не отричам, че би било чудесно да има повече прозрачност на бюджета, всички приходи и разходи и т.н.
    Но не виждам причина просто да не вземем know+how на готово и да се развием и ние с нормални процеси. В 2017-та перфорираме хартиени билетчета с метални перфоратори, подяволите?

  • 8
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Много се ядосвам главно за липсата на правило хората да се качват САМО ОТ ПРЕДНАТА ВРАТА.
    Голяма част от проблема в момента идва от "Пешо и Минка се возят за без пари, аз да не съм по-голям будала от тях, че ще плащам."

    При използване само на предна врата и проверка от шофьора - гратисчиите се елиминират и няма рационален аргумент срещу подобна система. Единствената причина да не се въведе е липса на желание и визият от мениджмънт екипа.
    Защото в началото, в краткосрочен план, найстина ще е много трудно и има нужда от тотален контрол, много желание и разяснителна кампания, съчетана с жестоки глоби за хората отказващи да спазват това просто правило.

  • 9
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#8] от "realismisthename":

    Не, че не може да се направи, но не там е проблемът.
    Колкото повече се усложнява една система, толкова повече проблеми ще дава.

    Лично аз никъде (Антверпен, Брюксел, Виена, Будапеща, Барселона) не съм виждал система с отчитане на разстоянието.

    Много трудно ще се въведе влизане от предната врата. Много бавно ще става качването (особено в час пик). Ще трябва постоянно всички да се местят назад. За най-дългите трамваи просто не ми се мисли...

    По-смислено ми изглежда да има автомат за продажба на билети с възможност за плащане с безконтактни банкови карти или смартфони.

    За мен е достатъчно да има еднократен билет, който да можеш да купиш във всяко превозно средство, хартиен талон за 10 пътувания с магнитна лента или чип, седмичен хартиен талон за примерно до 100 пътувания, пластмасови персонални/анонимни карти за 3, 6 и 12 месеца. Персоналните са примерно 50% от анонимните.

    Но каквато и система да се въведе, всичко опира до съзнанието на пътниците... Там трябва да се работи.
    Насилствените мерки са дотолкова, доколкото да не се изкушават примерните да последват тарикатите...
    Лично аз смятам, че колкото и да е скъпо, щом съм се качил доброволно, трябва да си платя и макар да се дразня от гратисчиите, не следвам примера им.

  • 10
    2.5 avatar :-P
    2.5

    “Офертите над прогнозната стойност от 50.9 млн. лв. без ДДС ще бъдат отстранявани, тъй като това е максималният финансов ресурс, с който общинското дружество разполага.”

    Защо ли му е на някой да подава оферта по-висока от обявения максимум?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK