Skoda и Pesa искат да доставят 13 нови трамвая за 60 млн. лв.

Победителят трябва да е избран до средата на годината, а мотрисите трябва да са тук две години по-късно

Трамвай №5 ще е чешки или полски, защото новите мотриси ще се движат по линията от кв. "Княжево" до Съдебната палата.
Трамвай №5 ще е чешки или полски, защото новите мотриси ще се движат по линията от кв. "Княжево" до Съдебната палата.
Трамвай №5 ще е чешки или полски, защото новите мотриси ще се движат по линията от кв. "Княжево" до Съдебната палата.    ©  Георги Кожухаров
Трамвай №5 ще е чешки или полски, защото новите мотриси ще се движат по линията от кв. "Княжево" до Съдебната палата.    ©  Георги Кожухаров

Чешката компания Skoda Transportation и полската "Железопътни превозни средства ПЕСА Бидгошч" (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz) са двете фирми, подали оферти в търга за доставка на 13 нови трамвая.

Поръчката е с прогнозна стойност 61 млн. лв. с ДДС и се финансира по проекта "Интегриран градски транспорт" по европрограмата "Региони в растеж". Възложител е общинското дружество "Столичен електротранспорт". От дружеството поясниха пред "Капитал" преди време, че най-вероятно новите мотриси ще са предназначени за движение по линия номер 5 - от кв. "Княжево" до Съдебната палата.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov
    • - 1
    • + 4

    а как е във Франция? 10 трамвая с марката Алстом, френско производство, струваха на град Бордо 28 милиона евро

    Всеки трамвай превозва 300 пътници.

    http://www.20minutes.fr/bordeaux/1760771-20160106-bordeaux-metropole-10-rames-tramway-commandees-28-millions-euros

    Очевидно, ако само цената е важна, те нямат особен шанс.

    Нередност?
  • 2
    cpm20350439 avatar :-|
    Deyan Haustov
    • + 11

    До коментар [#1] от "gavrilov":

    28 милиона евро за 10, 61 милиона ЛЕВА за 13, какъв е проблемът?

    Нередност?
  • 3
    bgmw avatar :-|
    БМЗ
    • + 1

    Хубави са трамваите, но трябва дс е измисли справедлива система за таксуване в СКГТ. Не може за 2 спирки и за 10 спирки цената на пътуването да е една и съща.

    Нередност?
  • 4
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor
    • + 1

    До коментар [#3] от "БМЗ":

    Дайте някакви идеи!

    Нередност?
  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • + 1

    До коментар [#4] от "tie_interceptor":

    Магнитна карта, в която се зареждат пари. При качване в трамвай я подаваш до четец. Той резервира 5 лева от баланса.
    При слизане освобождава резервацията и таксува на брой спирки.
    1 спирка - 10 стотинки; 10 спирки - 1 лев. Или друг номинал, самата цена е най-лесно да се пресметне колко да бъде.
    В допълнение - хората се качват САМО ОТ ПРЕДНА ВРАТА, шофьора следи ВСЕКИ да си чекира магнитната карта или да дупчи билет или покаже карта, за да няма гратсичии.
    Слизането се случва САМО ОТ СРЕДНА И ЗАДНА ВРАТА.
    Магнитна карта, с възможност за съхраняване на "баланс" в нея струва под 5 стотинки на едро, поръчана от китай. Купиваш веднъж от някоя лафка (не на пеевски) - ползваш години. Подобни карти могат да се зареждат с машина във лафка, с смс, по интернет, чрез електронно банкиране и т.н.

    Тази система работи на двеста места по нашата мила планета и елиминира гратисчиите. Защо просто не я копираме?

    Нередност?
  • 6
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#5] от "realismisthename":

    Добре като идея... но
    Почти сигурно е, че масово хората ще се check-out-ват и няма да слизат веднага...

    Остава да угодим и тези, които пътуват 1-2 пъти месечно и не искат да предплащат големи суми. Подобно е положението и с туристите и гостите.
    На мен вече два пъти ми се случва да си купувам талони х10 и да трябва да ги изхвърлям или презаверявам, защото се променя цената им.

    От другата страна са хората, които са си купили годишни карти, за да се возят евтино и тях няма, как таксуваш според спирките.

    За мен сегашната система работи много добре.

    Остава единствено да се промени манталитета на пътниците, че трябва да си плащат за возенето, а не да смятат гратисчийството за въпрос на чест.
    За да се постигне това, трябва де провеждат разяснителни кампании, да има прозрачност, как се изразходват събраните пари, да се провеждат томболи с награди за редовните пътници и, не на последно място, да се наказват гратисчиите.

    Усложняването на системите на таксуване само ще доведе до повече проблеми.

    В крайна сметка за една-две спирки не си струва да чакаш на спирката...



    Нередност?
  • 7
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#6] от "tie_interceptor":

    Проблема с масовото check+out-ване и не слизане от превозното средство много лесно се решава с проверка с 30лв (или друга сума) глоба. При риск да загубиш 30 лева, трудно ще се правиш на луд за 40 стотинки.

    Аз смятам, че карта, която се издава безплатно с предплата 5 лева не е голяма сума и не би било проблем за пътуващите. Все пак - ако човек не може да си позволи 5 лева, не може да си позволи и транспорт и може да се насочи към колело, ходене пеша и т.н.

    Тази система с картите и таксуването според спирките може (и съществува на двеста места) заедно със система с месечни/годишни карти. Общо взето в 99% от градовете с публичен транспорт - на редновно пътуващите (да се разбира 5 дни в седмицата, поне) им е по-изгодно с карта. На хората пътуващи по-рядко им е по-изгодно с такава магнитна карта.

    Билетчетата за еднократно пътуване са пладнешки обир, навсякъде където съм бил.

    Сегашната система позволява на гратисчии да се возят до 1001 и обратно. Качи се контрола, 10 души без билет, докато хванат 2-ма души, другите 8 се изнасят като мъгла. Тотална глупост е при работеща система, развита и тествана стотици години (ако сумираме всичките граове използващи месечни абонаменти + магнитни карти) - ние да го караме на перфоратори и контрола, която хваща 1 от 15 нередовни пътници.

    С горенаписаното не отричам, че би било чудесно да има повече прозрачност на бюджета, всички приходи и разходи и т.н.
    Но не виждам причина просто да не вземем know+how на готово и да се развием и ние с нормални процеси. В 2017-та перфорираме хартиени билетчета с метални перфоратори, подяволите?

    Нередност?
  • 8
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Много се ядосвам главно за липсата на правило хората да се качват САМО ОТ ПРЕДНАТА ВРАТА.
    Голяма част от проблема в момента идва от "Пешо и Минка се возят за без пари, аз да не съм по-голям будала от тях, че ще плащам."

    При използване само на предна врата и проверка от шофьора - гратисчиите се елиминират и няма рационален аргумент срещу подобна система. Единствената причина да не се въведе е липса на желание и визият от мениджмънт екипа.
    Защото в началото, в краткосрочен план, найстина ще е много трудно и има нужда от тотален контрол, много желание и разяснителна кампания, съчетана с жестоки глоби за хората отказващи да спазват това просто правило.

    Нередност?
  • 9
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#8] от "realismisthename":

    Не, че не може да се направи, но не там е проблемът.
    Колкото повече се усложнява една система, толкова повече проблеми ще дава.

    Лично аз никъде (Антверпен, Брюксел, Виена, Будапеща, Барселона) не съм виждал система с отчитане на разстоянието.

    Много трудно ще се въведе влизане от предната врата. Много бавно ще става качването (особено в час пик). Ще трябва постоянно всички да се местят назад. За най-дългите трамваи просто не ми се мисли...

    По-смислено ми изглежда да има автомат за продажба на билети с възможност за плащане с безконтактни банкови карти или смартфони.

    За мен е достатъчно да има еднократен билет, който да можеш да купиш във всяко превозно средство, хартиен талон за 10 пътувания с магнитна лента или чип, седмичен хартиен талон за примерно до 100 пътувания, пластмасови персонални/анонимни карти за 3, 6 и 12 месеца. Персоналните са примерно 50% от анонимните.

    Но каквато и система да се въведе, всичко опира до съзнанието на пътниците... Там трябва да се работи.
    Насилствените мерки са дотолкова, доколкото да не се изкушават примерните да последват тарикатите...
    Лично аз смятам, че колкото и да е скъпо, щом съм се качил доброволно, трябва да си платя и макар да се дразня от гратисчиите, не следвам примера им.

    Нередност?
  • 10
    2.5 avatar :-P
    2.5

    “Офертите над прогнозната стойност от 50.9 млн. лв. без ДДС ще бъдат отстранявани, тъй като това е максималният финансов ресурс, с който общинското дружество разполага.”

    Защо ли му е на някой да подава оферта по-висока от обявения максимум?

    Нередност?
Нов коментар