С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 22 мар 2017, 17:50, 15060 прочитания

Правосъдието в предизборните платформи на партиите

Програмите на различните партии не са съпоставими, за някои съдебната реформа не съществува, други я маркират формално

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Предизборно се обещава ревизия на принудителното изпълнение, което депутатите проспаха в парламента
Като популистки звучат ангажиментите в програмите на АБВ - Д21, "РБ - Глас народен" и БСП за ревизия на изпълнителния процес и засилена защита на длъжника. От една страна, защото текстовете и в трите програми (при БСП само едно изречение) са записани неясно. Не се разбира например защо РБ ще прави ревизия само на работата на частните съдебни изпълнители, а не и на държавните, след като работят при едни правила. Защо АБВ меси тук колекторските фирми и свръхзадлъжнялостта. И трите партии участваха в предишния парламент, където година и половина чака ред законопроект за промени в ГПК, изготвен в Министерството на правосъдието от експерти от всички заинтересовани институции и съдържащ цялостна ревизия на изпълнителния процес, с увеличени права на длъжниците, включително да обжалват действията по изпълнението, даже и първоначалната цена на проданта, условия за налагане на електронни запори и др.

Този законопроект, внесен през май 2015 г., така и не мина дори на първо четене през правната комисия, без някой да потърси сметка на председателя й Данаил Кирилов защо се случва това, без някой тогава да се загрижи за правата на длъжниците и за належащата ревизия на принудителното изпълнение.

Отделно в програмата на АБВ се предвижда и приемане на Закон за гражданския фалит, любима тема на поредица популисти. В началото на предишния мандат този закон беше тържествено обещан от новопроизведения икономически министър Божидар Лукарски, който не изпълни ангажимента, но сега в програмата на РБ го няма.
Оценка на предизборните програми на основните партии в сектор правосъдие и съдебна реформа не може да се направи чрез сравнение просто защото програмите не са съпоставими – твърде различни са по обем, обхват и акценти. Нещо повече - в предизборната платформа на ДПС например изобщо липсват думите правосъдие и съдебна реформа, а Обединените патриоти пък изобщо не са обявили предизборна програма. В програмата на "Воля" рубриката "Правосъдие" присъства чисто формално – с три много общо и неясно формулирани позиции от по едно изречение. Все пак специално омертата на ДПС не може да учуди някого предвид ясните индикации, че ДПС и Пеевски са инфилтрирали свои хора навсякъде в системата и за тях съдебната реформа всъщност е болезнена лустрация.

БСП - оскъдно за реформата
Програмата на БСП в частта "правосъдие" е обидно оскъдна – една страничка, посветена единствено на наказателното правораздаване, извън общото пожелание за гарантиране бързо и справедливо правосъдие за всеки български гражданин (от което излиза, че чуждите граждани не могат да разчитат на бърз и справедлив процес в България!?). В нея практически има две позиции: промени в НПК за по-бърз наказателен процес и премахване на възможностите за бягство от правосъдието и изменения в Наказателния кодекс, предвиждащи основно по-тежки наказания за някои престъпления срещу собствеността. Извън това - общо пожелание за засилване на контрола върху съдебните изпълнители и за промени в Закона за обществените поръчки.


Програмата на ГЕРБ звучи като пиар
Сериозно внимание на правосъдието в програмите си са отделили ГЕРБ и коалициите "Да, България", "АБВ - Движение 21", "Реформаторски блок - Глас народен". Очаквано предложенията на "Да, България" и АБВ - Д21 не само са доста радикални, особено в частта за реформа на прокуратурата, но същевременно те са и най-професионално подготвени. Съвсем различна е програмата на ГЕРБ, налага се впечатлението, че тя е писана по-скоро от партиен активис, а не от подготвени по темата юристи. Внимателното вглеждане в нея обаче води до интересни открития и дори до някои опасения.

На пръв поглед предложението за премахване на имунитета на народните представители, шумно лансирано миналата седмица, изглежда като неособено сполучлив опит за пиар. Остава обаче съвпадението, че ден по-късно, след срещата му с румънската прокурорка Лаура Кьовеши миналия петък, главният прокурор Сотир Цацаров отбеляза като предимство на румънския опит, че там депутатите нямат имунитет.

Всъщност в момента няма никакви сериозни мотиви да се сочи депутатският имунитет като пречка пред прокуратурата. През последните няколко мандата няма случай на отказан депутатски имунитет. Нещо повече - те сами започнаха да си го свалят, без да чакат решение на парламента - Илия Илиев (ДПС), Волен Сидеров и Десислав Чуколов ("Атака"), Александър Методиев–Бат Сали (ДПС), Делян Добрев (ГЕРБ), Светла Бъчварова (БСП) са само част от имената, някои от тях - по два път. Вече има депутати от ДПС, осъдени на ефективен затвор. Последният път, когато парламентът отказа да свали имунитета на народен представител, беше на Никола Николов (СДС) през 2003 г. Преди това през 90-те години в парламента имаше още два случая на отказан имунитет – на депутатите от БСП Димитър Велев и Кръстьо Трендафилов. Но тогава времената бяха съвсем различни. Сега не имунитетът е проблем на прокуратурата, а липсата на сериозни и качествени обвинения. През 2015 г. дори европарламентът свали имунитета на Станишев като евродепутат.



Същевременно обаче оставянето на депутатите без имунитет при сегашната прокуратура, която ясно се дефинира като политически играч, злоупотребявайки с правомощията си, е откровено заиграване с главния прокурор Цацаров. Борисов и околните му си мислят, че могат да се сговорят с Цацаров за вечна дружба и взаимно ненападение, навремето и Иван Костов мислеше така за Филчев. Но това е същият Цацаров, който благослови провокацията "Костинброд", който стартира фалита на КТБ, който привиква министри на опашка пред следствието, за да свидетелстват как се подписва неприсъствено правителствено решение, който допусна проверка на президента, и т.н. Дълъг е списъкът на индикациите, че да се даде подобна власт на безконтролния Цацаров е като да се сложи нож в ръцете на сериен убиец.

В програмата на ГЕРБ няма и думичка за реформа на прокуратурата, но пък за сметка на това сериозен акцент е сложен върху предложения за промяна в НПК, които удивително съвпадат с щенията на Цацаров, изразявани публично – делата за корупция по високите етажи отиват в спецпрокуратурата и спецсъда, край на безкрайното връщане на делата в досъдебна фаза "с цел избягване на наказателна отговорност на виновните лица чрез въвеждане на едно разпоредително съдебно заседание", същевременно обаче - обжалване на отказите за образуване на досъдебно производство пред съда след изчерпване на вътрешноведомствения контрол в прокуратурата и др. Особено любопитна е заявката за "край на формализма в наказателния процес - виновните да бъдат осъдени, когато има доказателства за извършено престъпление, а не да бъдат оправдавани заради чисто формални предпоставки". Любопитно е как при това доверие в полицията и прокуратурата ще махнат "формалните предпоставки", които са в защита на всеки гражданин.

Друга интересна позиция в програмата на ГЕРБ - "въвеждане на тримесечни доклади на главния прокурор и председателите на ВКС и ВАС пред Народното събрание, в това число и за политиката за борба с корупцията, организираната и битовата престъпност и други въпроси от висок обществен интерес". Който е следил дебата за нуждата от регулярен парламентарен контрол върху главния прокурор и е наясно със същностната разлика между съд и прокуратура, може да си даде сметка, че основният ефект тук е да се отмести и неглижира проблемът за силната и безконтролна фигура на главния прокурор, като се омеша с двамата председатели на върховните съдилища.

"Да, България" и АБВ - Д21 - радикално и мащабно

Програмата на "Да, България" е най-подробна, тя обхваща практически всички аспекти на съдебната реформа и държавното управление – от необходими конституционни и законови промени, през електронно правосъдие, съдебна карта, прилагане правото на ЕС, реформа на заповедното производство, освобождаване на регулаторните органи от всякакъв натиск и др. Това е и единствената програма, която не акцентира на наказателно правосъдие, а предлага широк спектър от важни проблеми в гражданското, търговското и административното право, включително и обезщетение на вредите, причинени на граждани и на юридически лица от действието на незаконен подзаконов нормативен акт до отмяната му, въвеждане на нови възможности за обезщетяване на граждани и фирми за вреди, причинени от едновременното действие на фактически и правни актове на органи и институции, гарантиране на реална възможност за облекчено упражняване на колективни искове срещу монополите, незабавна реформа на заповедното производство – чрез неговото централизиране и електронизиране, облекчаване на производството чрез промяна на подсъдността по потребителски спорове и др. Любопитно е, че "Да, България" предлага пълна ревизия на дейността и ефективността на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (КОНПИ), а ГЕРБ в своята програма предвижда създаване на единен орган за борба с корупцията по високите етажи "на основата на КОНПИ". Отдавна се говори, че ГЕРБ планира да сложи начело на новия орган сегашния шеф на КОНПИ Пламен Георгиев.

Много добре структурирана, логична и последователна е програмата на "АБВ - Движение 21" по отношение на правосъдието. Ако се съди по нейното съдържание, тук се е наложила изцяло Татяна Дончева с идеите за радикална реформа на прокуратурата, тотално различни от позицията на АБВ в предишния парламент, където хората на Първанов се превърнаха в говорители на главния прокурор Цацаров и на най-ретроградната част от ВСС. В платформата на АБВ - Д21 се предлага свикване на ВНС за неговото премахване, тотално преуреждане на прокуратурата, която излиза от съдебната власт, намаляване на ВСС наполовина и само от съдии, акцентира се и на необходимостта от качествено законодателство и качествено юридическо образование. Предлага се дори и намаляване на броя на юридическите факултети, което малко хора в бранша се осмеляват да изговорят на глас, защото засяга много интереси.

Програмата на "Нова република" е ограничена основно до реформа на прокуратурата, и то само в контекста на антикорупционна политика, създаване на независимо антикорупционно звено в прокуратурата и независима прокуратура по румънски модел. Допълнително и провеждане на операция "Чисти ръце" в съдебната система, МВР и службите. Тяхната програма е доста по-обрана, но пък има опити да се маркират срокове на изпълнение по месеци "от началото на мандата".

РБ лансира закона на Кунева

еформаторски блок - Глас народен" също е с обстойно програма в сектор "Върховенство на закона, съдебна реформа и борба с корупцията", изложена почти изцяло тезисно. Някои от тезите са прекалено общи - например: "повишаване на отчетността на прокуратурата", "създаване на работещи механизми за преграждане на използването на прокуратурата за политически и икономически натиск", без обаче да се каже как. За сметка на това по темата антикорупция се влиза в впечатляващи детайли, преписани почти изцяло от прословутия антикорупционен закон на Миглена Кунева, включително и идеята за анонимни сигнали и за даване на парични награди на журналисти и граждани, които са подали сигнали за корупция, довели до ефективни присъди или санкции на уличените.

В програмите на основните партии има, разбира се, и общи позиции. Повечето са отбелязали електронното управление и електронно правосъдие, регулиране на размера на съдебните такси и др. Юридическото образование като важна тема е засегнато в програмите на ГЕРБ, "Да, България", АБВ-Д21, РБ. Но не става ясно какво попречи на ГЕРБ да придвижи готовите промени в Наредбата за юридическо образование, подготвена още при екипа на Христо Иванов.

Съдебната карта е друг приоритет, отчетен от ГЕРБ, "Да, България", РБ, АБВ - Д21, в контекста на достъпа до правосъдие. Според АБВ - Д21 не бива да се допуска прибързано прекрояване на съдебната карта и трябва да се запазят районните и административните съдилища.

В таблиците по-долу може да се види приоритетите на политическите сили в някои основни аспекти на съдебната реформа. От нея са изключени ДПС и "Обединени патриоти", които нямат заявки в този сектор.

Конституционни промени
ГЕРБНа два етапа. Първо ще се внесат промени в Конституцията за премахване на имунитета на народните представители. После ще се търси политическо съгласие за нова конституция и за свикване на ВНС - с доста общия аргумент, че действащата конституция отдавна "не отговаря на потребностите на модерното държавно управление", а редица реформи не могат да се извършат без това.
БСПНяма такава заявка
ВоляНяма такава заявка
РБ - Глас народенНяма изрична заявка. Заложено е обаче засилване на правомощията на президента при назначаването на "тримата големи" в съдебната власт, което по принцип би следвало да стане през Велико НС.
АБВ - Д21Свикване на Велико народно събрание (ВНС) за премахване на институцията ВНС, след което всички необходими промени да се правят от обикновено НС. Залагане на радикална реформа в прокуратурата, която изисква конституционни промени. Гражданите да могат да обжалват по съдебен ред всички административни актове, които ги засягат - конституционна гаранция за правото на справедлив процес и засилена защита срещу държавата.
Нова републикаЩе се търси съгласие на политическите сили за свикване на ВНС за учредяване на нова антикорупционна прокуратура по румънски модел и радикална промяна на балансите в съдебната власт. Главният прокурор да се определя от президента по предложение на 2/3 от депутатите.
Да, БългарияВъвеждане на конституционни референдуми вместо ВНС (което може да стане след свикване на ВНС); въвеждане на гражданска законодателна инициатива (минимум 10 хил. подписа на граждани с избирателни права); радикална съдебна реформа; индивидуална конституционна жалба; отпадане или силно ограничаване необжалваемостта на административни актове.
Промяна в модела на съдебната власт
ГЕРБНяма такива заявки
БСПНяма такива заявки
ВоляНяма такива заявки
РБ - Глас народенСъздаване на постоянна парламентарна комисия по въпросите на съдебната реформа и борбата с корупцията. Силна персонална отговорност и прозрачност за назначенията и решенията в съдебната система, включително засилване на правомощията на президента при назначаването на "тримата големи". Повишаване на отчетността на прокуратурата. Създаване на работещи механизми за преграждане на използването на прокуратурата за политически и икономически натиск.
АБВ - Д21Избор на главния прокурор от Народното събрание или назначаване от президента за 5- или 7-годишен мандат; премахване несменяемостта на прокурорите.
Намаляване броя на членовете на ВСС на 11 души, от които двама да са представители на парламента(един от Комисията по правни въпроси и един от Комисията по бюджет и финанси), двамата председатели на ВКС и ВАС, 5 съдии с пряк избор от петте апелативни района, 2 съдии с пряк избор от административните съдилища. Нов Закон за съдебната власт; оптимизиране работата на Съвета за съдебна реформа.
Нова републикаВ първите три месеца на следващия парламент да се създаде независима антикорупционна дирекция в прокуратурата; следващ етап - учредяване на нова антикорупционна прокуратура по румънски модел и радикална промяна на балансите в съдебната власт. Независими заместници на главния прокурор да оглавяват дирекции в прокуратурата за борба с корупцията и срещу тероризма.
Да, БългарияНамаляване на парламентарната квота в съдийската колегия на ВСС, в перспектива – запазване на съвета като кадрови орган само за съдиите; намаляване на мандата на съвета на 3 години; възможност за отстраняване на член при системни нарушения на етичните правила; председателите на ВКС и ВАС да се предлагат от съдийската колегия, а не от пленума на ВСС и др. Реформа на специализираните съдилища – военни, административни, наказателни – оценка на натовареност и ефективност и преструктуриране. Въвеждане на критерии за достъп до ВАС и регулиране на натовареността на съда, вкл. чрез промяна на подсъдността като първа инстанция по определени дела
Наказателна политика
ГЕРБДекриминализиране на деянията, загубили престъпния си характер, увеличение на наказанията за корупционни престъпления, тероризъм, компютърни престъпления, пране на пари, търговия с влияние и др. Продължаване на започната от Министерството на правосъдието работа по нова наказателна политика с участието на независими експерти, включително международни, и представянето й на обществото до средата на 2018 г. Работа по ресоциализация на излезлите от затвора.
БСПИзменения в НК за засилена защита на личната собственост и неприкосновеността на личността; нови състави на длъжностните престъпления и престъпленията против стопанството; отпадане на непредпазливостта като форма на вина при транспортните престъпления, извършени след употреба на алкохол и наркотични вещества, и по-тежки наказания в тези случаи; отпадане прилагането на определението "маловажност" за престъпления против собствеността; криминализиране на тежки нарушения на екологичното законодателство. Промени в НПК: силно ограничаване на възможностите за връщане на делата от съда на прокуратурата; въвеждане на стриктни срокове и на "жалба за бавност" в наказателния процес; създаване на правила за работещо "бързо производство", които да се прилагат задължително при кражби на лично имущество, телесни повреди, грабежи и др.; разширяване кръга на престъпленията от частен характер, при които наказателното производство започва по инициатива на пострадалия; промени в уредбата на мерките за неотклонение и изпълнение на присъдите за париране на бягство от правосъдието.
ВоляЗаконово регламентиране на независимостта, правомощията и капацитета за разследване на специализираните органи включително и за престъпления, свързани с корупция на съдии, прокурори, ръководители на държавни институции и висши държавни служители.
РБ - Глас народенРазработване на нова модерна наказателна политика, която освобождава Наказателния кодекс от състави, уреждащи по-леки посегателства, които биха могли достатъчно ефективно да бъдат наказвани по административен ред, и запазва средствата на наказателната принуда само за най-тежките посегателства.
Бързина на съдебните производства, чрез: ограничаване на възможностите за връщане за допълнително разследване и отлагане на делата; преодоляване на излишния формализъм на наказателния процес; допълнително ограничаване на триинстанционните производства.
АБВ - Д21Преглед и актуализиране на концепциите за наказателна политика. Приемане на нов Наказателен кодекс и промени в Наказателно-процесуалния кодекс, съобразно приетата концепция. В областта на младежкото правосъдие - специализация на разследващи и правораздавателни органи.
Нова републикаСъдебен контрол над всички актове на прокуратурата и откази да се образува наказателно преследване.
Да, БългарияНяма изрична заявка освен чрез изискването за последователно изпълняване на мерките от Актуализираната стратегия за съдебна реформа.
Антикорупционно
ГЕРБПриемане на Антикорупционен кодекс. Създаване на единен орган за борба с корупцията по високите етажи на основа на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Отнемане на имущество с недоказан произход и без да има наказателно производство. Отпадане на ненужните разрешителни, искани от администрацията, въвеждане на мълчаливо съгласие като мярка срещу корупцията по ниските етажи на властта. Разширяване на проверките за почтеност в администрацията.
БСПС цел премахване на корупционни практики да се направят промени в някои текстове в ЗОП, като например: ясно и конкретно дефиниране на елементите "същественост" и "непредвидени обстоятелства", които са в основата за промяна на договорите за обществени поръчки.
ВоляНяма такава заявка
РБ - Глас народенУреждане на "провокацията към подкуп" като ново специално разузнавателно средство, осъществявано от служител под прикритие; приемане на антикорупционен закон, с който се създава единен независим орган за противодействие на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности; пълна проверка на имуществото на тези лица и семействата им; възможност за разкриване на банковите им сметки; овластяване на гражданите да подават сигнали за корупция при гаранции за запазване на тяхната самоличност; възможност за записване, филмиране и фотографиране на публичните лица при изпълнение на служебните им задължения; ротация на служители, работещи на рискови за корупция места; въвеждане и последователно прилагане на принципа на взаимния и йерархичен контрол, известен като "принцип на многото очи"; предоставяне на парични награди на разследващи журналисти, длъжностни лица и граждани, които са подали сигнали за корупция, довели до ефективни присъди или санкции на уличените лица.
АБВ - Д21Преобразуване на Националната следствена служба в специализирана разследваща структура към главния прокурор, която да разследва престъпленията корупция, пране на пари, данъчни и банкови престъпления. Отделни корупционни мерки в другите сектори.
Нова републикаУреждане на "провокацията към подкуп" като ново специално разузнавателно средство, осъществявано от служител под прикритие. Приемане на антикорупционен закон, с който се създава единен независим орган срещу корупцията сред висшите публични длъжности, пълна проверка на имуществото им и свързаните с тях лица, възможност за разкриване на банковите сметки, възможност публичните лица да могат да бъдат записвани, филмирани и фотографирани при изпълнение на служебните им задължения. Ротация на служители, работещи на рискови за корупция места, и др.
Да, БългарияЦялата програма на партията е построена върху мрежа от мерки за борба с корупцията. Специално в сектора "Антикорупция": Изграждане на единен и централизиран антикорупционен орган, който да разследва корупцията по високите етажи, да извършва проверки за конфликт на интереси и да прави оценка на корупционния риск, да проверява имуществените декларации на лица, заемащи публични длъжности; ефективно разследване на случаи със сериозни съмнения за политическа корупция – КТБ, АЕЦ "Белене", "Южен поток", "Яневагейт" и др. Проверка и анализ на процедурата на големите обществени поръчки, пълна ревизия на дейността на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, създаване на нов закон за конфискация на облаги от престъпна дейност и др.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Арбитражният съд във Вашингтон реши окончателно спора между България и Оманския фонд Арбитражният съд във Вашингтон реши окончателно спора между България и Оманския фонд

Държавният резервен фонд на Оман се отказа от исковете си без право да ги предяви отново

17 авг 2019, 2477 прочитания

Три заменки в "Младост" не стигат 2 Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

16 авг 2019, 3921 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
НАП ще има повече данни за международните компании

България закъснява с приемането на директивите за обмен на данъчна информация в ЕС

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Бързи, спортни, дигитални

Пазарът на спортни карти бързо набра скорост и се появиха още две нови компании

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда