Правосъдието в предизборните платформи на партиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правосъдието в предизборните платформи на партиите

Правосъдието в предизборните платформи на партиите

Програмите на различните партии не са съпоставими, за някои съдебната реформа не съществува, други я маркират формално

15454 прочитания

© Анелия Николова


Предизборно се обещава ревизия на принудителното изпълнение, което депутатите проспаха в парламента

Като популистки звучат ангажиментите в програмите на АБВ - Д21, "РБ - Глас народен" и БСП за ревизия на изпълнителния процес и засилена защита на длъжника. От една страна, защото текстовете и в трите програми (при БСП само едно изречение) са записани неясно. Не се разбира например защо РБ ще прави ревизия само на работата на частните съдебни изпълнители, а не и на държавните, след като работят при едни правила. Защо АБВ меси тук колекторските фирми и свръхзадлъжнялостта. И трите партии участваха в предишния парламент, където година и половина чака ред законопроект за промени в ГПК, изготвен в Министерството на правосъдието от експерти от всички заинтересовани институции и съдържащ цялостна ревизия на изпълнителния процес, с увеличени права на длъжниците, включително да обжалват действията по изпълнението, даже и първоначалната цена на проданта, условия за налагане на електронни запори и др.

Този законопроект, внесен през май 2015 г., така и не мина дори на първо четене през правната комисия, без някой да потърси сметка на председателя й Данаил Кирилов защо се случва това, без някой тогава да се загрижи за правата на длъжниците и за належащата ревизия на принудителното изпълнение.

Отделно в програмата на АБВ се предвижда и приемане на Закон за гражданския фалит, любима тема на поредица популисти. В началото на предишния мандат този закон беше тържествено обещан от новопроизведения икономически министър Божидар Лукарски, който не изпълни ангажимента, но сега в програмата на РБ го няма.

Оценка на предизборните програми на основните партии в сектор правосъдие и съдебна реформа не може да се направи чрез сравнение просто защото програмите не са съпоставими – твърде различни са по обем, обхват и акценти. Нещо повече - в предизборната платформа на ДПС например изобщо липсват думите правосъдие и съдебна реформа, а Обединените патриоти пък изобщо не са обявили предизборна програма. В програмата на "Воля" рубриката "Правосъдие" присъства чисто формално – с три много общо и неясно формулирани позиции от по едно изречение. Все пак специално омертата на ДПС не може да учуди някого предвид ясните индикации, че ДПС и Пеевски са инфилтрирали свои хора навсякъде в системата и за тях съдебната реформа всъщност е болезнена лустрация.

БСП - оскъдно за реформата

Програмата на БСП в частта "правосъдие" е обидно оскъдна – една страничка, посветена единствено на наказателното правораздаване, извън общото пожелание за гарантиране бързо и справедливо правосъдие за всеки български гражданин (от което излиза, че чуждите граждани не могат да разчитат на бърз и справедлив процес в България!?). В нея практически има две позиции: промени в НПК за по-бърз наказателен процес и премахване на възможностите за бягство от правосъдието и изменения в Наказателния кодекс, предвиждащи основно по-тежки наказания за някои престъпления срещу собствеността. Извън това - общо пожелание за засилване на контрола върху съдебните изпълнители и за промени в Закона за обществените поръчки.

Програмата на ГЕРБ звучи като пиар

Сериозно внимание на правосъдието в програмите си са отделили ГЕРБ и коалициите "Да, България", "АБВ - Движение 21", "Реформаторски блок - Глас народен". Очаквано предложенията на "Да, България" и АБВ - Д21 не само са доста радикални, особено в частта за реформа на прокуратурата, но същевременно те са и най-професионално подготвени. Съвсем различна е програмата на ГЕРБ, налага се впечатлението, че тя е писана по-скоро от партиен активис, а не от подготвени по темата юристи. Внимателното вглеждане в нея обаче води до интересни открития и дори до някои опасения.

На пръв поглед предложението за премахване на имунитета на народните представители, шумно лансирано миналата седмица, изглежда като неособено сполучлив опит за пиар. Остава обаче съвпадението, че ден по-късно, след срещата му с румънската прокурорка Лаура Кьовеши миналия петък, главният прокурор Сотир Цацаров отбеляза като предимство на румънския опит, че там депутатите нямат имунитет.

Всъщност в момента няма никакви сериозни мотиви да се сочи депутатският имунитет като пречка пред прокуратурата. През последните няколко мандата няма случай на отказан депутатски имунитет. Нещо повече - те сами започнаха да си го свалят, без да чакат решение на парламента - Илия Илиев (ДПС), Волен Сидеров и Десислав Чуколов ("Атака"), Александър Методиев–Бат Сали (ДПС), Делян Добрев (ГЕРБ), Светла Бъчварова (БСП) са само част от имената, някои от тях - по два път. Вече има депутати от ДПС, осъдени на ефективен затвор. Последният път, когато парламентът отказа да свали имунитета на народен представител, беше на Никола Николов (СДС) през 2003 г. Преди това през 90-те години в парламента имаше още два случая на отказан имунитет – на депутатите от БСП Димитър Велев и Кръстьо Трендафилов. Но тогава времената бяха съвсем различни. Сега не имунитетът е проблем на прокуратурата, а липсата на сериозни и качествени обвинения. През 2015 г. дори европарламентът свали имунитета на Станишев като евродепутат.

Същевременно обаче оставянето на депутатите без имунитет при сегашната прокуратура, която ясно се дефинира като политически играч, злоупотребявайки с правомощията си, е откровено заиграване с главния прокурор Цацаров. Борисов и околните му си мислят, че могат да се сговорят с Цацаров за вечна дружба и взаимно ненападение, навремето и Иван Костов мислеше така за Филчев. Но това е същият Цацаров, който благослови провокацията "Костинброд", който стартира фалита на КТБ, който привиква министри на опашка пред следствието, за да свидетелстват как се подписва неприсъствено правителствено решение, който допусна проверка на президента, и т.н. Дълъг е списъкът на индикациите, че да се даде подобна власт на безконтролния Цацаров е като да се сложи нож в ръцете на сериен убиец.

В програмата на ГЕРБ няма и думичка за реформа на прокуратурата, но пък за сметка на това сериозен акцент е сложен върху предложения за промяна в НПК, които удивително съвпадат с щенията на Цацаров, изразявани публично – делата за корупция по високите етажи отиват в спецпрокуратурата и спецсъда, край на безкрайното връщане на делата в досъдебна фаза "с цел избягване на наказателна отговорност на виновните лица чрез въвеждане на едно разпоредително съдебно заседание", същевременно обаче - обжалване на отказите за образуване на досъдебно производство пред съда след изчерпване на вътрешноведомствения контрол в прокуратурата и др. Особено любопитна е заявката за "край на формализма в наказателния процес - виновните да бъдат осъдени, когато има доказателства за извършено престъпление, а не да бъдат оправдавани заради чисто формални предпоставки". Любопитно е как при това доверие в полицията и прокуратурата ще махнат "формалните предпоставки", които са в защита на всеки гражданин.

Друга интересна позиция в програмата на ГЕРБ - "въвеждане на тримесечни доклади на главния прокурор и председателите на ВКС и ВАС пред Народното събрание, в това число и за политиката за борба с корупцията, организираната и битовата престъпност и други въпроси от висок обществен интерес". Който е следил дебата за нуждата от регулярен парламентарен контрол върху главния прокурор и е наясно със същностната разлика между съд и прокуратура, може да си даде сметка, че основният ефект тук е да се отмести и неглижира проблемът за силната и безконтролна фигура на главния прокурор, като се омеша с двамата председатели на върховните съдилища.

"Да, България" и АБВ - Д21 - радикално и мащабно

Програмата на "Да, България" е най-подробна, тя обхваща практически всички аспекти на съдебната реформа и държавното управление – от необходими конституционни и законови промени, през електронно правосъдие, съдебна карта, прилагане правото на ЕС, реформа на заповедното производство, освобождаване на регулаторните органи от всякакъв натиск и др. Това е и единствената програма, която не акцентира на наказателно правосъдие, а предлага широк спектър от важни проблеми в гражданското, търговското и административното право, включително и обезщетение на вредите, причинени на граждани и на юридически лица от действието на незаконен подзаконов нормативен акт до отмяната му, въвеждане на нови възможности за обезщетяване на граждани и фирми за вреди, причинени от едновременното действие на фактически и правни актове на органи и институции, гарантиране на реална възможност за облекчено упражняване на колективни искове срещу монополите, незабавна реформа на заповедното производство – чрез неговото централизиране и електронизиране, облекчаване на производството чрез промяна на подсъдността по потребителски спорове и др. Любопитно е, че "Да, България" предлага пълна ревизия на дейността и ефективността на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (КОНПИ), а ГЕРБ в своята програма предвижда създаване на единен орган за борба с корупцията по високите етажи "на основата на КОНПИ". Отдавна се говори, че ГЕРБ планира да сложи начело на новия орган сегашния шеф на КОНПИ Пламен Георгиев.

Много добре структурирана, логична и последователна е програмата на "АБВ - Движение 21" по отношение на правосъдието. Ако се съди по нейното съдържание, тук се е наложила изцяло Татяна Дончева с идеите за радикална реформа на прокуратурата, тотално различни от позицията на АБВ в предишния парламент, където хората на Първанов се превърнаха в говорители на главния прокурор Цацаров и на най-ретроградната част от ВСС. В платформата на АБВ - Д21 се предлага свикване на ВНС за неговото премахване, тотално преуреждане на прокуратурата, която излиза от съдебната власт, намаляване на ВСС наполовина и само от съдии, акцентира се и на необходимостта от качествено законодателство и качествено юридическо образование. Предлага се дори и намаляване на броя на юридическите факултети, което малко хора в бранша се осмеляват да изговорят на глас, защото засяга много интереси.

Програмата на "Нова република" е ограничена основно до реформа на прокуратурата, и то само в контекста на антикорупционна политика, създаване на независимо антикорупционно звено в прокуратурата и независима прокуратура по румънски модел. Допълнително и провеждане на операция "Чисти ръце" в съдебната система, МВР и службите. Тяхната програма е доста по-обрана, но пък има опити да се маркират срокове на изпълнение по месеци "от началото на мандата".

РБ лансира закона на Кунева

еформаторски блок - Глас народен" също е с обстойно програма в сектор "Върховенство на закона, съдебна реформа и борба с корупцията", изложена почти изцяло тезисно. Някои от тезите са прекалено общи - например: "повишаване на отчетността на прокуратурата", "създаване на работещи механизми за преграждане на използването на прокуратурата за политически и икономически натиск", без обаче да се каже как. За сметка на това по темата антикорупция се влиза в впечатляващи детайли, преписани почти изцяло от прословутия антикорупционен закон на Миглена Кунева, включително и идеята за анонимни сигнали и за даване на парични награди на журналисти и граждани, които са подали сигнали за корупция, довели до ефективни присъди или санкции на уличените.

В програмите на основните партии има, разбира се, и общи позиции. Повечето са отбелязали електронното управление и електронно правосъдие, регулиране на размера на съдебните такси и др. Юридическото образование като важна тема е засегнато в програмите на ГЕРБ, "Да, България", АБВ-Д21, РБ. Но не става ясно какво попречи на ГЕРБ да придвижи готовите промени в Наредбата за юридическо образование, подготвена още при екипа на Христо Иванов.

Съдебната карта е друг приоритет, отчетен от ГЕРБ, "Да, България", РБ, АБВ - Д21, в контекста на достъпа до правосъдие. Според АБВ - Д21 не бива да се допуска прибързано прекрояване на съдебната карта и трябва да се запазят районните и административните съдилища.

В таблиците по-долу може да се види приоритетите на политическите сили в някои основни аспекти на съдебната реформа. От нея са изключени ДПС и "Обединени патриоти", които нямат заявки в този сектор.


Конституционни промени
ГЕРБНа два етапа. Първо ще се внесат промени в Конституцията за премахване на имунитета на народните представители. После ще се търси политическо съгласие за нова конституция и за свикване на ВНС - с доста общия аргумент, че действащата конституция отдавна "не отговаря на потребностите на модерното държавно управление", а редица реформи не могат да се извършат без това.
БСПНяма такава заявка
ВоляНяма такава заявка
РБ - Глас народенНяма изрична заявка. Заложено е обаче засилване на правомощията на президента при назначаването на "тримата големи" в съдебната власт, което по принцип би следвало да стане през Велико НС.
АБВ - Д21Свикване на Велико народно събрание (ВНС) за премахване на институцията ВНС, след което всички необходими промени да се правят от обикновено НС. Залагане на радикална реформа в прокуратурата, която изисква конституционни промени. Гражданите да могат да обжалват по съдебен ред всички административни актове, които ги засягат - конституционна гаранция за правото на справедлив процес и засилена защита срещу държавата.
Нова републикаЩе се търси съгласие на политическите сили за свикване на ВНС за учредяване на нова антикорупционна прокуратура по румънски модел и радикална промяна на балансите в съдебната власт. Главният прокурор да се определя от президента по предложение на 2/3 от депутатите.
Да, БългарияВъвеждане на конституционни референдуми вместо ВНС (което може да стане след свикване на ВНС); въвеждане на гражданска законодателна инициатива (минимум 10 хил. подписа на граждани с избирателни права); радикална съдебна реформа; индивидуална конституционна жалба; отпадане или силно ограничаване необжалваемостта на административни актове.
@@table:[email protected]@@@table:[email protected]@@@table:[email protected]@

Предизборно се обещава ревизия на принудителното изпълнение, което депутатите проспаха в парламента

Като популистки звучат ангажиментите в програмите на АБВ - Д21, "РБ - Глас народен" и БСП за ревизия на изпълнителния процес и засилена защита на длъжника. От една страна, защото текстовете и в трите програми (при БСП само едно изречение) са записани неясно. Не се разбира например защо РБ ще прави ревизия само на работата на частните съдебни изпълнители, а не и на държавните, след като работят при едни правила. Защо АБВ меси тук колекторските фирми и свръхзадлъжнялостта. И трите партии участваха в предишния парламент, където година и половина чака ред законопроект за промени в ГПК, изготвен в Министерството на правосъдието от експерти от всички заинтересовани институции и съдържащ цялостна ревизия на изпълнителния процес, с увеличени права на длъжниците, включително да обжалват действията по изпълнението, даже и първоначалната цена на проданта, условия за налагане на електронни запори и др.

Този законопроект, внесен през май 2015 г., така и не мина дори на първо четене през правната комисия, без някой да потърси сметка на председателя й Данаил Кирилов защо се случва това, без някой тогава да се загрижи за правата на длъжниците и за належащата ревизия на принудителното изпълнение.

Отделно в програмата на АБВ се предвижда и приемане на Закон за гражданския фалит, любима тема на поредица популисти. В началото на предишния мандат този закон беше тържествено обещан от новопроизведения икономически министър Божидар Лукарски, който не изпълни ангажимента, но сега в програмата на РБ го няма.

Оценка на предизборните програми на основните партии в сектор правосъдие и съдебна реформа не може да се направи чрез сравнение просто защото програмите не са съпоставими – твърде различни са по обем, обхват и акценти. Нещо повече - в предизборната платформа на ДПС например изобщо липсват думите правосъдие и съдебна реформа, а Обединените патриоти пък изобщо не са обявили предизборна програма. В програмата на "Воля" рубриката "Правосъдие" присъства чисто формално – с три много общо и неясно формулирани позиции от по едно изречение. Все пак специално омертата на ДПС не може да учуди някого предвид ясните индикации, че ДПС и Пеевски са инфилтрирали свои хора навсякъде в системата и за тях съдебната реформа всъщност е болезнена лустрация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "Предлага се дори и намаляване на броя на юридическите факултети, което малко хора в бранша се осмеляват да изговорят на глас, защото засяга много интереси."

    Идеята никак не е лоша, дори би било чудесно да се приложи и към някои други факултети...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK