С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 24 мар 2017, 17:25, 24565 прочитания

Защо Wall Street Journal не е съвсем прав за руското влияние в България

Москва наистина се опитва да контролира политиката тук, но американската медиа не го доказва по сериозен начин

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един доклад броди из България, докладът за руската намеса в предстоящите у нас избори.

Шегата настрана, но точно това е усещането, след като авторитетният The Wall Street Journal (WSJ) публикува материал, озаглавен "Документ: Русия използва нагласени социологически данни, фалшиви новини, за да влияе на избори в чужбина". В него се твърди, че по време на кампанията за президентските избори в България миналата година, опозиционната БСП е получила документ с инструкции как да ги спечели. Авторите Джо Паркинсън и Георги Кънчев се позовават на пет източника - бивши и настоящи държавни служители.


Сред съветите, оформени в 30-странично досие, имало такива да се създават фалшиви новини и да се лансират преувеличени данни в социологическите проучвания. Според WSJ документът е дело на руски мозъчен тръст и е предаден на БСП от бивш шпионин на Москва, който е в забранителния списък на САЩ, твърдели трима от източниците. Инструкцията била засечена от българските специални служби. В нея се твърди, че статията идва само няколко дни преди изборите на 26 март и налива вода в мелницата на всички, които виждат дългата ръка на Москва

Статията предизвика много противоречиви мнения в българските онлайн и телевизионни среди. От БСП веднага видяха в статията на WSJ дългата ръка на всемогъщия "Кръг Капитал", заради името на единия от авторите (само между другото такъв човек не е работил "Капитал" или "Дневник"). От другата страна на бариерата пък приеха материала като абсолютно доказателство за намесата на Русия в българските избори.

Истината най-вероятно е по-тривиална. Вече прословутият доклад е проучване на предизборните нагласи, направено в България, макар и платено с руски пари. Руската намеса в България - каквато без съмнения има, може да се докаже по други начини. Тя можеше да бъде видяна в хакерската атака при референдума за електронното гласуване, или в изключително силното влияние на Москва върху политици от "патриотите", някои от БСП, както и от АБВ.



Влиянието върху националистите всъщност е доста по-опасно от цитирания доклад, защото те ще бъдат ключовия партньор на следващото управление - твърде вероятно е след около месец Кремъл да има директни представители във властта, дори и БСП да не направи правителство.

Какво пише WSJ

В статията е цитиран Леонид Решетников, бивш руски шпионин (и бивш директор на Руския институт за стратегически изследвания (РИСИ) бел. ред.), който потвърждава, че се е срещал с лидера на социалистическата партия Корнелия Нинова, но отрича да й е предавал какъвто и да е документ. "Някой си го измисля", е казал той в интервю за вестника. "Който и да го е направил, иска да провали нещата, да охлади отношенията между България и Русия... това е измислица".

Именно Решетников е заподозреният бивш шпионин (той е в американския списък със санкционирани лица), предал "доклада" на Корнелия Нинова.

"Капитал" разказа на два пъти за срещата на Корнелия Нинова и Леонид Решетников през лятото на 2016 г. Единственият документ, който отговаря донякъде на описанието в американското издание, е проучване на обществените настроения в България и геополитическата ситуация, поръчано от РИСИ. Материалът е собственост на института към президента на Русия и е качен на сайта на клуба за сигурност "Брод за България". Част от него е посветена на профила на успешния кандидат за президент. От "Позитано" 20 казаха, че е възможно да са ползвали изводите от анкетата в техните търсения на подходящия човек.

В WSJ се казва още, че в ДАНС имат копие от въпросната инструкция на Москва, но само малка част от най-високопоставените държавни служители можели да я виждат в цялост или част от нея, защото била строго секретна. В нея се препоръчвало още да се правят проучвания всяка седмица, в които да се раздуват процентите на БСП, да се срива имиджа на опонентите, като първоначално информациите се пускат в не толкова четени про-руски сайтове, докато стигнат до основните медии и се превърнат в главна тема на кампанията. Препоръчва се още да се защитават опорните точки за отмяна на санкциите срещу Русия, критики към НАТО и да се говори за Brexit.

По една случайност, документът на сайта "Брод за България" е точно 30 страници - толкова, колкото WSJ твърдят, че има и в доклада на ДАНС"

Истината е, че освен публично достъпното проучване, изготвено от социолога Живко Георгиев (който традиционно работи с леви партии) към него има и непублична част. В нея са препоръките са евентуални послания, които левицата би трябвало да отправя и как да се позиционира спрямо обществените нагласи. Това обаче едва ли е нещо, за чието добиване се изискват особени шпионски умения.

Подобни проучвания с препоръки правят всички социолози за политическите си клиенти. В миналото е имало такива проучвания, платени от германски или американски фондации. Разбира се близостта на РИСИ до руското разузнаване е притеснителна, но само по себе си в доклада няма нищо скандално.

Според WSJ в доклада имало препоръки как да се използват он-лайн тролве и манипулирани социологчески проучвания. Точно БСП обаче едва ли има нужда от такива съвети. Не е ясно дали този урок и е преподаван от друг московски преподавател, но той е отдавна научен. Проучванията на агенции като "Медиана", "Афис" и в по-малка степен "Галъп Интернешънъл" са прословути. В случая с избора на Радев забавното е, че всички големи агенции в началото го пренебрегваха, смятайки че ГЕРБ няма да издигне толкова слаба кандидатура като Цецка Цачева. Всъщност една от първите агенция, която отчете по-големите шансове за Радев, бе "Маркет Линкс", която се смята за близка до ГЕРБ.

Вицепрезиденът Илияна Йотова дори не се беше посвенила да заплаща за услугите на тролове срещу бившия комисар Кристалина Георгиева с европейски пари.
Колкото до анонимните сайтове и фалшивите новини, често възхваляващи руския президент Владимир Путин и громящи прогниващия Запад, както "Капитал" неведнъж е писал, те изобщо не са новост и нито са започнали да излизат в навечерието на президентската кампания, нито ще приключат в обозримо бъдеще.

В общи линии едва ли има нужда Москва да учи краставичаря как да продава краставички.


Контекстът, контексът

Друга любопитна подробност от материала на WSJ е абзацът, в който се говори за ГЕРБ, без да се споменава името на партията. През 2009 г. изборите в България били спечелени от нова про-европейска партия, която започнала либерализация на пазара и борба с корупцията, за да укрепне про-Западната ориентация на страната. Но годините на слаб икономически растеж и корупцията, създали вакуум, който Русия се опитвала да запълни. Кръгове, близки до Кремъл стояли зад протестите срещу правителството през 2012 г. и 2013 г.

Това са аргументи сякаш излезли от PR-отдела на ГЕРБ. Едва ли са много хората в България, които си мислят, че точно партията на Бойко Борисов се е борила с корупцията. Авторите не са успели да се свържат за коментар нито с президенството, нито с БСП, нито с руския външен министър, въпреки многократните опити. Няма основание да се смята, че Радев е бил запознат с документа, твърдят те. За сметка на това са си поговорили с редица отявлени критици на Путин в България, като бившия президент Росен Плевнелиев, бившия военен министър Николай Ненчев и бившия посланик в Русия Илиян Василев.

WSJ напълно игнорира всички вътрешни политически фактори, които доведоха до убедителната победа на Румен Радев и се фокусира само върху руското влияние в изборите. В крайна сметка предупреждението срещу Кремъл постига обратния ефект - вместо да алармира за (легитимните) опасения от руска намеса в България и други страни от ЕС, води до поляризиране на мненията и пришиване на етикети.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ДЛС "Несебър" увеличи приходите си от ловен туризъм с 25% ДЛС "Несебър" увеличи приходите си от ловен туризъм с 25%

Стопанството предлага отлични условия за лов и атрактивни маршрути за екотуризъм и фотолов

19 май 2019, 253 прочитания

Вял интерес към държавната кампания българите да почиват в страната Вял интерес към държавната кампания българите да почиват в страната

Едва 77 хотела се включиха в инициативата на туристическото министерство за бонус нощувка при резервация на други две. Колко струва рекламата е тайна

19 май 2019, 262 прочитания

24 часа 7 дни

18 май 2019, 1336 прочитания

18 май 2019, 1273 прочитания

18 май 2019, 1213 прочитания

18 май 2019, 1127 прочитания

18 май 2019, 769 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
"Екзакта": ГЕРБ увеличава леко дистанцията пред БСП на 3%

От агенцията допускат, че ДОСТ може да поднесе изненада

Aéroport de Sofia

Френският кандидат Aéroports de Paris Group излетя към победата в концесията на софийското летище с изключително високо ценово и инвестиционно предложение

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София