С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
35 28 мар 2017, 17:58, 58573 прочитания

Спирането на "Шоуто на Слави": нервите на bTV най-накрая не издържаха

След три акта на СЕМ новото ръководство на bTV най-накрая установи, че шоуто се е превърнало от "развлекателно-информативно" в политическо

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Причината за напрежението между екипа на Трифонов и управата на bTV беше снощното решение на телевизията да не излъчи последния запис на "Шоуто на Слави" заради "несъответствие със стандартите на телевизионно съдържание".
"Шоуто на Слави" може да падне от ефира на bTV, а водещият Слави Трифонов - "да стане колега" (по собствените му думи) на Сашо Диков от телевизия BIT. Освен това решението на bTV да спрат шоуто му снощи го приближава още повече към участие в политиката, заяви той днес пред журналисти.

Причината за напрежението между екипа на Трифонов и управата на bTV беше снощното решение на телевизията да не излъчи последния запис на "Шоуто на Слави" заради "несъответствие със стандартите на телевизионно съдържание". Във въпросния епизод на шоуто - по думите на самия Трифонов, диктор е прочел текста на неговото писмо-ултиматум към бъдещите депутати. "Нямаше нищо специално в шоуто - първо имаше анонс от мен към писмото, което бе прочетено от диктор, а след него звуча химнът, изпят от над 15 хил. българи на "Уембли". След това започна актьорската вечер", заяви днес водещият.


Така месеци след като Трифонов започна да води от ефира на bTV кампанията си за мажоритарно гласуване, с която през цялото време изпитваше търпението на ръководството на bTV, сега техните нерви не издържаха.

Вместо актуалния епизод на предаването от телевизията пуснаха архивно предаване, а днес по обед водещият и част от екипа му организираха пресконференция, посветена - по думите на сценариста Иво Сиромахов - на "свободата на словото".


Закъсняла реакция или цензура



Слави Трифонов определи като цензура случилото се (или по-скоро - неслучилото се) вчера в ефира на bTV и разказа, че в предаването не се е случило нищо особено и той по никакъв начин не е нарушил договора си с bTV или конституцията - двата документа, които цитира.
Погледнато откъм Трифонов, подобно обяснение е очаквана защитна реакция. Откъм bTV обаче свалянето на шоуто може да е дълго отлагано, но нужно за медията решение.

Противоречията, изглежда, няма да спрат дотук. Ако Трифонов отново повтори политическата си декларация от вчера (което той увери журналистите, че ще направи), bTV отново ще свалят предаването му. Това заявиха пред "Капитал" източници от телевизията, които пожелаха анонимност. Ако това се случи, Трифонов даде да се разбере, че ще потърси правата си в съда и се консултира с адвоката си по тези въпроси.

Според имейл на bTV от снощи "несъответствието със стандартите" представлява нарушение на принципа за представяне на неутрална и обективна телевизия, която не толерира едностранно представяне в програмите си. Във вторник, малко преди пресконференцията на Трифонов и екипа му, от bTV пратиха ново съобщение до медиите, в което разширяват тезата си за спазвания от тях принцип за обективно отразяване на политическите процеси у нас.

"Вчера bTV отмени излъчването на епизод от предаването "Шоуто на Слави", в който водещият направи опит да употреби ефира за целите на лична политическа кампания", пише в писмото. Това всъщност е първият път, в който телевизията признава, че водещият използва ефира на предаването си като платформа за политически цели, а именно - прокарване на референдума за промяна на политическата система в страната.

"Колкото и почтена да е неговата кауза, bTV не може и няма да приемe каквото и да е отклонение от своята политическа неутралност", пишат още от телевизията и добавят, че водещият е свободен да "изразява своето политическо мнение и да се ангажира с демократично политическо движение", а телевизията е готова да му даде възможност да изразява своите възгледи в предавания, в които обаче ще се представят и различните мнения.

Интересно е обаче защо решението на ръководството на телевизията идва точно сега. Трифонов изразява едни и същи мнения вече повече от година и половина, откакто с екипа му започнаха работа по организирането на националния референдум за промяна на политическата система през есента на 2015 г. Всъщност писмото на Трифонов от понеделник, което е било прочетено от диктор в шоуто му вечерта, е почти идентично по съдържание от това, което водещият публикува на 30 януари - още тогава той даде срокове на бъдещия парламент, в които да предложи законопроекти по въпросите от референдума и да ги приеме, след което да се саморазпусне.

Три акта на СЕМ по-късно

Проблемът с променящата се и все по-политизирана форма на шоуто стои на дневен ред от повече от година и половина. Съветът за електронни медии (СЕМ) вече три пъти е налагал актове за нарушение на Закона за радиото и телевизията на bTV заради шоуто, потвърди за "Капитал" председателката на органа Мария Стоянова. "Наблюдаваме промяна в жанра на предаването. Когато това предаване става политическо, а не развлекателно-информационно, към него има други, завишени изисквания. Търсихме диалог с ръководството на медията и Европейската комисия и това, което бе акцентирано, бе редакционната отговорност", каза за "Капитал" Стоянова и добави, че иначе от свобода на словото започва да става слободия.

"Регулаторът се занимава с предаването от доста време. То е било обект на фокусирано наблюдение, изследвано е съдържанието и сме констатирали промяната в жанра му", каза Стоянова и допълни: "То е заявено като развлекателно-информационно, а според много специалисти, до които регулаторът се допита, то става все повече политическо, което прави изискванията към него доста по-високи и различни." Стоянова подчерта още, че решението на ръководството на bTV е плод на саморегулация и СЕМ няма нищо общо с него.
Това става ясно и от писмото на bTV от вчера. Там те подчертаха, че имат договор с продуцентската компания "Седем осми" (която продуцира "Шоуто на Слави" - бел. ред.) за създаване на "предаване с развлекателно-информативен характер".

Позицията на Трифонов обаче продължава да бъде, че той не е нарушил договора си, "в който ясно е упоменато, че предаването не е просто с развлекателен характер", и той не би подписал договор само за развлекателно предаване и да прави "предаване само със смешки", а в него има неговата и позицията на колегите му за случващото се в България.

"Не за първи път е този казус, периодично, от време на време, се случва нещо подобно в нашата история, въпреки че в този формат вече 17 години произвеждаме с нашите партньори това предаване и за първи път се случва. Затова смятам, че е важно да идентифицираме състоянието на това действие, а то е цензура", каза още Трифонов.

Вероятно толерирането на досегашното поведение на Трифонов и екипа му в ефир е спряно от новия главен изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" Флориан Скала, който смени Павел Станчев през есента на 2016 г. "Капитал" не успя да достигне до него за коментар преди редакционното завършване на броя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Парите за медии в кампанията за евровота у нас вече превишават 3 млн. лв. Парите за медии в кампанията за евровота у нас вече превишават 3 млн. лв.

"Воля" изпревари ГЕРБ по разходи за отразяване, показват данните на Института за развитие на публичната среда

24 май 2019, 574 прочитания

Кога всъщност ще са готови магистралите 2 Кога всъщност ще са готови магистралите

Предизборните обиколки на Бойко Борисов съвпадат със старта на изграждането на магистрали, с откриването им и изтеглят сроковете за изграждането, но дали това е реалистично

23 май 2019, 3376 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
КЗК: Няма картел при горивата

Регулаторът не глоби веригите, а само ги задължи да не обсъждат цените си

Как ще гласуваме на 26 май

Преференциите имат нови номера, машинното гласуване не е толкова трудно

Българска кухня от "Космоса"

Заведенията на Николай Григоров - "Ракия бар Ракета","Фабрика дъга", "Спутник" и "Космос", помагат на столицата да се превърне в град с модерна кулинарна култура

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кино: "Капернаум"

Драма на бедност и надежда през очите на дете

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"