Служебният кабинет предлага забрана за гласуване в чужбина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Служебният кабинет предлага забрана за гласуване в чужбина

Служебният кабинет предлага забрана за гласуване в чужбина

Зад предложените изменения прозира пореден натиск от президента за нормотворчество от името на изпълнителната власт

30058 прочитания

© Георги Кожухаров


Поредна извънредна законодателна инициатива със силен популистки ефект се появи на сайта на правосъдното министерство. Под предлог за промени в Закона за българското гражданство, което е в ресора на МП, с един законопроект се внасят изменения в още три важни закона – за политическите партии, за вероизповеданията и Изборния кодекс.

Отговорност за законопроекта пое Министерството на правосъдието, но неофициално се коментира, че той е резултат от поредния натиск на президента за нормотворчество от името на изпълнителната власт.

На пръв поглед, това, което обединява и четирите законопроекта, е прекият ефект върху турския вот и дейността на мюсюлманското вероизповедание в България чрез серия от много сериозни ограничения. Но има няколко текста от предлаганите промени в Изборния кодекс, които представляват практическа бариера за гласуване в парламентарните избори и в изборите за президент и вицепрезидент за всеки български гражданин, които не е живял в България през последните три месеца преди изборите. Това означава, че в изборите за президент и вицепрезидент, както и за народни представители, няма да могат да гласуват както живеещите в Турция българския граждани, така и сънародниците ни в Европа, САЩ, Канада и навсякъде по света, ако не си направят предизборна ваканция от три месеца в България.

Мотивите към това изискване са доста перфидни – целта на предлаганите промени била да се уеднаквят изискванията за упражняване на активното избирателно право от страна на българските граждани, пише в проекта. Така, както има изискване за уседналост при местните избори и в изборите за европарламент, същото изискване трябвало да има и при изборите за народни представители и държавен глава.

Мотивите по тази точка се състоят изцяло от един цитат от Решение №4 на Конституционния съд (КС) от 2011 г., докладчик по което е президентският съветник и бивш конституционен съдия проф. Емилия Друмева. В това решение действително се приема като конституционно допустимо въвеждането на изискване за уседналост при местните избори и изборите за европарламент, с аргумента, че трябва да има връзка между избирателя и общността, за която той избира – ако избира кметове и общински съветници, да е живял определено време в населеното място, ако избира депутати от европарламента – да живее в ЕС.

В случая обаче пряката аналогия с изборите за народни представители и президент означава, че на българските граждани в чужбина са отрича правото да са част от общността на българския народ, което е абсурдно като теза. Извън това изискванията за уседналост в местните избори и евроизборите, които обсъжда КС в това решение, важат както за пасивното, така и за активното избирателно право, както за тези, които избират, така и кандидатите за избиране. В предлаганите сега промени изискванията се въвеждат само за избирателите в парламентарните избори.

Предложението е още по-абсурдно, след като през последните години работата по изборното право се движеше основно към улесняване и насърчаване на избирателя - включително и чрез тестване на машинно гласуване и електронен вот, както и въвеждане на задължително гласуване с мощен популистки заряд.

В Закона за политически партии пък се забранява безусловно финансирането на партии от чужди граждани. Към момента забраната е само за финансиране от чужди правителства, чуждестранни държавни предприятия, търговски дружества или чуждестранни организации с идеална цел. Чужди граждани няма да могат да предоставят на политически партии дори свои вещи и услуги за безвъзмездно ползване, дори и безвъзмезден труд в полза на някоя партия е позволен само за български граждани.

Вън религията от предизборната кампания

Гвоздеят в законопроекта са промените в Закона за вероизповеданията, защото от тях се извеждат забрани и санкции за политическите партии и предизборната кампания с възможност включително и главният прокурор да ги вади от участие в изборите. При това - по негова преценка.

Принципно записаната забрана за участие на религиозни институции в предизборна кампания и припомнянето на задължението им да спазват конституционния ред в станата са нещо нормално и очаквано в една секуларна държава, но дори и без изрично да са записани в закона, те могат да се изведат от конституцията. В Закона за вероизповеданията сега изрично се подчертава недопустимостта на използването на религията за политически и партийни цели, изрично се въвежда забрана за "намесата и участието на религиозни институции в предизборна кампания и предизборна агитация", изрично се записва, че вероизповеданията не могат да осъществяват дейност, насочена срещу суверенитета, териториалната цялост и конституционния ред в Република България, включително чрез проповеди и разпространение на литература и информационни материали, което принципно и сега е така по силата на конституцията и ред други нормативни актове, включително и Наказателния кодекс.

Тези новозаписани забрани в закона обаче стават основание за "ограничаване на правото на вероизповедание", което съгласно чл. 8 може да става включително и чрез спиране на дейността за 6 месеца или направо отмяна на регистрацията. В неотложни случаи спирането може да се налага от главния прокурор, който в срок от 72 часа уведомява Софийския градски съд. Съдът се произнася незабавно по законосъобразността на наложената мярка.

Оттук нещата се прехвърлят към Закона за политическите партии (ЗПП) и Изборния кодекс (ИК).

И партиите да внимават с религията

Новият текст в ЗПП гласи, че Софийският градски съд постановява разпускане на политическа партия в случаите, когато системно включва религиозни институции в предизборна кампания и предизборна агитация, както и в своята политическа и организационна дейност, с изключение на обичайни религиозни обреди. Решението на съда се постановява по иск на прокуратурата. Системно означава три или повече пъти за една година.

В Изборния кодекс се създава ново правомощие на ЦИК – да заличава регистрацията на партия, коалиция или инициативен комитет, които допускат участие на религиозни институции в предизборната си агитация. Нещо повече - същите последици за партията ще има и ако служител на вероизповеданията извършва предизборна агитация в нейна полза. И в двата случай заличаването става с мотивирано искане на главния прокурор.

Тези текстове дори на пръв поглед съдържат изключително много проблеми. От една страна, законът не дава ясни критерии какво означава да се включват религиозни институции в предизборната кампания и кога това е само обичаен религиозен обред. На второ място, създава се възможност за налагане на тежки последици на един политически субект заради действия на религиозен служител. Другояче казано, ако един свещенослужител бъде мотивиран да агитира (каквото и да значи това) три пъти за БСП или ГЕРБ например, дори без това да е по волята на тези партии, това би следвало да означава заличаването им от предизборната битка. На трето място, да се дадат такива правомощия в ръцете на главния прокурор, след като той вече многократно показа амбициите си да е силен политически играч, който държи останалите в шах, е твърде опасна авантюра, за да се приеме, че е случайно.

Законопроектът съдържа и ред други разпоредби, насочени към сериозни ограничения на финансирането на вероизповеденията, както и ограничения при назначаването на чужди граждани за религиозни служители – последното може да става само след представяне в дирекция "Вероизповедания" при Министерския съвет на доказателства, че лицата владеят български език съгласно действащото законодателство, имат необходимата квалификация и няма български граждани със сходна квалификация, които могат да осъществяват съответното богослужение и ритуали. Най-малко са промените в Закона за българското гражданство, където просто се вкарва една декларация: "Забранява се злоупотребата с двойно гражданство."

Практически без мотиви

Прави впечатление, че мотивите към този особено важен законопроект са практически четири странички. Това е крайно неуместно, след като се засягат основни права като правото на сдружаване, правото на религия, гражданство и изборни права, с намеса в четири основополагащи за една демокрация закони.

"Капитал" се обърна с няколко въпроса към Министерството на правосъдието:

- Кой е работил по законопроекта, има ли назначена работна група, кога и кои са нейните членове?- Доколкото в мотивите към законопроекта не са посочени причините, които налагат приемането на закона, целите, които се поставят с него, какво налага изготвянето на промени в един общ законопроект на промени в Закона за българското гражданство, Закона за вероизповеданията, Изборния кодекс и Закона за политическите партии?

- Какво налага Министерството на правосъдието в служебния кабинет да предлага промени в нормативната рамка на политическите партии, вероизповеданията и Изборния кодекс?

В края на работния ден от министерството получихме много кратък отговор: законопроектът е работен от експерти към МП. Нищо повече.

Всъщност тази практическа липса на реакция е може би обяснима, ако се съди по слуховете, че в действителност този законопроект е поредната намеса на президента Румен Радев, който по конституция няма законодателна инициатива, но очевидно има начин да заобиколи това ограничение и да се скрие зад друга институция.

Поредна извънредна законодателна инициатива със силен популистки ефект се появи на сайта на правосъдното министерство. Под предлог за промени в Закона за българското гражданство, което е в ресора на МП, с един законопроект се внасят изменения в още три важни закона – за политическите партии, за вероизповеданията и Изборния кодекс.

Отговорност за законопроекта пое Министерството на правосъдието, но неофициално се коментира, че той е резултат от поредния натиск на президента за нормотворчество от името на изпълнителната власт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    drbbbb avatar :-|
    Tru Soulja

    Браво,г-н Президент.

  • 2
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    Трай коньо, за зелена трева! Издънката на ДС - Каракачанов никога няма да стане президент. Не му стига акъл за това. Виж, някой импотентен текст, да разлае кучетата - това той го може.

  • 3
    ddo43435975 avatar :-|
    ddo43435975

    Лично аз подкрепям това! Не искам да се гласува в Туция, ното в САЩ, ното другаде! Който го интересува за България, да си гласува тук!
    Плащам си данъците и не искам, някой който получава заплатата си в долари, лири и др. да ми определя съдбата тук!

  • 4
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Капитал хубаво пита, но едва ли ще получи отговор.
    "Независимият" президент продължава да изпълнява поръките на партията на Корнелия.

  • 5
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    Целта на гласуването в чужбина не е "да определят кой да ви управлява". Целта е българите в чужбина да се приобщават към националния живот в странта. В този смисъл, не само трябва да се поощрява гласуването в чужбина, ами това трябва да стане в нарочен избирателен район, в който те да избират свои собствени народни представители. Гласът на българите в чужбина трябва да се чува както в Наридното събрание, така и в националните институции. Българското огънче трябва да се поддържа живо, защото България не свършва на гранично-пропускателния пункт. България е там, където има българи.

  • 6
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    До коментар [#3] от " ddo43435975 ": На бас, че съм вкарал и похарчил повече пари в тая държава, отколкото твоите данъци. Да не говорим, че данъци плащам и аз. Така че внимателно, с тия глупости има да се плащат обезщтения до откат, ЕСПЧ ще трябва да наемат служители допълнително.

  • 7
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Разевизациа в ход. Под маската на Южна заплаха Следва опит за путинизация на властта в Бг. Румене не е за твоята уста лъжица.

  • 8
    breach avatar :-|
    Alexander Ivantchev

    @капитал - да ви помогна малко. Законопроект - последно Любомир Талев, директор на дирекция, МП. Мотиви - автор Диана Боева, младши експерт, МП. Последна редакция - което е интересно - Силвия Соколова -
    - прокуратура!. ОВ: автор Юлияна Чолпанова, експерт МП. Последна редакция пак Силвия Соколова. Явно прокуратурата има интерес към законотворческия процес...

  • 9
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Това с вероизповеданията и партиите ме кефи. Значи ако в джамията три пъти подред кажат "Гласувайте за Ата*а" и от прокуратурата ще заличат "Ата*а" от избирателния списък... Ама пък е логично, щом се опитаха да изкарат пешеходците виновни, че са били сгазени на пешеходна пътека, що да не накажат партиите, за това, дето говорят свещенослужителите в храмовете си.
    Също кефи пълната забрана за гласуване от чужбина, но и тя си има своята логика. В чужбина, има над два милиона гласоподаватели, които ако видят свестен политик, като нищо могат да го вкарат в парламента като водеща партия, та тарикатите гледат да си защитят гърба. Вместо да турят един период за уседналост от примерно 2 години пребиваване в страната от всеки 8-10 години (икономически има много добра логика), а гласуването да е с писмо по пощата (също икономически и рисково добре обосновано), нашите мушмуроци гледат да се разправят напълно и окончателно с емигрантите дето може и да се върнат с кинти и акъл.

  • 10
    destino avatar :-P
    destino

    [quote#3:"ddo43435975"]Плащам си данъците и не искам,[/quote]

    А може ли, който плаща много данък, да има право на 2 гласа?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK