Пътната агенция неочаквано прекрати най-големия строителен търг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция неочаквано прекрати най-големия строителен търг

Завършването на магистрала "Струма" ще закъснее още повече от очакваното предвид прекратяването на процедурата за "Железница". Освен това търгът за лота между Крупник и Кресна също още не е започнал

Пътната агенция неочаквано прекрати най-големия строителен търг

Основанията за спиране на състезанието за тунел "Железница" на "Струма" за 250 млн. лв. звучат несериозно

Мила Чернева
23319 прочитания

Завършването на магистрала "Струма" ще закъснее още повече от очакваното предвид прекратяването на процедурата за "Железница". Освен това търгът за лота между Крупник и Кресна също още не е започнал

© Георги Кожухаров


В края на февруари служебният министър на регионалното развитие Спас Попниколов заяви пред журналисти, че е разпоредил да се избере изпълнител на поръчката за тунел "Железница", който е част от магистрала "Струма", до 31 март. Очевидно обаче най-голямата поръчка в строителството - за около 250 млн. лв., няма да започне до края на 2017 г. в най-оптимистичния вариант.

Причината е, че процедурата за проектиране и строителство на тунела е била прекратена с решение на директора на Агенция "Пътна инфраструктура" Пирин Пенчев от 4 април 2017 г. Най-дългият (2 км) и най-скъп тунел в страната трябва да бъде завършен до 2022 г., защото се плаща с еврофондове по изтичаща тогава програма. А сегашното решение поставя под риск средствата, които, ако загубим, ще се поемат от българския данъкоплатец.

Освен това мотивите за прекратяването звучат абсурдно - малки детайли по подготовката на процедурата от страна на държавата.

Защо е прекратена, на хартия

В решението за прекратяване на процедурата са посочени няколко нарушения. Интересното е обаче, че всички те са се случили преди година, с разяснения и решения на тогава действащата Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП). Документите, в които са открити грешки, са от януари 2016 г., а офертите на кандидатите бяха събрани чак през август 2016 г. Оттогава имаше седем месеца да се констатират тези пороци на процедурата, но вместо това упорито се твърдеше, че процесът по оценка на офертите е тежък предвид сложното задание и затова се бави.

Едната от формалните причини за прекратяване е сгрешено разяснение, при което НКСИП са обяснили, че прогнозната стойност от 250 млн. лв. може да бъде надвишавана, а такива оферти ще бъдат разглеждани, а не отстранени. Това се приема за изменение на първоначалните условия на търга и се смята, че "може да доведе до необосновано високи предложения".

Освен това в решението на Пирин Пенчев се посочва, че в хода на процедурата е констатирано, че част от представеното техническо предложение на участник в процедурата липсва, т.е. е изчезнало.

Друг порок на процедурата е бил, че в разяснение от януари 2016 г. изпълнителният директор на НКСИП Асен Антов е допуснал възможността за представяне на банково удостоверение и гаранция в евро, въпреки че прогнозната стойност е посочена в левове. Това смесване на повече от една валута в процедурата противоречало на Закона за обществените поръчки.

Удължаване на срока за подаване на оферти също се оказва проблем, тъй като се смята, че се е случило под натиск на участник. С решение от 26 януари 2016 г. НКСИП е удължила срока с 10 дни - вместо 15 февруари 2016 г. оферти са се приемали до 25 февруари. Междувременно на 25 февруари е постъпил въпрос, който е бил по-скоро молба за удължаване на срока. В него потенциален участник пише, че поръчката е от "голямо стратегическо значение" и затова "най-учтиво Ви молим с цел да се осигури по-конкурентно и качествено предложение" да удължите най-малко с четири седмици периода за подаване на оферти". Директорът на НКСИП е посочил за препратка именно гореспоменатото решение за удължаване на срока. В решението за прекратяването обаче се твърди, че удължаването е станало заради "искането на потенциален участник", което обаче не е било свързано с необходимост от разглеждане на документи или оглед на мястото за изпълнение, каквито биха били основателните причини за тези действия.

Аргументите звучат странно. Първо, при 17 кандидата е ясно, че заради конкуренцията прогнозната стойност едва ли ще бъде надхвърлена. Второ, за чуждестранните кандидати, каквито се очаква да са строителите на такова сложно съоръжение, е по-удобно гаранцията да е в евро. Трето, в много поръчки се удължава срокът след знак от кандидати, че времето е недостатъчно.

"Процедурата не е прекратена на по-ранен етап, тъй като едва през последната година се формира съдебна практика относно законосъобразността на финансови корекции, наложени на АПИ по проекти, финансирани със средства на ЕС, според която, в случай като настоящия, агенцията ще бъде санкционирана, ако процедурата бъде продължена", отговориха от АПИ пред "Капитал" на въпроса защо се прекратява процедурата чак сега. Те поясниха, че в момента се извършват "процесуално-следствени действия", заради което не могат да отговорят кой е участника, чието техническо предложение е изчезнало.

Прекратяването може да бъде обжалвано от кандидатите. Това допълнително ще удължи срока. А и не звучи невъзможно Върховният административен съд да отхвърли аргументите на държавата и да върне процедурата на ниво избор на победител.

Търг със сложна история

Поръчката беше обявена в края на 2015 г. и забавена заради обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията. Така тя съвпадна с големия "катарзис" на Бойко Борисов и мащабното пренареждане в пътния сектор, което още не е приключило. Правителството реши да закрие държавната НКСИП, създадена за строителството на магистралите "Хемус", "Струма" и "Черно море", и да прехвърли започнатите процедури към АПИ. Процедурата за тунела се забави още повече, но параметрите на поръчката останаха същите. Апетитният търг привлече цели 17 кандидата, сред които всички големи български строителни дружества, но и чуждестранни участници от Италия, Испания, Турция и Полша.

Въпреки заявките на Попниколов да възложи поръчката до края на март явно нещо е променило хода на събитията. Една възможна версия е, че е изчакван резултатът от парламентарните избори, за да се види как ще се развие битката на лобитата в строителния сектор. На 8 март беше публикуван протокол за преглеждането на документите и бяха поискани разяснения от повечето кандидати. Това обаче явно е било ход за спечелване на време, тъй като няколко седмици по-късно изведнъж процедурата се оказва крайно опорочена.

В момента тече 10-дневен срок за обжалване на процедурата пред КЗК. Някои от участниците, с които "Капитал" разговаря, все още не са решили да обжалват. Според Велико Желев (собственик на "Хидрострой" и дъщерната й "Водстрой 98", които участват в търга) обжалването щяло да забави още повече процедурата, от което няма да спечели никой, и засега няма намерение да се обръща към регулатора.

Сега, когато изборите минаха и предстои да бъде оформено правителство, е удобен момент големите пътни търгове да бъдат пуснати наново и този път да спечелят "правилните" кандидати.

В края на февруари служебният министър на регионалното развитие Спас Попниколов заяви пред журналисти, че е разпоредил да се избере изпълнител на поръчката за тунел "Железница", който е част от магистрала "Струма", до 31 март. Очевидно обаче най-голямата поръчка в строителството - за около 250 млн. лв., няма да започне до края на 2017 г. в най-оптимистичния вариант.

Причината е, че процедурата за проектиране и строителство на тунела е била прекратена с решение на директора на Агенция "Пътна инфраструктура" Пирин Пенчев от 4 април 2017 г. Най-дългият (2 км) и най-скъп тунел в страната трябва да бъде завършен до 2022 г., защото се плаща с еврофондове по изтичаща тогава програма. А сегашното решение поставя под риск средствата, които, ако загубим, ще се поемат от българския данъкоплатец.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    fonche avatar :-|
    Иван

    После кажете че от служебното правителство нищо не зависи. За два месеца БСП със служебното правителство направиха поразии колкото Орешарски направи за цяла година. Просто са си некадърни.

  • 2
    aman avatar :-|
    aman

    "Сега, когато изборите минаха и предстои да бъде оформено правителство, е удобен момент големите пътни търгове да бъдат пуснати наново и този път да спечелят "правилните" кандидати. " Чуждите кандидати вероятно няма да обжалват и хоп, правилните кандидати ще са готови за лаПка-не. Значи 250 млн. лв за 2км тунел не е скъпо (125 млн/км), но 1 млрд за 15,4 км тунел (65 млн/км), за да не се разруши Кресненското дефиле е скъпо?!

  • 3
    k7 avatar :-|
    k7

    До коментар [#2] от " aman ": Razbiram ti glednata tochka, no ne e relevantno da se smiata na baza cena na km tunel. Putniat uchastak izvan tunela shte e na cena, koiato da kompensira razlikata, na koiato ti akcentirash v puti.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Доста простотии им се натрупаха. Но като за БСП, това си е направо нищо. В най-големия икономически бум успяха да настроят цялото население срещу себе си, та сега ли няма да го направят?

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Пак БСП ви виновна. На калпав десен.. всичко му пречи. Ако не е лявата, ще е дясната ръка, ако не са ръцете - главата.

    Толкова години - все десни управляват и какво? Само на еврофондове и субсидии я караме. Това изобщо не е дясно управление. Държавни пари се харчат за частни лица - това дясно ли е? Ааа да - когато с държавни пари/разбирай с пари на бедните работещи и пари предназначени са обществена инфраструктура/ се облагодетелстват частни лица - това е дясно управление. А когато с частни пари се облагодетелства държавата/разбирай социално слабите и обществената инфраструктура/.. - това е ляво управление.

  • 6
    moon744 avatar :-|
    moon744

    Това не е заради БСП. Въпреки че не симпатизирам на левите, смятам, че тая далавера е на друг - на този, за когото строителството на магистрали е дойна крава. А служебното правителство се върти според вятъра.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#5] от "mickmick":

    Мисля че само социолозите останаха да броят ГЕРБ за дясна партия. На държавата проблема и е корупцията. Всички са корумпирани. Само че БСП са и нагли на всичкото отгоре.

  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#7] от "Георги Георгиев":

    Корупцията е пряко следствие на дясното мислене за по-малко държава. Щото по-малко държава, значи по-слаба държава и по-малко ред. А когато няма ред - има корупция.

  • 9
    aman avatar :-|
    aman

    До коментар [#3] от "k7":

    Аргументът Ви се отнася и за двата проекта. В случая с Кресна това е цената само за тунела, ако 250 млн. лв, са само за тунела на Железница, то сравнението е релевантно, Но това е детайл, който измества разговора извън основната плоскост - корупцията - оттам и свързаните с нея нарушения на закони и увреждане на природата, за да се вземат едни пари от правилните хора.

  • 10
    poluvishist avatar :-|
    полувишис

    До коментар [#7] от "Георги Георгиев":

    освен нагли, БПС са й убийствено прости и алчни.

    ако от простотия се умираше, БПС щяха да са отдавна измрели...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK