С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 5 апр 2017, 18:00, 23018 прочитания

Пътната агенция неочаквано прекрати най-големия строителен търг

Основанията за спиране на състезанието за тунел "Железница" на "Струма" за 250 млн. лв. звучат несериозно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В края на февруари служебният министър на регионалното развитие Спас Попниколов заяви пред журналисти, че е разпоредил да се избере изпълнител на поръчката за тунел "Железница", който е част от магистрала "Струма", до 31 март. Очевидно обаче най-голямата поръчка в строителството - за около 250 млн. лв., няма да започне до края на 2017 г. в най-оптимистичния вариант.

Причината е, че процедурата за проектиране и строителство на тунела е била прекратена с решение на директора на Агенция "Пътна инфраструктура" Пирин Пенчев от 4 април 2017 г. Най-дългият (2 км) и най-скъп тунел в страната трябва да бъде завършен до 2022 г., защото се плаща с еврофондове по изтичаща тогава програма. А сегашното решение поставя под риск средствата, които, ако загубим, ще се поемат от българския данъкоплатец.


Освен това мотивите за прекратяването звучат абсурдно - малки детайли по подготовката на процедурата от страна на държавата.

Защо е прекратена, на хартия

В решението за прекратяване на процедурата са посочени няколко нарушения. Интересното е обаче, че всички те са се случили преди година, с разяснения и решения на тогава действащата Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП). Документите, в които са открити грешки, са от януари 2016 г., а офертите на кандидатите бяха събрани чак през август 2016 г. Оттогава имаше седем месеца да се констатират тези пороци на процедурата, но вместо това упорито се твърдеше, че процесът по оценка на офертите е тежък предвид сложното задание и затова се бави.



Едната от формалните причини за прекратяване е сгрешено разяснение, при което НКСИП са обяснили, че прогнозната стойност от 250 млн. лв. може да бъде надвишавана, а такива оферти ще бъдат разглеждани, а не отстранени. Това се приема за изменение на първоначалните условия на търга и се смята, че "може да доведе до необосновано високи предложения".

Освен това в решението на Пирин Пенчев се посочва, че в хода на процедурата е констатирано, че част от представеното техническо предложение на участник в процедурата липсва, т.е. е изчезнало.

Друг порок на процедурата е бил, че в разяснение от януари 2016 г. изпълнителният директор на НКСИП Асен Антов е допуснал възможността за представяне на банково удостоверение и гаранция в евро, въпреки че прогнозната стойност е посочена в левове. Това смесване на повече от една валута в процедурата противоречало на Закона за обществените поръчки.

Удължаване на срока за подаване на оферти също се оказва проблем, тъй като се смята, че се е случило под натиск на участник. С решение от 26 януари 2016 г. НКСИП е удължила срока с 10 дни - вместо 15 февруари 2016 г. оферти са се приемали до 25 февруари. Междувременно на 25 февруари е постъпил въпрос, който е бил по-скоро молба за удължаване на срока. В него потенциален участник пише, че поръчката е от "голямо стратегическо значение" и затова "най-учтиво Ви молим с цел да се осигури по-конкурентно и качествено предложение" да удължите най-малко с четири седмици периода за подаване на оферти". Директорът на НКСИП е посочил за препратка именно гореспоменатото решение за удължаване на срока. В решението за прекратяването обаче се твърди, че удължаването е станало заради "искането на потенциален участник", което обаче не е било свързано с необходимост от разглеждане на документи или оглед на мястото за изпълнение, каквито биха били основателните причини за тези действия.

Аргументите звучат странно. Първо, при 17 кандидата е ясно, че заради конкуренцията прогнозната стойност едва ли ще бъде надхвърлена. Второ, за чуждестранните кандидати, каквито се очаква да са строителите на такова сложно съоръжение, е по-удобно гаранцията да е в евро. Трето, в много поръчки се удължава срокът след знак от кандидати, че времето е недостатъчно.


"Процедурата не е прекратена на по-ранен етап, тъй като едва през последната година се формира съдебна практика относно законосъобразността на финансови корекции, наложени на АПИ по проекти, финансирани със средства на ЕС, според която, в случай като настоящия, агенцията ще бъде санкционирана, ако процедурата бъде продължена", отговориха от АПИ пред "Капитал" на въпроса защо се прекратява процедурата чак сега. Те поясниха, че в момента се извършват "процесуално-следствени действия", заради което не могат да отговорят кой е участника, чието техническо предложение е изчезнало.

Прекратяването може да бъде обжалвано от кандидатите. Това допълнително ще удължи срока. А и не звучи невъзможно Върховният административен съд да отхвърли аргументите на държавата и да върне процедурата на ниво избор на победител.

Търг със сложна история

Поръчката беше обявена в края на 2015 г. и забавена заради обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията. Така тя съвпадна с големия "катарзис" на Бойко Борисов и мащабното пренареждане в пътния сектор, което още не е приключило. Правителството реши да закрие държавната НКСИП, създадена за строителството на магистралите "Хемус", "Струма" и "Черно море", и да прехвърли започнатите процедури към АПИ. Процедурата за тунела се забави още повече, но параметрите на поръчката останаха същите. Апетитният търг привлече цели 17 кандидата, сред които всички големи български строителни дружества, но и чуждестранни участници от Италия, Испания, Турция и Полша.

Въпреки заявките на Попниколов да възложи поръчката до края на март явно нещо е променило хода на събитията. Една възможна версия е, че е изчакван резултатът от парламентарните избори, за да се види как ще се развие битката на лобитата в строителния сектор. На 8 март беше публикуван протокол за преглеждането на документите и бяха поискани разяснения от повечето кандидати. Това обаче явно е било ход за спечелване на време, тъй като няколко седмици по-късно изведнъж процедурата се оказва крайно опорочена.

В момента тече 10-дневен срок за обжалване на процедурата пред КЗК. Някои от участниците, с които "Капитал" разговаря, все още не са решили да обжалват. Според Велико Желев (собственик на "Хидрострой" и дъщерната й "Водстрой 98", които участват в търга) обжалването щяло да забави още повече процедурата, от което няма да спечели никой, и засега няма намерение да се обръща към регулатора.

Сега, когато изборите минаха и предстои да бъде оформено правителство, е удобен момент големите пътни търгове да бъдат пуснати наново и този път да спечелят "правилните" кандидати.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 3 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 2177 прочитания

Трудните книжки 3 Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 1424 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Парите за председателството: 70 млн. лв. за ремонти, техника и медии

Служебният кабинет разпредели за всекиго по нещо - за посолства, за МВР и за НСО и за културното министерство

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10