Служебният кабинет прекрати концесията на летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Служебният кабинет прекрати концесията на летище София

Служебният кабинет прекрати концесията на летище София

Решението бе очаквано, след като транспортният министър обяви преди няколко седмици, че ще предложи спирането заради проблеми в процедурата

7595 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Въпреки че изборите минаха и партиите са в процес на преговори за правителство, служебният кабинет продължава да извършва кадрови рокади и да взима поредица спорни решения с дългосрочен ефект, сред които се нареди и спирането на процедурата за концесията на летище София. Последното не е изненада, след като преди няколко седмици служебният транспортен министър Христо Алексиев обяви, че ще предложи това на Министерския съвет, решението бе одобрено в сряда.

Концесионната процедура бе открита от второто правителство на Бойко Борисов, като след това на четири пъти срокът за подаване на офертите бе удължаван, като последната крайна дата бе 19 май 2017 г. При очакванията Борисов да управлява отново с третия си кабинет вероятността концесията да бъде подновена е голяма, което обезсмисля сегашното й прекратяване. Остава отворен въпросът дали все пак процедурата ще бъде преработена, или просто рестартирана.

Официалният мотив за спирането е "наличие на обективни обстоятелства, които не са били предвидени при приемане на решението за откриване на процедурата". Конкретните аргументи на министъра обаче са ясни отдавна. Според него основна слабост е, че ще се стигне до вдигане на летищните такси, тъй като от концесионера се иска според условията на процедурата да плати накуп поне 550 млн. лв., с които кабинетът на Борисов предвиждаше да се решат проблемите в железниците. Също така няма яснота как ще се развива летището, тъй като с най-голяма тежест е размерът на концесионното възнаграждение (55%), докато плановете за развитие са с тежест 25%, а инвестициите - с 10%. С най-малко значение пък са въпросите на сигурността - 5%, което е пропуск. Проблем според него е и липсата на международен консултант, който да работи по сделката от самото й начало, гарантирайки доброто й маркетиране с цел привличане на по-голям брой кандидати.

Въпреки че някои от тези мотиви са основателни, други са спорни, а и за никого не е тайна, че държавното дружество се управлява зле - печели смешни суми на фона на дейността си и пътниците получават лоша услуга. Не е убедителна и позицията, че вместо да се променят някои от условията, процедурата трябва да започне изцяло отначало.

Сред споменаваните досега кандидати бяха две турски фирми - TAV (с 38% участие на френската Aéroports de Paris Group), която оперира и други летища в Турция, както и в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия, и Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул. Третият кандидат е германската Fraport, която управлява и летищата в Бургас и Варна заедно с компания от холдинга "Химимпорт".

Въпреки че изборите минаха и партиите са в процес на преговори за правителство, служебният кабинет продължава да извършва кадрови рокади и да взима поредица спорни решения с дългосрочен ефект, сред които се нареди и спирането на процедурата за концесията на летище София. Последното не е изненада, след като преди няколко седмици служебният транспортен министър Христо Алексиев обяви, че ще предложи това на Министерския съвет, решението бе одобрено в сряда.

Концесионната процедура бе открита от второто правителство на Бойко Борисов, като след това на четири пъти срокът за подаване на офертите бе удължаван, като последната крайна дата бе 19 май 2017 г. При очакванията Борисов да управлява отново с третия си кабинет вероятността концесията да бъде подновена е голяма, което обезсмисля сегашното й прекратяване. Остава отворен въпросът дали все пак процедурата ще бъде преработена, или просто рестартирана.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    i3ida11 avatar :-P
    i3ida11

    Много добре! И още една причина - парите да се ползват за закърпване на дупки в друга сфера! Което е недопустимо! Занчи - един изкарал парите си и вместо да ги инвестираш пак там - ти ще ги хвърлиш в една бездънна яма като БДЖ! Да измислят друг план , за спасяване на БДЖ!

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Трябва нова процедура с международен консултант, който да привлече по-добри кандидати.

  • 3
    mndovrmttr avatar :-|
    Rob Roy

    На комунистите поредният опит да "спънат" концесията. Това обаче не е нещо, което трябва служебен кабинет да го решава. Мъчат се да откажат кандидатите, за да го дадат после на Пеевски на безценица.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK