С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 6 апр 2017, 17:27, 42079 прочитания

Общината разреши строежа на най-високата сграда в София (обновен)

Проектът за небостъргач на бул."Черни връх" се ражда по времето на арх. Петър Диков и е проектиран от... фирмата на Диков. Одобрен е с гласовете на ГЕРБ, "Атака" и ВМРО

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С гласовете на цялата група на ГЕРБ, Николай Пехливанов от "Атака" и Карлос Контрера от ВМРО в четвъртък Столичният общински съвет позволи край мол "Парадайс" да бъде издигната 215-метровата "Парадайс тауър". За реализацията на проекта трябваше да се промени регулацията на имота, която до този момент не позволяваше толкова високо строителство. От 47 гласували общински съветници 31 одобриха проекта, а 16 останаха против него.

Предложението за нов работен устройствен план на имота отлежава в общината от няколко месеца. Документацията трябваше да бъде гледана през февруари, но предизборно беше изтеглена от дневния ред на Столичния общински съвет, тъй като имаше обществено негодувание. "Капитал" откри още по-скандална връзка в проекта, тъй като градоустройството му е одобрено от бившия главен архитект Петър Диков, който по-късно се оказва мажоритарен акционер в дружеството, изготвило същия този проект.


За 20 минути в първото си заседание след изборите обаче съветниците одобриха проекта.

От Петър Диков в Столичния общински съвет

Проектът за "Парадайс тауър" е част от наследството, оставено от предишния главен архитект на София Петър Диков. "Това беше една от преписките, които ми поднесоха още в първия ден - да издам разрешение за строеж", обясни настоящият главен архитект Здравко Здравков. По думите му той е имал среща с инвеститора, за да му обясни, че тогавашното градоустройство е одобрено извън правилата на Закона за устройство на територията. Според тази норма одобрението на подобни проекти идва след изработването на работен устройствен план, който е одобрен от Столичния общински съвет.



"В тази връзка отмених градоустройството, одобрено от арх. Диков, и направихме няколко експертни съвета, в които инвеститорът направи транспортен анализ и няколко погледа на сградата от различни гледни точки", каза Здравков. "Спазени са всички законови изисквания по отношение на предложението. Смятам, че ролята на главния архитект не е да разсъждава върху целесъобразност. Смятам, че общинският съвет е органът, който може вземе това решение", довърши главният архитект.

Проектът

Инвеститори в "Парадайс тауър" са руско-грузинските собственици на базар "Илиянци" и Paradise Mall. По проект сградата трябва да е висока 55 етажа, или 215 метра, с което ще се превърне в най-високото здание в града. Все още няма детайли около това как ще изглежда тя, освен че основната част ще е офисна, но ще има и жилищни и хотелски площи.

Проектът на бъдещия небостъргач е на студиото "ПроАрх" АД. Към датата на последното общо събрание на дружеството от 27 април 2016 г. мажоритарен акционер в него е бившият главен архитект на София Петър Диков.

ГЕРБ, "Атака", Годзила и планината

Срещу небостъргача се обявиха Иво Божков от ДСБ и Войслав Тодоров от "Нормална държава", докато Николай Пехливанов от "Атака" и Орлин Алексиев от ГЕРБ подкрепиха проекта.

Тодоров, който е сред инициаторите на отпадналия референдум срещу застрояването в "Младост", атакува плановете за нова най-висока сграда в столицата. "Допреди малко ни замазвахте очите с визия за София, с това как ще променяме Общия устройствен план на София, как ще запазваме зелените площи. Миналата седмица ни замазвахте очите как каним архитекти от Дания, които да ни обясняват как трябва София да стане зелена", обърна се към съветниците от ГЕРБ Тодоров. "Същите тези архитекти обясниха как високите сгради в южната част на града скриват гледката към Витоша и по този начин влошават качеството на публичните пространства в целия град. Когато разрешаваме 215-метрова сграда точно под полите на Витоша, която ще се вижда от целия град, ние го правим с ясното съзнание, че това ще има трайни последствия", каза още общинският съветник. По думите на Тодоров, докато говори за визията за града до 2050 г., общината ще разреши "10-15 небостъргача в полите на Витоша".

Тезата на защитниците на проекта Николай Пехливанов и Орлин Алексиев е, че не трябва да се изхожда от позицията, че на това място ще се появи грозна сграда. "Има много красиви високи сгради по света. Нека да се спазва законодателството", коментира Пехливанов, който е строителен предприемач. "При условие че така предложеният проект отговаря на всички нормативи, не виждам причина ние по субективни обстоятелства да решаваме дали да допуснем това строителство. Още повече че, допускайки градоустройство, това не означава, че сградата ще бъде в съответната етажност и височина", довърши призива си към общинските съветници да одобрят документацията на проекта Пехливанов.

"Никога не съм се изказвал по архитектурни теми, защото не разбирам, но нали не става дума за някоя Годзила, която да скрие цяла Витоша", включи се в защита на проекта и Орлин Алексиев от ГЕРБ. "Аз това не си го представям. Колко е голяма тази сграда, че да скрие цяла Витоша? Не мисля, че трябва да спираме инвеститорите, когато нещо е законно", използва същите аргументи и общинският съветник, който е председател на комисията по финанси и бюджет в общината.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българският морски флаг е изключен от Парижкия меморандум Българският морски флаг е изключен от Парижкия меморандум

Режимът на проверка на малкото български кораби ще бъде изключително сериозен, мярката не засяга "Български морски флот", който плава под малтийски флаг

18 авг 2019, 142 прочитания

Държавата вече отговаря за тол-системата и трябва да я оперира сама Държавата вече отговаря за тол-системата и трябва да я оперира сама

Изпълнителят Kapsch предаде частично системата на пътната агенция, като остава да оборудва още контролни рамки

18 авг 2019, 422 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Съмнения за пререждане в разпределянето на над 500 млн. лв. от КТБ

Вложители оспорват документите, с които две компании - "Ардастрой" и "Аполо инженеринг", са обявени за обезпечени кредитори

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство