Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Каква <s>може</s> трябва да е София

До септември трябва да е готов анализът на Gehl Architects за най-големите проблеми за пешеходците в центъра на града

Мария Манолова
25054 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко

- Датското студио Gehl Architects ще консултира София как центърът да стане по-приветлив за пешеходци

- Общината събира доброволци, които до юни да събират данни за "хората на нивото на улицата"

- През септември трябва да е готов доклад за най-големите проблеми на града


Фотограф: Георги Кожухаров


"Преди всички се местеха към градовете, в които има работа, а сега всички търсят места с по-високо качество на живот и бизнесите ги следват."

Хенриет Вамберг, Gehl Architects

"Трябва добре да си помислите дали пред Витоша имате нужда от други, малки Витоши, или една планина ви е достатъчна. В града ви вече са се появили няколко високи сгради, които скриват гледката и не изглеждат съвсем на място", казва Хенриет Вамберг. Бързо сменя няколко слайда и на екрана една след друга изгряват снимки на хотел "Хилтън", на Министерството на транспорта, на недовършения бизнес център на площад "Македония". Зад тях се показва по някой ъгъл от силуета на планината, но истинска панорама в тези точки на града няма. "Имате и улици, в които виждате части от сгради и части от планината... и когато се приближите, Витоша изчезва, а пък архитектурата не става по-добра", довършва примера си със закачка Вамберг.

След това датската архитектка се захваща с предимствата на София. "Мащабът тук е чудесен, това е град на петте етажа, много подобно на родния ми Копенхаген." Мрежата от улици в центъра е много добре подредена, запазили сте трамваите си за разлика от много други градове, изброява още тя. Вамберг говори пред почти пълната "Аула максима" в университета по архитектура, а публиката й отговаря ту със смях, ту с ръкопляскане. Всъщност кратката лекция по правене на удобни градове за хората трябва да се проведе в друга зала, която обаче далеч не успява да побере всички дошли, и се мести по спешност в последния момент.

Хенриет Вамберг е партньор в датското студио Gehl Architects, където отговаря за "градските трансформации". В края на март прекара една седмица в София, за да види и усети как се движи животът "на приземния етаж" в града. През 2016 г. Столичната община покани Gehl Architects за консултация как трябва да се развива широкият център. Урбанистът Ян Геел, който е основател на фирмата, беше тук през есента, за да уговори сътрудничеството. А реалната работа започва с посещението на Вамберг, ще продължи с няколко месеца теренни проучвания от български екип и ще завърши с анализ през септември.

"Те сами казват, че не са в бизнеса с предлагане на решения, но могат да ни посочат проблемите, за които сами после да намерим правилните решения", казва главният архитект на София Здравко Здравков, докато прескача строшени плочки по улица "Граф Игнатиев" заедно с Хенриет Вамберг, заместник-кмета по транспорта на София Евгени Крусев и двамата урбанисти Нурхан Реджеб и Силвия Чакърова от българския екип по проекта. Преди точно година Здравков използва обещанието да доведе Ян Геел в София като предимство в конкурса за главен архитект на столицата. След десет месеца начело на градоустройството в София той продължава да държи на тази цел, но гледа много прагматично. "Те забелязват същите неща, които ние виждаме всеки ден, но понякога е по-полезно някой да ти ги каже отвън, за да започне промяна", разсъждава архитектът.

Доброто

"Уличната ви мрежа наистина е много добре организирана - с малко наместване тук-там трафикът и общественият транспорт в центъра на града наистина може да се подобрят много", дава първи заключения от краткия си престой в София Хенриет Вамберг. За четири дни с колежката й Лиза Мюлер са направили пешеходна обиколка от 25 километра, както и няколко дълги уъркшопа със служители от различни дирекции на общината. Ян Геел е известен най-вече с методологията за събиране на данни за обществения живот в градовете, която сам е измислил, както и с убеждението си, че инфраструктурата трябва да се прави за хора, а не за автомобили. За тази седмица двете архитектки трябва да са предали на Столичната община именно познанието как се изследва градският живот. "Идеята е хората да станат по-видими. Знаем твърде много за това колко автомобила има по улиците и къде са паркирали, но не знаем почти нищо за това колко хора ходят пеша и къде отиват", казва Вамберг.

София трябва да събере тази информация, която поне в последните 25 години никога не е притежавала и анализирала, до юни с помощта на доброволци. В българския екип на проекта са арх. Павел Янчев, и урбанистите Силвия Чакърова, Нурхан Реджеб, Галина Алексова, Деспина Кънева, Стела Калоянова. Надяват се да съберат 40-50 души, които да им помагат.

"Имате страхотни стари сгради в центъра, някои се нуждаят от любов и грижи, но все още са там", продължава да изброява предимствата на града Хенриет Вамберг. "Има голям потенциал вътрешните дворове да се обединят, за да се използват по-пълноценно от жителите в центъра", смята още тя. Изброяването на положителните страни продължава с паметниците и слоевете история, които се усещат навсякъде в града. "И хората вече са навън по улиците и пейките, защото е топло и зелено", отбелязва още тя. В град с неприветлив климат като Копенхаген се изискват много усилия, инвестиции и време, за да излязат хората да се разхождат и да карат велосипеди, но за няколко десетилетия трансформацията е успешна.

Лошото

Промяната трябва да се случи и в София и местата за това са очевидни дори след няколко дни, прекарани тук. "Един от методите ни на изследване е да попитаме хората как се чувстват спрямо различни места в града", обяснява арх. Вамберг. Правят подобно упражнение и на уъркшопа в Столичната община. "Ларгото събра само негативни оценки. Мисля, че никога в тези упражнения не съм виждала толкова отрицателно оценено пространство", казва тя. Площадът е празен, защото на него няма какво да правиш, а през лятото няма никаква сянка и пейките се нагряват до 60-70 градуса, впуска се в обяснение главният архитект Здравко Здравков. Пространството може би може да се спаси, ако се появят заведения или натовареният трафик по булеварда изчезне, обсъждат помежду си двамата.

Фотограф: Георги Кожухаров

Заведенията, които може да са решение за Ларгото, се оказват проблем другаде. В презентацията на Хенриет Вамберг изскача снимка на кафенетата по бул. "Витоша". "От едната страна на главната ви улица има страхотен исторически монумент, а от другата - цяла Витоша. Това е уникално", е коментирала тя малко по-рано. По средата между двете забележителности обаче се крие малък проблем. "Първо имате маси, после масите се нуждаят от навес, навесът се сдобива със стени, за да предпазва от елементите на времето... и изведнъж за пешеходеца остава не повече от метър между сградата и покритите маси отвън. Мога да си представя как върху този тунел се появява един покрив и хоп - сградата се е сдобила с пристройка", отчита датската архитектка. Едно от наблюденията й за проблемите в града е именно това, че "частната инициатива е нахлула върху публичните пространства във формата на всевъзможни павилиони и пристройки на сградите". "Павилионите са навсякъде, във всевъзможни форми и цветове", казва Вамберг. Навсякъде са и рекламите, които скриват сградите и гледките в центъра.

Слонът в стаята за София обаче са колите и това е ясно за всички. "Имате много красиви монументи, но и някои проблеми в заобикалящата ги среда и начина, по който те се вписват в тъканта на града", смятат от студиото на Gehl Architects след първия си престой тук. Хенриет Вамберг дава първи пример с църквата "Св. Неделя". "Това е една от най-тъжните църкви, които съм виждала", не се притеснява да каже тя. В действителност сградата е заобиколена от булевард, разкопки и площад със счупени плочки. "Видяхме и този прекрасен генерал на неговия кон на площад "Народно събрание", който отвсякъде се охранява от железни каляски", показва следващата снимка. Проблемът важи и за храм-паметника "Александър Невски". "До Централните хали също има чудесно пространство, което се използва за паркинг", довършва примерите Вамберг.

Решението

За Gehl Architects никой от тези проблеми не изглежда отчайващо нерешим. "Имате всички нужни тухли, за да се построи една добра къща - улиците, историята, планината", казва Хенриет Вамберг. Фирмата има проекти в градове като Ню Йорк и Москва, където мащабите и замесените интереси правят всяка промяна много по-тромава. Но решенията за по-достъпни градове понякога са прости и евтини. "Когато Майкъл Блумбърг ни повика в Ню Йорк, предстояха избори и той искаше да го преизберат. Затова нямаше време за постоянни решения, които отнемат години анализи и процедури", разказва партньорът в Gehl Architects. Вместо това трябва да измислят как да използват фирмите, с които общината вече има договор. "И кой мислите е това? Момчетата с бялата боя, разбира се", смее се архитектката и показва няколко снимки на кръстовища и площади, които са изцяло променени само с няколко ленти за пешеходни пътеки. "За три години в Ню Йорк се появиха повече велоалеи, отколкото в Копенхаген за трийсет", разказва още тя. За подобно време се случва и трансформацията в Москва. "Там нещата се случват лесно, защото се управлява с твърда ръка. Паркирал си неправилно - пристига паяк и колата ти изчезва", обяснява Вамберг. По подобен начин работата на Gehl Architects съвпада с избори там и нуждата от бърза промяна.

А всеки град започва да изпитва тази нужда. "Не става въпрос за това градът да става все по-красив, а да е по-приятен за живеене. Виждаме този модел в различни точки на света", казва датската архитектка. "Преди всички се местехме към градовете, където можем да си намерим работа. Сега всички предпочитаме да живеем на местата с високо качество на живот, където можем да отглеждаме децата си, и се налага бизнесите да се местят там, където са мозъците", споделя опита си тя. Това променя правилата на съревнованието - за да го спечели, всеки град трябва да се стреми да е по-приятен за обитаване, а не просто по-скъп или лъскав. Как София може да се изкачи нагоре в тази класация? Gehl Architects нямат решение, но след няколко месеца поне ще имат анализ на проблемите. След това ще трябва последователност. "Разбирам, че вие сте там от няколко месеца. А къде са другите млади хора в общината", пита архитектката Здравко Здравков и Евгени Крусев в края на дългия разговор за София, проблемите, недоволството на гражданите и бавните промени. Отговорът, който получава, разбира се, е, че трудно се привлича хора. "Без тях няма да стане. Който критикува рано или късно трябва да си запретне ръкавите и сам да направи нещо", казва необичайно критично иначе енергичната архитектка.


7 коментара
  • 1
    truly avatar :-|
    truly

    Дневник, има проблем с този таг. Явно не се визуализира както трябва. А изборът ви на платформа е голяма грешка. Ако направите проучване сред потребителите си, предполагам че ще има поне 80% неодобрение. Но, вие си знаете...

  • 2
    borkar avatar :-|
    borkar

    Естествено, че колите са проблем номер едно. Но с този главен архитект и с този н-к направление "транспорт" няма да стане. Главният архитект участва в изготвянето на ПУП узаконяващ навлизането на коли в Борисовата градина. Изказване на втория (след 1:30 мин) http://www.vbox7.com/play:572e7cd1f7 - "Инфраструктурата се справя с наличния поток от атомобили" - и т.н. тъпотии в смисъл София няма проблем с колите.

  • 3
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    И колко ще ни струва тази "консултация"?

  • 4
    led_zep.23 avatar :-|
    Lady Zeppelin

    "В града ви вече са се появили няколко високи сгради, които скриват гледката и не изглеждат съвсем на място", казва Хенриет Вамберг.
    Такова е и моето мнение.
    Не виждам и икономическо обоснование за строежа на небостъргачи.

  • 5
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Небостъргачите трябва да се спрат и да се изнесат на север , по северната дъга.
    Няма да има място за подходи към такива високи сгради.. Например това което се проектира срещу "Пирогов" Няма как да се поеме трафика към такива сгради от сегашните пътища.

  • 6
    handu avatar :-|
    Handy

    От всички градове, в които съм бил в Европа, Азия и Америка, само в София и Скопие не мога да намеря и едно място, в което заставайки на място и извъртайки се на 360 градуса да няма нещо счупено/грозно/недомислено. Това за мен е нещото, което трябва да се промени - поддръжката и безумният манталитет, че само новото по европейски проект се пази от властите. Говоря за всеки бордюр, всяка лампа, всяко кошче, всяка жица, всяка тревна площ на булевард, всяка квартална градинка, всяка шахта, всяко колче. Това ще промени и самите хора и отношението им и, надявам се, един ден ще осъмнем също и без старата ръждясала пералня между етажите и издрасканите асансьори. Но има много път, който започва от спретването на поддръжката в града.

  • 7
    zhivik avatar :-|
    Живко Якимов

    Една бележка относно наличието на павилиони по бул. Витоша. Всъщност основната причина за тяхното построяване беше не толкова да се осигури допълнително пространство, а законен начин да се заобиколи забраната за пушене в заведенията. Според съществуващата наредба, забраната не важи за временни постройки, към които се числят въпросните павилиони.

    Ако читателите тук си спомнят, преди да се въведе забраната за пушене имаше просто газови отоплители, както и евентуално одеяла за случаите, когато е твърде студено. Гарантирам, че ако един ден забраната за пушене отпадне, което вече си мисля, че е напълно възможно, въпросните павилиони постепенно ще изчезнат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK