Агенция "Престъпна инфраструктура"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Агенция "Престъпна инфраструктура"

Северната тангента е един от пътищата, с които кабинетът "Борисов" се гордее най-много.

Агенция "Престъпна инфраструктура"

Скандалът с изчезналите документи за тунел "Железница" потвърди съмненията за дълготрайна и дълбока корупционна връзка бизнес-власт в строителния сектор

50985 прочитания

Северната тангента е един от пътищата, с които кабинетът "Борисов" се гордее най-много.


Темата накратко

- Скандалът с изчезналите документи от Пътната агенция разкри част от схемите, които вероятно от години пренареждат строителния сектор.

- Сигнал, получен от "Капитал", говори за дълбока корупция и дълготрайна връзка политика-бизнес, която минава през АПИ.

- ГЕРБ са основната партия, управлявала по време на действие на тази схема.
Автор: Капитал

Понякога истината идва като гръм. Понякога идва като изпусната фраза. А понякога те удря по главата като кашон с документи.

На 4 април в едно съобщение на сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" се съдържаше малка, почти изпусната фраза. "При провеждане на процедурата е констатирано, че липсва част от техническо предложение на участник в нея", споменаха от агенцията в съобщението, с което оправдаваха спирането на най-големия пътен търг от последните години - за тунела "Железница" по магистрала "Струма". Съобщението може и да дойде на 4 април, но паниката в сградата на площад "Македония" 3 е започнала няколко дни по-рано. За това свидетелстват както източници на "Капитал", така и факта, че АПИ се опита да оправдае спирането на поръчката с други причини, преди да се предаде и да признае, че е извършено престъпление. От предоставената в няколко кашона оферта има липси, а части от тях са открити впоследствие от ДАНС в дома на един от оценителите. Обстоятелство, очевидно против правилата, но и изцяло опорочаващо процедурата. Някои от документите, предоставени от кандидата, въобще не са открити.

Оказва се, че документите в сградата на АПИ са доста лесно достъпни.
Фотограф: Юлия Лазарова

Изчезването на папките, вероятните причини, които стоят зад това, и останалите без отговор въпроси (виж текста "Един тунел въпроси") по най-изненадващ, но в същото време категоричен начин потвърждават сигнал, който "Капитал" получи преди време за корупционните практики в АПИ. Информацията в него беше доста подробна и разказваше за "превземането" на ключовата агенция по времето на управлението на ГЕРБ с кратко прекъсване по времето на "Орешарски". Според сигнала, който е изпратен до европейската агенция за измами ОЛАФ и след това е върнат до българската прокуратура за доразследване, в АПИ де факто действа "организирана престъпна група", която тръгва от най-високото ниво и стига до експерти в ключови дирекции (виж текста "Да си отгледаш корупция"). Описаното вътре съответства на всичко, което източници на "Капитал" са разказвали през годините за функционирането на агенцията и за разпределянето на средствата, с които тя разполага. Именно най-фрапиращите части - за нареждането на оферти, за отварянето на пликове и размяната им - бяха неочаквано потвърдени от случилото се миналата седмица.

Ето защо няма как да заобиколим набиващия се на очи извод: Има огромно и основателно съмнение, че държавна агенция, през която за изминалите 10 години от влизането на България в ЕС са минали 3.3 млрд. лв., е била превърната в "касичка" от управляващите от ГЕРБ; разпределяла е държавно и европейско финансиране по начин, нямащ нищо общо с честната конкуренция, и откровено е манипулирала оферти, за да обслужва частни, а оттам и политически интереси.

Един кашон истина

Да започнем оттам, че случаят с "Железница" показа колко удивително лесно е да се вземат документи от заключената стая в АПИ, където би трябвало да се пазят офертите на участниците. Един външен експерт, започнал да работи като такъв от септември, за когото това е първата такава комисия, е влязъл в стаята, взел е папки и ги е занесъл в дома си. Независимо какво твърдят сегашни и бивши управляващи, никой не би направил това, без да има солиден гръб и без да познава механизмите, по които подобно нещо може да се случи. Без значение дали мотивацията е била да се помогне на определен кандидат, или да се провали целият търг, действията на външния експерт Стефан Гайтанджиев издават познаване на ситуацията. Най-малкото поради факта, че е знаел че видеонаблюдението не работи (по неизвестна причина), поради това че трябва да е бил с друг човек в стаята, тъй като оценителите влизат по двама и поради това, че очевидно нищо не го е притеснявало да занесе у дома си документация, която може да го уличи в престъпление - очевидно не е вярвал някой да го издаде или както показва схемата - някой да го преследва.

Това потвърждава казаното в сигнала. Там се говори за два начина за манипулиране на търговете. Първият е чрез подмяната на документи в самите оферти, което помага на дадени кандидати да спечелят. Вторият е по-мащабен и засяга предварителна договорка за разпределението на поръчки, при която фирмите плащат, за да получат определен договор. Това е де факто картелно споразумение, за каквото "Капитал" писа още преди две години, че съществува в бранша на инфраструктурното строителство, а по-късно това бе потвърдено и от финансовия министър Владислав Горанов. В началото на тази година, след като ГЕРБ тръгнаха да падат от власт, а доскорошният властелин Делян Пеевски поне видимо изгуби позиции в бранша, картелът се поразклати и АПИ започна да разпределя поръчките на принципа "на всеки по малко". За да работи този принцип обаче, явно се налага пипане в документацията. Което води до липса на единовластие, очевидно до конкуриращи се интереси и до настоящия казус. Свързано с това вероятно е и забавянето от половин година в оценяването на офертите - политическата нестабилност прави трудно определянето на предварителен фаворит и е било по-добре да се изчака.

Всъщност това не е особена изненада за никой в строителния сектор. "Неофициалното" отваряне на оферти не се случва за първи път и за това се говори от доста време, посочва източник на "Капитал".

Асфалтовият октопод

Но ако приемем, че тази теория е вярна и АПИ наистина е дълбоко корумпирана институция, как е възможно толкова много години това да не бъде установено? Все пак над нея е Министерството на регионалното развитие, а в пътния сектор има доста фирми, които биха могли да подават сигнали до полиция и прокуратура.

Бившият и вероятно бъдещ министър Лиляна Павлова не намира нищо обезпокоително в досегашната дейност на АПИ, чийто шеф Лазар Лазаров (вдясно) напусна в края на миналата година

Отговорите на този въпрос може да са два. Първият е, че сигналът е неоснователен, случилото се в АПИ наистина е еднократен скандал на случаен оценител, а големите строители се намират в истинска конкуренция помежду си, без политическа протекция. Вторият е, че политическата протекция е дотолкова нависоко, че е съумяла да държи настрана всички институции в страната години наред, за да не разрушат схемата. За това е полезно да се види историята на прокурорските проверки досега - нито една от тях не е завършила с осъдени. Дори скандалният случай с откраднатите пари за ремонта на тунела "Ечемишка", при който сигналът е подаден от самия министър Лиляна Павлова и има загинал човек, пак не е стигнал до резултат години след началото си. Показателно ще бъде докъде ще стигне разследването на прокуратурата сега и дали новото ръководство на МРРБ, което ще дойде с ново правителство, отново начело с ГЕРБ, ще реагира на скандала.

Поводи за особен оптимизъм няма. "За колко милиарда забърка каша служебното правителство?!", написа бившият министър Лиляна Павлова в профила си във Facebook по повод спрения търг. Според нея то е разрушило доверието, което 10 години пътната агенция е опитвала да си върне, вероятно визирайки скандала "Батко и Братко". Съдейки по тези реакции и факта, че строителството на пътища се превърна в емблема на успеха на Бойко Борисов, да се рови в сградата на "Македония" 3 може да се окаже твърде миризливо и твърде безинтересно за прокуратурата. А и строителите са показали, че могат да се ориентират при всяка нова власт. Ако се завърне така любимата стабилност, сегашните спорове бързо ще утихнат.

А що се отнася до магистрала "Струма", не се безпокойте. Вероятността да не я завършим навреме е доста малка. Нова поръчка за "Железница" наистина ще може да бъде обявена след поне няколко месеца, но това поставя под риск не толкова магистралата, колкото възможността за хитруване в разходите.

В крайна сметка това е схема, от която всички печелят. Без избирателите.

по темата работиха

Мила Чернева, Росен Босев, Огнян Георгиев

Темата накратко

- Скандалът с изчезналите документи от Пътната агенция разкри част от схемите, които вероятно от години пренареждат строителния сектор.

- Сигнал, получен от "Капитал", говори за дълбока корупция и дълготрайна връзка политика-бизнес, която минава през АПИ.

- ГЕРБ са основната партия, управлявала по време на действие на тази схема.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Точно "новина" едва ли е правилната дума, но е добре, че някой написа нещо по случая. Тази трагична истина е валидна за всичко, що е "обществена поръчка" в нашата мила родина...

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Заглавието е невероятно попадение!

  • 3
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Имат силни моменти със заглавията... също ми хареса "Комисия за защита на картелите".

  • 4
    yne1433196249432329 avatar :-P
    Iliya Dokov

    Пулицър за заглавието!
    Капитал пак гази и мачка!

  • 5
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#3] от "kirka80286":

    Тъжното е, че барутът (за щастие - не винаги) свършва със заглавието и надолу се преразказват досадно познати неща. Преди малко мернах заглавието за "томахавките" и четох хаоса след него. После писах, писах...

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Стават и такива работи при обществените поръчки. Щото няма как оценителите да нямат дълготраен достъп до тръжната документация!
    Ще им мине, както мина и напомпания случай Батко и братко отпреди 10-на години....

  • 7
    tanas2 avatar :-P
    Танас

    От Северната тангента на разклона за бул. Илиянци - Кубратово ще слезеш най - вероятно след 5 години докато махнат стълба от пътя и направят около 1 един километър път. :-)

    https://web.facebook.com/photo.php?fbid=1506658659367884&set=pcb.1506658702701213&type=3

  • 8
    voklev avatar :-|
    voklev

    А, дали има престъпление се доказва в съда ! Съдът не се е произнесъл по това , значи , няма престъпление и няма вярно заглавие измислено от ....знае се :)

  • 9
    zwy21504372 avatar :-|
    zwy21504372

    Значи Плевнелиев и Екатерина Захариева са измислили чудесна Престъпна схема. За което бяха подобаващо възнаградени!

  • 10
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski

    Поздравления за публикацията! Защо ли коментарните Ти Ви предавания не грабнаха тази тема?
    Сега разбирам защо все не достигат парите за третокласните пътища - първокласни акули за лапнали цялото управление на пътната агенция с финансите й барабар, та за третокласното ли ще мислят.
    Ако обаче политическото ръководство на МРРБ реше да ги направи приоритетни, със сигурност те пак ще са първи да ремонтират републиканските пътища трети клас. Ако изобщо останат читави хора в тази престъпна пътна инфраструктура!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK