С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 13 апр 2017, 17:58, 30728 прочитания

Да си отгледаш корупция

От две години европейската служба за измами работи по сигнал за превземането на Агенция "Пътна инфраструктура"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Корупцията в пътния сектор

Агенция "Престъпна инфраструктура"

Скандалът с изчезналите документи за тунел "Железница" потвърди съмненията за дълготрайна и дълбока корупционна връзка бизнес-власт в строителния сектор

Един тунел въпроси

Версиите кой и защо опорочи пътния търг за 250 млн. лв. започват от корпоративен шпионаж и стигат до институционален конфликт

Може ли корупцията да се окаже дългосрочна инвестиция? Може ли структурата, която управлява милиарди от държавния бюджет и европейските фондове, да е изцяло превзета, именно защото в нея е било инвестирано с години?

Може. С когото и да говорите в строителния сектор, би ви разказал, че това е така. Но извън слуховете, това е картината, която рисува и един сигнал, изпратен преди две години до OLAF - европейската служба за борба с измамите. По него е проведено международно разследване, което е предоставено на българските власти преди половин година, с посланието, че събраната информация трябва да предизвика "сериозно национално разследване". Дали такова се случва, е въпрос без отговор.


Четирите дирекции към успеха

Позовавайки се на информация, събрана от дългогодишен външен експерт към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), сигналът изпратен до OLAF рисува следната картина: "От 2009 до 2014 г. в АПИ се установява, че всяка дирекция е взета от субект, зад който стои структура. Интересното е, че "субектът" е инвестиран в АПИ от повече от пет години с цел, когато достигне до директор, да може да контролира входа и изхода на потока от документи."

Посочвайки конкретни примери с имена на служители, в сигнала се разкрива и тактиката при кадровия подбор. Служителите да са с пет години разлика, за да може контролът да продължи по-дълго време, когато най-възрастният се пенсионира. Целта е изведена една степен нагоре: не става дума за конкретни постове, а за превземането на цели ключови дирекции. "Дори и да махнат временно "субекта директор", екипът, който е създал, е поне четири години действащ", се описва в сигнала.



Като ключови са маркирани четири от дирекциите в АПИ - "Бюджет, финанси и разплащания по проекти", "Анализ на риска и оперативен контрол" (АРОК), "Обществени поръчки и правно обслужване" и "Административно обслужване и координация" (виж графиката). За разлика от управителното тяло на агенцията тези дирекции са извън общественото внимание, скрити и тихи на пл. "Македония" 3. Това далеч не прави ролята им маловажна. Контролът над тези дирекции осигурява достъп до целия документооборот в тях, което позволява информирани решения - както с разплащането на отделни проекти, така и при цели конкурсни процедури. Ако за дирекция "Обществени поръчки" е очевидно каква роля играе, не по-маловажна е например дирекция АРОК. Всеки строител знае колко важно е навременното и пълно разплащане, а това е дирекцията, която контролира тези пари. В сигнала се разказва как тя играе ролята на "наказателна бригада" за онези, които не са послушни или нарушават договорките. "Ако не си плаща фирмата, (се) праща проверка от АРОК и спира плащането... фирмата фалира и работниците стачкуват пред парламента. Велик инструмент е АПИ."

Да си купиш оферта или да си купиш цял лот

На OLAF е била предоставена информация за две основни корупционни схеми в АПИ. Едната е свързана с директна манипулация на офертите. Те се подават в три плика. Първият съдържа общата документация, вторият техническата, а третият - цената. Дълго време "изчезването" на един документ от първия плик е водело до декласиране на участника. Сега законът дава възможност на кандидата да отстрани някоя открита нередност. Ето защо схемата се е променила. Между подаването на офертите и тяхното отваряне минава около един месец. През този месец според сигнала има възможност за подмяна на третия плик, което променя изцяло играта. "Операцията е сравнително проста - листът с цената на предварително спечелилата фирма се подменя с цена, обикновено малко по-ниска от цената в офертите на останалите кандидати, след отварянето на всички пликове", се казва в сигнала.

Другата практика, за която е била информирана OLAF, е т.нар. купуване на лотове. Става дума за картелна практика, при която се създава списък с големи проекти, които се продават предварително на шест големи фирми в пътното строителство. Цената за покупката на лота е 12% от стойността му. В документа се казва, че освен тези шест фирми има още шест по-малки, които извършват реалните строителни работи по проектите.

Недосегаемите

Описаната схема, се казва в писмото до OLAF, е изградена през 2009 г. след предходния модел на тройната коалиция, действал 2005 - 2008 г. и преустановен след осветяването на близкия до БСП Веселин Георгиев. По това време на власт пристига за пръв път ГЕРБ.

По информация на "Капитал" на европейската служба за борба с измамите към ЕК била предоставена и комуникация, в която се разказват описаните в сигнала схеми. Агенти на OLAF са идвали поне веднъж в София, за да разпитват свидетели и да събират документация. Били са предоставени данни за конкретни злоупотреби по големи пътни проекти, както и за имена на държавни служители от пътната администрация, схемите по които са назначавани, роднинските и приятелските им връзки, както и ролята им в корупционните практики.

Миналата година от европейската служба са изпратили информацията от тяхната проверка до българската прокуратура с уточнението, че проведеното международно разследване се нуждае от продължение, под формата на "сериозно национално разследване". Любопитен факт е, че
пристигането на сигнала в прокуратурата съвпада с подаването на оставка на Лазар Лазаров като изпълнителен директор на АПИ през ноември 2016 г.

До редакционното приключване на броя "Капитал" не получи отговор на изпратените въпроси до прокуратурата и OLAF.
Прокуратурата и корупцията в пътищата

Януари 2008 г. публикации разкриват, че докато Веселин Георгиев е бил изпълнителен директор на пътната агенция, фирми, свързани с брат му, са получавали поръчки за пътно поддържане. Срещу двамата са образувани две разследвания, които завършиха с окончателни оправдателни присъди през 2016 и 2017 г.

Януари 2008 г. По обвинение за подкуп са задържани директорите в АПИ Любомир Лилов и Иван Владимиров. Въпреки данните, че в схемата са замесени и високопоставени служители, те остават единствените подсъдими. В края на 2009 г. делото срещу тях приключва с една условна и една ефективна присъда.

2011 г. Прокуратурата започва разследване за строежа на автомагистрала "Люлин". Източници на "Капитал" разказват, че въпреки констатираните данни за извършени престъпления по служба от поне двама министри разследването остава на трупчета.

2011 г. По сигнал на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова прокуратурата започва проверка, която прераства в досъдебно производство срещу бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев. Става дума за средства от държавния бюджет, изплатени за авариен ремонт на тунела "Ечемишка" на фирма, която дори не е участвала в конкурсната процедура. Парите са изплатени, без да е извършена никаква работа по проекта. Разследването е прекратено през септември 2016 г.

2016 г. Прокуратурата съобщава, че разследва строителните фирми "Агромах" и "Пътища Пловдив" за ДДС измами. Водещата разследването полицайка се оплаква, че зам. главният прокурор Борислав Сарафов й е оказал натиск. Към настоящия момент няма информация за изхода от разследването.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв. 4 Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв.

Два месеца след началото на водната криза в града правителството предложи решение, но вероятно режимът ще остане

18 яну 2020, 2962 прочитания

Дискусията за бюджета на София - много въпроси и малко отговори Дискусията за бюджета на София - много въпроси и малко отговори

Дипломатичната формула на Столична община при обсъждането на бюджета: не знаем за проблема, но ще правим анализ

18 яну 2020, 1198 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Играта за българския еврокомисар

Най-вероятно бъдещият комисар ще е жена, член на ГЕРБ и ще се занимава с цифровата икономика

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10