Какво пречи на българския туризъм да е по-конкурентен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво пречи на българския туризъм да е по-конкурентен

Ценовата конкурентоспособност е също един от критериите, по които България има относително висок резултат – 37-а позиция

Какво пречи на българския туризъм да е по-конкурентен

Проблемите със сигурността и неефективната реклама са проблеми пред сектора, показва доклад на Световния икономически форум

17990 прочитания

Ценовата конкурентоспособност е също един от критериите, по които България има относително висок резултат – 37-а позиция

© Капитал


Страната се представя най-добре по показателите "здраве и хигиена", "екологична устойчивост" и "състояние на туристическата инфраструктура"

Проблеми със сигурността, недобрата инфраструктура и неефективната реклама пречат на българския туризъм да е по-конкурентен в глобален мащаб. Това стана ясно от доклада на Световния икономически форум за индекса на световната конкурентоспособност в сектора. България се нарежда на 45-о място сред 136 държави по качество на туризма, като пред нас са Гърция, Хърватия, Чехия, Русия и Турция.

Класацията се прави за 11-а поредна година, а в сравнение с данните от 2015 г. страната ни се изкачва с 4 места, като тогава са били изследвани 141 страни. Индексът измерва комплекса от фактори и политики, които позволяват устойчиво развитие на туристическия сектор, който пък от своя страна допринася за развитието и конкурентоспособността на съответната страна.

Представяне на България

България заема различни позиции по критериите, използвани за пресмятане на индекса. Страната се представя най-добре по показателя "здраве и хигиена", където заема 10-а позиция. Основен принос за високото класиране е липсата на случаи на заболявания от малария, относително ниският процент на заболелите от СПИН, както и високият брой на лекарите на човек от населението.

Страната заема 11-а позиция по критерия за екологична устойчивост, на 14-а позиция - по състояние на туристическата инфраструктура. Доброто представяне при компонента "инфраструктура на туристическата услуга" се дължи на големия брой компании, отдаващи коли под наем, и на големия брой хотелски стаи. За сметка на това самото качество на туристическите услуги в България е оценено слабо, поради което се намира на 96-а позиция при този подкомпонент.

Ценовата конкурентоспособност е също един от критериите, по които България има относително висок резултат – 37-а позиция. Положителна роля за това играят относително ниските цени на хотелите (6-о място), както и цените за транспортни услуги. Най-много е смъкнат общият резултат по подкомпонента "цени на горива в страната (99-о място)".

Фактът, че 40.5% от територията на България са защитени, извежда страната напред в класирането при "природни ресурси", въпреки че самата им привлекателност заема едва 76-а позиция.

По отношение на телекомуникационните услуги се намираме в първата половина на класацията, а най-големият принос за това имат широкото мобилно покритие с интернет и броят на абонаменти с широколентов достъп. Най-слабо е представянето по показателя за електроснабдяване.

Най-ниски са резултатите на България по компонентите за инфраструктура на транспортните връзки (воден, въздушен и сухопътен), безопасност, както и приоритет, който страната отдава на развитието на туризма.

По почти всички показатели за транспортна инфраструктура страната заема позиции след 70-а, като най-лошо е представянето при качество и гъстота на пътищата (93-о и 94-о място). Сравнително по-обнадеждаващи са резултатите по отношение на въздушния транспорт благодарение на повечето чуждестранни авиокомпании, летящи до България.

Надеждността на полицията е класирана на 106-а позиция, което е един от показателите, допринесли най-много за лошото класиране по компонента "безопасност".

Най-ниска обща оценка по сегменти има приоритизацията на туристическия сектор в страната. Според доклада заинтересоваността на правителството заема 100-а позиция, а бранд стратегията на страната – 103-а. Лоша оценка получава също така и ефективността от маркетинговите дейности за привличане на туристи.

Влиянието на туризма в света

Докладът показва, че туризмът продължава да е един от важните сектори за световната икономика – осигурява 10.2% от глобалния БВП, или 7.6 трлн. долара. Създал е 292 млн. работни места през последната година, което прави 1 на всеки 10. Международните туристи са били общо 1.2 млрд., или с 46 млн. повече от 2015 г. Организацията прогнозира, че тези ръстове ще продължат и през идните 10 години.

Испания води класацията за качеството в туризма, а 6 от топ 10 са от Европа. Това утвърждава Стария континент като най-силно развития в туристическия сектор. Преглед на данните от докладите от 2008 г. до 2015 г. показва, че туризмът в развиващите се страни бележи по-голям ръст в сравнение с развитите. Държавите, постигнали най-голям напредък, са от Азиатския и Евразийския регион (Япония, Азербайджан, Таджикистан, Виетнам и Индия).

От съседните на България страни само Румъния е след нас - на 68-а позиция. Най-добре се е представила Гърция, която се е изкачила със седем позиции спрямо миналото издание. На дъното на класацията се намират предимно африкански страни (Йемен, Чад, Конго), въпреки че и при тях се забелязват известни подобрения.

Страната се представя най-добре по показателите "здраве и хигиена", "екологична устойчивост" и "състояние на туристическата инфраструктура"

Проблеми със сигурността, недобрата инфраструктура и неефективната реклама пречат на българския туризъм да е по-конкурентен в глобален мащаб. Това стана ясно от доклада на Световния икономически форум за индекса на световната конкурентоспособност в сектора. България се нарежда на 45-о място сред 136 държави по качество на туризма, като пред нас са Гърция, Хърватия, Чехия, Русия и Турция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    scorpioh avatar :-|
    ScorpioH

    Добре де, някой от министерство на туризма или МВР или пътна инфраструктура чете ли ги тези статистики? Нима е толкова сложно да се напънат малко и да подобрят посонените негативи които ни дърпат назад?

  • 2
    gost22 avatar :-?
    gost22

    [quote#1:"Simon К."]Нима е толкова сложно да се напънат малко и да подобрят посонените негативи които ни дърпат назад? [/quote]
    Сложно е заради манталитета ни, а не заради технически и юридически недоглеждания или липса на изпълнители. Няма предвидимост в средата и от там всеки участник гледа да влачи като за последно...

  • 3
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    Обичам спокоен и НЕпретъпкан плаж, рехаво застрояване, тишина. Такова бе българското Черноморие преди години. Днес-не, благодаря.

  • 4
    robin2 avatar :-P
    robin2

    >Какво пречи на българския туризъм да е по-конкурентен<
    Ами, пречи му това, че е български....

  • 5
    sunrisegm avatar :-P
    sunrisegm

    Защо винаги......? В кои отрасли на икономиката можем да сме на 45-то място от 136 държави? При условие, че това което зависи от държавата ни тегли назад в класацията?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.