"Струма" през Кресненското дефиле ще струва над 730 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Струма" през Кресненското дефиле ще струва над 730 млн. лв.

Заявките са строителството на частта между Крупник и Кресна да започне догодина, но засега това изглежда трудно осъществимо.

"Струма" през Кресненското дефиле ще струва над 730 млн. лв.

Готов е подробният проект, но не и екооценката на отсечката от магистралата

Мила Чернева
24272 прочитания

Заявките са строителството на частта между Крупник и Кресна да започне догодина, но засега това изглежда трудно осъществимо.

© Георги Кожухаров


Държавата бавно напредва с новия вариант за преминаването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, след като загърби дългия тунел. В четвъртък беше представен разширеният идеен проект на трасето. Според харесания проект новото ляво платно от почти 24 км и обхода на град Кресна от 5.45 км ще струва малко над 732 млн. лв. без ДДС, т.е. 878 млн. лв.

Все още обаче няма готова оценка за въздействие върху околната среда и подготвен търг за строителство, което ще отнеме поне четири години. Така магистралата може да не е изцяло готова до 2022 г., какъвто е ангажимента на България пред Брюксел.

Победителят проектант

"Пътпроект 2000" спечели конкурса за разширен идеен проект и парцеларен план, по който ще се работи по лот 3.2 от магистрала "Струма" между Крупник и Кресна. Представители на строителните, инженерните браншови организации, университети, Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН и на самата Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) оцениха с над 93 точки тяхното предложение. На конкурса се явиха само два кандидата, като другият е "Пътпроект". Тя е получила малко под 90 точки.

Отсечката между Крупник и Кресна предизвика дебати, като основният сблъсък беше с екоорганизациите. Те бяха против изграждането на участъка през Кресненското дефиле заради потенциалното нарушаване на екосистемата в него, затова и подкрепяха идеята за тунел през дефилето. Тази идея обаче беше отхвърлена във времето заради високата прогнозна стойност - около 1.2 млрд. лв., и сложността на проекта.

Конкурсът

Журито, чиито председател беше бившият главен архитект на София Петър Диков (като представител на Сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура"), оцени високо предложението на "Пътпроект 2000".

"И двата екипа са се опитали да минимизират броя на съоръженията, които трябва да се изградят, тъй като те оскъпяват построяването на трасето като обем на инвестициите, но въпреки това тунелите и виадуктите са неизбежни поради сложността на терена през Кресненското дефиле", обобщи арх. Диков по време на представянето. В рамките на избрания проект е предложено изграждането на общо седем тунела - пет по лявото платно и два при обхода на град Кресна. За строителството на тази част от "Струма" ще трябва да се отчуждят 1326 дка, като 692 от тях попадат в зони от "Натура 2000", пише mediapool.bg

Другият участник в конкурса - "Пътпроект", е предложил почти същата прогнозна стойност за строителството като победителя - 729 млн. лв. без ДДС. "Пътпроект 2000" обаче предвиждат подобрения на съществуващите в момента напречни връзки между двете платна към бъдещото трасе, обясни арх. Диков.

"Пътпроект 2000", управлявана от Любен Симеонов, е фирмата, направила и предпроектното проучване на същия участък от магистралата. В обединение с още няколко дружества те спечелиха поръчка за изготвяне на алтернативен проект, който да не минава през тунел в Кресненското дефиле.

През 2008 г. беше одобрена идеята за изграждане на 15-километров тунел, който по предварителни изчисления беше около 1.2 млрд. лв. Заради високата цена и сложността на съоръжението държавната НК "Стратегическа инфраструктура" (която беше закрита през май 2016г.) обяви конкурс за идеен проект с алтернатива на този вариант.

За спечелването на конкурса "Пътпроект 2000" получават 2 млн. лв. или 80% от наградния фонд, който е общо 2.5 млн. лв.

Магистрала с ред проблеми

Още през декември 2016 г. бившият регионален министър (а вероятно и бъдещ) Лиляна Павлова коментира, че строителството на отсечката в Кресненското дефиле трябва да започне през 2018 г., за да не загуби България безвъзмездното финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Тогава се даде и заявка, че през първото тримесечие на 2017 г. се очаква да се приключи общественото обсъждане на проекта за отсечката, както и да бъде готово предварителното решение по оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС).

Засега такова не е оповестено. В края на февруари от пътната агенция обясниха пред "Капитал", че се изработва доклада по ОВОС, като през март се очакваше той да бъде представен в Министерството на околната среда и водите за оценка на неговото качество. "Капитал" изпрати запитване до АПИ относно прогреса по процедурата за ОВОС, но засега няма отговор.

Следващата стъпка би била да се обяви поръчка за технически проект и строителство на участъка между Крупник и Кресна. Строителството ще отнеме около четири години, обясняват представители на бранша пред mediapool.bg. Заявките са то да започне през 2018г., но засега това изглежда твърде оптимистичен вариант. Големите търгове се оценяваха бавно досега от комисиите в пътната агенция, а след това обикновено се обжалваха пред Комисията за защита на конкуренцията и това бави процедурите допълнително.

Държавата бавно напредва с новия вариант за преминаването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, след като загърби дългия тунел. В четвъртък беше представен разширеният идеен проект на трасето. Според харесания проект новото ляво платно от почти 24 км и обхода на град Кресна от 5.45 км ще струва малко над 732 млн. лв. без ДДС, т.е. 878 млн. лв.

Все още обаче няма готова оценка за въздействие върху околната среда и подготвен търг за строителство, което ще отнеме поне четири години. Така магистралата може да не е изцяло готова до 2022 г., какъвто е ангажимента на България пред Брюксел.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Близо 1 милиард лева - не за цяла магистрала, а само за една отсечка; не за цяла отсечка, а само за едното платно!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 2
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    Нека да има повечко за кражба, че всеки ще иска!

  • 3
    k7 avatar :-|
    k7

    До коментар [#1] от "karen_walker":
    До коментар [#2] от "naffoo":

    Всичките сте пътни инженери, и опит имате в изграждането на магистрали през трудни терени.


  • 4
    zlr avatar :-?
    zlr

    До коментар [#3] от "k7":

    След като тунел с 2 платна струва 1200 млн. и е екологично, как при 75% от тази цена и много повече вреди за екосистемата няма да бъде окачествено като откровена кражба!?!

  • 5
    di_do avatar :-|
    Дидо

    До коментар [#3] от "k7":

    Едва ли и ти си изграждал/а пътна инфраструктура, за да знаеш дали е справедлива цената или не, но във всеки случай със сигурност е завишена с цел да се облажат "нашите" хора. То няма и фирми на нормални бизнесмени в сектора, та да се знае колко е реалната стойност на един такъв проект. И това не е случайно.
    Ама видиш ли, като ти я кажат, според теб трябва да подскачаме едва ли не от радост без да си задаваме елементарния даже въпрос: Защо пък да струва толкова?
    Извадете си главите от пясъка най-накрая и започнете да задавате въпроси и защо трябва да е така, и не може ли да е по-добре. Стига с вече с това наши и ваши, сини и червени, и всякакви подобни с цел по-лесно маинипулиране.

  • 6
    atag avatar :-|
    atag

    Аз все още мисля, че дълъг тунел ще е най-добре.
    Видя се, че цената без тунел не е много по-ниска; Със сигурност, платното което остава в дефилето е вредно; Строителството на тунела ще се извърши основно от чужди фирми, с български подизпълнители - не е 100% гаранция, но със сигурност означава, че ще се крадне по-малко и ще се строи по качествено.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Веднага като прочетох ми изникна този въпрос в главата - защо тунела е по-лош вариант, при положение, че ще струва по-евтино.

    Отговорът е, че няма българска фирма, която да може да го построи.

    Сега ако кажете, че другото платно вече е построено - не сте прави. Само адаптацията му към магистрално платно ще глътне достатъчно пари. Пък и оставаме без алтернативен маршрут на евентуалния тунел.

  • 8
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Все си мисля, че за следващите 40 години ще успеят да я построят тая отсечка, ама нали ще се строи през труден терен, докато стигнем до края ще я почваме отначало с нови ремонти и така, хранилка за още 2-3 поколения строители, пример - тунелите на Хемус! Все се ремонтират и все нещо не им е както трябва, че и невинни хора загиват в тях от некадърна поддръжка. А колко милиона ни струват за поддръжката всяка година, не смея и да си помисля...

  • m17

    До коментар [#8] от "Г.Е.М.":

    А вие какво предлагате да направим - да зарежем всичко и да чакаме 3000'та година да измислят телепортацията или летящи коли ?.
    И да оставим сигурно милион българи които пътуват към гърция всяка година да се мъчат на стария път, който разбира се няма да ремонтираме щото подръжката струва милиони които ще ги откраднат лошите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK